Βλάχος Φίλιππος & Παπαδημητρίου Άρτεμις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η κατασκευή των Κλιμάκων Αυτεπάρκειας και Άγχους
Advertisements

1 CMR Cypronetwork Marketing Research & Consulting Ιούλιος 2009 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΑΓΚΥΠΡΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ για την Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών.
Ανάπτυξη της μυϊκής δύναμης κατά την παιδική ηλικία
Ορισμός της Απαρίθμησης (Λεμονίδης, 1994)
Μεταπτυχιακή διατριβή τ ο υ Χ ρ ή σ τ ο υ Τ σ α δ ή μ α
Παραβατικότητα ανηλίκων. Εκτίμηση επικινδυνότητας και αναγκών τους
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
Εργοθεραπευτική Παρέμβαση σε Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Εαρινή Μακεδονική Συνάντηση 2 Απριλίου 2011
Δημήτριος Σουλιώτης Διευθυντής ΙΕΚ Γλυφάδας
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ρούσσος Πέτρος Λέκτορας Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Αθηνών Επιβλέπων Βρυωνίδης Μάριος Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Κοινωνικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της Μιχάλη Αργυρώς.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Διάλεξη 11η Αποκλίσεις Σπονδυλικής Στήλης
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι
Διάλεξη 3η Ψυχοκινητική Ανάπτυξη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Διάγραμμα 1: Φύλο. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΥΠΡΟΥ (ΔΡ ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ.
Οξεοβασικές διαταραχές στο νεφροπαθή υπό περιτοναϊκή κάθαρση Σπύρος Κατσούδας Νεφρολόγος Π.Γ.Ν. Αθηνών «ΑΤΤΙΚΟΝ»
ΝΟΣΟΣ PARKINSON Εργασία: Άννα Μ..
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΔΥΟ ΦΥΛΑ
Σ. Ε. Γ. Α. Σ. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ  ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 2014 ΓΛΥΦΑΔΑ / 12 / 2014.
Το Φύλο και ο Εγκέφαλος. Σχέδιο φυλετικής διαφοροποίησης Ένα γονίδιο μεταστρέφει την αρχική ανάπτυξη του γεννητικού αδένα από θηλυκό σε αρσενικό ΧΧ 
Εκπαίδευση σταδιοδρομίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Curriculum-Based Measurement (CBM) Μάμμου Χριστίνα Υφαντής Χρήστος Εισηγητές: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.
ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟΧΕΙΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
KINHTIKH ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ;;; COX Αθλητική Ψυχολογία είναι η επιστήμη η οποία εφαρμόζει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο του αθλητισμού. Συχνά.
ΑΣΚΗΣΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ Ενότητα 3: Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για τη γήρανση Βασιλική Ζήση, Ph D Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ > Μάθημα : Κίνηση – Επεξεργασία και Μαθησιακές Προσαρμογές Παρουσίαση περιστατικού: Δημιουργία θεραπευτικού.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Άσκηση και Ποιότητας Ζωής»
Φάσεις της κινητικής ανάπτυξης  Συνήθως χωρίζονται βάσει της χρονολογικής ηλικίας. Αυτό όμως δεν είναι επαρκές γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται και οι παράμετροι:
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Δήμητρα Κουτσούκη, Καθηγήτρια Ασωνίτου Κατερίνα, ΕΔΙΠ
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ
Δομή ερευνητικής εργασίας
Έγκαιρη Παρέμβαση για Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες ή Παράγοντες Κινδύνου
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Παιδαγωγική σχέση.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Ο Παράγοντας της Αυτοδιαχείρισης σε Σχέση με την Υγεία των Καρδιοπαθών
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
«Διγλωσσία και αφασία»
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΙΔΩΝ - ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ - ΕΦΗΒΩΝ
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ: ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ Βλάχος Φίλιππος & Παπαδημητρίου Άρτεμις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής

της βιολογικής και της νευρομυϊκής ωρίμανσης Θεωρητικό Υπόβαθρο Η κινητική ανάπτυξη είναι η διαδικασία μέσω της οποίας ένα παιδί αποκτά τα πρότυπα και τις δεξιότητες κίνησης. Είναι μια συνεχής διαδικασία που περιλαμβάνει τις αλληλεπιδράσεις διάφορων παραγόντων, όπως: της βιολογικής και της νευρομυϊκής ωρίμανσης της φυσικής σωματικής αύξησης τα αποτελέσματα της προγενέστερης εμπειρίας

Η κατάκτηση της κινητικής ικανότητας είναι ένας σημαντικός αναπτυξιακός στόχος στην προσχολική ηλικία, η οποία θεωρείται ως ιδανική περίοδος για να αναπτυχθούν οι θεμελιώδεις κινητικές ικανότητες (Gallahue & Ozmun, 1998). Όλα τα παιδιά, εκτός από μερικά με σοβαρές ειδικές διαταραχές, έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν και να μάθουν τόσο τα θεμελιώδη κινητικά πρότυπα όσο και πιο εξειδικευμένες κινητικές δεξιότητες.

