Κριτικός Γραμματισμός

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Δρ. Δήμητρα Καυκά Σχολική Σύμβουλος Δρ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Μια αφορμή για προβληματισμό
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ. Το εργαστήρι στηρίζεται στην ενεργητική παρουσία των συμμετεχόντων. Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την ανταλλαγή.
ΤΠΕ & Γλωσσική διδασκαλία
Νέος Γραμματισμός Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ.
Σωφρ. Χατζησαββίδης ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ Α. Π
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Σωφρ. Χατζησαββίδης ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ Α. Π
Σενάριο.
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Tηλεματική- Μαθαίνοντας και Διδάσκοντας Παπακωνταντίνου Σωτήρης ΑΜ:968.
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
Η δυναμική τους ως μέσων πρακτικής γραμματισμού Blogs & wikis.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Η ανάγνωση, το βιβλίο και ο κόσμος μας. Από το μαθητή στον αναγνώστη
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν.Πέλλας.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Δημήτρης Λάππας 4 ο Λύκειο Αλίμου, Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014.
Ειδικό Μέρος- Ενότητα 1.2 ΤΠΕ και Γραμματισμός. Γραμματισμός (literacy) Ικανότητα ανάγνωσης και γραφής (αλφαβητισμός) και η δυνατότητα του εγγράμματου.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Βιολογία Γυμνασίου.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κριτικός Γραμματισμός

Το υλικό της παρουσίασης προέρχεται από τις εισηγήσεις των Κ. Ντίνα, καθηγητή γλωσσολογίας Π.Δ.Μ. Σ. Χατζησαββίδη, καθηγητή γλωσσολογίας ΑΠΘ Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Γραμματισμός και γραμματισμοί Γραμματισμός (literacy): σύνδεση με τον αλφαβητισμό για πολλά χρόνια Εκμάθηση ανάγνωσης – γραφής: τεχνική διαδικασία (σχολείο) Εποχή ρομαντισμού – αρχές 20ου αιώνα: σύνδεση γραμματισμού με τη λογοτεχνία και τους τρόπους γραφής της

Γραμματισμός Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο Αλλαγή του περιεχομένου Αποστασιοποίηση από γλώσσα και λογοτεχνία Κοινωνικές διαστάσεις – στην υπηρεσία της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης

Γραμματισμός Γραμματισμός = σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων στη γραφή και την ανάγνωση, που επιτρέπουν σε ένα άτομο να εμπλακεί στις εγγράμματες δραστηριότητες της ομάδας του. [UNESCO, 1956] Γραμματισμός = τρόπος προετοιμασίας του ανθρώπου για ένα κοινωνικοοικονομικό και πολιτικό ρόλο, που ξεπερνά το επίπεδο των βασικών γνώσεων γραφής και ανάγνωσης. [Παγκόσμια Συνέλευση Υπουργών Παιδείας, 1965]

Γραμματισμός Γραμματισμός = σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικών με τη γραφή, την ανάγνωση και τον υπολογισμό, που είναι απαραίτητες για την ενεργητική συμμετοχή του ατόμου στην κοινωνική ζωή και του επιτρέπουν την απόκτηση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. [Γραφείο Εκπαίδευσης Η.Π.Α.]

Γραμματισμός Γραμματισμός = σύνολο δεξιοτήτων ανάγνωσης που επιτρέπουν στο άτομο να κινείται με επιτυχία στον χώρο εργασίας του και άνετα μέσα στην κοινωνία κατανοώντας μηνύματα και εκφράσεις που συναντά μπροστά του. [Κίνηση «Δικαίωμα στο διάβασμα», 1986]

Γραμματισμός Γραμματισμός = ικανότητα ελέγχου της ζωής και του περιβάλλοντος διά του λόγου, με τρόπο ορθολογικό. [Traves, 1992] Γραμματισμός = μια κοινωνική πρακτική. [Barton & Hamilton, 2000]

Και οι γραμματισμοί Αναδυόμενος Συμβατικός Οικογενειακός Λειτουργικός Σχολικός Πολιτιστικός Ψηφιακός Κριτικός

Κριτικός γραμματισμός Η πιο σύγχρονη τάση στη γλωσσική διδασκαλία ΚΓ: μια γλωσσο-διδακτική πρόταση –ομπρέλα κάτω από την οποία αναπτύσσονται διάφορες τάσεις Για τον κριτικό γραμματισμό ο λόγος είναι ένας κοινωνικά αποδεκτός συνδυασμός ανάμεσα σε τρόπους που χρησιμοποιούμε τη γλώσσα, που σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε, πιστεύουμε, αξιολογούμε και δρούμε

Εκφάνσεις ΚΓ Γλωσσολογική Για τη δημιουργία της πρωτοστατεί μια ομάδα γλωσσολόγων που στηρίζονται ουσιαστικά στο έργο του M. A. K. Halliday Αναπτύχθηκε αρχικά στην Αυστραλία και μεταφέρθηκε αργότερα στην Αγγλία. Επίδραση από μαρξιστική φιλοσοφία και Κριτική Γλωσσολογία Αφετηρία και σκοπός: προσπάθεια συγκρότησης πλαισίου αρχών για την κατάκτηση δεξιοτήτων γραμματισμού και απώτερο στόχο τη γλωσσική αλλά και κοινωνική ενδυνάμωση.

