ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Κατηγορηματικός Λογισμός
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Μάθημα 7ο.
Μάθημα 2ο 20/10/2012.
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
ΚΕΣΥΠ ΧΑΝΙΩΝ Υπεύθυνοι : Μπαουράκη Αντωνία Μαρτίκας Δημήτρης
ΨΥΧΟKOIΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Μάθημα 2
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
Soft skills = προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες Δέκα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ : ΑΛΛΑ ΣΙΡΟΚΟΦΣΚΙΧ
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
“Το Μάθημα ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) της Γ’ Τάξης Γενικού Λυκείου – Τεχνικές Διδασκαλίας” Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου η.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
project: οψεις της ψυχολογιας
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού “21 εν πλω" Σεραφείμ Ι. Ζώτης Υποψήφιος Επιμορφωτής ΠΑΚΕ Θεσσαλίας Εργασία 5 ης ενότητας Εκπαιδευτικού Υλικού.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Η Φυσική με Πειράματα Α΄ Γυμνασίου.
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (περί επαγωγής) Ευαγγελία Α. Φτάκα Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Ε.Μ.Φ.Ε. Σεμινάριο Φυσικής 2009 Υπεύθυνος: Α. Αραγεώργης.
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
2.5. Αριστοτελική Λογική.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Σωκρατησ: βιοσ και η Διδασκαλια Ενοσ Μεγαλου Φιλοσοφου
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Σύνδεση κρίσιμου συμβάντος με το μοντέλο Van Hiele
Εγχειρίδιον Επικτήτου
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα Λογική και Φιλοσοφία Ενότητα 4η

Λόγος Σημασίες Ομιλία, συζήτηση, λέξη, διήγηση, λόγος, Λόγος Σημασίες Ομιλία, συζήτηση, λέξη, διήγηση, λόγος, δύναμη της διάνοιας, λογική σκέψη, αιτιολόγηση, επιχειρηματολογία, λογισμός, λογαριασμός

Λόγος «Η σκέψη αναδύεται μαζί με τη μορφή που την εκφράζει και μέσα από αυτήν. Κάθε μορφή εύστοχης γλωσσικής επικοινωνίας, με την οποία εξωτερικεύεται μια λογικά δομημένη και νοηματικά πλήρης σκέψη, χαρακτηρίζεται ως λόγος. Οι αρχαίοι Έλληνες είναι ιστορικά οι πρώτοι που συναίρεσαν γλώσσα και σκέψη στην πολυσήμαντη έννοια του λόγου. Επιστήμη, φιλοσοφία, δημοκρατία κτλ. γεννήθηκαν χάρη στον λόγο, χάρη στην προσπάθεια να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι λογικά τα μεγάλα ανθρώπινα προβλήματα και ταυτόχρονα με τη γλώσσα να κοινοποιήσουν και να αντιπαραθέσουν ελεύθερα τις απόψεις τους».

Λογική Η επιστήμη της ανθρώπινης σκέψης Η λογική ασχολείται με τους νόμους της ορθής σκέψης. Οι άνθρωποι σκέφτονται ορθά Υπό ορισμένες συνθήκες: Ψυχολογικές Ηθικές Μορφωτικές Πνευματικής υγείας… Σύγχρονοι θεωρητικοί της λογικής Η λογική ασχολείται με τη μελέτη των έγκυρων επιχειρημάτων. Δηλαδή πώς οδηγούμαστε σε συμπεράσματα, αν δεχτούμε κάποιες υποθέσεις Προκείμενες → Συμπέρασμα

Ιστορική αναδρομή Οι σοφιστές δίδασκαν την τέχνη της πειθούς, ήταν όμως ικανοί να υποστηρίζουν εξίσου καλά αντίθετες μεταξύ τους απόψεις. Σ’ αυτή την προσπάθειά τους χρησιμοποιούσαν επιχειρήματα τα οποία πολλές φορές δεν ήταν έγκυρα, αλλά ήταν αληθοφανή και μπορούσαν να μπερδέψουν τους συνομιλητές ή τους ακροατές τους. Σ ο φ ί σ μ α τ α = παραπλάνηση

Σοφιστές Δισσοί λόγοι π.χ. ένας μαθητής υποστηρίζει την ενοχή της ωραίας ΕΛΕΝΗΣ, άλλος μαθητής υποστηρίζει την αθωότητα της ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ «Νόμιζαν ότι τους εκπαιδεύουν χωρίς να τους μαθαίνουν μια τέχνη αλλά το προϊόν μιας τέχνης» Περί σοφιστικών ελέγχων

Σωκράτης vs Σοφιστές

Αριστοτέλης Ο Αριστοτέλης είναι ο πρώτος που πραγματοποίησε μελέτη των λογικών θεμάτων, ταξινομώντας τις μορφές προτάσεων και έγκυρων επιχειρημάτων. Τα λογικά έργα του Αριστοτέλη είναι έξι, στα οποία δόθηκε το όνομα «Όργανον». Η λογική του παρέμεινε σχεδόν αναλλοίωτη μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ λογική π.χ. Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ λογική π.χ. Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί Ο Σωκράτης είναι άνθρωπος Άρα, ο Σωκράτης είναι θνητός Σχέση όρων: το συμπέρασμα βγαίνει λόγω του κατάλληλου συνδυασμού των όρων (υποκειμένου, κατηγορουμένου) στις τρεις προτάσεις.

ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ στωική λογική π.χ. Αν ο μάρτυρας Χ είναι αναξιόπιστος, αφήνει κενά στην κατάθεσή του. O μάρτυρας Χ αφήνει κενά στην κατάθεσή του. Άρα ο μάρτυρας Χ είναι αναξιόπιστος Σχέση πρότασεων: το βασικό κύτταρο στη στωική λογική είναι απλή πρόταση, η οποία δεν αναλύεται σε υποκείμενο και κατηγόρημα, και το συμπέρασμα βγαίνει λόγω της σχέσης που έχουν οι προτάσεις μεταξύ τους.

Μεσαίωνας Οι Άραβες και οι χριστιανοί φιλόσοφοι του Μεσαίωνα ασχολήθηκαν διεξοδικά με το σχολιασμό των έργων του Αριστοτέλη και με τη λογική. Από το 16ο αιώνα και μετά παρατηρείται μια ύφεση στη λογική έρευνα.

19ος αιώνας Από τα μέσα του 19ου αιώνα Συμβολική ή μαθηματική λογική Αλγεβρική Λογική Λογιστική Φορμαλιστική Τροπική (τεχνητή νοημοσύνη Η/Υ)

Λογική Είναι μέρος της φιλοσοφίας (όπως η ηθική, πολιτική…) ή αποτελεί απαραίτητο εργαλείο («όργανον») για τη φιλοσοφία; Τίποτε δε μας εμποδίζει να δεχτούμε και τα δύο. Αυτοτελής φιλοσοφικός ή επιστημονικός κλάδος… (στον 20ο αιώνα η λογική έχει περάσει στα χέρια των μαθηματικών)