ΝΕΦ 248. Μίλτος Σαχτούρης 1) Πρώτη Μεταπολεμική Γενιά (τα όρια)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΙΛΙΑΔΗ. Η γραφή της :  Σπινθηροβόλα, σαφής  Με ποιητική ελλειπτικότητα  Με πολιτικούς και υπαρξιακούς προβληματισμούς  Έντονα στιγματισμένη.
Advertisements

Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Άγγελος Σικελιανός
Εαρινή Προσέγγιση 100 χρόνια Σεφέρης Με τα χρώματα του Σεφέρη… Έργα του Γ. Ψυχοπαίδη εμπνευσμένα από τις συλλογές του ποιητή.
Νίκου Εγγονόπουλου, «Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του καμίνο ντε λα φουέντε»
Edward De Bono, Τα έξι καπέλα της σκέψης
ΠΟΙΗΣΗ<<Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ>>
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
Σεφέρης.
Ανανέωση της παράδοσης και η λογοτεχνία του Μεσοπολέμου
Έλληνες Λογοτέχνες: Γιώργος Σεφέρης
ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
«Ταπεινή τέχνη χωρίς ύφος»
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
…Ιδανικός κι ανάξιος εραστής…
21 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης
ΟΙ ΔΙΑΛΑΜΠΑΔΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Οδυσσέας Ελύτης 1ο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Μανόλης Αναγνωστάκης.
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ - ΜΟΝΤΕΡΝΑ
Οδυσσέας Ελύτης, «Πίνοντας ήλιο κορινθιακό», Ποίηση, Ίκαρος.
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ.
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
ENA MAΘHMA ΘPHΣKEYTIKΩN Σταύρος Σ. Φωτίου. A΄. ΣXEΔIAΣMOΣ 1. Θεολογική επεξεργασία: Ποια είναι τα υπαρξιακά μηνύματα > πώς νοηματοδοτεί την ανθρώπινη.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Οι πρώτες ταινίες  Γενικά, οι πρώτες κινηματογραφικές ταινίες ήταν μικρής διάρκειας, παρουσιάζοντας συνήθως στατικά, μία σκηνή της καθημερινότητας. Αποτελούνταν.
Λογοτεχνικό εργαστήριο: «οι μαθητές γράφουν» «Η εφηβεία και η τέχνη του λόγου» Μουσικό Σχολείο Παλλήνης Εισηγήτρια: Χρύσα Αλεξοπούλου.
Πάσχα μέγα, Πάσχα των πιστών
Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, ιστορικός-φιλόλογος
Ν. ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, “ΠΟΙΗΣΗ 1948” Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, “ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ Ε…1949”
Μουσείο Μπενάκη-Εκπαιδευτικά Προγράμματα
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Μάθημα 10 Η πρώτη μεταπολεμική γενιά (Αναγνωστάκης, Σαχτούρης, Σινόπουλος, Πατρίκιος) Η δεύτερη μεταπολεμική γενιά (Χριστιανόπουλος, Ασλάνογλου, Δημουλά,
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
Με τον όρο Νεοελληνική λογοτεχνία αναφερόμαστε στην λογοτεχνία του νέου ελληνισμού. Οι περισσότεροι μελετητές ανάγουν τις αρχές της νεοελληνικής λογοτεχνίας.
Μια εργασία των: Μαρία Μακρή Βάσω Αθανασίου Κατερίνα Μιχοπούλου Μιχαήλ-Βασίλειου Μπούφα.
Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ …
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
Μυθολογικά και Ιστορικά πρόσωπα στην ποίηση του Ιωάννη Γρυπάρη.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
Διδακτική νέας ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας με ΤΠΕ ΙστοσελίδεςΛογισμικά.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII
Χιούμορ Το γέλιο δίνει ….ζωή!!!.
Κωστής Παλαμάς ( ) Костис Паламас
H Αναγέννηση του Χάρλεμ
Στέφανος Σκαρπέλλος (Φιλόλογος) Σωτηρία Διαμαντοπούλου (Φιλόλογος)
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Το πιο ανατρεπτικό κίνημα αντι-τέχνης.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ – ΠΑΡΑΔΟΣΗ & ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ
«πάνω ή πέρα από την πραγματικότητα»
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
Λογοτεχνία Αλίκη.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Η εξέλιξη της ποίησης.
Νεότερη ποίηση Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β’ τεύχος (σελ )
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΙΑΠΩΝΙΚΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΝΕΦ 248. Μίλτος Σαχτούρης 1) Πρώτη Μεταπολεμική Γενιά (τα όρια) 2) Ιστορικά συμφραζόμενα 3) Λογοτεχνικά συμφραζόμενα: Η Γενιά του 1930 Η Λογοτεχνία της Αντίστασης

Χαρακτηριστικά Πρώτης Μεταπολεμικής Γενιάς 1) Θεματολογία (κατά Γ. Κεχαγιόγλου) 2) Τεχνοτροπικά: Από την παραδοσιακή στη νεωτερική ποίηση 3) Οι τρεις τάσεις: Νεοϋπερρεαλιστική, Κοινωνική ή πολιτική, Υπαρξιακή (ή Μεταφυσική, Ουσιαστική).

Νεοϋπερρεαλιστική Υπερρεαλισμός: Η ιστορία του κινήματος (Γαλλία, 1924, André Breton) Σχέση με την ψυχανάλυση (S. Freud) Σκοπός: Αποδέσμευση από συμβάσεις κάθε είδους. Στη λογοτεχνία: αποδέσμευση από τις δυνάμεις της νοησιαρχίας και των παραδοσιακών τρόπων παραγωγής νοήματος. Μέσα (στη λογοτεχνία): Συνειρμικός λόγος, ακραίες μεταφορές (άλογο στοιχείο), πλήρης ανοικείωση, ανατρεπτικό (black) humor, ευαγγελισμός ανατροπής Κειμενικό παράδειγμα: Εμπειρίκος

Νεοϋπερρεαλιστική

Νεοϋπερρεαλιστική Εμφάνιση: 1943 κ.εξ. (Νάνος Βαλαωρίτης, Έκτωρ Κακναβάτος) Εκπρόσωποι: Νάνος Βαλαωρίτης, Έκτωρ Κακναβάτος, Μάτση Χατζηλαζάρου, Δ. Π. Παπαδίτσας Κειμενικό παράδειγμα: Έκτωρ Κακναβάτος

Νεοϋπερρεαλιστική

Κοινωνική, πολιτική ποίηση Σχέση με τα οράματα της αριστεράς και την ταραγμένη πορεία της Θεματοποιείται η σχέση του ατόμου με την ιστορική και κοινωνική του ορίζουσα Λόγος αιρετικός  διαγραφές, στροφή από τη συλλογικότητα στο δράμα του ανθρώπινου προσώπου και στην αμφισβήτηση της κοινωνικής αποστολής της ποίησης («Ποίηση της ήττας», Βύρων Λεοντάρης, 1963) Από τον ρεαλισμό του πεζολογικού τόνου στην αλληγορική έκφραση. Εκπρόσωποι: Αναγνωστάκης, Θασίτης, Κύρου, Αλεξάνδρου, Πατρίκιος, Λειβαδίτης Κειμενικά παραδείγματα: Τίτος Πατρίκιος, «Στίχοι-2» (1954) και Αναγνωστάκης, «Επίλογος»

Κοινωνική, πολιτική ποίηση Τίτος Πατρίκιος Γιατί κανένας στίχος σήμερα δεν ανατρέπει καθεστώτα Κανένας στίχος δεν κινητοποιεί τις μάζες (Ποιες μάζες; Μεταξύ μας τώρα– Ποιοι σκέφτονται τις μάζες; Το πολύ μια λύτρωση ατομική, αν όχι ανάδειξη).

Υπαρξιακή, Ουσιαστική ποίηση Φόβος, αγωνία του ατόμου μπροστά στις πολεμικές και μεταπολεμικές συνθήκες Χρόνος, φθορά, θάνατος, έρωτας Λόγος με συμβολισμούς και στοχαστική διάθεση (Σεφέρης) Εκπρόσωποι: Ελένη Βακαλό, Μίλτος Σαχτούρης, Τάκης Σινόπουλος, Νίκος Καρούζος Κειμενικό παράδειγμα: Τ. Σινόπουλος, «Η θάλασσα II»

Υπαρξιακή, Ουσιαστική ποίηση

Κριτική πρόσληψη της Γενιάς Ποιητές-κριτικοί: Στόχος (αυτοπροσδιορισμός), έντυπα (Κριτική, Ενδοχώρα) Η ιδιαίτερη πνευματική λειτουργία τους ως κριτικών Τα καθυστερημένα αντανακλαστικά της κριτικής Γιατί αργοπόρησαν η καθιέρωση και η μελέτη; Το πρόβλημα της «τριχοτόμησης»

Μίλτος Σαχτούρης Ποίηση-επιχείρημα Κειμενικά δείγματα: 1. «Το καφενείο» (Το σκεύος, 1971) και «Η μικρή ιστορία» (Εκτοπλάσματα, 1986) 2. «Ο καθρέφτης» (Τα στίγματα, 1962) και «Σημάδια κίτρινα» (Χρωμοτραύματα, 1980)

Σταδιοδρομία (Η μουσική των νησιών μου) Μίλτος Σαχτούρης Σταδιοδρομία (Η μουσική των νησιών μου) Γεννήθηκα στην αγκαλιά κρατώντας το φανταστικό ζώο ήταν χρυσαφί με γαλάζια πόδια μόνο τα μάτια ήταν ματωμένα μεγάλωσε με την αγωνία των χρωμάτων - σήμερα θ’ αλλάξει το γαλάζιο - σήμερα θ’ αλλάξει το χρυσαφί γλυκειά πλάνη πέθανα κρατώντας το φανταστικό ζώο στην ίδια απελπισία των χρωμάτων.

Οι ποιητικές καταβολές Μίλτος Σαχτούρης Οι ποιητικές καταβολές Ελληνικές: Εγγονόπουλος, Σικελιανός, Παλαμάς, Καβάφης, Καρυωτάκης Ξένες: Jules Laforgue και Charles Baudelaire (γαλλικός συμβολισμός), Rainer Maria Rilke, Georg Trakl (αυστριακός ποιητής), Dylan Thomas (ουαλός ποιητής), Franz Kafka.

Μίλτος Σαχτούρης 1945-1971 Οι δύο περίοδοι 1945-1951 (μαθητεία στη φαντασία και σχηματισμός προπλάσματος μύθου) και 1952-1971 (θητεία στον προσωπικό μύθο) Οι όροι διαμόρφωσης του μύθου και τα συστατικά δικτύωσης