Βρύσες - πηγάδια - στέρνες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΤΗΣ;
Advertisements

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΝΕΡΟΥ Όλοι μαζί για το νερό!.
Παραδοσιακά Επαγγέλματα
Ελάτε να μάθουμε για τα δέντρα!!
KYKΛAΔITIKΟΙ ΑΝΕΜΟΜΥΛΟΙ
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική
Δασκάλες: Ολυμπία Κουκουμά
Κράτησα τη ζωή μου….
ΛΕΒΗΤΟΣΤΑΣΙΟ.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ.
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
Νερό το Πολύτιμο!!! Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης 2ου Λυκείου Ορεστιάδας
Εμμανουήλ και Ιάσονας,Ε΄1
Ηθικά θέματα.
επαγγέλματα που χάθηκαν
Αλάτι χοντρό – αλάτι ψιλό
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Το ηλιακό σύστημα και η Γη
Το νερό συστήνεται Επιλογή φωτογραφιών και ανάγνωση κειμένου
Dragobete Dragobete είναι μια παραδοσιακή ρουμανική γιορτή και γιορτάζεται στις 24 Φεβρουαρίου. Συγκεκριμένα ο Dragobete ήταν ο γιος της Baba Dochia,
ωρα σκεφτομαι στιχο για να φιαξω…
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Κυκλαδικός πολιτισμός
1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Ε΄ ΤΑΞΗ
1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Α.Π.Θ ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΑΣΑΚΗΣ Ε΄2
Και πώς να τις κατασκευάσετε
ΤΕΧΝΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ
Η καταστροφή των δασών Η καταστροφή των δασών αποτελεί ένα τεράστιο περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόβλημα αφού είναι ένας από τους βασικούς λόγους του.
Υιοθέτησε ένα Κομμάτι Γης
Εργασία από τους μαθητές της Δ΄ τάξης:
TO ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Η Ρύπανση Του Νερού Στα Βριλήσσια
Φανή Λαζάρου – Τρανού Ε ο πρότυπο πειραματικό δημοτικό σχολείο Θεσ / νίκης.
Τα παλιά τα χρόνια… Τα παλιά χρόνια που δεν υπήρχαν ψυγεία για να διατηρηθεί το κρέας, οι άνθρωποι είχαν βρει διάφορες μεθόδους συντήρησης ακόμα και στο.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ!!~!! ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΕΛΙΑΝΝΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Οι μήνες Ένας χρόνος έχει 12 μήνες.
2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΗΠΕΙΡΟΥ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
Ηχορύπανση \ φωτορύπανση
Έντομα! Ουφ!... Σάμπως χρησιμεύουν σε τίποτα;
ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ «O ΑΡΔΗΤΤΟΣ» Έτος ιδρύσεως 1927 Πρωτομαγιά στο Άλσος Λογγίνου Φωτογραφίες-επιμέλεια: ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Οι μαθητές του Γ1,στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας,φωτογράφισαν τις αγαπημένες τους γωνιές στο σχολείο. Εργάστηκαν ομαδικά και μίλησαν για αυτές.
Επιμέλεια εργασίας Α. Α. Π. Α. Μ. Β. Δ. Γ. Σ. Γ.
Όταν ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος
Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ A’ ΤΑΞΗ - Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2Ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ
ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΡΕΣΙ.
Σέβομαι το περιβάλλον 1.φυτά 2.ζώα Στόχος: να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές που δείχνουν σεβασμό στο περιβάλλον, στη φύση και στα πλάσματα της φύσης.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Καλό Μήνα ! Καλό Μάρτιο και καλή άνοιξη με υγεία και χαρά από την Αρετή και την Ευθυμία.
