Αλληλεπιδρώσες Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Εισαγωγή σε ένα ειδικό ζήτημα σχετικά με την αλληλεπιδραστικότητα στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Jo.D.I.: Journal of Digital Information
Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Ομαδική εργασία Στ’ Εξαμήνου Επιμελητές: Μαθιουδάκη Πλουσία-Ειρήνη Β Β Φραγκουλίδου Ερμιόνη Β Β Ακαδημαϊκό Έτος:2005 – 2006 Ακαδημαϊκό Έτος:2005 – 2006
Με τον όρο αλληλεπιδραστικότητα ορίζουμε την «ουτοπία» του διαλόγου με τον υπολογιστή. Καθιερώθηκε τη δεκαετία του ’60 και γνώρισε το απόγειό της μετά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εφαρμόζεται σε μηχανές, οι οποίες μέχρι τώρα δεν επέτρεπαν παρά μόνο την παθητικότητα του χρήστη. Με τον όρο αλληλεπιδραστικότητα ορίζουμε την «ουτοπία» του διαλόγου με τον υπολογιστή. Καθιερώθηκε τη δεκαετία του ’60 και γνώρισε το απόγειό της μετά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εφαρμόζεται σε μηχανές, οι οποίες μέχρι τώρα δεν επέτρεπαν παρά μόνο την παθητικότητα του χρήστη.
Παρουσιάζονται ακόμα οι αρχές της αλληλεπιδραστικότητας, οι τύποι της αλληλεπιδραστικότητας, οι συσκευές που χρησιμοποιούνται όπως και οι άξονες της αύξουσας αλληλεπιδραστικότητας. Παρουσιάζονται ακόμα οι αρχές της αλληλεπιδραστικότητας, οι τύποι της αλληλεπιδραστικότητας, οι συσκευές που χρησιμοποιούνται όπως και οι άξονες της αύξουσας αλληλεπιδραστικότητας.
Άξονες αύξουσας αλληλεπιδραστικότητας Γλωσσική επικοινωνία με μοντέλο τη συζήτηση (μέσω πληκτρολογίου, διαλογική επικοινωνία – ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) και έξυπνη επικοινωνία (έμπειρα συστήματα). Γλωσσική επικοινωνία με μοντέλο τη συζήτηση (μέσω πληκτρολογίου, διαλογική επικοινωνία – ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) και έξυπνη επικοινωνία (έμπειρα συστήματα). Προσομοίωση ρόλων με μοντέλο τη χειρονομία (μέσω του ποντικιού ή επαφής με την οθόνη). Προσομοίωση ρόλων με μοντέλο τη χειρονομία (μέσω του ποντικιού ή επαφής με την οθόνη). Μέσω του Δι.Β.Υ. (Διδασκαλία με τη Βοήθεια Υπολογιστή) που προσομοιώνει τον εκπαιδευτικό, ενώ ο μαθητευόμενος γίνεται ο ίδιος δάσκαλος του εαυτού του. Μέσω του Δι.Β.Υ. (Διδασκαλία με τη Βοήθεια Υπολογιστή) που προσομοιώνει τον εκπαιδευτικό, ενώ ο μαθητευόμενος γίνεται ο ίδιος δάσκαλος του εαυτού του.
Τύποι αλληλεπιδραστικότητας Μηδέν βαθμός: βιβλία, δίσκοι, κασέτες Μηδέν βαθμός: βιβλία, δίσκοι, κασέτες Γραμμικός: χρήση των παραπάνω Γραμμικός: χρήση των παραπάνω Σε μορφή «δένδρου»: εφημερίδες, περιοδικά με την επιλογή μενού Σε μορφή «δένδρου»: εφημερίδες, περιοδικά με την επιλογή μενού Γλωσσική: χρήση με λέξεις – κλειδιά Γλωσσική: χρήση με λέξεις – κλειδιά Δημιουργία: σύνθεση μηνύματος, γραφήματος ή ηχητικό Δημιουργία: σύνθεση μηνύματος, γραφήματος ή ηχητικό Των συνεχών εντολών: τροποποίηση και μετακίνηση αντικειμένων απευθείας από το χρήστη (ηλεκτρονικά παιχνίδια) Των συνεχών εντολών: τροποποίηση και μετακίνηση αντικειμένων απευθείας από το χρήστη (ηλεκτρονικά παιχνίδια)
Με κίνητρο της N.S.D.L. (Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Εθνικών Επιστημών) παρουσιάζονται διάφορα ζητήματα σχετικά με την αλληλεπιδραστικότητα στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, για την περαιτέρω εξέλιξή τους. Με κίνητρο της N.S.D.L. (Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Εθνικών Επιστημών) παρουσιάζονται διάφορα ζητήματα σχετικά με την αλληλεπιδραστικότητα στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, για την περαιτέρω εξέλιξή τους.
Κυρίαρχος στόχος της N.S.D.L. είναι να ιδρύσει μια Εθνική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, η οποία θα αποτελεί ένα on-line δίκτυο μαθησιακών περιβαλλόντων και πόρων για την εκμάθηση Επιστημών, Τεχνολογιών, Μηχανικής και Μαθηματικών σε όλα τα επίπεδα, και συγχρόνως να διευκολύνεται και η αλληλεπιδραστικότητα. Κυρίαρχος στόχος της N.S.D.L. είναι να ιδρύσει μια Εθνική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, η οποία θα αποτελεί ένα on-line δίκτυο μαθησιακών περιβαλλόντων και πόρων για την εκμάθηση Επιστημών, Τεχνολογιών, Μηχανικής και Μαθηματικών σε όλα τα επίπεδα, και συγχρόνως να διευκολύνεται και η αλληλεπιδραστικότητα.
Στην εργασία παρουσιάζεται η αλληλεπίδραση «Ανθρώπου – υπολογιστή» σύμφωνα με τον Dillon, ο οποίος σκιαγραφεί τρία επίπεδα εξέλιξης. Στην εργασία παρουσιάζεται η αλληλεπίδραση «Ανθρώπου – υπολογιστή» σύμφωνα με τον Dillon, ο οποίος σκιαγραφεί τρία επίπεδα εξέλιξης. 1. Σχεδιασμός διαπροσωπικότητας – δοκιμασία του χρήστη για τη βελτίωση του σχεδιασμού.
2. Προσπάθεια για να πλασθεί η αλληλεπιδραστικότητα, βασισμένη σε συγκεκριμένα φαινόμενα. 3. Το επίπεδο του «Ανθρώπου – υπολογιστή» (H.C.I.) για την υποστήριξη τεχνολογιών πληροφορίας πιο αποδεκτές από τον άνθρωπο.
Ερευνητές και ακαδημαϊκοί απ΄ όλο τον κόσμο δημοσίευσαν εργασίες σχετικές με την αλληλεπιδραστικότητα. Παρακάτω παρουσιάζεται ο κεντρικός άξονας των εργασιών αυτών. Ερευνητές και ακαδημαϊκοί απ΄ όλο τον κόσμο δημοσίευσαν εργασίες σχετικές με την αλληλεπιδραστικότητα. Παρακάτω παρουσιάζεται ο κεντρικός άξονας των εργασιών αυτών.
Πληροφοριακοί Χώροι – McKnight Πληροφοριακοί Χώροι – McKnight Εννοεί αντικείμενα στα οποία θα στρέφεται ο άνθρωπος για να αποκτήσει πληροφορίες. Μία μίξη των πολυμέσων, του ήχου, των γραφικών, του βίντεο για να βοηθήσει το χρήστη. Εννοεί αντικείμενα στα οποία θα στρέφεται ο άνθρωπος για να αποκτήσει πληροφορίες. Μία μίξη των πολυμέσων, του ήχου, των γραφικών, του βίντεο για να βοηθήσει το χρήστη.
Μαθησιακοί Χώροι – Coleman Μαθησιακοί Χώροι – Coleman Οργάνωση των Ψηφιακών Βιβλιοθηκών για να εκθέτουν καλύτερες πληροφορίες και διαδραστική ανάκτηση πληροφοριών, ελεγχόμενοι από το ύφος εκμάθησης των χρηστών. Υπόσχονται να βελτιώσουν την εκμάθηση των δύσκολων, αφηρημένων εννοιών. Οργάνωση των Ψηφιακών Βιβλιοθηκών για να εκθέτουν καλύτερες πληροφορίες και διαδραστική ανάκτηση πληροφοριών, ελεγχόμενοι από το ύφος εκμάθησης των χρηστών. Υπόσχονται να βελτιώσουν την εκμάθηση των δύσκολων, αφηρημένων εννοιών.