Η σημαντικότητα της διερεύνησης της κινητικής ανάπτυξης έγκειται στο ότι τα παιδιά με χαμηλές επιδόσεις στην εκτέλεση ορισμένων κινητικών δεξιοτήτων συχνά παρουσιάζουν διαταραχές και σε άλλους τομείς ανάπτυξης, όπως χαμηλή αναγνωστική επίδοση, δυσκολίες στον προφορικό λόγο, τη γραφή, ή το σχέδιο, διαταραχή της προσοχής κ.α. (Barnett & Henderson 1992, Ζέρβας 1998, Francks et al., 2003; Thompson, 2002; Dewey et al., 2002, Hayiou- Thomas et. al., 2006).

Η αξιολόγηση των κινητικών λειτουργιών μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά στην κατανόηση της βιολογικής βάσης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών (βλ. Gidley, 2007) και αυτό γιατί οι κινητικές δεξιότητες και οι υποκείμενες νευροαναπτυξιακές δομές παρουσιάζουν ουσιαστική ανάπτυξη και τελειοποίηση κατά την διάρκεια της νηπιακής και της πρώτης παιδικής ηλικίας.

Στόχος της παρούσας έρευνας Είναι να διερευνηθεί εάν υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά προσχολικής ηλικίας στην κινητική ανάπτυξη ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.

Στις δεξιότητες αδρής και λεπτής κινητικότητας (Wilson et al., 1982). Προηγούμενες έρευνες Η έρευνα έχει διαπιστώσει βελτιώσεις με το πέρασμα της ηλικίας στην ταχύτητα των κινήσεων (Denckla, 1973, 1974, Wolff et al., 1985, Largo et al., 2003). Στις δεξιότητες αδρής και λεπτής κινητικότητας (Wilson et al., 1982). Η σταθερότητα ή η αστάθεια στην κινητική ανάπτυξη ανάλογα με την ηλικία κατά τη διάρκεια της πρώιμης παιδικής ηλικίας δεν έχει λάβει τη δέουσα προσοχή σε αντίθεση με τις κινητικές δυνατότητες των μεγαλύτερων παιδιών και εφήβων (Malina, 1996).

Τα αποτελέσματα ερευνών για την επίδραση του φύλου στις κινητικές δεξιότητες είναι αντιφατικά. Μερικοί ερευνητές βρήκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών (Mathiowetz et al., 1986; Brito & Santos-Morales, 2002, Nolan et al., 2005, Largo, Caflisch, Hug, Muggli, Molnar et al., 2001 Junaid et al., 2006, Largo, 2003). Άλλοι ερευνητές δεν έχουν βρει καμία σημαντική επίδραση του φύλου στις κινητικές δεξιότητες (Costa et al, 1964, Wilson et al, 1982, Gaub & Carlson, 1997, Καμπάς, 2003). Αυτά τα αντιφατικά αποτελέσματα προτείνουν πιθανώς μικρές διαφορές φύλων ή διαφορές σε συγκεκριμένες μόνο κινητικές δεξιότητες.

Υποθέσεις Σύμφωνα με τα παραπάνω ερευνητικά δεδομένα, αναμένεται ότι : τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα εμφανίσουν διαφοροποιήσεις στην κινητική ανάπτυξη ανάλογα με την ηλικία (1η Υπόθεση) αγόρια και κορίτσια θα διαφοροποιούνται σε συγκεκριμένες δεξιότητες ως προς την κινητική ανάπτυξη (2η Υπόθεση)

Μέθοδος 300 παιδιά δεύτερης τάξης νηπιαγωγείου Συμμετέχοντες 300 παιδιά δεύτερης τάξης νηπιαγωγείου 154 ήταν αγόρια και 146 κορίτσια Ηλικία 61–72 μηνών (M=69.02, S.D=3.2) Χωρίστηκαν σε δυο ηλικιακές ομάδες (61-66 μηνών και 67-72 μηνών).

Εργαλεία συλλογής δεδομένων 3 δοκιμασίες ελέγχου κινητικών δεξιοτήτων από το DEST (Nicolson & Fawcett, 1996) Ισορροπία Γραφοκινητικές δεξιότητες (αντιγραφή σχημάτων). Οπτικοκινητικές δεξιότητες (πέρασμα χαντρών σε σχοινί).

