Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Θρησκευτικός Τουρισμός
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.
Καθεδρικός ναός Αγίου Ιωάννη Λευκωσίας
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
20. Η αποσαφήνιση της αλήθειας για τις εικόνες
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΑΝΝΑ ΠΟΡΙΧΗ Β3.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
ΕΠΙΔΑΠΕΔΙΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ Τα δάπεδα των κτιρίων, κοσμικών και εκκλησιαστικών, επιστρώνονταν με μαρμαροθετήματα, όπου χρωματιστές πέτρες και μάρμαρα συνταιριάζονταν.
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
5.Μέρη του ναού Κυρίως ναός-Νάρθηκας-Αύλειος χώρος.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΜΠΑΛΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ3
ΒΑΣΙΛΙΚΗ Η επιτυχία της βασιλικής έγκειται στο γεγονός της ευκολίας της διαπλατύνσεως των κλιτών της και της επιμηκύνσεως του κτιρίου για την κάλυψη των.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο.
ΒΑΘΜΟΙ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΙΕΡΑ ΣΚΕΥΗ
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3. Μέρη του ναού- Ιερό Βήμα
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
Η ιστορία της τέχνης της απεικόνισης στον Χριστιανισμό
Ο ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Βυζαντινή εικόνα ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
Η τέχνη της Αγιογραφίας
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
Εικονογραφικοί κύκλοι
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα εικόνες

Η τοιχογραφία είναι ζωγραφική που διακοσμεί τις επιφάνειες των τοίχων, Τοιχογραφίες Η τοιχογραφία είναι ζωγραφική που διακοσμεί τις επιφάνειες των τοίχων, τον τρούλο ή το ιερό μιας εκκλησίας, γι’ αυτό κι ονομάζεται εντοίχια ζωγραφική. Η τοιχογραφία συνδέεται με την αρχιτεκτονική, αλλά και με την ιστορία της εκκλησίας. Η τέχνη της τοιχογραφίας τα Βυζαντινά χρόνια γνώρισε μεγάλη διάδοση γιατί έχει πολλά προτερήματα: Είναι απλή στα υλικά της. Είναι προσιτή σε όλους γιατί δεν έχει μεγάλο κόστος. Είναι γρήγορη στην εκτέλεσή της. Έδωσε υπόσταση στις άγιες μορφές του χριστιανισμού. Συνέβαλε στη διάδοση και κατανόηση των υψηλών νοημάτων της ορθοδοξίας.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της τοιχογραφίας είναι τα εξής: Η τοιχογραφία δεν μπορεί να μετακινηθεί γιατί: Δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τον τοίχο. Είναι πολύ βαριά. Συνδέεται με την υπόλοιπη ζωγραφική του κτιρίου. 2. Η τοιχογραφία δεν κοσμεί ποτέ το δάπεδο ενός κτιρίου: Η ζωγραφική φθείρεται εύκολα. Δεν είναι πρακτικό στη χρήση.

Σκηνές με θαύματα του Χριστού. Διάφορες τοιχογραφίες Σκηνές με θαύματα του Χριστού. Ναός της Decani (1335-1345)

Ανεικονικές παραστάσεις με λουλούδια και γεωμετρικά θέματα Άγιος Άρτεμος στο Σαγκρί της Νάξου ( 9ος αιώνας)

Εικόνες      Οι εικόνες διευκολύνουν την κατανόηση του θείου,           Δεν προσκυνούμε τα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένες οι εικόνες, αλλά τα πρόσωπα που εικονίζουν,            Οι εικόνες εκφράζουν την λατρεία των πιστών προς το Θεό.    Η  σημασία της εικόνας για τους ορθόδοξους λαούς είναι τεράστια και κατέχει την κυρίαρχη θέση ανάμεσα στα αντικείμενα λατρείας της ορθόδοξης Eκκλησίας.

Στρόγγυλη εικόνα που παριστάνει Τον ασπασμό των αποστόλων Πέτρου Διάφορες Εικόνες Στρόγγυλη εικόνα που παριστάνει Τον ασπασμό των αποστόλων Πέτρου Και Παύλου, τέλη 15ου αιώνα. Πάτμος Μονή Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.

Άγιον Όρος Μονή Χιλανδρίου Δίπτυχο με σκηνές από το Χριστολογικό κύκλο, τέλη 13ου – αρχές 14ου αιώνα Άγιον Όρος Μονή Χιλανδρίου

Εικόνα Παναγίας Βρεφοκρατούσας με Μεταλλική επένδυση, αρχές 14ου αιώνα Αχρίδα, ναός Παναγίας Περιβλέπτου

Ψηφιδωτά Το ψηφιδωτό προήλθε από την ανάγκη αντικατάστασης του δαπανηρού μαρμάρινου δαπέδου, με άλλο υλικό, ανθεκτικό αλλά πολυτελές. Υλικά κατασκευής των ψηφιδωτών Στην αρχή χρησιμοποιούν ακατέργαστα χαλίκια, άσπρα ή μαύρα, που σιγά-σιγά εμπλουτίζονται με χρώματα, ενώ σύντομα προχωρούν και στην κατασκευή των ψηφίδων, που είναι είτε λίθινες, που αποκόπτονται τεχνικά από τεμάχια μαρμάρων ή άλλων φυσικών πετρωμάτων, είτε τεχνικές, από υαλόμαζα ή σπάνια από ημιπολύτιμους λίθους.