Εκφάνσεις ΚΓ Παιδαγωγική Για τη δημιουργία της πρωτοστατεί μια ομάδα παιδαγωγών και κοινωνιολόγων που στηρίζονται ουσιαστικά στο έργο του P. Freire. Αναπτύχθηκε αρχικά στη Βραζιλία και μεταφέρθηκε αργότερα στις Η.Π.Α. Επίδραση από μαρξιστική φιλοσοφία και Κριτική Παιδαγωγική Αφετηρία και σκοπός: συμβολή στη βοήθεια των μεγάλων ομάδων αναλφάβητων στη Βραζιλία.

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Είναι ένα πρόγραμμα με το οποίο οργανώνουμε και διδάσκουμε τη γλώσσα με στόχο να αναδείξουμε το πώς μέσα από τη γλώσσα μεταδίδουμε ή αμφισβητούμε κυρίαρχα νοήματα Προτείνει τρόπους επεξεργασίας αυθεντικών κειμένων, δίνοντας έμφαση στο πώς τα κείμενα λειτουργούν σε σχέση με την κοινωνική πραγματικότητα: τι ιδεολογικές θέσεις μεταδίδουν, τι υπονοούν….

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Ο ΚΓ πηγαίνει πέρα από τη συμβατική κριτική σκέψη, εστιάζοντας σε θέματα που σχετίζονται με τη δικαιοσύνη, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Οι κριτικά εγγράμματοι μαθητές υιοθετούν μια κριτική στάση, αναζητώντας ποια άποψη για τον κόσμο προωθεί το κείμενο και αν βρίσκουν οι ίδιοι την άποψη αυτή αποδεκτή Πρόγραμμα Γλωσσικής Διδασκαλίας του Ontario του Καναδά

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Ο ΚΓ δεν αποδέχεται ως φυσικούς τους κυρίαρχους θεσμούς και λόγους, αλλά τους θέτει σε αμφισβήτηση. Κριτική σημαίνει να ανακαλύπτουμε πώς λειτουργεί κάτι, να μην παίρνουμε τα πράγματα ως δεδομένα, αλλά να κοιτάμε κάτω από την επιφάνειά τους, να θέτουμε ερωτήσεις του τύπου:

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Γιατί υπάρχει ή συμβαίνει αυτό; Ποιος είναι ο σκοπός του; Τα συμφέροντα ποιου υπηρετεί; Τα συμφέροντα ποιου υπονομεύει; Πώς λειτουργεί; Είναι απαραίτητο να λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο ή θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά ή καλύτερα; Bayhham 1992

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Είναι η ικανότητα να διαβάζει κανείς τα κείμενα με έναν ενεργό, στοχαστικό τρόπο ώστε να κατανοήσει καλύτερα την εξουσία, την ανισότητα και την αδικία στις ανθρώπινες σχέσεις [University of North Carolina] Περιλαμβάνει την κριτική ανάγνωση και σκέψη για την ταυτότητα και την πρόθεση του συγγραφέα, καθώς και το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε το κείμενο.

Κριτικός γραμματισμός: Ορισμοί Επιτρέπει στους μαθητές να είναι ενεργοί και «αμφισβητίες» συμμετέχοντες, ώστε να ανταποκριθούν σε κείμενα όλων των τύπων Παρέχει στους μαθητές έναν φακό, μέσω του οποίου μπορούν να εξετάζουν κριτικά τα γραπτά κείμενα, να αμφισβητούν την πρόθεση και το περιεχόμενό τους, καθώς και να παίρνουν την περισσότερη απόλαυση και το βαθύτερο νόημα από το κείμενο Connecting Practice and Research: Critical Literacy Guide

Κριτικός γραμματισμός: σκοπός Η εκπαίδευση θα πρέπει να δημιουργεί πολίτες με κριτικό πνεύμα, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν τον κόσμο αλλά και να παρεμβαίνουν στην κοινωνία και να την διαμορφώνουν. Ενδιαφέρει Όχι μόνο η ανάπτυξη της ικανότητας χειρισμού από τους μαθητές διαφόρων ειδών και τύπων λόγου Αλλά και η απόκτηση βαθιάς γνώσης για την γλώσσα Η συνειδητοποίηση της δυναμικής των νοημάτων των διαφόρων τύπου λόγων Η κατανόηση των μεθόδων με τις οποίες κατασκευάζεται η γνώση και ειδικότερα η σχολική γνώση

Κριτικός γραμματισμός: αρχές Απώτερος σκοπός της γλωσσικής διδασκαλίας είναι η συνδιαμόρφωση των μαθητών σε κριτικά υποκείμενα Δίνει έμφαση στην καλλιέργεια του τρόπου που η γλώσσα δομεί ποικίλα κείμενα αλλά και στην ανάδειξη των πρακτικών μέσω των οποίων διαπραγματευόμαστε τα κείμενα Στόχος είναι η συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας στην παραγωγή και τη διαπραγμάτευση νοημάτων που τους αφορούν Δίνεται έμφαση στη διερεύνηση της δημιουργικότητας των μαθητών μέσω της εμπλοκής τους με ποικίλες κειμενικές πρακτικές.

Σας ευχαριστώ Ι. Κανδήλα Σας ευχαριστώ Ι. Κανδήλα