Πίνακας 1 Επιδόσεις στις κινητικές δοκιμασίες ανά ηλικιακή ομάδα Πίνακας 1 Επιδόσεις στις κινητικές δοκιμασίες ανά ηλικιακή ομάδα Ηλικία 61-66 μηνών 67-72μηνών Δοκιμασίες Μέσοι όροι Τυπικές αποκλίσεις Ισορροπία 3.69 2.54 3.97 2.98 Οπτικοκινητικές δεξιότητες 5.04 1.30 5.24 1.50 Γραφοκινητικές δεξιότητες 12.12** 3.03 13.43** 2.89 **p< .01

Πίνακας 2 Επιδόσεις αγοριών και κοριτσιών στις κινητικές δοκιμασίες Φύλο Αγόρια n=154 Κορίτσια n=146 Δοκιμασίες Μέσοι όροι Τυπικές αποκλίσεις Ισορροπία 4.32** 2.95 3.46** 2.73 Οπτικοκινητικές δεξιότητες 4.99* 1.30 5.40* 1.58 Γραφοκινητικές δεξιότητες 12.69** 2.78 13.53** 3.12 * p< .05, **p<.01

Συζήτηση Η απουσία στατιστικά σημαντικών διαφορών μεταξύ των δύο ηλικιακών ομάδων στη δοκιμασία της ισορροπίας αλλά και σε αυτή του οπτικοκινητικού συντονισμού θα μπορούσε να ερμηνευτεί με βάση πρόσφατα ερευνητικά ευρήματα (Steind et al. 2006) που υποστηρίζουν ότι η λειτουργία της ιδιοδεκτικής αισθητικότητας των μυών για την σταθερότητα της θέσης του σώματος καθίσταται ώριμη στην ηλικία των 3 – 4 ετών και ως εκ τούτου δεν διαφοροποιείται σημαντικά στα ηλικιακά εύρη που μελετήσαμε.

Οι διαφοροποιήσεις που παρατηρήθηκαν μεταξύ μεγαλύτερων και μικρότερων παιδιών στον τομέα του γραφοκινητικού συντονισμού θα μπορούσαν να αποδοθούν τόσο σε βιολογικής φύσης διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο ομάδων, αλλά κυρίως σε διαφορές που προκύπτουν από την συχνή εξάσκηση τω μεγαλύτερων νηπίων σε γραφοκινητικές κατά την φοίτησή τους στο νηπιαγωγείο, ή σε συνδυασμό αυτών των παραγόντων.

Οι διαφορές μεταξύ των δυο φύλων που παρατηρήθηκαν (κορίτσια καλύτερα σε οπτικοκινητικές και γραφοκινητικές δοκιμασίες, δηλαδή έργα που απαιτούν λεπτή κινητική δραστηριότητα, ενώ τα αγόρια σε δοκιμασίες στατικής ισορροπίας) θα μπορούσαν να αποδοθούν τόσο σε διαφοροποιήσεις βιολογικών παραγόντων, όσο και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες ή / και συνδυασμό τους.

Οι βιολογικές διαφοροποιήσεις προκύπτουν από τα ευρήματα που υποστηρίζουν ότι οι διάφορες περιοχές του εγκεφάλου αναπτύσσονται με διαφορετική αλληλουχία στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια. Hanlon, Thatcher και Clain, (1999): από την γέννηση ως την ηλικία των 6 ετών τα κορίτσια παρουσιάζουν συγχρονισμένη ηλεκτροεγκεφαλογραφική δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού οι οποίες είναι γνωστό ότι σχετίζονται με τις γλωσσικές λειτουργίες και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες, ενώ τα αγόρια σε περιοχές που σχετίζονται με την αδρή κινητικότητα. Οι διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα όσον αφορά την εγκεφαλική ωρίμανση κατά την παιδική ηλικία έχουν επιβεβαιωθεί και από άλλες ερευνητικές προσεγγίσεις που έχουν αξιολογήσει την αναλογία φαιάς και λευκής ουσίας σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού κατά την διάρκεια της ανάπτυξης (De Bellis, et al. 2001).

Οι περιβαλλοντικοί παράγοντες που μπορεί να συνέβαλαν στην εμφάνιση διαφορών μεταξύ των δυο φύλων στην κινητική ανάπτυξη έχουν σχέση με την εμπειρία και την πρακτική. Για παράδειγμα τα κορίτσια αυτής της ηλικίας παρωθούνται περισσότερο από γονείς και εκπαιδευτικούς να παίζουν ήσυχα, εξασκώντας τις λεπτές κινητικές τους ικανότητες χρωματίζοντας το τετράδιό τους μαγειρεύοντας ή ντύνοντας τις κούκλες τους, ενώ τα αγόρια ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε πιο ζωηρές και δυναμικές δραστηριότητες, όπως το τρέξιμο τα άλματα και οι ρίψεις που προάγουν περισσότερο την αδρή κινητικότητα, δηλαδή την κίνηση που ελέγχεται από μεγάλου μεγέθους μύες η ομάδες μυών (Thomas, 2000).

Συμπεράσματα Η κινητική ανάπτυξη φαίνεται ότι διαφοροποιείται σημαντικά ανάμεσα στα κορίτσια και στα αγόρια στην προσχολική ηλικία, επομένως διαφορετικές νόρμες φύλου και ηλικίας πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά την αξιολόγηση της κινητικής λειτουργίας σε αυτά τα παιδιά (Gidley et al., 2007).