“Όλα ξεκινάνε με ένα σημείο” Η ζωή και το έργο του Βασίλι Καντίνσκυ ( Μόσχα 1866-Παρίσι 1944) Άννα-Σμαράγδα Κουτσαφτή Γ’6
Γεννιέται το 1866 στη Μόσχα Γόνος εύπορης οικογένειας, έδειξε απο νωρίς σημάδια εξαιρετικού ταλέντου στο να θυμάται και να απομνημονέυει τα χρώματα 1871: Μετακομίζουν οικογενειακώς στην Οδησσό, την ίδια χρονιά χωρίζουν οι γονείς του 1886: Επιστρέφει στη Μόσχα για να σπουδάσει νομικά και οικονομικά Παντρέυεται την Άνια Τσιμιάκινα Ως φοιτητής κάνει πρακτική εξασκηση στο δίκαιο στην ρώσικη επαρχία και έπειτα γινεται βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας
1889: Επισκέπτεται το Παρίσι και τη διεθνή έκθεση 1896: Γίνεται η έκθεση των Γάλλων ιμπρεσιονιστών στη Μόσχα, την ίδια περίοδο παρακολουθεί την παράσταση Λόενγκριν του Ρ.Βάγκνερ και ανακαλύπεται η ραδιενέργεια Έτσι, αρνείται την έδρα του καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Ντόρπατ και μετακόμισε στο Μόναχο για να σπουδάσει ζωγραφική
Στο Μόναχο πρώτα φοιτεί δίπλα στον Άντον Αζμπέ και μετέπειτα προσπαθέι να γίνει δεκτός στην ακαδημία του Μονάχου στο εργαστήρι του Φράντς Φον Στουκ, εκεί γνωρίζει τον Πόλ Κλέε 1901: Ιδρύει την ομάδα “Φάλαγγα” (Phallanx). Χωρίζει επισήμως με την πρώτη γυναίκα του 1905: Ζωγραφίζει τον γαλάζιο καβαλάρη και την ίδια εποχή συνδέεται με την Γκαμπριέλε Μύντερ
1906: Παρέμεινε στο Παρίσι οπου εξέθεσε στο σαλόνι των ανεξαρτήτων και το φθινοπωρινό σαλόνι 1908: Εγκαταστάθηκε στο Μπουρνάου οπου το 1909 γεννήθηκε η ιδέα της Νέας Ένωσης Καλλιτεχνών (Neue Künstlerveinigung) 1910: Ζωγραφίζει την “Πρώτη αφηρημένη υδατογραφία”
Παράλληλα…
Aποχορώντας απο την Ν.Ε.Κ. Το 1911 ιδρύει τον Γαλάζιο Καβαλάρη Την ίδια χρονιά δημοσιέυει το “Για το πνευματικό στην τέχνη” (Über das Geistige in der Kunst) : Και στις δύο εκθέσεις του στο Μόναχο φαίνεται μια κάπως πιο συγκεχυμένη ιδέα για την “νέα” τέχνη
Παρένθεση (…
Ο Γαλάζιος Καβαλάρης (Der Blaue Reiter) Ιδρύθηκε απο τον Β.Καντίνσκι και τον Φράντς Μάρκ το 1911 Η κεντρική του ιδέα αφορούσε την νοητική σύλληψη μεσω της αφηρημένης φορμας Ως κίνημα αρνήθηκε κάθε αναπαραστατικό ή ορθολογιστικό στοιχείο στην τέχνη Αντιτλαχθηκε στον κυβισμό, ενω ενέκρινε την ανανεωτική του δράση αμφισβήτησε τον ορθολογισμό Στόχος του ηταν να δώσει χώρο σε όλους τους καλλιτέχνες να εκθέτουν και να εκφράζονται ελέυθερα
Kλείσιμο Παρένθεσης … )
Ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος σήμανε το τέλος του γαλάζιου καβαλάρη καθώς ο Καντίνσκυ επέστρεψε, μόνος, στη Ρωσσία 1917: Παντρέυεται την Νίνα Αντρεέφσκι Διδάσκει και βοηθάει πολλά ρωσσικά πανεπιστήμια και ακαδημίες
Στη ζωγραφική χρησιμοποιεί κανείς μια καθολικής ισχύος γλώσσα, Ακριβή σαν τα μαθηματικά
1921:Μετακομίζει στο Βερολίνο 1922: Καλείται απο τον Βάλτερ Γκρόπιους να διδάξει στη σχολή Bauhaus στη Βαιμάρη 1925: το Bauhaus μετακομίζει στο Ντεσάου 1926: Εκδίδει το “Γραμμή Σημείο Επίπεδο” (Pankt und Linie zu Fläche)
“Ο κύκλος αποτελεί δεσμό με το κοσμικό στοιχείο, σεμνό σχημα, που όμως επιβάλλει την παρουσία του ειναι ακριβές αλλα μεταβαλόμενο,σταθερό αλλα ασταθές, ηχηρό και σιωπηλό ταυτόχρονα”
2 η Παρένθεση (…
Bauhaus Ιδρύθηκε το 1919 στη Βαιμάρη απο τον αρχιτέκτονα Β.Γκρόπιους Ηταν σχολή εφαρμοσμένων τεχνών, σκοπός της ήταν η άρση της διάκρισης μεταξυ “ελευθερης” και “εφαρμοσμένης” τέχνης Απαντούσε στο ερώτημα της εκπαίδευσης του καλλιτέχνη την εποχή των μηχανων Εθεσε τα θεμέλια του βιομηχανικού σχεδιασμού και οι μεθοδοι της ακολουθούνται μεχρι και σήμερα
Κλείσιμο 2 ης Παρενθεσης …)
1932: Κλείνει το Bauhaus ως “ενάντιο στο καθεστως” της ναζιστικής Γερμανίας 1933: Εγκαταστάθηκε στο Νειγύ-συρ-Σέν (Παρίσι) Εκείνα τα χρόνια ασχολήθηκε με μικροοργανισμούς που έβλεπε σε βιβλία ζωολογίας και φυσικής 1937: Εκθεση “Εκφυλισμένης Τέχνης” Πεθαίνει στις 13 Δεκεμβρίου 1944