KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Κρήτης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ψυχοκοινωνικά ζητήματα στην αγωγή στα μέσα επικοινωνίας Νικόλας Χρηστάκης Τμ. Ψυχολογίας, Πάντειο Παν/μιο.
Advertisements

Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 9-10
ΨΥΧΟKOIΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Μάθημα 2
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 8
NUR211-Ψυχολογία Τμήμα Νοσηλευτικής
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Γενικό πλαίσιο παρουσιάσεων Διάρκεια παρουσιάσεων: 10 λεπτά με 5 λεπτά για ερωτήσεις Φόρματ παρουσιάσεων: PowerPoint ή αντίστοιχο πρόγραμμα Αριθμός ομιλητών:
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 2 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Kρήτης
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
Επιστημολογική Επάρκεια
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Κοινωνική Ψυχολογία Ι Πέννυ Παναγιωτοπούλου Τμήμα Ψυχολογίας
Μεθοδολογικές προσεγγίσεις των κοινωνικών αναπαραστάσεων 1. Πειραματική μελέτη των κοινωνικών αναπαραστάσεων 2. Πειραματικές έρευνες- αναπαράσταση και.
Η Θεωρία του Κ. Lewin για το ζωτικό χώρο E ργασία στο πλαίσιο του μαθήματος «Ψυχολογία» από τους φοιτητές: Γεράσιμο Βαρσάνη Δέσποινα Μπρέκου Σπύρο Ζαρογιάννη.
PSY 301 PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Δρ. Σπυρούλα Σπύρου C.D.A. Κολλέγιο  Μάθημα
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου Μάρτιος 2006.
Κοινωνιοδυναμική Συμβουλευτική (ΚΣ) για τη Σταδιοδρομία.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 5 & 6
Αγροτική Κοινωνιολογία
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Εργασία σε ομάδες.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Εαρινό εξάμηνο 2017 Μάθημα 1-4 : Φιλοσοφικές και θεωρητικές προσεγγίσεις.
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α) Κριτική Θεωρία.
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
Μέθοδοι έρευνας της ψυχολογίας
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ορισμός και βασικές έννοιες της Κοινωνικής Ψυχολογίας Η ΚΨ είναι τομέας της ψυχολογίας που μελετά τις σχέσεις και τις διαδικασίες της κοινωνικής, ζωής οι οποίες εγγράφονται σε οργανωμένες κοινωνικές μορφές (ομάδες, θεσμούς κλπ.). Δίνει έμφαση στη σκέψη και στις εμπειρίες των ατόμων, όπως και στην κοινωνική διάσταση ως διαδικασία αλληλεπίδρασης των σχέσεων καταδεικνύοντας τη δυναμική φύση της συμπεριφοράς και των κοινωνικών φαινομένων και μεταφράζοντας τη σημασία των κοινωνικών επιρροών και της αξίας των αναπαραστάσεων μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο (Ficher, 1996).

Βασικές έννοιες Διαπροσωπική σχέση: σύστημα αλληλεπιδράσεων και ανταλλαγών από άτομο σε άτομο Πλαίσιο (context) μέσα στο οποίο οι αλληλεπιδράσεις λαμβάνουν χώρα. Δημιουργείται διαμέσου της παρουσίας του άλλου και των ανταλλαγών που σηματοδοτούνται. Δεν συνιστά μια « φυσική» πραγματικότητα, αλλά μια κατασκευασμένη κοινωνικά πραγματικότητα Εννοια της αλληλεπίδρασης : το σύνολο των διαπροσωπικών σχέσεων είναι το προϊόν της διαδικασίας κοινωνικοποίησης. Τα άτομα υπάρχουν σ’ένα κοινωνικό σύστημα στο βαθμό που είναι ενταγμένα μέσα σ’αυτό.

Προβληματική της Κοινωνικής Ψυχολογίας ΚΨ: τομέας αλληλεπίδρασης αλληλεπίδρασης κοινωνικών και ψυχολογικών διεργασιών στο επίπεδο των συγκεκριμένων συμπεριφορών αλληλεπίδρασης προσώπων και ομάδων στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής σύνδεσης επίσης μεταξύ αντικειμενικής προσέγγισης και προσέγγισης του βιωμένου νοήματος, στο επίπεδο του (ή των) εν κατάστασει δρώντων υποκειμένων.

ΚΨ: κοινωνική διάσταση της ανθρώπινης συμπεριφοράς Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό όν: το ατομικό και το συλλογικό. Πώς αυτοί οι δύο πόλοι διαρθρώνονται στη συμπεριφορά του καθενός και στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ατόμου και των κοινωνικών πιέσεων. Ο άνθρωπος βρίσκεται σε διαδικασία σχέσεων Το κοινωνικό είναι δομημένο από το παιχνίδι των επιρροών Το κοινωνικό ενέχει το συγκρουσιακό Κοινωνική συμπεριφορά λαμβάνει χώρα μέσα σ’ένα πλαίσιο

Επίπεδα ερμηνείας στην ΚΨ Doise, 1986 Ενδοατομικό (πώς τα άτομα οργανώνουν την κοινωνική τους εμπειρία) Διατομικό (ανάλυση αλληλεπίδρασης μεταξύ ατόμων) Διομαδικό (κοινωνική θέση των ατόμων, κοινωνική ταυτότητα) Ιδεολογικό (ρόλος γενικών κοινωνικών πεποιθήσεων και κοινωνικών σχέσεων μεταξύ ομάδων)

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ Σχέση ατόμου κοινωνίας, ατόμου και θεσμών Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Hobbes, Montesquieu, Voltaire, Rousseau

ΕΥΡΩΠΗ (αρχές 20 ο αιώνα) W. Wundt Völkerpsychologie Le Bon ( ): La psychologie des foules (1895). «Ομαδική ψυχή» Tarde ( ) Tarde & Durkheim (σύγκρουση) Freud : Η ψυχολογία των μαζών και η ανάλυση του εγώ (1920)

ΗΠΑ (αρχές 20 ο αιώνα) & σύγχρονοι επιστήμονες της ΚΨ Πείραμα του Triplett (1898) McDougall: An Introduction to Social Psychology, (1908), The group mind (1920) Herbert Mead: L’esprit, le soi, la société (1934) Floyd Allport, Social Psychology(1924) M. Sherif, K.Lewin, S.Asch, Festinger, Zajonc, Heider etc.

Στάδια εξέλιξης της ΚΨ μετά το 2ο Παγκόσμιο πόλεμο (Fiske & Taylor, 1991) Γνωστική συνέπεια (cognitive consistency) Απλοϊκού επιστήμονα (naïve scientist) Γνωστική οικονομία (cognitive miser) Γνωστικές τακτικές με βάση τα κίνητρα (motivated tactician)

ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΚΨ Θεωρία, υποθέσεις, ερευνητικά δεδομένα, συμμετέχοντες, Στατιστική σημαντικότηταΘεωρία, υποθέσεις, ερευνητικά δεδομένα, συμμετέχοντες, Στατιστική σημαντικότητα ΠΕΙΡΑΜΑ - Υποθέσεις - Ελεγχος των μεταβλητών  Εξαρτημένη μεταβλητή  Ανεξάρτητη μεταβλητή - Αξιοπιστία Πείραμα στο Εργαστήριο Πείραμα στο φυσικό περιβάλλον

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ Παρατήρηση (συμμετοχική, άμεση, έμμεση) Συνέντευξη (κατευθυνόμενη, ημι-κατευθυνόμενη, μη κατευθυνόμενη) Ερωτηματολόγιο Φυσικό περιβάλλον