Η Αίγυπτος είναι η χώρα από την οποία ξεκίνησε η μεγάλη καινοτομία στην εξέλιξη της ελληνικής πλαστικής. J. Boardman: Greek Sculpture, The archaic period, Thames & Hudson, 1978
«Οι αρχαίοι Έλληνες μαθήτευσαν τους Αιγυπτίους και όλοι εμείς μαθητεύσαμε στους Έλληνες» S.H.Gombrich, Ιστορία της Τέχνης, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα, 1994
Άγαλμα ιερέα του Ρανόφερ 3η χιλιετία π.Χ. Αιγυπτιακό Μουσείο Καΐρου Έργο του Πολυμήδη. Πιθανότατα ο Κλέοβις και ο Βίτων. Γύρω στο 580π.Χ
Άγαλμα του Μυκερίνου 2520 π.Χ. Museum of Fine Arts, Boston Κούρος της Νέας Υόρκης 590/580 π.Χ.. The Metropolitan Museum of Art.
Συγκρίνετε τις δύο διαφάνειες Συγκρίνετε τις δύο διαφάνειες. Ποιες ομοιότητες και διαφορές παρατηρείτε ανάμεσα στα αιγυπτιακά και ελληνικά αγάλματα;
Επιτύμβια στήλη της Ηγησώς. Εθν. Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα Ο Φαραώ Τουταγχαμών και η γυναίκα του. Επιχρυσωμένο ανάγλυφο σε ξύλο. Γύρω στο 1350 π.Χ. Μουσείο Καΐρου Επιτύμβια στήλη της Ηγησώς. Γύρω στο 420 π.Χ. Εθν. Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα
1. Μελετήστε τα δύο ανάγλυφα της προηγούμενης διαφάνειας. Σημειώστε τις ομοιότητες που παρατηρείτε ως προς: τη διάταξη των μορφών τη στάση των σωμάτων την απόδοση των λεπτομερειών 2. Τι διαφοροποιεί τα δύο έργα;
Ο Αιγύπτιος ζωγραφίζει από την πιο χαρακτηριστική πλευρά για να ξεχωρίζουν τα χαρακτηριστικά. Έτσι, τα πόδια εμφανίζονται στο πλάι και μάλιστα βλέπουμε την εσωτερική όψη και των δυο, το σώμα από μπροστά ώστε να φαίνονται οι αρμοί, αλλά τα χέρια από τα πλάγια, το πρόσωπο ζωγραφίζεται προφίλ, αλλά το μάτι παρουσιάζεται μετωπικά για να φαίνεται καθαρά. Οι καθιστές φιγούρες εικονίζονται με τα χέρια πάνω στα γόνατα. Οι άνδρες είναι σκουρότεροι από τις γυναίκες ως ένδειξη του πλούτου τους. Η κοινωνική θέση υποδηλώνεται εμφατικά με το μέγεθος. Όσο πιο υψηλή η θέση, τόσο πιο μεγάλη η κλίμακα της μορφής. Οι άντρες πχ. εμφανίζονται πιο μεγάλοι από τις γυναίκες τους (αν και υπάρχουν απεικονίσεις φαραώ με ισομεγέθεις συζύγους) για συναισθηματικούς λόγους, όχι του ατόμου, αλλά της κοινωνίας.