Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώμε ότ,ι πρέπει , όχι ό,τι να΄ναι » Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώμε ότ,ι πρέπει , όχι ό,τι να΄ναι » Σχολικό έτος 2012-2013 20ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Ξεκινώντας… Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Σταθοπούλου Παν/τα Συνεργαζόμενοι: Καλογερής Θεόδωρος Τάξη: Α΄ Τμήμα: 1ο
Δημιουργήσαμε 3 ομάδες των 6 παιδιών και δουλέψαμε ομαδοσυνεργατικά , αλλάζοντας εκπροσώπους καθώς και τη σύνθεσή τους , ανάλογα με το στόχο κάθε δραστηριότητας. Έπειτα κάναμε σχέδια ,μαζέψαμε ιδέες και βάλαμε στόχους. Συγκεντρώσαμε υλικά και…ξεκινήσαμε με κέφι.
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Στόχος η ευαισθητοποίηση των μαθητών και η συνειδητή υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Eπίσης ,η απαλοιφή ανθυγιεινών συνηθειών ζωής.
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Διαβάσαμε και παρουσιάσαμε στην τάξη βιβλία. Γνωρίσαμε τις ομάδες τροφών. Είδαμε βίντεο και DVD σχετικά με το θέμα μας. Φτιάξαμε τη δική μας τροφική πυραμίδα με κολάζ. Καθιερώσαμε το υγιεινό κέρασμα στην τάξη. Πλύναμε τα δόντια μας συχνά όλοι μαζί. Διοργανώσαμε διαγωνισμό σωστού και φάγαμε όλοι μαζί. Κάναμε και δεχθήκαμε επισκέψεις από και σε ειδικούς επαγγελματίες κι επιστήμονες κι ενημερωθήκαμε σχε- τικά με το θέμα μας.
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Φτιάξαμε την προσωπική πυραμίδα διατροφής μας, τη συγκρίναμε με την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής, βγάλαμε συμπεράσματα, κάναμε προτάσεις. Παίξαμε θεατρικά παιχνίδια και αθλητικά με θέμα τις τροφές.
Μας επισκέφθηκαν… Ενημερωθήκαμε από υπεύθυνο της ΝΤΟΛ ΕΛΛΑΣ ΕΠΕ για την αξία των φρούτων στη διατροφή μας. Ενημερωθήκαμε από διατροφολόγους του Δήμου Πατρέων για τη μεσογειακή διατροφή. Ανακαλύψαμε και παρακολουθήσαμε έρευνες και βίντεο στο διαδίκτυο. Ενημερωθήκαμε από υπεύθυνους επαγγελματίες για την αξία της «σωστής» διατροφής.(chef, αθλητές, νοσηλεύτρια, φυσικοθεραπευτή..) Ενημερωθήκαμε για τη στοματική υγιεινή και τη φροντίδα των δοντιών. Τα παιδιά παρακολούθησαν με ενδιαφέρον τις εισηγήσεις και συμμετείχαν με ενθουσιασμό στις συζητήσεις.
Η παρουσίασή μας… Παίξαμε παιχνίδια , στην τελική γιορτή λήξης του σχολείου μας, προβάλλοντας την αξία της υγιεινής διατροφής διασκεδάζοντας. Στείλαμε αφίσες κι ερωτηματολόγια που φτιάξαμε στην τάξη στους γονείς και κηδεμόνες της τάξης μας εμπλέκοντάς τους στην προσπάθειά μας.
Ας αξιολογηθούμε… Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον και σύντομα φάνηκαν να επεκτείνουν το θέμα σε νέα επίπεδα .Διαπίστωσα με έκπληξη πως κάποια παιδιά προσπαθούν να μάθουν ,μα τα περισσότερα κάνουν προσπάθεια ν΄ αλλάξουν τις διατροφικές και άλλες συνήθειες που επικρατούν στην οικογένειά τους. Τελικά ευελπιστώ πως στη Β’ τάξη θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε με τον ίδιο ενθουσιασμό.
Ας αξιολογηθούμε… Ως υπεύθυνη εκπαιδευτικός του προγράμματος με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπίστωσα πως οι μαθητές μου μπορούν να κατατάσσουν τις τροφές που καταναλώνουν στις ομάδες τροφών, συνειδητοποίησαν ποιες τροφές είναι ωφελιμότερες για την καλή τους σωματική και πνευματική ανάπτυξη καθώς κι ευεξία . Πέρα όμως απ΄ το να επιλέγουν προσεκτικά το τι τρώνε συνειδητοποίησαν ότι δεν είναι αρκετό για να είναι υγιείς :
Ας αξιολογηθούμε… Η ατομική υγιεινή και η άθληση είναι ορισμένοι από τους παράγοντες στους οποίους αφιερώθηκε ένα σημαντικό μέρος του χρόνου και κόπου μας κι ευελπιστώ να επηρέασε τις διατροφικές και άλλες συνήθειες των παιδιών ιδιαίτερα σ΄ αυτή την τρυφερή ηλικία που διαμορφώνουν συνήθειες ζωής .
Κλεινοντασ… Για να κλείσουμε το πρόγραμμά μας αποφασίσαμε: Να φτιάξουμε αφίσα , κολάζ και κατασκευές που θα διακοσμούν το χώρο του σχολείου και θα στείλουν το μήνυμά μας. Να παρουσιάσουμε παιχνιδάκια στη γιορτή λήξης του σχολείου μας. Να κρατήσουμε ημερολόγια διατροφής στις διακοπές και να συνεχίσουμε και πάλι από το Σεπτέμβριο.
πρωινό – μεσημεριανό – βραδινό
Στο μανάβικο της γειτονιάς
Μαθαίνουμε για το γάλα
Τρως ότι πρέπει ή ότι να ’ναι
Η δική μας πυραμίδα διατροφής