Ηγεμονία και Φεμινισμός Περίοδος Μεσοπολέμου Παπαγεωργίου, Γ. Εαρινό 2013-14.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
Advertisements

ΑΓΟΡΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Β.ΠΑΤΣΟΥΡΑΤΗΣ. ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ● Αύξηση των Επενδύσεων ● Τόνωση της Απασχόλησης ● Συγκράτηση Τιμών ● Βελτίωση.
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
Τα Δικαιώματα των Παιδιών
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διακρίσεις Δικαίου Έννομη τάξη= όλοι οι κανόνες δικαίου
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ 1 η περίοδος Παπαγωργίου Γ. Εαρινό 2014.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΝΟΜΟΙΑ Χωρίς περιορισμούς η διακίνηση εμπορευμάτων και κεφαλαίων είναι πιο εύκολο Είναι ελεύθερη.
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ ΦΥΡΚ 295: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ Παπαγεωργίου Γ. Εαρινό
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Ε. Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1. Η ενσωμάτωση των προσφύγων
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
Γ. Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ 1. Η Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων
Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Οι Σουφραζέτες.
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά στις κοινές υποθέσεις ο πολίτης; Κοινές υποθέσεις είναι όλα όσα μας αφορούν ως πολίτες:
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Αγροτική Κοινωνιολογία
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
Κοινωνικό Ζήτημα
Οι χώρες της Ε.Ε..
Κόμματα Στελεχών Χρονική περίοδος: απαρχές δημοκρατίας, 19ος αιώνας. Περιορισμένο δικαίωμα ψήφου, ή καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας Πολιτική έκφραση:
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
Τα παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά αιτήματα στην Ελλάδα
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ισότητα Mind Mosaic Από τις μαθήτριες: Καραγιωργάκη Κατερίνα, Κυπραίου Αγγελική, Πολίτη Κατερίνα, Τσαγκαράκη Μαρία.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Το αγροτικό ζήτημα. Συνέπειες βιομηχανικής επανάστασης Αγροτικός τομέας: κυριαρχία μέχρι το 19 ο αιώνα Οικονομικές εξελίξεις (βιομηχανική επανάσταση)
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Ο ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Ιστορία του γυναικείου κινήματος στην Ελλάδα 19ος & 20ος αιώνας
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Το Δίκαιο.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ηγεμονία και Φεμινισμός Περίοδος Μεσοπολέμου Παπαγεωργίου, Γ. Εαρινό

Γενικά Κοινωνικές αλλαγές /έξοδος της ♀ στην εργασία/ Εμφάνιση του φεμινιστικού κινήματος Οικονομικές αλλαγές = αγροτικές μεταρρυθμίσεις/ 1917 και 1919 (διαμοίραση ιδιωτικών και μοναστηριακών κτημάτων σε ακτήμονες) – μονάδα καλλιέργειας μικρή ιδιωτική περιουσία → συνεταιρισμούς Αλλαγές θετικές στο εμπόριο και βιομηχανία (διπλασιάστηκαν τα εργοστάσια).

Πολιτικές/ κοινωνικές αλλαγές Βάσεις του σύγχρονου κράτους Έλευση προσφύγων (1.5 εκατ. / αλλαγή κοινωνικής δομής/ Βάση εργατικής τάξης/ ιστορικό ρόλο Πόλεις → ανάπτυξη υπηρεσιών → μέση τάξη → παραγωγική ιδεολογία ανάπτυξης Πολιτικές αλλαγές - Τάξεις απαιτούν την ανάμειξη κράτους → Εκπαίδευση/ εργασία/ Αλλαγές → συνήθειες /γενικά τρόπο ζωής / Αυτοκίνητα (όχι άμαξες)- ηλεκτρικό τρένο. Ράδιο, CINE, Δυτικές επιρροές (ντύσιμο/ ταγκό βαλς)

Οικογένεια/Κράτος/Θρησκεία πατριαρχική δομή/ ♀ εξαρτημένη Αλλαγές → συνήθειες /γενικά τρόπο ζωής / Αυτοκίνητα (όχι άμαξες)- ηλεκτρικό τρένο. Ράδιο, CINE, Δυτικές επιρροές (ντύσιμο/ ταγκό βαλς) Εμφάνιση ρομαντικού έρωτα/ αρρενωπός άνδρας… Καινούριες αξίες/ διασκέδαση έξω από το σπίτι Ηθική/ φύση όχι επιρρεπή στα ένστικτα / παρθενία / θέση αποδεκτή (λογοτεχνία)/ νομιμοποίηση πορνείων/ εγκλήματα τιμής

