ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπισης του Θεού
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Οι Άγιοι Άγγελοι στην Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
10. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ Σελίδες:
Δ. Ε. 7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
Κεφ. 8. ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
10. Ο Ιησούς βαπτίζεται στον Ιορδάνη:
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Τα παιδικά χρόνια του Ιησού
Ιωάννης ο Βαπτιστής: ο τελευταίος προφήτης και πρόδομος του Χριστού
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
5. Ο πρώτος διωγμός των χριστιανών
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Νικολαίδης Αθανάσιος Νικολαίδης Αθανάσιος Μαρτίνης Δημήτριος Μαρτίνης Δημήτριος Μιχαηλίδης Αθανάσιος Τάξη:Β3’ Μιχαηλίδης.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Η ΚΑΤΑΠΑΥΣΗ ΤΗΣ ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ- ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΩΣ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Π.Γ.Ε.Σ.Σ.Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 20 ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης ΜΕΛΗ: ΚΑΡΝΑΡΟΥ.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Τα φυτά της Αγίας Γραφής
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΑΛΑΝΟΣ Β1 Υπ. Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
πεντηκοστή το ξεκίνημα της εκκλησίας
Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ

Τριαδικό δόγμα. Α. Εντολή του Χριστού στους μαθητές του να βαπτίζουν στο όνομα της Αγίας Τριάδας. Β. Πατήρ→αγένητο ή πατρότης αγεννησία δημιουργία Υιός→ γενητό ή υιότης γέννησις Ενανθρώπηση Αγ.Πνεύμα→αγιασμός εκπόρευσις αγιαστική χάρη Μ.Βασίλειος: Διάκριση ουσίας και υπόστασης. Η ουσία συνιστά εκείνο, το οποίο είναι κοινό σε όλα τα όντα του ίδιου είδους και στο οποίο μετέχουν και κοινωνούν όλα αυτά τα όντα εξίσου, αλλά και το κατέχουν. Η υπόσταση είναι τα βασικά ατομικά χαρακτηριστικά κάθε όντος, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Έτσι μια ύπαρξη που μπορεί να υπάρχει από μόνη της, είναι ιδιαίτερη και ξεχωριστή οντότητα, έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, φέρει όμως και κατέχει την κοινή ουσία.

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΑ Τα διάφορα φιλοσοφικά, κοινωνικά και θρησκευτικά συστήματα θεωρούν τον άνθρωπο σαν μια απλή βιολογική μονάδα. Οι Πατέρες της Εκκλησίας χρησιμοποιούν την λ. πρόσωπο για τον Τριαδικό Θεό. Στην αρχαία Ελλάδα σήμαινε το προσωπείο, την μάσκα των ηθοποιών που φορούσαν στις θεατρικές παραστάσεις, για να υποδύονται διάφορους ρόλους. Αλλάζει λοιπόν η έννοια του και από εξωτερικό επίθεμα γίνεται έννοια που κάνει το ον να είναι πραγματικά ον (Δ’ αι. και μετά). Αντιμετωπίστηκαν αιρέσεις που χρησιμοποιούσαν την λ. πρόσωπο για να δηλώσουν ότι ο Θεός είναι ένας, αλλά εμφανίζεται με άλλα πρόσωπα στην ιστορία (Πατήρ στην Π.Δ., Υιός στην Κ.Δ. και Άγιο Πνεύμα στην Εκκλησία). Έχουμε δηλ. ταύτιση ουσίας και υπόστασης. Έδιναν την αρχαιοελληνική έννοια. Μ.Βασίλειος. α)Ξεχωρίζει την ουσία από την υπόσταση. Ουσία είναι το κοινό του Τριαδικού Θεού, υπόσταση είναι ο ιδιαίτερος τρόπος ύπαρξης των Προσώπων της Αγ.Τριάδας. β) Ταυτίζει την υπόσταση με το πρόσωπο. Δεν είναι κάτι αφηρημένο.

