ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Β’ Κύκλος Σεμιναρίων με θέμα ‘Η Ηθική στην Εκπαίδευση’ Ηοικονομία ως.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προώθηση Καινοτομίας Συμβολή στην Αντιμετώπιση της Κρίσης
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Η κρίση και το πρόβλημα της διακυβέρνησης στην ελληνική κοινωνία Σταύρος Ιωαννίδης.
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Διαμεσολάβηση και πραγματική οικονομία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Ο Μηχανισμός της Αγοράς του Άνταμ Σμιθ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Κατεύθυνση: Θεωρία και Πολιτική Ανάπτυξης και Διεθνούς Οικονομικής Μάθημα: Κοινωνικοοικονομική.
ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΒ 322: ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ * Πλιατσικούρας Ιωάννης - Β * Πλιατσικούρας Ιωάννης - Β * Κατούνα.
1 Η Απουσία Διεθνούς Μακροοικονομικής Ισορροπίας στην Πρόσφατη Οικονομική Κρίση και η Περίπτωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γ. Δ. Δημόπουλος Καθηγητής Ευρωπαϊκής.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά στις κοινές υποθέσεις ο πολίτης; Κοινές υποθέσεις είναι όλα όσα μας αφορούν ως πολίτες:
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ νοικοκυριά επιχειρήσεις ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Δημόσιοι Οργανισμοί Δημόσιες επιχειρήσεις Στόχοι: 1.νοικοκυριά: max.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 11 Ιουνίου 2016 Ηλίας Τσουτσοπλίδης Σύμβουλος.
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
Μακροοικονομία Διάλεξη 6. Ανεργία Τριβής: (βραχυχρόνια) είναι το ελάχιστο επίπεδο ανεργίας σε μια οικονομία. Η ανεργία που οφείλεται στο χρόνο που είναι.
Οικονομική Μεγέθυνση-Αποδοτικότητα- Παραγωγικότητα-Ανταγωνιστικότητα.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Κρατικος παρεμβατιςμος και κατα pareto αριςτοποιηςη
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Ερμηνευτική προσέγγιση
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Σκεπτόμενοι σαν οικονομολόγοι
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη)
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
Piaget Ο Piaget υπήρξε υποστηρικτής της ελευθερίας και του σεβασμού του παιδιού από τους ενήλικες, της άμεσης δημοκρατίας στο σχολείο, της ηθικής ισότητας.
GHANDI Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Υπό την φοιτήτρια: ΒΑΛΙΕΒΑ ΖΑΡΗΝΑ (Α.Μ. 8464)
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Β’ Κύκλος Σεμιναρίων με θέμα ‘Η Ηθική στην Εκπαίδευση’ Ηοικονομία ως Επιστήμη της Ηθικής Δρ. Σπύρος Ι. Βλιάμος Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας και Επιχειρηματικότητας Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών 1Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

2 ‘Ο άνθρωπος και οι επιπτώσεις της δραστηριότητας του στην μόλυνση του περιβάλλοντος’ Γ. Μαντζαρίδης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ Ο συγγραφέας συνέδεσε, ορθά κατά τη γνώμη μου, την μόλυνση του περιβάλλοντος το οποίο χαρακτηρίζει ως το ευρύτερο σώμα του ανθρώπου, με την μόλυνση της ψυχής και του σώματος του, υπό την έννοια ότι η μόλυνση αυτή αντανακλάται στον άνθρωπο και αποτυπώνεται στην ψυχή και στο σώμα του. Η άποψη που διαπερνά ολόκληρο το κείμενο συμποσούται στην φράση ‘δεν μπορεί να μολύνεται ο άνθρωπος και να παραμένει αμόλυντο το περιβάλλον’, η δε μόλυνση του ανθρώπου δημιουργείται με την μόλυνση του νου του, ο οποίος αποτυπώνει τον κόσμο και τα πράγματα του κόσμου.

3Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος Συμπέρασμα: ‘…. η προστασία του περιβάλλοντος θα επιτευχθεί μόνον εάν ξεκινήσει από την αυτοπροστασία του ανθρώπου και επικεντρωθεί στην κάθαρση του νου και την απελευθέρωση των νοημάτων από τα πάθη, ώστε να υπάρξουν σωστές και φιλικές προς το περιβάλλον σχέσεις και ενέργειες. Η οικονομία, η οποία σήμερα ασχολείται έντονα με την μόλυνση του περιβάλλοντος, αποτελεί η ίδια έναν ‘εμπαθή λογισμό’, επειδή η πραγματική οικονομία κυριαρχείται από την χρηματο-οικονομία που με την σειρά της οδηγεί σε αδιέξοδα, ενώ η πραγματική οικονομία έχει πάντοτε κάποια φυσικά όρια.