Κράτος/Εκκλησία Θέτει ειδικούς κανόνες για το γάμο (π.χ., ηλικία γάμου, τιμωρία για ♀). Όχι Παιδιά εκτός γάμου Όμως σε περίπτωση π.χ., κακοποίησης δεν επεμβαίνει γιατί ιδιωτική υπόθεση Εκκλησία- αυστηρή ηθική για την ♀, όχι εκτός γάμου παιδιά

Εργασία Μαζική Έξοδος των ♀ στην αγορά εργασίας/ όμως: –νομικά εμπόδια π.χ.,(1908 οι τηλεφωνήτριες και απολύονται από την υπηρεσία τους/ –Τράπεζες υπάλληλοι αυτοδικαίως παραιτηθείσες σε περίπτωση γάμου – όχι δικαίωμα άσκησης εμπορίου χωρίς την συναίνεση του συζύγου!). –Μεγάλες αλλαγές στις πόλεις/ Πλειονότητα γεωργία. Βιομηχανία/ βιοτεχνία και δημόσιος τομέας

Εργασία Δασκάλες (40%), (17% μέση εκπαίδευση)/ δημόσιες υπηρεσίες (5.%), Τράπεζες ( % του ανδρικού ΜΙΣΘΟΥ)- όχι διαμαρτυρία γιατί όχι αποδεκτές απο σύλλογο υπαλλήλων Τράπεζας). βιομηχανία (40% του ΜΙΣΘΟΥ των ανδρών. Όχι αποδεκτές στα unions) Ελεύθεροι επαγγελματίες (μοδίστρες, κομμώτριες, νοσοκόμες, ταξιθέτριες, όμως πολλές (62%, πλύστρες, καθαρίστριες) Υπηρέτριες – % από γεωργικές περιοχές – σε αστικά και ημι-αστικά σπίτια

Εργασία/εκπαίδευση Καινούρια ιδεολογία – της εργαζόμενης= εργασία κοινωνικό αγαθό, (συμβάλλει – ευημερία και απελευθέρωση) Άνιση μεταχείριση και ιδεολογία αιτία οργάνωσης ♀-- ίση αμοιβή για εργασία διαφωνίες στο τρόπο οργάνωσης και στους στόχους (π.χ., οργάνωση σε ξεχωριστά σωματεία? προστατευτικές ρυθμίσεις?) Εκπαίδευση – συνεκπαίδευση – μόνο δημοτικό Προτείνεται διεύρυνση της Γυναικείας εκπαίδευσης -Ίδρυση Παρθεναγωγείων Στόχος: ♀ως συμπλήρωμα του άνδρα όχι ανεξάρτητο άτομο

Εκπαίδευση Σύνταγμα 1927 –νέα φιλελεύθερη ιδεολογία (από αστικά στρώματα με Ευρωπαϊκό προσανατολισμό). Νέα μεταρρύθμιση –δημοτική γλώσσα, στροφή στο ρομαντισμό - γυναικεία εκπαίδευση. Καλύτερα κτήρια Παρθεναγωγεία – περισσότερα χρόνια, (ίδρυσης τετρατάξιων διδασκαλείων νηπιαγωγών, οικοκυρικές σχολές, κλπ. ) αύξηση και διεύρυνση αριθμού ♀, Πολύ λίγες παρακολούθηση ΑΕΙ ( παραδοσιακά επαγγέλματα/ πολλές αντί προίκα). Μαθήτριες του Αρσακείου σε αναμνηστική φωτογραφία με τις καθηγήτριές τους

Φεμινιστικό Κίνημα Αποκτά την δική τους ταυτότητα Αυτό-προσδιορισμός των γυναικών (θετική εικόνα για τον ευατόν τους) διευρυμένα μη ταξικά μέλη Διαφωνίες ως προς την τακτική Λύκειο των Ελληνίδων (1911, Καλλιρόη Παρρέν), όχι φεμινιστική αλλά διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς) Η Καλλιρόη Παρρέν ( )

