Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης
Μερικά Ερωτήματα : Τι είναι η Τράπεζα θεμάτων ; Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε ; Ποιους αφορά ; Ποιοι εμπλέκονται στη διαμόρφωση των θεμάτων ; Που θα αναζητήσει κανείς πληροφορίες ; Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα ; Ποια είναι η συνέχεια ;
Τι είναι ; Ποιους αφορά ; H Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας ( ΤΘΔΔ ): περιλαμβάνει θέματα για τις προαγωγικές εξετάσεις του σχολικού έτους ◦ Α΄ και Β ʼ Τάξη των Γενικών Λυκείων ( ΓΕΛ ) και των ΕΠΑΛ, Ημερήσιων και Εσπερινών ◦ Α΄ και Β ʼ Τάξης των Καλλιτεχνικών, Μουσικών και Εκκλησιαστικών Λυκείων Β ʼ και Γ ʼ Τάξης των Εσπερινών ΓΕΛ
Τι είναι ; Ποιους αφορά ; από αυτά τα θέματα θα κληρώνεται το 50% των θεμάτων στα εξεταζόμενα μαθήματα. ◦ Το υπόλοιπο 50% των θεμάτων από τον διδάσκοντα ( στις ενδοσχολικές εξετάσεις ) ή από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ( στις Πανελλαδικές Εξετάσεις )
Τι είναι ; Ποιους αφορά ; για τα σχολικά έτη 2013 – 14 και , δεν εφαρμόζεται κατά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, στις εξής περιπτώσεις : ◦ Υποχρεωτικά μαθήματα ειδικότητας στα Εκκλησιαστικά Λύκεια ◦ Λύκεια Ειδικής Αγωγής ◦ Μειονοτικά Λύκεια ◦ Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια ◦ Ελληνικά Λύκεια του εξωτερικού ◦ Σε Λύκεια στα οποία διδάσκεται το ρωμαιοκαθολικό δόγμα στο εξεταζόμενο μάθημα των Θρησκευτικών, για ρωμαιοκαθολικούς μαθητές
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΓΕΛ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ◦ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ◦ ΓΑΛΛΙΚΑ ◦ ΑΓΓΛΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ◦ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ◦ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ◦ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ◦ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ * ◦ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ◦ ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ◦ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ◦ ΧΗΜΕΙΑ ◦ ΦΥΣΙΚΗ ◦ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ◦ ΑΛΓΕΒΡΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ◦ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ Η / Υ ** * ΟΧΙ ΣΤΗΝ Α ’ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ ** ΜΟΝΟ ΣΤΗ Β ’ ΤΑΞΗ
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΑΛ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ◦ ΑΓΓΛΙΚΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ◦ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ * ◦ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ * ◦ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ◦ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ◦ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ◦ ΧΗΜΕΙΑ ◦ ΦΥΣΙΚΗ ◦ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ◦ ΑΛΓΕΒΡΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ◦ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ Η / Υ ** * ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑΛ ** ΜΟΝΟ ΣΤΗ Β ’ ΤΑΞΗ
Επιπλέον, για το έτος 2015 – 16 Απολυτήριες εξετάσεις Γ ’ τάξης ημερήσιου ΓΕΛ και Δ ’ τάξης εσπερινού ΓΕΛ ◦ Ενδοσχολικά ◦ Θέματα κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου ◦ Κατά 50% από την Τράπεζα θεμάτων ◦ Εξεταζόμενα μαθήματα ( τα μαθήματα με * δεν εξετάζονται στα εσπερινά ΓΕΛ ): Ελληνική Γλώσσα ( Νέα Ελληνική Γλώσσα, Νέα Ελληνική Λογοτεχνία ) Θρησκευτικά * Ιστορία * Ξένη Γλώσσα * Τρία (3) από τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο μαθητής