Σήμερα, η οικονομική επιστήμη δεν αποδίδει την ηθική και ανθρωπιστική διάσταση των πραγμάτων (υποθέσεις που εκφράζονται με τυποποιημένα και μηχανιστικά μαθηματικά υποδείγματα). Τούτο είναι Απόρροια Τούτο είναι Απόρροια της εφαρμογής φιλοσοφικών αρχών στον χώρο των κοινωνικών/οικονομικών φαινομένων (Νευτώνεια φυσική). 4Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Αποτέλεσμα Όμως η συγκρότηση ενός επιστημονικού κλάδου στα πρότυπα των φυσικών επιστημών επιβάλλει την εκτενή χρήση των μαθηματικών μοντέλων που με τη σειρά τους απαιτούν δραστικές απλοποιήσεις. Και οι απλοποιήσεις αυτές, οδηγούν σε διανοητική στειρότητα και δυσχέρεια κατανόησης των πραγματικών προβλημάτων της οικονομίας. Όμως η συγκρότηση ενός επιστημονικού κλάδου στα πρότυπα των φυσικών επιστημών επιβάλλει την εκτενή χρήση των μαθηματικών μοντέλων που με τη σειρά τους απαιτούν δραστικές απλοποιήσεις. Και οι απλοποιήσεις αυτές, οδηγούν σε διανοητική στειρότητα και δυσχέρεια κατανόησης των πραγματικών προβλημάτων της οικονομίας. (Joan Robinson) 5Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Επί πλέον Πολλοί δέχονται ότι οι κοινωνικές /οικονομικές θεωρίες είναι το αποτέλεσμα κάποιας ιδεολογικής/πολιτικής προκατάληψης και προϊόν της εποχής στην οποία έζησε αυτός που πρώτος τις διατύπωσε. Δηλαδή βασικά στοιχεία μιας κοινωνικής/ οικονομικής θεωρίας είναι η Ιδεολογία και η Ιστορία. Προκαλούν αντιφατικές θεωρήσεις και προσεγγίσεις, όμως αναγκαίες για την πρόοδο της επιστημονικής σκέψης και για την προσέγγιση της κατανόησης των πραγματικών προβλημάτων. 6Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Ένα σημαντικό μεθοδολογικό πρόβλημα στην πορεία της σκέψης και δράσης του, ο κοινωνικός επιστήμονας πρέπει να καταβάλει προσπάθεια να διατηρεί επαρκή απόσταση ανάμεσα στον εαυτό του και στο αντικείμενο της μελέτης του. Πόσο εύκολο είναι αυτό άραγε για τον χώρο των κοινωνικών / οικονομικών επιστημών; 7Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Τι συνέβαινε μέχρι σήμερα …. … μέχρι που ξέσπασε η κρίση τα πάντα τακτοποιημένα και αυτό δικαιολογούσε έναν εφησυχασμό της οικονομικής πολιτικής. Νομισματική και Δημοσιονομική πολιτική απόλυτα αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση υφέσεων (μείωση επιτοκίων, αύξηση ρευστότητας στην αγορά, χρηματοδότηση κατανάλωσης με μείωση φόρων ή/και αύξηση δημοσίων δαπανών, κλπ). Μέχρι που ξέσπασε η κρίση ……. 8Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Η κρίση Δεν υπήρξε ένα εξωγενές γεγονός που την προκάλεσε, αλλά ‘η κρίση αυτή ήταν η απόληξη μιας μακρόχρονης πορείας εφαρμογής συγκεκριμένων πολιτικών και επιλογών’ που υπαγορεύθηκαν από οικονομολόγους. (αυτοί διαμόρφωσαν το πλέγμα των ιδεών μέσα στο οποίο κινήθηκαν οι τραπεζίτες, οι πολιτικοί και τα στελέχη διεθνών οργανισμών). 9Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Τι υποθέτουν οι οικονομολόγοι ;(1) Πολλοί δέχονται ότι το άτομο ενεργεί επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση των ενδιαφερόντων του σύμφωνα με τις πεποιθήσεις του (θεωρία της ορθολογικής επιλογής). Δηλ. οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους για να κάνουν ορθολογικές προβλέψεις και καταλήγουν σε απόφαση που βασίζεται σε αυτές τις ορθολογικές προβλέψεις. Μία ερμηνεία της ‘πραγματικής’ συμπεριφοράς του ατόμου η οποία εξυπηρετεί την τυποποίηση (μαθηματικοποίηση;) της οικονομικής σκέψης. 10Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Τι υποθέτουν οι οικονομολόγοι ;(2) Άλλοι δέχονται το δόγμα που αποκαλείται ‘μεθοδολογικός ατομισμός’ και ασχολείται με την κοινωνική ανάλυση και το άτομο. [ J. Schumpeter Αυστριακός οικονομολόγος (1908)] Μια περισσότερο διευρυμένη προσέγγιση η οποία επιχειρεί να ερμηνεύσει κοινωνικά φαινόμενα οικοδομώντας κατάλληλα υποδείγματα για την ανθρώπινη συμπεριφορά θεωρώντας ότι η κοινωνική ευταξία καθορίζεται από κανόνες (θεσμούς) οι οποίοι με την σειρά τους ρυθμίζουν τις αγοραίες διαδικασίες. 11Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Επομένως … ‘… η Οικονομική Επιστήμη βρίσκεται σε κρίση σήμερα’. Απόδειξη: η αδυναμία της να προβλέψει και ερμηνεύσει την τρέχουσα κρίση με τα παραδοσιακά εργαλεία και τις υποθέσεις που προσφέρει η ‘κρατούσα’ οικονομική θεωρία. δεν μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο σε έξοδο από αυτήν την κρίση αλλά και σε ‘μόνιμη’ παραμονή έξω από αυτήν με τα ‘εργαλεία’ που προτείνει. 12Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Έτσι … Τα οικονομικά έπαψαν να αποτελούν επιστημονικό κλάδο και κατάντησαν ο μεγαλύτερος χειροκροτητής της ασυδοσίας της ελεύθερης αγοράς. Η κρίση αποκάλυψε τα ελαττώματα της οικονομίας : Παρουσιάστηκε ένα ‘ηθικό έλλειμμα’ πολύ μεγαλύτερο από το δημοσιονομικό για το οποίο υποφέρουμε τόσο, και το οποίο είναι πολύ δύσκολο να διορθωθεί. 13Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Το ‘ηθικό έλλειμμα’ … Πολλοί άνθρωποι εκμεταλλεύονται άλλους. Το αίσθημα της εμπιστοσύνης έχει χαθεί. Αθέμιτες συμπεριφορές ανθρώπων προς συνανθρώπους. Ο υλισμός υπερισχύει της ηθικής δέσμευσης. Μη διατηρήσιμοι ραγδαίοι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης. Ο άκρατος ατομισμός διέβρωσε κάθε έννοια κοινότητας και οδήγησε στην ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση των ασύνετων και των απροστάτευτων (διευρυνόμενος κοινωνικός διχασμός). 14Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Το ‘ευ ζην’… το κυνήγι του χρήματος, ‘η αγάπη για το χρήμα’, είναι δικαιολογημένο μόνο μέχρι το σημείο που εξασφαλίζει το ‘ευ ζην’. Και το ευ ζην δεν είναι ό,τι κάνει τους ανθρώπους πλούσιους, αλλά ό,τι τους κάνει καλούς. Το να κάνει κανείς τον κόσμο ηθικά καλύτερο, είναι ο μοναδικός εύλογος σκοπός κάθε οικονομικής προσπάθειας. John Maynard Keynes, Βρετανός οικονομολόγος 15Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Το ‘ευ ζην’ και ο πλούτος… Ο πλούτος ως αντικείμενο επιθυμίας δεν μπορεί να επισύρει κανενός είδους μομφή: αν αυτό επιθυμούν οι άνθρωποι, αυτό πρέπει να έχουν. O πλούτος βγάζει τους ανθρώπους από την φτώχεια. Και αυτό είναι κάτι καλό, παρά το γεγονός ότι κατά την άποψη πολλών αντιβαίνει στην παραδοσιακή θρησκευτική διδασκαλία. (‘ … ευκολότερον να περάσει κάμηλος διά τρυπήματος βελόνης, παρά πλούσιος να εισέλθει εις την βασιλεία των ουρανών’). 16Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Ο πλούτος … η σχέση πλούτου και ηθικής θέτει σοβαρά ερωτήματα που άπτονται της ηθικής: Πραγματικά η αύξηση του πλούτου κάνει τους ανθρώπους περισσότερο ευτυχισμένους; Αποκτήθηκε ο πλούτος με θεμιτά μέσα; Έχει κατανεμηθεί δίκαια; (αν και η έννοια της δίκαιης κατανομής του πλούτου είναι πολύ αόριστη και χρήζει περαιτέρω διερεύνησης). 17Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Ο πλούτος και ο καπιταλισμός…(1) Σήμερα, η αύξηση του πλούτου θεωρείται ως ο μοναδικός σκοπός της οικονομικής δράσης. Και επειδή τούτο εκλαμβάνεται ως ο μοναδικός στόχος του καπιταλισμού, το συγκεκριμένο κοινωνικό σύστημα έχει υποστεί δριμεία κριτική, κυρίως από την αρχή της κρίσης Για να επιβιώσει πρέπει να κάνει τις κοινωνίες πλουσιότερες άρα οφείλει να είναι περισσότερο αποτελεσματικός από οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό σύστημα. Επομένως ο καπιταλισμός πρέπει όχι μόνο να είναι αλλά και να εμφανίζεται πάντοτε ότι λειτουργεί καλά. Υπόνοια για ενδεχόμενη κατάρρευση προκαλεί κλονισμό της εμπιστοσύνης απέναντι στην αποτελεσματικότητα του. 18

