Τι είναι γλωσσικό λάθος; Με τον όρο γλωσσικό λάθος εννοούμε την απόκλιση από το γλωσσικό κανόνα/ νόρμα σε κάθε γλωσσικό. (βλ. Θεοδωρόπουλο- Παπαναστασίου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κατανόηση προφορικού λόγου Ι
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
Θεμελιώδη Στοιχεία για Ατομική & Επαγγελματική Ανάπτυξη Τραγέα Γιώτα, Φυσικοθεραπεύτρια ΜSc (Pain Management)
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Από τις δασκάλες : Θώη Λεωνίδου-Αντωνίου Μαρία Ανδρέου
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ενότητα 6 Γράφω το δικό μου άρθρο Δασκάλα: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου.
Βιβλιογραφία για παραπομπές
Έντυπη ειδησεογραφία.
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Εκδήλωση «Μεταπτυχιακά και Υποτροφίες: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Διεθνές Πανεπιστήμιο» Μιχαηλίδης Νικόλαος, Αναπλ. Καθηγητής.
Άσκηση απάντησης στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (Θ.Κ.) ΓΒ, Το αμάρτημα της μητρός μου. Επεξεργασία της γλώσσας του αποσπάσματος. Ενότητα 2η, σσ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Ο Α.Β. Μουμτζάκης ως πρόσωπο της εκπαιδευτικής ιστορίας Βασίλης Συμεωνίδης.
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά της Ελένης Δικαίου
ΣΥΝΟΛΑ.
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
περιεχόμενο της γλωσικής διδασκαλίας
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Παρουσίαση: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου (Σύμβουλος Ελληνικών)
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
Γλωσσική επιμέλεια: επιλογή ή αναγκαιότητα; Άννα Ιορδανίδου.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
Έλεγχος Υποθέσεων Ο έλεγχος υποθέσεων αναφέρεται στη διαδικασία αποδοχής ή απόρριψης μιας στατιστικής υπόθεσης, Κατά την εκτέλεση ενός στατιστικού ελέγχου,
Κατάρτιση και αποδελτίωση βιβλιογραφίας
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης Μάθημα 10ο
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Δ΄Ομάδα Ματθαίος Λιλικάκης Γιώργος Λαμπάκης Δέσποινα Κουφηδάκη Μαρία.
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τι είναι γλωσσικό λάθος; Με τον όρο γλωσσικό λάθος εννοούμε την απόκλιση από το γλωσσικό κανόνα/ νόρμα σε κάθε γλωσσικό. (βλ. Θεοδωρόπουλο- Παπαναστασίου 2001:199)

Ποια είδη λαθών έχουμε; α) στη γραπτή μορφή της γλώσσας, στην ορθογραφία β) στη φωνολογία γ) στη μορφολογία δ) στη σύνταξη ε) στο λεξιλόγιο/ στη σημασιολογία στ) υφολογία (για τη διάκριση των σφαλμάτων βλ. Σετάτο1991: Φιλόλογος 63, 26, Ξυδόπουλος 2004:520).

Ποιες είναι οι αιτίες των λαθών 1. βιολογικές (π.χ. μέθη, έλλειψη δοντιών, κούραση κ.ά) 2. ψυχολογικές (π.χ. φόβος, έλλειψη προσοχής, μνήμης, αμηχανία κ.ά) 3. επικοινωνιακές επιδράσεις του τόπου, χρόνου, αγωγού της γλωσσικής επικοινωνίας 4.κοινωνικές (πλημμελής κατοχή της γλώσσας λόγω ελλιπούς διδασκαλίας και εξάσκησης, αμέλειας και αδιαφορίας κ.ά.) 5.πληροφόρησης (άγνοια θέματος και ειδικού λεξιλογίου κ.ά.)

Είναι τα λάθη δείγμα παρακμής; Όχι, γιατί: Α. Διτυπίες που εξυπηρετούν διαφορετικές υφολογικές ανάγκες (π.χ. συνάδελφου// συναδέλφου, η γιατρός// η γιατρίνα) Β. Τα λάθη καλύπτουν τις ασάφειες του ίδιου του γλωσσικού συστήματος Γ. Ιστορικά παραδείγματα επικράτησης λαθών (π.χ. η νοικοκυρά< οικοκυρά, πεθαίνω< απ-οθνήσκω, κατεβαίνω< καταβαίνω, πετυχαίνω< επιτυγχάνω, ξε-< εκ-)

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [1] ΛΥΠΟΥΡΛΗΣ Δ. 1994: Γλωσσικές Παρατηρήσεις (Από την καθαρεύουσα στη δημοτική). Θεσσαλονίκη: εκδ. Παρατηρητής __________ (χ.χ.). Γλωσσικές Παρατηρήσεις ΙΙ (Από το λεξιλογικό μας πλούτο). Θεσσαλονίκη: εκδ. Παρατηρητής ____________ Γλωσσικές Παρατηρήσεις ΙΙΙ (από τη νεοελληνική μας σύνταξη). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [2] ΚΑΡΖΗΣ Θ : Τα σωστά ελληνικά. Κριτική-Μελετήματα 24. Αθήνα: εκδ. Φιλιππότη.

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [3] ΚΩΒΑΙΟΣ Γιάννης Λέγειν και Γράφειν (ασκήσεις και παιχνίδια για να μιλάμε και να γράφουμε σωστά). Αθήνα: Τυπωθήτω

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [4] ΤΣΟΛΑΚΗΣ Χρίστος Τη γλώσσα μου έδωσαν Ελληνική. 2 ος τόμος Νησίδες και 9.58 της ΕΡΤ-3

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [5] ΠΑΠΑΖΑΦΕΙΡΗ Ι Λάθη στην χρήσης της γλώσσας μας. α΄τόμ. Αθήνα: εκδ. Σμίλη. ________________ Λάθη στην χρήσης της γλώσσας μας. β΄τόμ. Αθήνα: εκδ. Σμίλη.

