Αποτύπωση και ερμηνεία των εκπαιδευτικών δεικτών στη Δυτική Μακεδονία με βάση τις στατιστικές απογραφές της εκπαίδευσης ( ) ΜΠΕΤΣΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΠΔΜ ΜΑΥΡΟΣΚΟΥΦΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΠΘ
Σκοπός και Μεθοδολογία της Έρευνας Σκοπός της έρευνας Άξονες διερεύνησης Οι πολυμεθολογικές προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα
Μορφωτικό Επίπεδο
Μορφωτικό επίπεδο πολιτών Δυτική Μακεδονία και σύνολο Χώρας Μορφωτικό επίπεδοΔυτική Μακεδονία Σύνολο Χώρας % Δυτική Μακεδονία % Σύνολο Χώρας Εγγράμματοι (γνωρίζοντες γραφήν και ανάγνωσιν) ,6448,43 Αγράμματοι & μη δηλώσαντες παίδευσιν ,3651, Εγγράμματοι (γνωρίζοντες γραφήν και ανάγνωσιν) ,6959,01 Αγράμματοι & μη δηλώσαντες παίδευσιν ,3140, Εγγράμματοι (γνωρίζοντες γραφήν και ανάγνωσιν) ,9867,05 Αγράμματοι & μη δηλώσαντες παίδευσιν ,0232, Εγγράμματοι (γνωρίζοντες γραφήν και ανάγνωσιν) ,7782, 29 Αγράμματοι & μη δηλώσαντες παίδευσιν ,2317,71
1928 Ποσοστιαία απόδοση της γλωσσικής συμπεριφοράς των κατοίκων Ελληνική Αγγλική Αθιγγανική Αλβανική Αρμενική Βουλγαρική Ισπανική Ιταλική Κουτσοβλαχική Μακεδονοσλαυική Ρωσσική Τουρκική Πομακική Λοιπαί ΞέναιΓλώσσαι ΣύνολονΞενογλώσσων Σύνολο Ελλάδος92,830,030,080,30,540,27 1,0 20,050,321,320,063,080,17,17 Μακεδονία82,520,020,240,080,840 4,1 90,050,955,720,145,090,16 17,4 8 Κοζάνη91,760000,080 0,0 200,831,990,025,290,018,24 Φλώρινα65,230,020,010,270,040 0,7 701,47 30,6 80,051,430,03 34,7 7
1951 Ποσοστιαία απόδοση της γλωσσικής συμπεριφοράς των κατοίκων Ελληνική Αγγλική Αθιγγανική Αλβανική Αρμενική Κουτσοβλαχική Σλαβική Ρωσσική Τουρκική Πομακική Λοιπαί ΞέναιΓλώσσαι ΣύνολονΞενογλώσσων Σύνολο Ελλάδος97,670,010,050,10,050,14 1,5 50,230,062,33 Μακεδονία97,890,010,10,050,030,17 0,6 1 1,0 8 0,062,11 Κοζάνη98,870,000,010,05 0,0 9 0,9 80,011,13 Φλώρινα91,150,010,150,13 8,1 2 0,4 30,018,85 Καστοριά98,030,000,040,000,15 0,9 2 0,8 10,051,97
Μορφωτικό επίπεδο (απογραφές ) Δυτική Μακεδονία Απογραφή 1991 Σύγκριση με Μ.Ο. Χώρας Απογραφή 2001 Σύγκριση με Μ.Ο. Χώρας 1. Αγράμματοι (μη γνωρίζοντες γραφή και ανάγνωση) 10,6%0,7%5,2%-0,1% 2. Δεν τελείωσαν το Δημοτικό αλλά γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση 20,2%4,8%16,4%4,2% 3. Άρρενες Απόφοιτοι Στοιχειώδους Εκπαιδεύσεως 35,4%7,0%27,5%5,9% 4. Απόφοιτοι Μέσης εκπαίδευσης 25,0%-8,9%34,2%-3,8% 5. Πτυχιούχοι Ανωτέρων Σχολών0,5%-0,5%4,2%-1,9% 6. Πτυχιούχοι ΤΕΙ (ΚΑΤΕ ΚΑΤΕΕ) 1,9%-0,1%3,7%-0,3% 7. Πτυχιούχοι Ανωτάτων Σχολών6,3%-2,7%8,4%-3,3% 8. Με Μεταπτυχιακό - Διδακτορικό 0,1%-0,5%0,3%-0,9%