Ο πλούτος και ο καπιταλισμός…(2) Καθώς οι κοινωνίες απομακρύνονται από την ένδεια, τόσο αυξάνεται και το κόστος του μηχανισμού παραγωγής πλούτου. Επομένως για τον λόγο αυτόν γίνεται διαρκώς και περισσότερο σκληρότερος. Έρευνες έχουν δείξει ότι πέρα από ένα συγκεκριμένο σημείο, η αύξηση του πλούτου δεν κάνει τους ανθρώπους περισσότερο ευτυχισμένους. Το όνειρο ότι τα πλούτη φέρνουν την ευτυχία δεν αποτελεί παρά αυταπάτη. Η ‘ευημερία’, όπως προσμετράται από τους οικονομολόγους και η ‘ευζωία’ όπως την εννοεί σχεδόν όλος ο υπόλοιπος κόσμος, έρχονται σε αντιδιαστολή μεταξύ τους. 19Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Ο καπιταλισμός… πρέπει …να είναι το ενδιάμεσο στάδιο από την ένδεια στην αφθονία. …μετά, να περιορίζεται στην εποπτεία των θεσμών που δημιούργησε και στην προσπάθεια για την βελτίωση τους. …να αναπτύσσει νέες μορφές συνεργασίας ανάμεσα στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. …να καθιστά δυσδιάκριτες τις παραδοσιακές διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο κράτος και στην αγορά. …να αποδυναμώνει την επικέντρωση στην μεγιστοποίηση του κέρδους, ως σκοπού της οικονομικής δραστηριότητας. 20Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