Επιπλέον, για το έτος 2015 – 16 Πανελλαδικές εξετάσεις αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ ◦ Απόφοιτοι σχολικού έτους 2015 – 16 ( πλην απόφοιτοι Εσπερινού ΕΠΑΛ ): Θέματα από την εξεταστέα ύλη της τάξης, τα οποία προκύπτουν : κατά ποσοστό 50% με κλήρωση από Τράπεζα θεμάτων κατά ποσοστό 50% από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ◦ Απόφοιτοι σχολικού έτους 2014 – 15 και προηγούμενων ετών καθώς και απόφοιτοι Εσπερινού ΕΠΑΛ σχολικού έτους : με το υπάρχον σύστημα ( αυτό που ισχύει και την τρέχουσα σχολική χρονιά )
Μία σημαντική παρατήρηση Στο ΓΕΛ, για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσα από τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, προσμετράται και ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης
Ποιος είναι ο σκοπός της Τράπεζας Θεμάτων ( πηγή : Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ) η κάλυψη του συνόλου της διδακτέας ύλης από όλα τα σχολεία της χώρας ◦ απαιτείται βέβαια, ο εξορθολογισμός της ( π. χ. μείωση της εξεταστέας ύλης ) για ποιό λόγο : ◦ για να μη δημιουργούνται μαθησιακά κενά από το πέρασμα από μία τάξη στην επόμενη ◦ για να υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης αποτίμησης της προόδου των μαθητών
Ο αντίλογος Μεγάλος αριθμός προτεινόμενων θεμάτων με ύλη που « απλώνεται » σε πολλά κεφάλαια Φόβος ότι το μάθημα θα επικεντρωθεί σε μία « εξάσκηση » επί των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων
Ο αντίλογος Αυξάνεται το άγχος για « αποστήθιση / παπαγαλία » συγκεκριμένων θεμάτων και δεν ευνοείται η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης Η προσμέτρηση του βαθμού προαγωγής και απόλυσης από τις ενδοσχολικές εξετάσεις ( και, με θέματα από την Τράπεζα θεμάτων ) στον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δε συμβάλλει στην « αυτονομία » του Λυκείου από τις διαδικασίες πρόσβασης στα ΑΕΙ / ΑΤΕΙ.
Ποιοι έχουν καταθέσει τα θέματα της Τράπεζας θεμάτων ; Ποιοι τα αξιολόγησαν ; Προτάθηκαν από μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας ( κατά κανόνα, εκπαιδευτικοί οι οποίοι διδάσκουν τα σχετικά μαθήματα ) Αξιολογήθηκαν και εγκρίθηκαν ώστε να ενταχθούν στην Τράπεζα θεμάτων από : ◦ Τα μέλη των Επιστημονικών Επιτροπών Εξεταζόμενων Μαθημάτων Υπό την καθοδήγηση της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής
Ποια είναι η εμπειρία μέχρι σήμερα Η εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων κατά την προηγούμενη χρονιά, στην Α ’ τάξη ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Η εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων σε άλλες χώρες
Ποια είναι η συνέχεια Ακολουθεί εξωτερική αξιολόγηση για : ◦ Την καταγραφή των απόψεων μαθητών και εκπαιδευτικών από την πρώτη εφαρμογή σχετικά με : Την ευχρηστία Το βαθμό δυσκολίας των προτεινόμενων θεμάτων Τη συνάφεια με τη διδαχθείσα ύλη ◦ Το σχεδιασμό εργαλείων για την αξιολόγηση της Τράπεζας θεμάτων και τη συνεχή βελτίωση της διαδικασίας
Που θα αναζητήσει κάποιος πληροφορίες ; Ο ιστότοπος της Τράπεζας θεμάτων : όπου : Δίνονται πληροφορίες : ◦ για τη σχετική νομοθεσία ◦ για τις προδιαγραφές των εξεταζόμενων μαθημάτων Υπάρχει ανοιχτή πρόσβαση σε όλα τα προτεινόμενα θέματα
Που θα αναζητήσει κάποιος πληροφορίες ; Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα σε κάθε σχολείο ( ελεγχόμενη πρόσβαση με κωδικούς και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες ) διαχείρισης των εξεταζόμενων μαθημάτων : ◦ Καταχώριση του προγράμματος των εξετάσεων στα συγκεκριμένα μαθήματα ◦ κλήρωση των θεμάτων ◦ αίτημα αναβολής εξέτασης ◦ συμπληρωματικές εξετάσεις
Σκέψεις Η εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων είναι μία « νέα » διαδικασία στην ελληνική σχολική πραγματικότητα. Μέχρι να « ωριμάσει », υπάρχει περιθώριο για βελτίωση
Σας ευχαριστώ