Η αλληλεπιδραστικότητα, όσον αφορά την εκπαιδευτική της χρήση, έχει κεντρικό ρόλο στη σύλληψη και τη δημιουργία εκπαιδευτικού λογισμικού και λειτουργία σε πραγματικούς μαθητευόμενους. Στόχος είναι ένα συνδεδεμένο ενεργό περιεχόμενο να παρέχει ισχυρή στρατηγική και εκμάθηση σε απευθείας σύνδεση. Η αλληλεπιδραστικότητα, όσον αφορά την εκπαιδευτική της χρήση, έχει κεντρικό ρόλο στη σύλληψη και τη δημιουργία εκπαιδευτικού λογισμικού και λειτουργία σε πραγματικούς μαθητευόμενους. Στόχος είναι ένα συνδεδεμένο ενεργό περιεχόμενο να παρέχει ισχυρή στρατηγική και εκμάθηση σε απευθείας σύνδεση.
Χώροι αλληλεπίδρασης Χώροι αλληλεπίδρασης Μπορούν να δημιουργηθούν χώροι αλληλεπίδρασης για Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, που θα απαλλάξουν το χρήστη από φυσικά όρια και θα παρέχουν προνόμια εικονικής αλληλεπίδρασης σ’ αυτά; Μπορούν να δημιουργηθούν χώροι αλληλεπίδρασης για Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, που θα απαλλάξουν το χρήστη από φυσικά όρια και θα παρέχουν προνόμια εικονικής αλληλεπίδρασης σ’ αυτά;
Ο Hoban υποστηρίζει ότι το ψηφιακό βίντεο έχει ανοίξει τεράστιες δυνατότητες για τη χρήση τηλεοπτικών βιβλιοθηκών για επιχειρήσεις ραδιοφωνικής μετάδοσης. Ο Hoban υποστηρίζει ότι το ψηφιακό βίντεο έχει ανοίξει τεράστιες δυνατότητες για τη χρήση τηλεοπτικών βιβλιοθηκών για επιχειρήσεις ραδιοφωνικής μετάδοσης.
Ο Clark εξαίρει την αλληλεπιδραστικότητα στις ψηφιακές συλλογές της ανθρωπολογίας. Η ικανότητα δημιουργίας δισδιάστατων και τρισδιάστατων μοντέλων επιτρέπουν στο χρήστη να κάνει λεπτομερή μελέτη των ανθρωπολογικών δειγμάτων. Ο Clark εξαίρει την αλληλεπιδραστικότητα στις ψηφιακές συλλογές της ανθρωπολογίας. Η ικανότητα δημιουργίας δισδιάστατων και τρισδιάστατων μοντέλων επιτρέπουν στο χρήστη να κάνει λεπτομερή μελέτη των ανθρωπολογικών δειγμάτων.
Ο Moore, για την ερευνητική και μηχανική εκπαίδευση, πραγματεύεται το μαθηματικό λογισμικό που βάσει των αναγκών των χρηστών, τους βοηθά να ερμηνεύουν σωστά τα αποτελέσματα. Ο Moore, για την ερευνητική και μηχανική εκπαίδευση, πραγματεύεται το μαθηματικό λογισμικό που βάσει των αναγκών των χρηστών, τους βοηθά να ερμηνεύουν σωστά τα αποτελέσματα.
Τελικά, η αλληλεπιδραστικότητα συνιστά ένα νέο είδος επικοινωνίας ανάμεσα στους χρήστες, η πληροφορία γίνεται ευκολότερα προσβάσιμη και ο χρήστης καθορίζει την πορεία του μέσα στην αναζήτηση της πληροφορίας. Τελικά, η αλληλεπιδραστικότητα συνιστά ένα νέο είδος επικοινωνίας ανάμεσα στους χρήστες, η πληροφορία γίνεται ευκολότερα προσβάσιμη και ο χρήστης καθορίζει την πορεία του μέσα στην αναζήτηση της πληροφορίας.