Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΩΝ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΩΝ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ Δημοτικό Σχολείο Καλογερά Κ.Α΄ 12 Μάιου 2014
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΔΡΑΣΗΣ Η ερευνητική ομάδα διαχειρίστηκε τον χρόνο των διαλειμμάτων των μαθητών/τριών ως παιδαγωγικό εργαλείο με σκοπό: (α) να βελτιώσει τις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών/τριών μεταξύ τους και (β) να τους καλλιεργήσει θετική στάση απέναντι στο σχολείο.
Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν: Ημερολόγιο Μαθητή Συνέντευξη Μαθητή Άτυπες συζητήσεις «Γρήγορο Ερωτηματολόγιο» Τελικό Ερωτηματολόγιο
Στην ερώτηση: «Τι θα ήθελα να παίζω τα διαλείμματα» οι μαθητές/τριες απάντησαν: Κυνηγητό, λύκους και αρνάκια, κουτσό Πίκατσου 1, 2, 3 έτοιμη φωτογραφία Πρόσωπα, ζώα, πράγματα Με ποδήλατο Να ακούω μουσική Να χορεύω Σβούρα Κρυφτό Σε παιχνιδότοπο Γιατρούς, σούπερμαρκετ Μήλο, γερμανικό Επιτραπέζια (φιδάκι, παζλ, θάρρος και αλήθεια, ταμπού) Τρενάκια, αυτοκινητάκια
Στην ερώτηση: «Τι θα ήθελα να έχει το διάλειμμά μου» οι μαθητές/τριες δήλωσαν: Κηπουρική Μεγάλη οθόνη τηλεόρασης Πατινάζ Να παίζω καθημερινά «Θέλω να παίζω σχοινάκι» «Να μείνουν όπως είναι» «Τablet» Παιχνίδια εσωτερικού χώρου Φαγητό (κρέπα, σοκολάτα, σάντουιτς, φρούτα) «Γρασίδι», Κανονικό γήπεδο ποδοσφαίρου»
Στην ερώτηση: «Τι θα ήθελα να έχει το διάλειμμά μου» οι μαθητές/τριες δήλωσαν: Να φτιάξω κέικ Να τραγουδώ Να παίζω με την άλλη τάξη Να διαβάζω Να ζωγραφίζω Να παίζω με την πλαστελίνη Να παίζω διάφορα παιχνίδια με μπάλες Να υπάρχουν τέρματα με δίχτυα Πισίνα «Video games»
Στην ερώτηση: «Πώς θα τα καταφέρουμε;» απάντησαν: Να διεξαχθεί έρανος: «Να φέρουμε όλοι από €1» Να τα κατασκευάσουμε Να προμηθευτούμε παιχνίδια με μηδενικό κόστος Να πουλήσουμε κάτι Να βάλουμε προτεραιότητες
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ 92% των παιδιών τα διαλείμματα παίζει 92% παίζει με παρέα 87% έχει ένα/μια τουλάχιστον φίλο/φίλη 93% μοιράζεται τα όργανα από το κιβώτιο παιχνιδιών 96% φροντίζει να παίζουν όλα τα παιδιά ευχάριστα 20% δήλωσε ότι θέλει να παίζει μόνο του στο διάλειμμα
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ 40% χρησιμοποιεί πάντοτε μόνο την ελληνική γλώσσα για να επικοινωνεί 4% χρησιμοποιεί πάντοτε άλλη γλώσσα 40 παιδιά από τα 78 δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν τόσο τα ελληνικά όσο και άλλη γλώσσα, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο συχνά, για να επικοινωνούν τα διαλείμματα
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ Η πλειοψηφία των μαθητών δήλωσε ότι παίζει ήρεμα. 29% δε δέχεται καθόλου ενοχλήσεις 22% δέχεται ενοχλήσεις από άλλα παιδιά. Η πλειοψηφία επιλύει τις διαφωνίες με διάλογο. Δε νιώθουν την ανάγκη να ζητήσουν βοήθεια από τους παιδονόμους.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Ποσοστό 80% δηλώνουν ότι αγαπούν το σχολείο τους και ποσοστό 14% όχι. Τα περισσότερα νιώθουν χαρούμενα με τη φοίτησή τους στο συγκεκριμένο σχολείο και θα σύστηναν το σχολείο τους σε άλλους. 84% περνούν ευχάριστα τα διαλείμματα.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Τα περισσότερα παιδιά θεωρούν τους εαυτούς τους καλύτερους μαθητές κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά. Πιστεύουν ότι το παιχνίδι στο διάλειμμα τα βοηθά να έχουν περισσότερη όρεξη για μάθημα και δηλώνουν ότι μετά το διάλειμμα συγκεντρώνονται καλύτερα στο μάθημα της τάξης.
66 παιδιά θέλουν μεγαλύτερα διαλείμματα. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 66 παιδιά θέλουν μεγαλύτερα διαλείμματα. 60% πιστεύουν ότι το καλύτερο μάθημα είναι το διάλειμμα. Η πλειοψηφία πιστεύει ότι ο καλύτερος χώρος του σχολείου είναι η αυλή και τα γήπεδα.
Στη φράση «Για μένα διάλειμμα σημαίνει» οι μαθητές έγραψαν: «Διάλειμμα = γέλια», «Διασκέδαση», «Παιχνίδι», «Είμαι τυχερός το διάλειμμα». «Για μένα το διάλειμμα είναι τέλειο», «Το αγαπώ πολύ». «Θέλω να παίζω πάντα στο διάλειμμα», «Παίζω με όλα τα παιδιά και είμαι χαρούμενος». «Ξεκούραση», «Φαγητό, τουαλέτα, γέμισμα νερού».
Ένα σλόγκαν για το διάλειμμα «Αγαπώ το διάλειμμα», «Το διάλειμμα είναι παιχνίδι», «Το διάλειμμα είναι ωραίο», «Το διάλειμμα είναι το καλύτερο», «Το διάλειμμα είναι το πιο ωραίο πράγμα στο σχολείο», «I love you break». «Το διάλειμμα θέλω να είναι άπειρες φορές», «Ζήτω το διάλειμμα πάντα», «Όλη μέρα να είναι διάλειμμα», «Θέλω να είμαι πολλή ώρα διάλειμμα»
ΤΙ ΚΑΤΑΦΕΡΑΜΕ Προσθέσαμε αξία στην καθημερινή σχολική μας ζωή. Αναπτύξαμε τον ρόλο του ενεργού πολίτη, δώσαμε τα δεδομένα που βοήθησαν στο σχεδιασμό, στην ανάπτυξη και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αλλαγής. Μαζί με την ερευνητική ομάδα χαράξαμε την εκπαιδευτική πολιτική (policymakers) της σχολικής μονάδας για την αξιοποίηση του χρόνου των διαλειμμάτων. Αυτή η πολιτική πραγματοποιήθηκε από τα κάτω προς τα πάνω. Τώρα γνωρίζουμε περισσότερα. Έχουμε βαθύτερη κατανόηση της διαχείρισης του 14% του χρόνου των διαλειμμάτων.
Στο Δημοτικό Σχολείο Καλογερά Κ.Α΄ μάθαμε να συνυπάρχουμε, να συνεργαζόμαστε, να παίζουμε, να έχουμε φίλους, να επικοινωνούμε, να αγαπούμε το σχολείο μας και να συμπεριφερόμαστε πολιτισμένα.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές έχουμε χαράξει τη δική μας ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΟΓΕΡΑ Κ.Α΄ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΩΝ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