Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους ΠΕ4 Εκπαιδευτικό Υλικό Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους Ενότητα 3: Τα συμπτώματα και οι συνέπειες του εργασιακού άγχους
Συμπτώματα Α) Σωματικά Αϋπνία Αυχενικό σύνδρομο Αίσθημα κόπωσης/ ατονία Πονοκέφαλοι/ ημικρανίες Απώλεια όρεξης Μυϊκή υπερένταση/τρόμος Ναυτία Αυξημένη αρτηριακή πίεση Λιποθυμία σε ώρα εργασίας Άσθμα Έλκη/ δυσπεψία/ δυσκοιλιότητα Καρδιακές παθήσεις/ ταχυκαρδία Δερματίτιδες Ορμονικές διαταραχές
Συμπτώματα Β) Ψυχολογικά Αίσθημα αποτυχίας Συμπτώματα κατάθλιψης Έμμονες/ παρανοϊκές ιδέες Οξυθυμία / ευερεθιστότητα Χαμηλή αυτοπεποίθηση Δυσκολία συγκέντρωσης Φοβίες Αδυναμία λήψης απόφασης Εξασθένηση βραχυπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης μνήμης Μείωση της ταχύτητας αντίδρασης Αύξηση της πιθανότητας διάσπασης της προσοχής Αρνητικός τρόπος σκέψης για τον εαυτό, τον κόσμο και το μέλλον του
Συμπτώματα Γ) Συμπεριφορές Συχνές απουσίες Συγκρούσεις Αδυναμία διεκπεραίωσης εργασιών Αύξηση εργασιακών ατυχημάτων Παραβατική συμπεριφορά Αυξημένη κατανάλωση ουσιών (αλκοόλ/ κάπνισμα)
Ο αρνητικός τρόπος σκέψης οδηγεί σε αύξηση του άγχους το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε νέες αρνητικές σκέψεις, περισσότερο άγχος και τελικά σε ένα φαύλο κύκλο. Αρνητικές Σκέψεις για το γεγονός ή και για το άγχος και τα συμπτώματά του Γεγονός Άγχος
Συνέπειες Για τον εργαζόμενο μπορεί να είναι η επιβάρυνση της σωματικής και ψυχικής του υγείας. Μπορεί να εκδηλώσει σωματικά, ψυχολογικά συμπτώματα και συμπεριφορές οι οποίες τον δυσκολεύουν στην καθημερινότητα του. Οι δυσκολίες αυτές μειώνουν την απόδοσή του, ο θυμός και η απογοήτευσή του συσσωρεύονται με αποτέλεσμα να ικανοποιείται όλο και λιγότερο από την εργασία του και να δυσχεραίνουν οι διαπροσωπικές σχέσεις στο χώρο εργασίας. Για την επιχείρηση/ οργανισμό πολλαπλασιάζονται τα ατομικά προβλήματα και μεγεθύνονται (αρνητικό κλίμα, χαμηλή απόδοση και παραγωγικότητα εργαζομένων, συχνές απουσίες εργαζομένων) , ή προκαλούνται νέα (προβλήματα πειθαρχίας, έλλειψη εμπιστοσύνης στην ηγεσία, συχνά εργατικά ατυχήματα). Συνέπεια των παραπάνω είναι η αύξηση των δαπανών της επιχείρησης/ οργανισμού, η κακή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, και εν γένει η αρνητική εικόνα της επιχείρησης προς τα έξω.