Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2 Σχολικό Ετος 2012 – 2013 Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2 Τα πρότυπα των εφήβων
ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΦΗΒΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΕΦΗΒΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1. Ζομπιάδου Πόπη 2. Ηλιάδης Τάσος 3. Καπετάνος Διονύσης 4. Καπετάνος Κώστας 5. Ισπιριάν Μαρία
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΥΠΑ Πρότυπα είναι πρόσωπα που λαμβάνονται ως υπόδειγμα ή ως μοντέλο προς μίμηση. Συνήθως είναι άνθρωποι που με τη δράση και την προσωπικότητά τους έχουν καταξιωθεί σε έναν τομέα και προέρχονται είτε από το κοντινό περιβάλλον ενός ατόμου, είτε από το καλλιτεχνικό, αθλητικό, επιστημονικό και γενικά το πολιτικοκοινωνικό στερέωμα.
ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Η οικογένεια είναι βασικός και καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση του χαρακτήρα κάθε ατόμου. Αυτονόητο είναι λοιπόν να επηρεάζει τη συμπεριφορά και την νοοτροπία του κάθε μέλους. Ο πατέρας και η μητέρα είναι οι δύο βασικότερες πηγές προτύπων για τους εφήβους.
Η οικογένεια πρέπει να προβάλει θετικά πρότυπα αφού κάθε άνθρωπος διαπλάθει τον χαρακτήρα του στα πρώτα χρόνια της ζωής του.
Η δουλειά και οι προτιμήσεις των γονέων αλλά και των άλλων στενών συγγενών παίζουν καθοριστικό ρόλο στις μελλοντικές επιλογές των εφήβων.
Αν οι γονείς έχουν εθισμό στο αλκοόλ ή είναι χρήστες ναρκωτικών ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ Αν οι γονείς έχουν εθισμό στο αλκοόλ ή είναι χρήστες ναρκωτικών Αν οι γονείς καταφεύγουν στην βία, λεκτική ή σωματική Αν οι διαζευγμένοι γονείς έχουν μία εχθρική στάση μεταξύ τους ή χρησιμοποιούν τα παιδιά για να εκδικηθούν ο ένας τον άλλο
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες σε σχέση με το μέσο όρο, το παιδί να ακολουθεί και το ίδιο μια παρόμοια στάση στη μελλοντική του ζωή και στις μελλοντικές του σχέσεις ως ενήλικας.
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ Αν οι γονείς έχουν μια έντιμη ζωή και προσφέρουν στα παιδιά τους τα απαραίτητα υλικά και πνευματικά αγαθά, τότε το παιδί είναι πιθανόν να ακολουθήσει μια παρόμοια πορεία. Αν οι γονείς έχουν μια ισορροπημένη σχέση μεταξύ τους χωρίς ιδιαίτερες εντάσεις τότε το παιδί μπορεί να οικοδομήσει κι αυτό ποιοτικές και ειλικρινείς σχέσεις στη δική του μελλοντική οικογένεια.
οι κώδικες επικοινωνίας μεταξύ των μελών ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΕΕΣ Μέσα από τις παρέες συνήθως διαμορφώνονται κάποια πρότυπα συμπεριφοράς που διαμορφώνουν το στυλ της. Κάποια τέτοια πρότυπα είναι: η ενδυμασία ο τρόπος διασκέδασης (μουσικές επιλογές, τόποι συνάντησης, κόστος εξόδων κλπ) οι κώδικες επικοινωνίας μεταξύ των μελών ποιότητα επικοινωνίας (αλληλεγγύη, ειλικρίνεια ή επιφανειακές και χωρίς συναισθηματική κάλυψη σχέσεις)
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΕΕΣ Οι καλοί τρόποι συμπεριφοράς παίζουν γενικότερα θετικό ρόλο στην κοινωνική ζωή του ατόμου. Tο αίσθημα της συλλογικότητας μας ασκεί, ώστε να μην είμαστε πλεονέκτες, αλλά να μοιραζόμαστε προβλήματα και χαρές με τους γύρω μας. Μαθαίνουμε να μην είμαστε αλαζόνες, αλλά μετριοπαθείς, πρόθυμοι ακροατές και συμπονετικοί για τους άλλους ανθρώπους . ·
Μέσα από την καλή παρέα κατακτώνται ο αλληλοσεβασμός, η κατανόηση και η φροντίδα, το συλλογικό πνεύμα, η αίσθηση του «εμείς» και όχι μόνο του «εγώ», η προσφορά της βοήθειας.
ΕΦΗΒΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ Το σχολείο, ως συνδετικός κρίκος της οικογένειας και της ευρύτερης κοινωνίας, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην ωρίμανση και την ανάπτυξη των νέων ανθρώπων. Στο σχολείο τα παιδιά μαθαίνουν να δημιουργούν και να δυναμώνουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και γενικότερα την εικόνα του εαυτού τους. Τα μαθήματα εμπιστοσύνης, αμοιβαιότητας, μοιράσματος και απογοήτευσης, που καλλιεργούνται μέσα στο χώρο του σχολείου, αποτελούν βασικές συνιστώσες της ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης, παρόλο που αυτό συχνά υποτιμάται.
Ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή, που η οικογένεια δεν παίζει στον ίδιο βαθμό τον υποστηρικτικό και θεραπευτικό ρόλο που είχε στο παρελθόν, το σχολείο θα μπορούσε να καλύπτει το παραπάνω κενό, βοηθώντας και στηρίζοντας τους εφήβους. Το σχολείο συχνά αδυνατεί να δράσει διορθωτικά και υποστηρικτικά στα αυξημένα προβλήματα των εφήβων, λόγω της μονομερούς προσήλωσής του στο γνωστικό τομέα, ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου υπάρχει μεγαλύτερη πίεση σχολικής επιτυχίας λόγω της επικείμενης επαγγελματικής επιλογής.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρέμβουν θετικά με τη στάση τους, έτσι ώστε να αυξήσουν τις γνωστικές και διαπροσωπικές δεξιότητες των εφήβων και γενικότερα την αυτοεκτίμησή τους. Όμως οι εκπαιδευτικοί καλούνται να επιλύσουν σύνθετα προβλήματα που, παρά τη φιλότιμη προσπάθειά τους, συχνά αδυνατούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία, λόγω της ελλιπούς επιμόρφωσής τους και της δυσκολίας τους να συσχετίσουν τις συναισθηματικές ανάγκες των εφήβων με την καθημερινή εκπαιδευτική πράξη.
Η βαθιά γνώση της συμπεριφοράς των εφήβων και της σχέσης εφήβου-εκπαιδευτικού ανοίγει προοπτικές για την ανάπτυξη μιας θεραπευτικής λειτουργίας που θα μπορεί να επιτελείται καθημερινά στην εκπαιδευτική πράξη, καλύπτοντας τόσο τις γνωστικές όσο και τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των εφήβων. Η έμφαση του σχολείου στις ανθρώπινες σχέσεις όχι μόνο δε θα το διασπάσει από το σκοπό του αλλά, αντίθετα, θα το εμπλουτίσει.