Γυναικείες Οργανώσεις 1919– Εθνικό Συμβούλιο Ελληνίδων – –τμήμα του διεθνούς συμβουλίου –Λονδίνο –Περιοδικό Ελληνίς– συντηρητικό – αλλαγές μικρές και σταδιακές – σταδιακή εγκατάληψη μελών Σύνδεσμος για Δικαιώματα της Γυναίκας –τομή, ριζοσπαστικό, δραστήριο, αφύπνιση της γυναικείας συνείδησης, δημοτικισμού) –Μέλη μεσαίες τάξεις - μορφωμένες, ενδιαφέρον πρακτικών θεμάτων (εκπαίδευση, εργασία, πολιτικά δικαιώματα, Θέματα ειρήνης) –Αγώνας της Γυναίκας- αναφέρεται σε συγκεκριμένα μέτρα που προτείνουν

Γυναικείες Οργανώσεις 1919– Σοσιαλ. Όμιλος Γυναικών Χαρακτηριστικά –σοσιαλίστριες + μαρξίστριες φεμ./ –Πολιτική μεταβολή και μετασχηματισμό όλης της κοινωνίας –Κρατική προστατευτική νομοθεσία π.χ., λαϊκά συσσίτια, κρατική παιδεία, κλπ.. –Σοσιαλιστική Ζωή – εκδίδεται από κόμμα (ξεχωριστά για ♂ και ♀ για ίση προβολή) –Ριζοσπαστικές αντιλήψεις για γάμο, (αστικός θεσμός), άμβλωση, γυναικεία απελευθέρωση μαζί με κοινωνική απελευθέρωση

Γυναικείες Οργανώσεις Κομμουνιστική οργάνωση Χαρακτηριστικά: όχι αυτόνομη - Ανατροπή καπιταλιστικού συστήματος Ψήφος όχι βασική επιδίωξη αλλά κοινωνική ανατροπή του συστήματος Ριζοσπάστης και περιοδικό Νεολαία, (μοντέλο ♀ Σοβιετ. Ενωσης) Έντυπο Πρωτοπόρων κομμουνιστικό αλλά λιγότερο πολιτικό

Πολιτικά Δικαιώματα Εργασιακά δικαιώματα → πολιτικά δικαιώματα Βασική ιδεολογίας α) ♀ έχουν διαφορετική φύση β) δεν είναι αυτόνομα άτομα Πολιτικά δικαιώματα – στο όνομα της δικαιοσύνης/ διανοούμενοι → αδιάφοροι Δημόσια συγκέντρωση για την ψήφο, 1928 Γυναίκες μαχητικές –ομιλίες, συγκεντρώσεις, επιχειρήματα (της γυναικείας εμπειρίας) / ψηφίσματα στην Βουλή, συμβάλουν στον πλούτο της χώρας, αύξηση δημοκρατίας/ Παραχωρήθηκε το δικαίωμα ψήφου στις τοπικές εκλογές

Εξέλιξη της γυναικείας ψήφου/ 1930: παραχώρηση ♀ ψήφου ( εγγράμματες και άνω των 30 ετών/ αιτία σύγκρουσης μεταξύ Γυν. Οργ. Αποτέλεσμα –όχι δικαίωμα ψήφου, –Όχι συσπείρωση Όμως έδειξαν –δυναμικότητα, –Επιμονή/ υπομονή.. –Αφύπνιση συνείδησης

Δικαίωμα ψήφου 1949: ♀ απέκτησαν το δικαίωμα ψήφου μόνο για δημοτικές εκλογές 1951: ♀ αποκτούν πλήρως το δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε όλες τις εκλογές. 1952: οι γυναίκες για πρώτη φορά ασκούν το δικαίωμα ψήφου στις εθνικές εκλογές Η Ελένη Σκούρα, πρώτη Ελληνίδα βουλευτής, ενώ ασκεί το εκλογικό της δικαίωμα

Οικογένεια- πατριαρχική – Μικρότερη Μεγαλύτερη ρόλο στην οικογένεια (προίκα, Friedl) Εκπαίδευση – πιο προσβάσιμη Περιεχόμενο μαθημάτων / Διαχωρισμός «♀» επαγγελματα Εργασία – μεγαλύτερο άνοιγμα Το ΓΚ απαιτεί νομικές αλλαγές - για ενσωμάτωση