ευ ζην αντί της οικονομικής ευημερίας Αν ως στόχο το ευ ζην αντί της οικονομικής ευημερίας τότε διευρύνουμε τις αξιολογικές αρχές της οικονομικής σκέψης και την εμπλουτίζουμε με την ανάπτυξη και καλλιέργεια του πολιτισμού. 21Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Επομένως Πριν αρχίσουμε να διακρίνουμε ‘φυσικά’ όρια στην οικονομική ανάπτυξη λόγω της εξάντλησης των μη ανανεώσιμων πόρων ή των κλιματικών αλλαγών, θα πρέπει να δεχθούμε ότι υπάρχουν ‘ηθικά’ όρια στην ανάπτυξη τα οποία βασίζονται στην ορθή κατανόηση των σκοπών της ζωής και στον ρόλο των οικονομικών κινήτρων και της οικονομικής ανάπτυξης σε σχέση με τους σκοπούς αυτούς. Η απληστία (οικονομική ευημερία) εκπλήρωσε το έργο της και θα πρέπει να παραχωρήσει τη θέση της στις κοινωνικές αξίες (ευ ζην). 22Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

Μπορεί να μετρηθεί το ευ ζην; Ή μήπως μετράται μόνον η οικονομική ευημερία; ένας δείκτης που λέγεται ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν). Το ΑΕΠ όμως αποτελεί πολύ κακή μονάδα μέτρησης του ευ ζην. Επειδή λοιπόν η μονάδα μέτρησης ήταν ελαττωματική, τα συμπεράσματα ήταν συχνά ελαττωματικά. 23Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος

24Καθηγητής Σπύρος Βλιάμος Πολλές δημόσιες συζητήσεις σχετικά με την σύγκρουση μεταξύ ευ ζην και οικονομικής ανάπτυξης. Αλλά ο δείκτης του ΑΕΠ δεν αντικατοπτρίζει αυτό το γεγονός. Όμως πολλές από τις συζητήσεις αυτές είναι άστοχες: Αν μετρούσαμε σωστά το εθνικό προϊόν δεν θα υπήρχε καμία σύγκρουση. Το σωστά μετρημένο εθνικό προϊόν θα ήταν υψηλότερο αν εφαρμοζόταν σωστή ανθρωποκεντρική πολιτική, ενώ και η οικονομία θα ευρίσκετο σε καλύτερη κατάσταση. Σας Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας