Μαθησιακά κέντρα:
Η μουσική, ο ρυθμός, το τραγούδι και η κατασκευή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων Η μουσικοκινητική αγωγή είναι όρος ταυτόσημος με τη ρυθμική αγωγή. Η αξία της είναι πολύ μεγάλη ως προς την σωματική, πνευματική και ψυχική ανάπτυξη του παιδιού. Μέσα από αυτή το παιδί βιώνει τη μουσική, τους νόμους της και την έννοια του ρυθμού, του λόγου και του χώρου. Επιπλέον, η μουσικοκινητική αγωγή δίνει διέξοδο στην φυσιολογικά αυξημένη ανάγκη του παιδιού της νηπιακής ηλικίας για κίνηση, παιχνίδι και εκτόνωση. Ακόμη, το βοηθά να έρθει σε επαφή με τη μουσική κληρονομιά του λαού του και άλλων λαών. Τέλος, το παιδί έρχεται σε διαδραστική επαφή με τα άλλα παιδιά και κοινωνικοποιείται. Το τραγούδι. Το τραγούδι αποτελεί συνδυασμό μουσικής και λόγου. Δε νοείται νηπιαγωγείο χωρίς τραγούδι. Το τραγούδι βοηθά τα νήπια να ανακαλύψουν τις δυνατότητες της φωνής τους, να συγχρονίζονται μεταξύ τους, να συντονίζουν κίνηση και λόγο και φυσικά μεταδίδει γνώσεις πχ για τα χρώματα ή τους αριθμούς. Διδασκαλία του τραγουδιού. Αφορμή για την εκμάθηση ενός τραγουδιού μπορεί να είναι μία συζήτηση, η ανάγνωση ενός παραμυθιού, ένας περίπατος, μία εθνική ή θρησκευτική γιορτή, ένα έργο κουκλοθέατρου. Πριν αρχίσουμε να τραγουδάμε κάνουμε κάποιες ασκήσεις αναπνοής πχ φυσάμε δυνατά τα κεράκια μιας φανταστικής τούρτας, ή κάνουμε τον ήχο της μέλισσας που πετάει ζζζζ…ή μιμούμαστε ήχους από το περιβάλλον πχ τον ήχο της κόρνας ενός αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, η νηπιαγωγός τραγουδάει το τραγούδι με τη συνοδεία φλογέρας ή μεταλόφωνου σωστά και με καθαρή άρθρωση. Επαναλαμβάνει για δύο φορές ακόμη. Σιγά, σιγά τα παιδιά αρχίζουν να συμμετέχουν κι αυτά μουρμουρίζοντας το ρυθμό και προφέροντας κάποιες επαναλαμβανόμενες λέξεις. Το επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές ώσπου να αφομοιώσουν το τραγούδι. ‘Όταν τα παιδιά μάθουν το τραγούδι τα αφήνουμε να το τραγουδήσουν μόνα τους μερικές φορές. Η επανάληψη αυτή δεν κουράζει τα παιδιά, η νηπιαγωγός συνοδεύει με το μουσικό όργανο. Ρυθμική επεξεργασία. Aφού τα παιδιά μάθουν το τραγούδι,μπορούν: Να το τραγουδήσουν με εναλλαγές στην ένταση,δηλαδή πρώτα σιγανά κι έπειτα δυνατά. Να το τραγουδήσουν χτυπώντας σε κάθε συλλαβή ένα παλαμάκι. Να το συνοδεύσουν με κρουστά όργανα που υπάρχουν στο χώρο του νηπιαγωγείου(κουδουνάκια,μαράκες,ξυλάκια,τρίγωνα,ντέφια,κα). Να κινηθούν ανάλογα με το ρυθμό του τραγουδιού πχ να περπατήσουν,ή να τρέξουν, ή να πηδήξουν σύμφωνα με το ρυθμό. Να μιμηθούν κινήσεις που υπαγορεύει το τραγούδι πχ κινήσεις κάποιου ζώου που αναφέρεται στο τραγούδι. Τέλος, καλό θα ήταν να αφήσουμε τα παιδιά να οργανώσουν μία δραστηριότητα που θα σκεφτούν από μόνα τους, χρησιμοποιώντας την φαντασία τους. Μουσικές δραστηριότητες με μουσικά όργανα. Αναπαραγωγή ήχων. Αφού ακούσουμε από το μαγνητόφωνο κάποιους ήχους της φύσης, προσπαθούμε να τους αναπαράγουμε χρησιμοποιώντας τα μουσικά όργανα του νηπιαγωγείου μας. Για παράδειγμα, μπορούμε να αναπαραστήσουμε τον ήχο της ψιχάλας στο έδαφος,ξύνοντας απαλά με τα νύχια μας την επιφάνεια ενός ταμπουρίνου. Τα παιδιά κάθονται στο κύκλο. Χωρίζονται σε δύο ομάδες και έχουν τα ίδια μουσικά όργανα η κάθε ομάδα. Παίζουν ένα είδος μουσικού καθρέφτη. Η πρώτη ομάδα παίζει ένα μουσικό μοτίβο και η δεύτερη πρέπει να το επαναλάβει ακριβώς πχ μαράκα –τρίγωνο –κουδουνάκι –ντέφι και ξανά το ίδιο από την άλλη ομάδα. Δραστηριότητα για την αναγνώριση του ηχοχρώματος. Ένα παιδί ορίζεται μαέστρος και γυρίζει την πλάτη του στα υπόλοιπα παιδιά. Ο μαέστρος παίζει στα κρυφά ένα μουσικό όργανο και τα υπόλοιπα παιδιά πρέπει να το αναγνωρίσουν από το ηχόχρωμα του. Τέλος, μπορούμε να συνοδεύσουμε ένα τραγούδι με μουσικά όργανα παίζοντας δυνατά ή σιγανά, αργά ή γρήγορα ανάλογα με το νόημα του μαέστρου. Αυτοσχέδια μουσικά όργανα. Μπορούμε να φτιάξουμε και τα δικά μας μουσικά όργανα στο νηπιαγωγείο χρησιμοποιώντας απλά υλικά. Σε διάφορα μικρά κουτάκια αν βάλουμε λίγο ρύζι ή φακές τα κλείσουμε και τα κουνήσουμε έχουμε ένα αυτοσχέδιο μουσικό όργανο καζού. Μαράκα. Από μια χαλασμένη λάμπα φωτισμού, αφού την καλύψουμε με λουρίδες εφημερίδας με ατλακόλ. Όταν στεγνώσει καλά, τη χτυπάμε για να σπάσει το γυαλί που θα παράγει τον ήχο όταν τη κουνάμε. Μπουκάλια γεμισμένα με διαφορετική ποσότητα νερού. Φυσάμε στο στόμιο ή τα χτυπάμε με ένα ξυλάκι Ταμπουρίνο. Από δύο πλαστικά πιατάκια ενωμένα σε διάφορα σημεία με σύρμα πίπας. Στις ενώσεις μπορούμε να κρεμάσουμε κι από ένα κουδουνάκι. Συμπερασματικά, η μουσικοκινητική αγωγή είναι μια ολοκληρωμένη αγωγή. Δεν ετοιμάζει μουσικούς αλλά άτομα καλλιεργημένα έτοιμα να ανταποκριθούν στις εκδηλώσεις της ζωής, της τέχνης και της επιστήμης.