Λέμε ΌΧΙ Στο Σχολικό Εκφοβισμό 4ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Ψυχικού ΣΤ΄ Τάξη
Σχολικός Εκφοβισμός Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα που υπάρχει σε καθημερινή βάση και πρέπει να αντιμετωπιστεί το συντομότερο δυνατό. Ποιες είναι άραγε οι λύσεις; Ποιοι είναι οι λόγοι και οι τρόποι εκφοβισμού; Είναι δυνατό να αντιμετωπιστεί το θέμα με τη σιωπή; Μήπως η εμπλοκή ενήλικα ή δασκάλου να χειροτερεύσει την κατάσταση του θύματος;
Στο Μυαλό Του Εκφοβιστή Τι τον νοιάζει; Τι φοβάται; Γιατί χτυπάει; Το κάνει σε ένα μόνο άτομο ή και σε άλλα; Πώς μιλάει στο θύμα-θύματα; Ποιοι τον κάνουν παρέα; Πόσο θα συνεχίζει να χτυπάει τους άλλους; Είναι καλός ή κακός μαθητής; Παίζει καθόλου «θέατρο» μπροστά σε άλλους; Κάνει τον καλό και όταν γυρίσεις την πλάτη σου γίνεται αυτό που είναι;
Όλα αυτά τα ερωτήματα και άλλα θα απαντηθούν εδώ!
Ποιοι είναι κυρίως οι λόγοι Ρατσισμού Ζήλιας Πλάκας Εκβιασμού (να σου πουν να χτυπήσεις ένα άτομο) Ψευτομαγκιάς Εκδίκησης Αντιπάθειας Εμφάνισης Επίδειξη δύναμης Και άλλοι λόγοι…….
Τρόποι εκφοβισμού Με βρισιές Με χτυπήματα Με ψεύτικες ιστορίες τρόμου Κορόιδεμα λόγο εμφάνισης Με ψεύτικα σχόλια Με εκβιασμό Με τη μείωση
Σε ποια σημεία του σχολείου γίνονται όλα αυτά; Τουαλέτες Προαύλιο (χωρίς να τους βλέπουν δάσκαλοι) Στην εξώπορτα (είσοδος-έξοδος από το σχολείο) Στους διαδρόμους Στις αποθήκες (π.χ. Μια πόρτα με σπασμένη κλειδαριά)
Εκμετάλλευση Ο θύτης πολλές φορές εκβιάζει το θύμα ώστε να κάνει κακά πράγματα με αντάλλαγμα να μην τον χτυπάει. Άλλη περίπτωση είναι όταν το θύμα είναι άτομο που δεν καταλαβαίνει πιο είναι το σωστό και πιο το λάθος. Επίσης εκμετάλλευση είναι να δίνεις ή να κάνεις κάτι για να εξαγοραστεί ο άλλος και να το κάνει.
Ποιες ώρες γίνονται όλα αυτά; Στα διαλείμματα Στις ελεύθερες ώρες Στο σχόλασμα Στην είσοδο (όταν έρχεσαι στο σχολείο)
Τι φοβάται ο θύτης Τους δασκάλους (π.χ. να τον δουν να χτυπάει ή να μαρτυρηθεί) Να γίνει το αντίθετο (το θύμα να γίνει θύτης) Την παρέα του θύματος Τα παιδιά που βλέπουν τι γίνεται Την παρακολούθηση των δασκάλων και άλλα………
Πότε το θύμα γίνεται θύτης Αν το θύμα αρχίζει να χτυπάει τότε χάνει το δίκιο του και θα κατηγορηθεί. Όταν χτυπάνε και οι δύο, το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό και θα πρέπει να παρθούν μέτρα (π.χ. να χωριστούν και να γίνει προσπάθεια συμφιλίωσης και των δυο).