Ιωάννης Καραγιάννης 4216 Διεξοδική διερεύνηση του Κύκλου του Νερού, παρουσίαση των δομικών του στοιχείων και η επίδραση του στην ανθρώπινη καθημερινότητα.
ΈΘΙΜΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ
Ο κύκλος του νερού ΡΟΣΣΙΟΥ ΕΛΕΝΗ-ΟΛΓΑ ο κύκλος του νερού.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Γ ΤΡΙΜΗΝΟΥ
Υ305 Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Το κλίμα.
ΦΥΣΙΚΗ ΝΤΑΛΑΜΑΓΚΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
ΒΕΖΟΥΒΙΟΣ Ο Βεζούβιος είναι βουνό-ηφαίστειο στις δυτικές ακτές της Ιταλίας και σε απόσταση 12 χλμ. από τη Νάπολη. Μέχρι το 79 μ.Χ., το θεωρούσαν ένα απλό.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Όταν ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Τι είναι : κάθε τι που βρίσκετε στη φύση είτε πρόκειται για άψυχα υλικά είτε πρόκειται για οργανισμούς. π.χ. βουνά ,ποτάμια , ο αέρας.
Οι μήνες Ένας χρόνος έχει 12 μήνες.
ΓΕΥΜΑΤΑ ΠΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ 6Η ΟΜΑΔΑ
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
Ούρδας Ιωάννης Παιδιά ας μιλήσουμε για οικοσυστήματα Οικοσυστήματα τι είναι πάλι αυτό.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βρύσες - πηγάδια - στέρνες Το νερό είναι απαραίτητο συστατικό τόσο για τον ανθρώπινο οργανισμό όσο για τα ζώα και τα φυτά, από το οποίο μάλιστα εξαρτάται άμεσα η επιβίωσή του. Ο άνθρωπος εγκαταστάθηκε σε τόπους που το περιβάλλον του πρόσφερε αυτό το φυσικό αγαθό. Όσοι εγκαταστάθηκαν σε μέρη που υπήρχαν ποτάμια ή πηγές οδήγησαν το νερό σε συγκεκριμένες θέσεις κι εκεί έχτισαν βρύσες, όσοι εγκαταστάθηκαν στον κάμπο άνοιξαν πηγάδια και το άντλησαν από τα υπόγεια ποτάμια και όσοι εγκαταστάθηκαν σε μέρη όμορφα που δεν τους παρείχαν όμως νερό έχτισαν στέρνες (δεξαμενές αποθήκευσης βρόχινου νερού). 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Βρύσες Οι βρύσες χτίζονταν σε κεντρικό σημείο του οικισμού. Οι γυναίκες γέμιζαν το ξύλινο βαρέλι τους με φρέσκο νερό, το φόρτωναν στην πλάτη τους ή στο μουλάρι και βιαστικές γύριζαν σπίτι τους. Άλλες ήταν απασχολημένες με το ξέβγαλμα της μπουγάδας τους χτυπώντας την απαλά με το ξύλινο κόπανο. Άλλες έπλεναν άσπρα και μαύρα μαλλιά για να υφάνουν στον αργαλειό. Άνδρες και γυναίκες, αγόρια και κορίτσια καβάλα στα γαϊδούρια, μουλάρια ή άλογα, τα οδηγούσαν στις βρύσες για να τα χορτάσουν νερό. Σφυρίγματα φωνές, γέλια και τραγούδια γέμιζαν την γύρω ατμόσφαιρα της βρύσης. Είχαν κυρίαρχη θέση στη ζωή του χωριού γιατί εξασφάλιζαν ότι χρειάζεται μια κοινωνία για να ευημερήσει. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Ο σημαντικός και επίσημος ρόλος της βρύσης σε γεγονότα με ξεχωριστή αξία εκφράστηκε και καλλιτεχνικά είτε άμεσα με τον ανάγλυφο ή γλυπτό διάκοσμο της είτε έμμεσα ως θέμα στο δημοτικό τραγούδι. Ήταν σημείο συνάντησης. Οι ερωτευμένοι δεν έχαναν την ευκαιρία να ανταλλάξουν κρυφές ματιές ενώ οι μεγαλύτερες κυρίες έβρισκαν χρόνο για κάποιο κουτσομπολιό. Μέχρι την δεκαετία του ‘60 περίπου στις βρύσες ή στα ποτάμια έπλεναν και τα προικιά της νύφης μέσα σ' ένα ξεφάντωμα από τραγούδια και αστεία των κοριτσιών. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