Ιστορική αναδρομή στην τέχνη του ψηφιδωτού Ρωμαϊκή περίοδος Διακόσμηση κτιρίων και ναών Ελληνιστική εποχή Διακόσμηση δημόσιων κτιρίων Βυζαντινή περίοδος Επιτοίχια ψηφιδωτά και φορητές εικόνες

                                      Εξαιρετικής τέχνης ψηφιδωτό του θόλου της Ροτόντας Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας.                                                                          Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας. Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

Ψηφιδωτό δάπεδο στον παλαιό Ναό της Ιεράς Μονής Ιωάννου του Θεολόγου στο Ηράκλειο Κρήτης .  Έργο του οίκου μας 2003

Λεπτομέρειες από ψηφιδωτά της Ροτόντας. Θεσσαλονίκη Ιστορία της πόλης και του Δήμου, Ιστορικοί συγγραφείς, Εποπτεία Ν.Κ.Μουτσόπουλος, Φωτογραφίες Εκδ. Αλέξανδρος, Αρχείο καρτών Ν. Χόρμπου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και άλλες, Εκδ. Αλέξανδρος

Μικρές ζωγραφικές εικόνες (μικρογραφίες) Χειρόγραφα Εικογραφημένα χειρόγραφα ονομάζονται τα θρησκευτικά βιβλία που περιέχουν Μικρές ζωγραφικές εικόνες (μικρογραφίες)

Το χειρόγραφο περιέχει 150 ψαλμούς του Δαβίδ και τις 9 ωδές. Το ψαλτήριο 9ος αιώνας

Περγαμηνή (Δωρεά Κων/νου του Λεπενδήνου) 10ος – 11ος αιώνας Σινά, Μονή της Αγίας Αικατερίνης

Σύμφωνα με τους κανόνες της Εκκλησίας μας ιερά σκεύη Διακοσμητική Ιερά σκεύη λέγονται τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στη θεία λατρεία. Σύμφωνα με τους κανόνες της Εκκλησίας μας ιερά σκεύη που χρησιμοποιήθηκαν και μια φορά ακόμη στη θεία λατρεία, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για άλλες ανάγκες. Η Εκκλησία σε δύσκολες στιγμές του Γένους έδωσε τα χρυσά και τα ασημένια ιερά σκεύη. της για τη σωτηρία του λαού από μεγάλους κινδύνους.

Πρέπει να το ξεχωρίζουμε από τ' αλλά ιερά σκεύη, γιατί σ' αυτό τοποθετείται το άγιο Σώμα και το τίμιο Αίμα του Κυρίου. Απ' αυτό κοινωνούν οι πιστοί. Συμβολίζει το ποτήριο που χρησιμοποίησε ο Κύριος στο Μυστικό Δείπνο. Άγιο ποτήριον

Συμβόλιζε Φάτνη, όπου έβαλαν το θείο Βρέφος. Άγιος δίσκος Επάνω σ' αυτόν τοποθετείται ο Άγιος άρτος κατά την προετοιμασία της θείας Ευχαριστίας. Συμβόλιζε Φάτνη, όπου έβαλαν το θείο Βρέφος.

Σ' αυτό καίγεται το θυμίαμα, που μας θυμίζει την προσευχή. Το χρησιμοποιεί ο Δεσπότης, ο Ιερέας ή Διάκονος κατά την διάρκεια των ιερών ακολουθιών ή κατά την διάρκεια της Θείας Ευχαριστίας . Το θυμιατήρι

Το Ιερό Ευαγγέλιο πάντα βρίσκεται πάνω στην Αγία Τράπεζα . Μέσα από αυτό οι Ιερείς ή Διάκονοι διαβάζουν τους λόγους των Ευαγγελιστών. Κατά δε την διάρκεια του Όρθρου μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου πάντα οι πιστοί το ασπάζονται και παραμένει για προσκύνημα μέχρι το τέλος της Θείας Ευχαριστίας Ιερό ευαγγέλιο

Τα καντήλια Καίνε συνήθως με λάδι μπροστά στην «Ωραία Πύλη» και στις άγιες Εικόνες. Το λάδι τους μας θυμίζει την ευσπλαχνία του Θεού και το φως τους στη ζωή μας, που πρέπει να είναι φωτεινή και άγια.