Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Advertisements

Η παραβολή του σπλαχνικού πατέρα (παραβολή του «ασώτου υιού»)
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΛΙΑΔΑΣ ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΤΣΟΚΑΝΑ, ΣΤΕΛΛΑΣ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΑΝΝΑΣ ΦΥΤΙΛΑ, ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ.
ΜΟΔΑ-ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «H OIKOΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ A΄
Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα
Διαθεματικές δραστηριότητες-σχέδια εργασίας στην ραψωδία Γ’
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
Ιλιάδα Στέπκου Όλγα-Μαρία.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΛΩΡΙΔΑ ΣΤΑ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ
H ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
Στέλιος Τ., Γιώργος Τ. & Κώστας Π., Β3 – 7gymioa
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΕΠΟΧΗ
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ
Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ο θυμός του Αχιλλέα.
Η γυναικα στην ιλιαδα Ομαδοσυνεργατική εργασία του τμήματος Β2
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
Οδυσσέας.
Μια εργασία του Κων/νου Εκίζανα
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΛΙΑΔΑΣ ΣΤΗΝ ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Σύγκριση Ελένης και Ανδρομάχης
ΈΚΤΟΡΑΣ.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
Η ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΜΠΡΙΝΙΑ ΕΛΕΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΟΡΣΑΛΙΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΠΕΖΑΝΗ ΑΦΗ Α3 ΤΜΗΜΑ:
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΦΙΛΊΑ Τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου ◦ Τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου μπορεί να είναι χρήσιμα πάντα, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές που θα.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
Ο Όμηρος δεν κρίνει την Ελένη για την πράξη της σε κανένα σημείο της Ιλιάδας. Η Ελένη παρουσιάζεται ως μια συμπαθητική, αξιοπρεπής και ενδιαφέρουσα.
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
Η ζωή της κόρης στην Ομηρική εποχή.
Μια φορά ήταν ένα κοριτσάκι….
Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.
Στέλλα Σιώτου Α3 Γυμνασίου
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΟΤΗΤΑ Αθηνά θεά, κόρη του Δία Πηνελόπη Γυναίκα Οδυσσέα
Βυθούλκα-Μπιώτη Λυδία Σταματίου Ευρυδίκη
OI ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Ορέστης Παπαδόπουλος Βάσια Παππά
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
Η ΖΩΗ ΣΤΟ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Η σχέση της ενδυμασίας με τη χειραφέτηση της γυναίκας
Πηνελόπη Εργασία οδύσσειας A4 ΠΜΓΛΠ Μαρία Κουτσοπούλου, Στεφανία Σαρρή
ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
«Ζωντανεύοντας τον Όμηρο» Η ραψωδία Α της Ιλιάδας με εικόνες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ 15os αιώναs π.Χ Μυκηναϊκός πολιτισμός

Αρχή του μυκηναϊκού πολιτισμού στον ελλαδικό χώρo κυριαρχούν οι Αχαιοί

Ποια τα χαρακτηριστικά της ομηρικής κοινωνίας; Κύρια πηγή πληροφοριών ήταν τα ομηρικά έπη. Σκληρός και ανικανοποίητος λαός. Συχνές εκστρατείες. (Τρωικός Πόλεμος)

Ποια η αντιμετώπιση των γυναικών στην ομηρική εποχή; Πιο υποβαθμισμένη η θέση της γυναίκας απο του άντρα. Οχι όμως δουλικη. Σεβαστές με αξιοπρόσεκτη ελευθερία. Η συμπεριφορά των ανδρών προς τις γυναίκες τους είχε κτητικό χαρακτήρα (π.χ προσφορά γυναικών ως δώρα-απο τον Αχιλλέα στους αγώνες).

Πώς παρουσιάζει ο Όμηρος τις γυναίκες; Ο ποιητής δείχνει ευαίσθητος στη γοητεία τους. Παρουσιάζει ποικίλα «πορτρέτα» γυναικών Δείχνει τον θαυμασμό του προς αυτές μέσω των περιγραφών του. Τις βάζει να περιστρέφονται δορυφορικά γύρω από τους πρωταγωνιστές.

Πώς διαμορφώνονταν οι κοινωνικές τάξεις των γυναικών; Βασίλισσες. Βασιλοπούλες. Υπηρέτριες-σκλάβες. Αιχμάλωτες-σκλάβες. (Τέως αρχόντισσες- η ήττα της πόλης τους τις έριξε στα χέρια των νικητών). Ορισμένες από αυτές στάθηκαν τυχερές, διότι κατάφεραν να συγκινήσουν τους νικητές (παράδειγμα Βρισηίδας).

Τι σήμαινε «μονογαμική κοινωνία» για τις γυναίκες; Αυστηρά αφοσιωμένη στον άντρα. Αυτό αποτελούσε αρετή για μια γυναίκα και το αντίθετο αφορμή για αιματοχυσία.

Τι σήμαινε «μονογαμική κοινωνία» για τους άντρες; Επιτρεπόταν να έχουν μόνο μία επίσημη σύζυγο. Παράλληλα κι όσες άλλες «παράνομες» ήθελαν, τις οποίες και διάλεγαν από το μεγάλο αριθμό των δούλων- γυναικών.

Πώς αντιμετωπίζουν οι νόμιμες σύζυγοι τις περιπτύξεις των συζύγων τους με τις σκλάβες; Οι περισσότερες το δέχονται- καταλαβαίνουν ότι είναι η κοινωνική ηθική της εποχής (π.χ Πηνελόπη και Οδυσσέας.). Άλλες δεν το δέχονται (π.χ η Αντίκλεια).

Τι ίσχυε για τον θεσμό του γάμου στην μυκηναϊκή κοινωνία; Ο γαμπρός αγόραζε την νύφη από τον πατέρα. Έδεινε αρκετά στον πατέρα της κόρης, προκειμένου να την κερδίσει, τα λεγόμενα έδνα, δώρα δηλαδή, τα οποία ήταν αντικείμενα ή ζώα. Υπήρχε ο θεσμός της προίκας (σε ακίνητα). Σε ορισμένες περιπτώσεις τα παραπάνω δεν ισχύουν, όπως πχ. στην περίπτωση του Αχιλλέα με την κόρη του Αγαμέμνονα.

Ποια η σημασία της τεκνογονίας για τις γυναίκες; Αρχή της αρρενογονίας . Διαιώνιση του ονόματος του άρχοντα.

Πως ήταν διαμορφωμένα τα σπίτια των Αχαιών; Οι γυναίκες και άντρες κατείχαν ξεχωριστό χώρο στο σπίτι. Η σύζυγος μαζί με τις θυγατέρες της, είχαν τα υπνοδωμάτιά τους στον επάνω όροφο. (γυναικωνίτες) Τα υπνοδωμάτια των αντρών ήταν στο ισόγειο, δίπλα στα δωμάτια των σκλάβων. Οι γυναίκες δεν είχαν το δικαίωμα να μπουν στο δωμάτιο των αντρών τους.

Τι συνέβαινε την ώρα του φαγητού; Οι γυναίκες αποσύρονταν κι έτρωγαν μόνες τους. Ο άντρας καλούσε φίλους του στην μεγάλη αίθουσα του σπιτιού, όπου τα μόνα θηλυκά ήταν οι σκλάβες που σερβίριζαν.

Ποιος ο ρόλος των γυναικών μέσα στο σπίτι;(και η σχέση τους με τον άντρα) Δεν ήταν καταθλιπτική η ζωή τους. Μπορούσαν να βρίσκονται με τους άντρες τους (τις υπόλοιπες ώρες της μέρας) Μπορούσαν να συζητούν και να λένε ελεύθερα την γνώμη τους. Είχαν τον έλεγχο ολόκληρου του νοικοκυριού. Επέβλεπαν τις οικιακές εργασίες. Διεύθυναν το υπηρετικό προσωπικό. Έλεγχαν την οικιακή παραγωγή.

Ποιες ήταν οι δραστηριότητες των γυναικών εκείνης της εποχής; Η υφαντική στον αργαλειό (π.χ υπόδειξη Έκτορα στην Ανδρομάχη, υπόδειξηΤηλέμαχου στην Πηνελόπη). Το κέντημα. Το μαγείρεμα. Το ζύμωμα.

Πώς ήταν η ενδυμασία των γυναικών τότε; Φορούσαν φαρδύ μακρύ φόρεμα, από μαλακό μαλλί με φαντακτερά χρώματα ή απο αστραφτερό λινάρι. Τα κοσμήματά τους στόλιζαν σχεδόν όλο το σώμα. Το υλικό απο το αποίο ηταν κατασκευασμένα τα κοσμήματα ήταν χαρακτηριστικό την κοινωνικής τους θέσης. Η «πόρπη» αποτελούσε κόσμημα κάθε γυναίκας. Οι γυναίκες φορούσαν στα πόδια τους πέδιλα με ιμάντες.

Πώς παρουσιάζεται η γυναίκα-πρότυπο μέσα απο τα ομηρικά έπη; Όμορφη. Ευγενική. Τέλεια οικοδέσποινα. Να έχει προικιά. Να έχει δική της γνώμη. Να κάνει με φροντίδα τις δουλείες του σπιτιού. Σεμνή. Πιστή. Αφοσιωμένη. Στοργική. Υπομονετική. Με χάρη. Με επιβλητικότητα.

Ποιες γυναικείες μορφές μέσα απο τα έπη εντυπωσιάζουν τον αναγνώστη; Πηνελόπη Ανδρομάχη Ελένη Κίρκη Καλυψώ Ναυσικά Αρήτη Αθηνά Ήρα Αφροδίτη

Πηνελόπη Αθεράπευτα πιστή σύζυγος Υπομονετική(αρνήθηκε να ξαναπαντρευτεί ακόμη κι όταν θεωρούσε τον άντρα της νεκρό).

Ανδρομάχη Υπέρβαση του παραδοσιακού ρόλου μιας συζύγου (δίνει λύση για την τύχη του αντρα της). Υπερβολική αγάπη.

Ελένη Ανυπέρβλητη ομορφιά Αίτιο για αφανισμό ηρώων (Τρωικός Πόλεμος)

Κίρκη Ενυπωσιακή. Βοηθάει τον Οδυσσέα χωρις υστεροβουλία. Επικίνδυνη. Νοιαζεται μόνο για τον εαυτό της.

Καλυψώ Ερωτευμένη. Εγωίστρια. Αναποφάσιστη αν και θέλει πάντα να κερδίζει.

Ναυσικά Ακτινoβoλεί μία σεμνή χάρη. Έχει νεανική απλότητα. Είναι καλόκαρδη.

Αθηνά Συνδυασμός σύνεσης και εξυπνάδας Συνδυασμός δύναμης και γενναιότητας

Ήρα Σύζυγος ζηλότυπη. Δηκτική και δύστροπη. Ορισμένες φορές γοητευτική.

Συνοψίζοντας... Η γυναίκα στην ομηρική εποχή, παρά το γεγονός ότι ήταν υποδεέστερη του άντρα, δεν πέρναγε απαρατήρητη. Η μέρα της κυλούσε ευχάριστα και αρκετά συχνά κάποια γυναίκα κατάφερνε να βρεθεί στο επίκεντρο.