Παλιές πέτρινες βρύσες 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Πηγάδια Τα πηγάδια κατασκευάζονταν για την άντληση των υπόγειων νερών. Πριν ανοίξουν ένα πηγάδι, προσπαθούσαν να ανιχνεύσουν πού υπάρχει νερό. Αφού εντόπιζαν το νερό, άρχιζε το σκάψιμο, βγάζοντας το χώμα µε ένα ζεμπίλι. Όταν έβρισκαν το νερό (μπορεί και σε βάθος 15 μέτρα!), έριχναν πέτρες στο βάθος για να σταθεροποιήσουν το χώμα και κατόπιν έχτιζαν γύρω-γύρω το πηγάδι µε πέτρα. Σημαντική ήταν και η σωστή υποστύλωση των τοιχωμάτων του κατακόρυφου κυλίνδρου. Η εξόρυξη ενός πηγαδιού ήταν μια εξοντωτική και πολύ επικίνδυνη δουλειά. Ο κίνδυνος κατάρρευσης των τοιχωμάτων κατά το σκάψιμο ήταν υπαρκτός. Το τοίχωμα αυτό το άλειφαν µε ιώδιο για τα διάφορα μικρόβια. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Άφηναν το πηγάδι να γεμίσει και έριχναν ένα κομμάτι ασβέστη για να µην πιάσει το νερό σκουλήκια, βατράχια και κοψαντερίτες. Στην επιφάνεια του χωραφιού έφτιαχναν µία κατασκευή από πέτρες, όπου έβαζαν το μάγκανο και κρεμούσαν έναν κουβά. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Παλιό πηγάδι 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

Στέρνες ή δεξαμενές αποθήκευσης βρόχινου νερού Εκεί που δεν υπήρχε νερό (Μάνη, Κυκλάδες κ.τ.λ.) έφτιαξαν στέρνες. Κάθε σπίτι είχε τη δική του στέρνα και κάλυπτε τις ανάγκες του για νερό για ένα χρόνο. Η αποθήκευση του νερού της βροχής στις στέρνες των σπιτιών γινόταν ως εξής: Στο τέλος του καλοκαιριού, όταν το νερό τελείωνε, οι στέρνες καθαρίζονταν καλά. Το νερό των πρώτων βροχών του φθινοπώρου δε συγκεντρώνονταν, αλλά έπλενε τα κεραμίδια στις στέγες των σπιτιών. Στη συνέχεια με υδρορροές το νερό της βροχής κατευθύνονταν προς τη στέρνα και τη γέμιζε σιγά - σιγά. Μέσα στο νερό έριχναν λίγο ασβέστη ώστε να καταστρέφονται μικροοργανισμοί για την αποφυγή μόλυνσης του νερού. Κατάλληλο ήταν μόνο το νερό των βροχών του χειμώνα. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Στέρνα δίπλα σε σπίτι 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

Μερικοί στοίχοι δημοτικών τραγουδιών Πέρα στου χωριού τη βρύση τον καριώτικο έχουν στήσει και χορεύουν κοπελούδια σαν τα δροσερά λουλούδια Πήγα στη βρύση κι έκατσα μ' ένα λαμπρό φεγγάρι, δεν είδα την αγάπη μου νερό να ‘ρθει να πάρει. Βρύση μου μαλαματένια πώς βαστάς κρύο νερό πώς βαστώ κι εγώ ο καημένος της αγάπης τον καημό. Να ’μουν βρύση να ‘μουν στέρνα να ‘μουν γάργαρο νερό να βαστάω και ν’ αντέχω της αγάπης τον καημό. 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ

2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ Κι αν πας Μαλάμω μ' για νερό κι εγώ στη βρύση καρτερώ... πάν’ τα κορίτσια για νερό, βρίσκουν τον τόπο αδειανό. Κίνησε η Γερακίνα για νερό κρύο να φέρει κι έπεσε μες στο πηγάδι κι έβγαλε φωνή μεγάλη. Εργάστηκε ο μαθητής Τσαγκάρης Παναγιώτης 2ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΑΠΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΑