Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’ Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’ και η αυγή της Νέας Εποχής
Α. εναρξη τησ νεασ εποχησ Η ανάπτυξη της δύναμης του Βυζαντίου αρχίζει επί Μιχαήλ Γ’ (842-867) από το Αμόριο της Μ. Ασίας. και κορυφώνεται επί Μακεδονικής Δυναστείας (867-1025).
Η οριστικη αναστηλωση των εικονων Η οριστικη αναστηλωση των εικονων Επέτρεψε στη βυζαντινή κυβέρνηση να ασχοληθεί: α) με τη βελτίωση της άμυνας κατά των Αράβων β) με έργα πολιτισμού Τις κρατικές υποθέσεις διεύθυνε προσωπικά την περίοδο 855-866 ο καίσαρ Βάρδας, θείος του Μιχαήλ Γ’. Το όνειρο του καίσαρα Βάρδα: στην Αγία Σοφία ο Άγιος Πέτρος με παρότρυνση του πατριάρχη Ιγνατίου και εκτελεστές δύο αγγέλους διατάσσει να σφαγιαστούν Βάρδας και Μιχαήλ. Χφφ Σκυλίτζη, 12ος αι.
β. Σχολη τησ Μαγναυρασ(1) (magna aula, αΙθουσα τελετΩν του ΜεγΑλου ΠαλατΙου) Ιδρύεται με πρωτοβουλία του Βάρδα. Αποτελεί σταθμό στην ιστορία της βυζαντινής εκπαίδευσης. Η Σχολή (πανεπιστήμιο) της Μαγναύρας, στην οποία δίδαξαν ονομαστοί καθηγητές, όπως ο πατριάρχης Φώτιος, ο Ιωάννης Γραμματικός, ο Κωνσταντίνος-Κύριλλος.
β. Σχολη τησ Μαγναυρασ (2) Τη διεύθυνσή της ανέλαβε ο Λέων Φιλόσοφος ή Μαθηματικός. Περιλάμβανε τέσσερις σχολές: Φιλοσοφίας, Γεωμετρίας, Αστρονομίας, Γραμματικής. Ο Φώτιος, δίδάσκαλος της Σχολής, με τους μαθητές του.
γ. ΕνδιαφΕρον για τουΣ κλασικοΥΣ Η πνευματική δραστηριότητα που αναπτύχθηκε με επίκεντρο τη Σχολή προετοίμασε την αναβίωση των αρχαίων ελληνικών γραμμάτων κατά την εποχή του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου. Οι λόγιοι στρέφονται στην αναζήτηση συλλογή μελέτη αντιγραφή χειρογράφων της αρχαίας γραμματείας
Ο πιο αξιόλογος λόγιος ο Φώτιος Έγραψε: Τη Μυριόβιβλο: το σημαντικότερο έργο του. Περιέχει 300 περίπου φιλολογικά δοκίμια. Λεξικό Ομιλίες Θεολογικά έργα Ως πατριάρχης συνέβαλε καθοριστικά στον εκχριστιανισμό των Σλάβων.
δ. ΑραβικοΙ πΟλεμοι (1) Ως τα μέσα του 9ου αι. οι Άραβες λεηλατούσαν τις μικρασιατικές επαρχίες με αποκορύφωμα την άλωση του Αμορίου (838), του ισχυρότερου φρουρίου της Μ. Ασίας. Βυζαντινοί εναντίων Άράβων στο Αμόριο της Φρυγίας.
δ. ΑραβικοΙ πΟλεμοι (2) Ο αυτοκράτορας Θεόφιλος (829-842) προσπάθησε να κινητοποιήσει όλους τους Χριστιανούς κατά του Ισλάμ. Αργότερα η βυζαντινή αντεπίθεση έφερε τη νίκη (863)κατά του εμίρη της Μελιτηνής. Βυζαντινοί εναντίων Αράβων.
ε. ΒυζαντινΗ επικΗ ποΙηση (1) ε. ΒυζαντινΗ επικΗ ποΙηση (1) Ο αγώνας κατά των Αράβων τροφοδότησε τη βυζαντινή επική ποίηση, τα ακριτικά δηλαδή τραγούδια. Αυτά: εξυμνούν τους αγώνες των ακριτών –στρατιωτών που προστάτευαν τα ανατολικά σύνορα (άκραι) του Βυζαντίου- και κυρίως του Διγενή Ακρίτα. Ακρίτας. Έργο του Δ. Σκουρτέλη.
ε. ΒυζαντινΗ επικΗ ποΙηση (2) ε. ΒυζαντινΗ επικΗ ποΙηση (2) τα έψαλλαν τραγουδιστές περιφερόμενοι στις επαρχίες της Μ. Ασίας. αποτελούν τα εξοχότερα δείγματα της δημώδους ή λαϊκότροπης λογοτεχνίας των Βυζαντινών, που αναπτύσσεται παράλληλα με τη λόγια Γραμματεία. Ο Διγενής Ακρίτας
Το ασμα του αρμουρη Το άσμα του Αρμούρη, ένα σύντομο έπος, αφηγείται τις προσπάθειες του ανήλικου γιου ενός βυζαντινού πολεμιστή να σώσει τον πατέρα του από την αραβική αιχμαλωσία. Το Αρμουρόπουλον, έργο του Δ.Σκουρτέλη
ΤΕΛΟΣ Μουσική: «Μπροστά στο θρόνο» του Σταμάτη Σπανουδάκη από το άλμπουμ Το δάκρυ του Ιωάννη (1996)