ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Ρολόι ιωδίου
7 ο Πείραμα
Όργανα – Συσκευές Ογκομετρικό κύλινδρο 10 mL Κωνική φιάλη 250 mL Δοκιμαστικοί σωλήνες (5 μικροί & 5 μεγάλοι) Ύαλοι ωρολογίου 2 Χρονόμετρο Αντιδραστήρια Διάλυμα ΚΙΟ 3 0,02Μ Διάλυμα Na 2 SO 3 0,02M Διάλυμα αμύλου 4% w/w 7 ο Πείραμα
Παρασκευή διαλυμάτων (Διάλυμα Α) ΚΙΟ 3 0,02Μ Ζυγίζουμε 1,07 g KIO 3 σε ύαλο ωρολογίου. Το προσθέτουμε σε ογκομετρική φιάλη των 250 mL. Συμπληρώνουμε με νερό μέχρι τη χαραγή. 7 ο Πείραμα
Παρασκευή διαλυμάτων (Διάλυμα Β) Na 2 SΟ 3 0,02Μ οξινισμένο με άμυλο Ζυγίζουμε 0,63 g Na 2 SO 3 σε ύαλο ωρολογίου. Το προσθέτουμε στην ογκομετρική φιάλη των 250 mL και προσθέτουμε 50 mL Η 2 Ο. Σε ποτήρι ζέσεως ζυγίζουμε 1 g αμύλου και προσθέσουμε 150 mL H 2 O. θερμαίνουμε μέχρι βρασμού υπό συνεχή ανάδευση μέχρι το διάλυμα να γίνει διαυγές. Ψύχουμε το διάλυμα σε υδρόλουτρο. Μεταγγίζουμε το διάλυμα στην ογκομετρική φιάλη των 250 mL. Προσθέτουμε 10 mL HC ℓ 1M. Προσθέτουμε απιονισμένο νερό μέχρι τη χαραγή. 7 ο Πείραμα
Πειραματική διαδικασία Σε 5 μικρούς δοκιμαστικούς σωλήνες προσθέτουμε 10 mL από το διάλυμα Β. Σε 5 μεγάλους δοκιμαστικούς σωλήνες τους οποίους έχουμε αριθμήσει (1-5) προσθέτουμε διάλυμα Α αραιωμένο με νερό όπως δείχνει ο παρακάτω πίνακας: 7 ο Πείραμα Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα Α (mL)V H 2 O (mL)
Πειραματική διαδικασία Αδειάζουμε το περιεχόμενο ενός μικρού σωλήνα στο μεγάλο σωλήνα 1. Χρονομετρούμε μέχρι να εμφανιστεί το μπλε χρώμα. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία με τους σωλήνες 2, 3, 4, 5. Συμπληρώνουμε τους χρόνους εμφάνισης του μπλε χρώματος στον πίνακα τιμών. 7 ο Πείραμα Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα Α (mL)V H 2 O (mL)Χρόνος εμφάνισης χρώματος (s)
7 ο Πείραμα
Πειραματικές μετρήσεις 7 ο Πείραμα Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα Α ΚΙΟ 3 (mL) V H 2 O (mL) Σχετική [KIO 3 ] Χρόνος εμφάνισης χρώματος (s) [1/t] (1/s) 11000,5C7,10, ,45C8,10, ,35C11,30, ,25C14,10, ,15C30,70,033
Διαγράμματα 7 ο Πείραμα * όπου C η αρχική συγκέντρωση του KIO 3
Διαγράμματα 7 ο Πείραμα
Ε Πορεία αντίδρασης 7 ο Πείραμα Για τους μαθητές