Μπορεί ο θύτης να χρησιμοποιεί την θέση του θύματος; Ναι, είναι δυνατό να συμβεί λόγω του ότι, ο θύτης νομίζει ότι έτσι μπορεί να χτυπάει χωρίς να τον υποψιαστεί κάποιος. Αυτό το πράγμα είναι δύσκολο να ανακαλυφθεί. Αν τεθεί σε παρακολούθηση αυτό το παιδί θα μπορέσει να ανακαλυφθεί το μυστικό του, όπου θα χρειαστεί την κατάλληλη τιμωρία.
Γιατί δεν μπορούμε να μιλήσουμε; Εκβιασμός Φόβος αντίδρασης γονέα Φόβος αντίδρασης συμμαθητών Φόβος αντίδρασης θύτη (Να αρχίζει τα παραμύθια) Φόβος του ότι δεν θα μπορέσουν να μας πιστέψουν
Ποιες είναι άραγε οι λύσεις; Πες το σε έναν μεγαλύτερο! Ζήτα βοήθεια από τους φίλους σου! (Όχι να τον χτυπήσουν, να σε προστατέψουν μιλώντας του) Φύγε μακριά! Μην του επιτρέψεις να σε χτυπήσει, υπερασπίσου τον εαυτό σου! Σεβάσου τον εαυτό σου!
Αν το πεις σε κάποιον μεγαλύτερο Αν ο μεγαλύτερος καταλάβει τη θέση στην οποία βρίσκεσαι θα τη σεβαστεί και θα κάνει ό,τι μπορεί για να λυθεί το πρόβλημα χωρίς να πάθεις κάτι, λόγω εκβιασμού. Αν ο μεγαλύτερος, που θα πεις αυτό που σε απασχολεί τα κάνει όλα χειρότερα (π.χ. Να του κάνει μόνο μια παρατήρηση ή δε σε πιστέψει) καλύτερο θα είναι να το πεις στους γονείς σου, που σωστότερο θα ήταν να τους το έλεγες νωρίτερα.
Τι λέει το παιδί στους γονείς του Κυρίως λέει διάφορες δικαιολογίες όπως ότι έπεσε ή πως κουτούλησε σε κάτι κ.α. Καμιά φορά βρίσκει και δικαιολογίες για να μην περάσουν από τους δρόμους που συχνάζει μην τυχών και δει τον θύτη.
Τα λόγια πονάνε Πολλά άτομα βρίσκουν διάφορα λόγια για να πουν στον άλλον για να αισθανθεί άσχημα π.χ. «Παίζεις ακόμα με τουβλάκια;» Τον κάνουν να αισθάνεται άσχημα αλλά κρύβει μέσα αλήθειες, όπως είναι ότι ζηλεύει επειδή και ίδιος δεν το έκανε ποτέ αυτό το πράγμα.
Η στέρηση πραγμάτων είναι κακό πράγμα με δυσάρεστες συνέπειες Π.χ. Η στέρηση καλοσύνης σε κάποιον θα τον οδηγήσει στο να μην είναι καλός. Όταν δεν νιώθει κάποιος κάτι θα το στερήσει και από άλλους γιατί δεν έχει νιώσει ποτέ έτσι άρα θα θεωρήσει πως αυτό που κάνει είναι σωστό.
Είναι καλό ή κακό να ακολουθείς το παράδειγμα Είναι καλό να ακολουθείς το καλό παράδειγμα και να μένεις μακριά από το κακό. Τα περισσότερα παιδιά ακολουθούν το κακό παράδειγμα γιατί δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το καλό με το κακό με αποτέλεσμα όλο αυτό να συνεχίζεται και να ΜΗΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΕΥΚΟΛΑ ΤΟ ΚΑΛΟ επειδή έχουν μάθει το κακό πρώτα. Γι’ αυτό πρέπει να δίνεις το καλό παράδειγμα στα μικρά παιδιά και γενικά σε όλους. Όταν βλέπεις κάποιον να λέει το κακό πρέπει να το εντοπίζεις και να του μιλάς .
Πηγές - Βιβλιογραφία Συζητήσεις μαθητών με τους συμμαθητές τους στην τάξη Διαδίκτυο