Ιωάννης ο Δαμασκηνός (8ος αι. ) Ιωάννης ο Δαμασκηνός (8ος αι.). Ουσία: κάτι το αυθύπαρκτο και αυθυπόστατο. Είναι ό,τι υπάρχει αφ’εαυτού και δεν οφείλει την ύπαρξή του σε κάτι άλλο. Φύση: η κίνηση και η ηρεμία της ουσίας. Υπόσταση: έχει διπλή σημασία. Σημαίνει την ατομική ύπαρξη και την διαφορά του ενός ατόμου από το άλλο. Πρόσωπο: είναι ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και χαρίσματα από το σύνολο των ανθρώπων. Στην πατερική γραμματεία δεν υπάρχει η λ. πρόσωπο για να εκφράσει τον άνθρωπο, αλλά αυτή η ίδια η λέξη (άνθρωπος). Δεν τον αποκαλούν έτσι με την βιολογική μόνο υπόσταση, αλλά και με την παρουσία του Αγίου Πνεύματος μέσα του. Πρόσωπο αποκαλείται ο άνθρωπος που ενώνεται με τον Θεό. Σήμερα πρόσωπο και προσωπικότητα είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για τον άνθρωπο. Γίνεται ακόμη η διάκριση ατόμου και προσώπου. Πρόσωπο είναι ο άνθρωπος που έχει αγάπη και ελευθερία και διακρίνεται από την μάζα. Άτομο είναι ο άνθρωπος που εξαντλεί την ύπαρξή του στις βιολογικές του ανάγκες, χωρίς να έχει καμία άλλη επιδίωξη. Μια σύγχρονη εκκλησιολογική άποψη επικεντρώνει την έννοια του προσώπου στην ελευθερία, την αγάπη και το ανεπανάληπτο της υπόστασης του καθενός ανθρώπου.

Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

Ο ΙΗΣΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΞΩΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΠΛΙΝΙΟΣ (23-79 μ.Χ.) Στο βιβλίο του Φυσική Ιστορία και στο κεφάλαιο για την μαγεία γράφει: Υπάρχει κι άλλη αίρεση της μαγείας που κατάγεται από τον Μωϋσή και τον Ιωάννη και τον Ιησού και τους Ιουδαίους, αλλά πολλές χιλιάδες χρόνια μετά τον Ζωροάστρη. ΙΩΣΗΠΟΣ ΙΟΥΔΑΙΟΣ (36-98 μ.Χ.) Αρχικά στρατηγός των Εβραίων. Αυτομόλησε το 67 μ.Χ. στους Ρωμαίους, ο Βεσπασιανός τον έκανε Ρωμαίο πολίτη και ονομάστηκε Φλάβιος Ιώσηπος. Έγραψε την Ιστορία του ιουδαϊκού πολέμου, όπως την ήθελαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες και αργότερα την Ιουδαϊκή Αρχαιολογία σε 20 βιβλία αρχίζοντας τη διήγησή του από την εποχή του Αδάμ. Στο βιβλίο 18 γράφει για τον Ιωάννη και το κήρυγμά του, όπου τον παρουσιάζει ως κοινωνικό επαναστάτη κατά του Ηρώδη. Στο βιβλίο 20 αναφερόμενος στον αδελφόθεο Ιάκωβο τον ονομάζει αδελφό του Ιησού του λεγόμενου Χριστού. ΤΑΚΙΤΟΣ (115 μ.Χ.) Ρωμαίος ιστορικός. Έγραψε τα Χρονικά και τις Ιστορίες. Σε 16 βιβλία καλύπτει την ιστορία των αυτοκρατόρων από το 14-68 μ.Χ. (Τιβέριος, Καλιγούλας, Κλαύδιος, Νέρων). Στο βιβλίο για τον Νέρωνα και την πυρκαγιά στη Ρώμη λέει : αίτιοι είναι αυτοί που ήταν μισητοί για τα αισχρά έργα και ο λαός τους αποκαλούσε Χριστιανούς. Και τους βασανίζει με σκληρότατα βασανιστήρια. Ο εισηγητής αυτής της ονομασίας Χριστός καταδικάστηκε σε θάνατο από τον Πόντιο Πιλάτο επί της βασιλείας Τιβερίου.

Σε άλλη ιστορία του Βεσπασιανού για το γκρέμισμα του Ναού στα Ιεροσόλυμα αναφέρει ότι από ξεκίνησε η ιστορία των Ιουδαίων και των Χριστιανών και έτσι ο γιός του Βεσπασιανού, Τίτος, πρότεινε το γκρέμισμα του Ναού. ΠΛΙΝΙΟΣ ΣΕΚΟΥΝΔΟΣ (111 μ.Χ.) Ρωμαίος, φίλος του Τάκιτου και ανθύπατος Βιθυνίας. Στην επιστολή ντου προς τον Τραϊανό γράφει πολλά ενδιαφέροντα για τους διωκόμενους Χριστιανούς. Μέσα σ’ αυτήν περιγράφει το μαρτύριο των Χριστιανών και ότι: τους έβαζα να επικαλεστούν τους θεούς και να προσκυνήσουν με θυμίαμα και μια σπονδή οίνου την εικόνα σου και επιπλέον να βρίσουν τον Χριστό και σε άλλο σημείο αναφέρει την μαρτυρία όσων αποσκίρτησαν από τον Χριστιανισμό: βεβαίωναν ότι το μεγαλύτερο παράπτωμα ή η μεγαλύτερη πλάνη τους ήταν, να συναθροίζονται πριν την ανατολή του ήλιου και να υμνούν τον Χριστό ως Θεό, να ορκίζονται ότι δεν θα φονεύσουν, δεν θα ληστέψουν, δεν θα μοιχεύσουν… Σε απάντησή του ο Τραϊανός τον συμβουλεύει να ανακρίνει όσους καταγγέλλονται ως Χριστιανοί και όχι όλους τους πολίτες της περιοχής του.

Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ Οι Ευαγγελιστές δεν ενδιαφέρονται να γράψουν τον Βίο του Ιησού, αλλά την ιστορία της γένεσης της χριστιανικής πίστης. Μόνο ο Ματθαίος και ο Λουκάς περιλαμβάνουν στοιχεία της Γέννησης του Ιησού και της παιδικής του ηλικίας, για να τα συνδέσουν με την εκπλήρωση των Προφητειών περί Μεσσία. Υπήρχε επίσης κίνδυνος να δημιουργηθούν εσφαλμένες αντιλήψεις, αν υπερτονιζόταν η ανθρώπινη υπόσταση του Χριστού, γι’ αυτό γίνεται αναφορά κυρίως στη δημόσια δράση του. Στην Γραμματεία των Αποκρύφων Ευαγγελίων αναπτύσσεται σημαντικά το περιεχόμενο της νηπιακής και παιδικής ηλικίας του Ιησού με υπερβολές και εκδηλώσεις μίσους που αλλοιώνουν την πραγματική υπόσταση και εικόνα του Ιησού. Τα κείμενα αυτά είναι: Το Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου, Το Παιδικό Ευαγγέλιο του Θωμά, Αραβικό και Αρμενικό Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας.

Θαύματα: α) δημιουργικής δύναμης (στον γάμο στην Κανά) β) απόλυτης εξουσίας στην φύση γ) θεραπεία θανατηφόρου νόσου δ) θεραπεία χρόνιων νόσων (παραλυτικού) ε) θεραπεία οργανικών παθήσεων (του τυφλού) στ) θεραπεία δαιμονιζομένων ζ) ανάσταση νεκρών η) επί του σώματος του (του Ιησού) Θαύμα είναι το έκτακτο και υπερφυσικό γεγονός που γίνεται με ενέργεια και παρέμβαση του Δημιουργού. Είναι ανεξάρτητο των φυσικών νόμων και δυνάμεων. Δυνάμεις = η εκδήλωση της θείας δύναμης Σημεία = δημιουργούμενο ηθικό αποτέλεσμα Τέρατα = έκπληξη και εντύπωση που δημιουργεί σε όσους το αντιλαμβάνονται.

Η μηχανοκρατική θεωρία (Determinismus) θεωρεί τον κόσμο ένα κλειστό κύκλωμα, όπου δεν υπάρχει χώρος για το τυχαίο, την ελευθερία και την παρέμβαση του Θεού, αλλά μόνο αιώνιοι και αναλλοίωτοι φυσικοί νόμοι. Το Σύμπαν λειτουργεί σαν ένα τεράστιο ρολόι στο οποίο δεν υπάρχει η περίπτωση καμίας απόκλισης. Η Μηχανοκρατία πέτυχε μεγάλο πλήγμα κατά της θρησκείας, γιατί την παρουσίασε ως μυθικό κατάλοιπο του παρελθόντος, αφού περιβλήθηκε επιστημονικό μανδύα. Χάθηκε έτσι η αξιοπιστία των θαυμάτων. Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι η Μηχανοκρατία δεν είχε επιστημονικές βάσεις και ήταν απλώς μια φιλοσοφική ιδεολογία. Οι θεωρίες των Φυσικών κατέληξαν ότι το Σύμπαν έχει αρχή και τέλος, και ότι η ύλη γίνεται στο βάθος της ενέργεια. Οι φυσικοί νόμοι καταλήγουν οι Φυσικοί ισχύουν στον μακρόκοσμο, ενώ στον μικρόκοσμο δεν είναι αιτιοκρατικοί, αλλά στατιστικοί. Το θαύμα λοιπόν τοποθετείται στον μικρόκοσμο ως έκτακτο, μοναδικό και υπερφυσικό γεγονός που δεν μπορεί να εξηγηθεί μα βάση αιτιώδεις νόμους.