Μορφωτικό επίπεδο κατά Νομό (απογραφές ) Προβολικό επίπεδο 1*2
Συμμετοχή στην Εκπαίδευση
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΜΑΘΗΤΩΝ Μαθητές δημοτικών σχολείων ΓΡΕΒΕΝΩΝ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΟΖΑΝΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΜΑΘΗΤΩΝ
Ποσοστιαία Κατανομή μαθητικής διαρροής στα Γυμνάσια Δυτ. Μακεδονίας, Ελλάδας
ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΑ ΝΟΜΟ (ΓΕΝΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ )
ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΤΑ ΝΟΜΟ (ΓΕΝΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ )
Σχολική Επίδοση
Σχολική Επίδοση μαθητών Λυκείου
Επίδοση στις πανελλήνιες εξετάσεις Φθίνουσα ταξινόμηση ποσοστού επιτυχόντων μαθητών Λυκείων ανά νομό στις πανελλήνιες εξετάσεις (σχ. έτος ) ΝΟΜΟΣΥΠΟΦΗΦΙΟΙΕΠΙΤΥΧΟΝΤΕ Σ ΑΠΟΤΥΧΟΝΤΕ Σ % ΕΠΙΤΥΧΟΝ % ΑΠΟΤΥΧ 1ΚΟΖΑΝΗΣ ,8014,20 7ΦΛΩΡΙΝΑΣ ,9217,08 8ΓΡΕΒΕΝΩΝ ,7317,27 31ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ , ΣΥΝΟΛΟ ,2419,76 Πηγή: Κατωπόδης 2003
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ - ΠΡΟΒΟΛΕΣ Θεαματική αύξηση μορφωτικού επιπέδου Γλωσσικός εξελληνισμός Κυρίαρχη η αποφοίτηση από ΤΕΣ, ΤΕΛ ή Ανώτερες σχολές Εντυπωσιακή μείωση του αριθμού των μαθητών της δημοτικής εκπαίδευσης, σε σχέση με το 1965 Υψηλή αναλογία μαθητών ανά 1000 κατοίκους, αν και με φθίνουσα τάση Μικρή μαθητική διαρροή σε όλες τις βαθμίδες Αξιοσημείωτες επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις Οι επιδόσεις των Νομών Κοζάνης και Γρεβενών, η υστέρηση του Νομού Καστοριάς
Η εκπαιδευτική ανάπτυξη και οι «δείκτες κοινωνικής ανάπτυξης» Σχετίστηκε η ανάπτυξη της εκπαίδευσης με την καλυτέρευση των δεικτών κοινωνικής ανάπτυξης;
Δηλωθέν εισόδημα ανά κάτοικο ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ ,154 ΓΡΕΒΕΝΩΝ ,107 ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ,939 ΚΟΖΑΝΗΣ ,747 ΦΛΩΡΙΝΑΣ ,471
Δείκτης (Ποσοστό) Ανεργίας Άνεργοι (% εργατικού δυναμικού) ΣΥΝΟΛΟ ΧΩΡΑΣ8,086111,12317,7 ΓΡΕΒΕΝΩΝ11,466113,718624,1 ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ12,108523,649624,3 ΚΟΖΑΝΗΣ12,892715,00321,6 ΦΛΩΡΙΝΑΣ11,954413,220526,8
Το πτυχίο διαβατήριο εσωτερικής μετανάστευσης … …εφόσον δε γίνεται αντιληπτή η δομική σύνδεση κοινωνικής–οικονομικής και εκπαιδευτικής ανάπτυξης
“Όταν σχεδιάζεις για ένα χρόνο, να σπέρνεις σιτάρι. Όταν σχεδιάζεις για μια δεκαετία, να φυτεύεις δέντρα. Όταν σχεδιάζεις για μια ζωή, να εκπαιδεύεις ανθρώπους”