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [6] MΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ Γ : Λεξικό της Nέας Eλληνικής Γλώσσας (με σχόλια για τη σωστή χρήση της γλώσσας). Aθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας.

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [7] ΧΑΡΗΣ Γιάννης, Η γλώσσα, τα λάθη και τα πάθη. Αθήνα: Πόλις.

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [8] ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ Α. (επιστημ. επιμέλ.) Οδηγός της Νεοελληνικής γλώσσας. Α΄ τόμος. Αθήνα: Πατάκης. _______________ Οδηγός της Νεοελληνικής γλώσσας. Β΄ τόμος. Αθήνα: Πατάκης.

Βιβλιογραφία για τα λάθη στην ελληνική [9] ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ Ίνα- ΜΠΟΥΣΟΥΡΑ Λία Το λέμε σωστά;Το γράφουμε σωστά; Αθήνα: Μεταίχμιο.

Συνηθισμένα λάθη-Ορθογραφικά Ποιες λέξεις γράφονται με διπλό ρρ Ποιες λέξεις γράφονται με μμ Ποιες λέξεις γράφονται με –εια, -ια, -οια Όροφος αλλά διώροφος Να δώσω αλλά να δοθώ

Συνηθισμένα λάθη-Ορθογραφικά [2] Επιστημονική ορθογραφία Θεμελιώδες κριτήριο για τη ρύθμιση της νεοελληνικής ορθογραφίας θεωρήθηκε από την εποχή του Χατζιδάκι η ετυμολογική προέλευση της λέξης, π.χ. αλλήθωρος, βλίτο, βρόμα, δικλιδα, έκληθρο, νιώθω, παρείσφρηση, φηλί-κλειδί, φιστίκι, χνότο Αποδίδουμε τις δάνειες λέξεις, αφομοιωμένες ή μη που εισάγονται τα τελευταία χρόνια με τον απλούστερο δυνατό τρόπο : π.χ. κολόνια, εκλέρ, πρίγκιπας, καρό, τρένο, καβγάς, ρώσος, κλοτσάω, κιάλια, μαντίλι

Συνηθισμένα λάθη-Φωνολογία ΓράφημαΠροφορά Στην αρχή της λέξης μπ, ντ, γκ γγb, d, g Στο εσωτερικό της λέξης μπ, ντ, γκ/γγ  m b, n d, n g σε ελληνικές λέξεις ή σε ξένες που γράφονται με mb, nd, ng  b, d, g σε ξένες λέξεις που γράφονται με b, d, g

Συνηθισμένα λάθη-Μορφολογία [1] Στο ουσιαστικό (π.χ. Σαπφούς και Σαπφώς αλλά μόνο Γωγώς, οι μύες αλλά τους μυς) Στο επίθετο (π.χ. ο διεθνής του διεθνούς, το σύνηθες αλλά το ευώδες, πολλή αγάπη και όχι * πολύ αγάπη, δίνω το παρών, προϊστάμενες αλλά και προϊσταμένες) Στο ρήμα (π.χ. εισήγα [παρατατικός]-εισήγαγα [αόριστος], επέβαλλα [παρατατικός]-επέβαλα [αόριστος], απαξιώ-απαξιοίς, προσδοκάς και όχι * προσδοκείς, εντρυφάς και όχι εντρυφείς.

Συνηθισμένα λάθη-Μορφολογία [2] Ενεργητική Σύνταξη Παθητική σύνταξη εκμεταλλεύομαι  γίνομαι αντικείμενο εκμετάλλευσης, πέφτω θύμα εκμετάλλευσης επεξεργάζομαι  τυγχάνω επεξεργασίας καταχρώμαι  γίνομαι αντικείμενο κατάχρησης δέχομαι  γίνομαι δεκτός περιποιούμαι  δέχομαι περιποίηση αποδέχομαι  γίνομαι αποδεκτός ενστερνίζομαι, ασπάζομαι  γίνομαι αποδεκτός, υιοθετούμαι

Συνηθισμένα λάθη-Σύνταξη Σύνταξη ρημάτων (π.χ. αξίζω την προσοχή, αποποιούμαι την κληρονομιά, απεκδύομαι την ευθύνη, διαφεύγω τον κίνδυνο, μετέρχομαι όλα τα μέσα, απεμπολώ τις ιδέες μου) Σύνταξη του ως (π.χ. η ιδιότητά του ως αστυνομικού και όχι η ιδιότητά τους ως αστυνομικός) Λανθασμένη χρήση του που (π.χ. Σύνταξη προθέσεων (π.χ. υπέρ το δέον και όχι υπέρ του δέοντος, περί πολλά τυρβάζει και όχι περί πολλών τυρβάζει)

Συνηθισμένα λάθη-Λεξιλόγιο Λάθη ομοηχίας (π.χ. θαλάμη-θαλάμι, μοιχός- μυχός, σύγκλιση-σύγκληση-σύγκλειση) Λάθη παρωνυμίας (π.χ. βρόχος-βρόγχος, κόγχη- κόχη, οδύνη-ωδίνες) Λάθη συγγενικών λέξεων (π.χ. αυτοκινητικός- αυτοκινητιστικός, επιβατικός-επιβατηγός, θνησιμότητα-θνητότητα, νύξη-υπαινιγμός, χιλιετία- χιλιετηρίδα)