1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται η φράση «οφθαλμό αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος». Ο Αγίου Αντίπας είναι προστάτης των Οδοντιάτρων και γιορτάζει στις.
Advertisements

Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Οι πρωτο-παύλειες επιστολές
Οι δευτερο-παύλειες επιστολές
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΓΟΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
KΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ 1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
Συμβατικές Βιβλιοθήκες Με την παραδοσιακή έννοια του όρου, βιβλιοθήκη, ονομάζεται η συλλογή βιβλίων και περιοδικών. Η βιβλιοθήκη όμως στην πραγματικότητα.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Θρησκευτικά Γ1 Νίκος Γιαννιός Δ.Ε. :7.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Νικολαίδης Αθανάσιος Νικολαίδης Αθανάσιος Μαρτίνης Δημήτριος Μαρτίνης Δημήτριος Μιχαηλίδης Αθανάσιος Τάξη:Β3’ Μιχαηλίδης.
Ο Χριστιανισμός στην Συρία Του Αλκιβιάδη Κασκαρέλη.
ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΚΑΣΚΑΡΕΛΗ. ΓΕΝΙΚΑ Ημερομηνία εορτής: 03/09/2015. Τύπος εορτής: Σταθερή.
Δημουλάς Ιωάννης ΠΓΕΣΣ Θρησκευτικά Β’ Γυμν.. Εκφώνηση ερώτησης Ισλαμισμός Βουδισμός Ινδουισμός Κομφουκιανισμός Ταοϊσμός Εικόνες Πηγές.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Επιστολή Παύλου προς Φιλήμονα Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β’2 Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Υπεύθυνος Καθηγητής:
Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Γ2 Θρησκευτικά Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης.
Οι πρωτο-παύλειες επιστολές EIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 8.
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Συνέπειες της Β’ Βατικανής Συνόδου
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Θ Ρ Η Σ Κ Ε Υ Τ Ι Α Β Γ Υ Μ Ν Α Σ Ι Ο ΒΕΡΑ ΚΑΡΥΩΤΗ Β1 Π.Γ.Ε.Σ.Σ.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5-6
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
ΑΓΙΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ Ο ΘΕΟΦΟΡΟΣ
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Το σύμβολο της πίστεως ΘΕ4 ΔΡ9 ΜΑΡΙΑ ΠΑΛΛΑ.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Π.Π.Γ. ΕΥΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Ο Απόστολος Παύλος.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
Οι Νεομαρτυρεσ.
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα 5. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4 ος αι.) 6. Κανόνας και Εκκλησία

1.Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας Πρώτο Ερώτημα Ποια ήταν η Γραφή της πρώτης εκκλησίας; Α. Η Παλαιά Διαθήκη Β. Testimonia (= μαρτυρίες) Γ. Florilegia (= ανθολόγια) Όλα αυτά κυκλοφορούσαν μεταξύ των χριστιανών της πρώτης εκκλησίας.

2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» Ο λόγος του Κυρίου μεταδιδόταν προφορικά πριν καταγραφεί στα ευαγγέλια. Τα βιβλία που αποτέλεσαν την Κ.Δ. είναι το γραπτό μέρος της προφορικά μεταδιδόμενης χριστιανικής αλήθειας. Την εποχή που γράφτηκαν δεν αναγνωρίστηκαν αμέσως ως «Γραφή». Στα μέσα του 2 ου αι. χωρία από τα ευαγγέλια παρατίθενται ως «Γραφή» (Β΄ Κλήμεντος, Επιστολή Βαρνάβα)

3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. Δεύτερο Ερώτημα Πότε έγιναν οι πρώτες συλλογές με τα βιβλία της Κ.Δ; Μια πρώτη συλλογή μαρτυρείται στο 140 μ.Χ. Έγινε από τον αιρετικό Μαρκίωνα στη Ρώμη.

Υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη μιας συλλογής των επιστολών του Παύλου πριν από το Μαρκίωνα. Β΄ Πέτρου Ιγνάτιος Αντιοχείας Πολύκαρπος Σμύρνης Ιουστίνος

Ένα Corpus Paulinum είναι δυνατό να υπήρχε κατά τα τέλη του 1 ου ή στις αρχές του 2 ου αι. μ.Χ. Τρίτο Ερώτημα Πότε τα ευαγγέλια, οι επιστολές και τα υπόλοιπα έργα καθιερώθηκαν ως «Γραφή» ή ως η «Κ.Δ»;

4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα Ειρηναίος Λουγδούνου Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Κλήμης Αλεξανδρέας Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα

Ο Κανόνας του Μουρατόρι - Σημαντικό κείμενο για την κατάσταση του κανόνα κατά τα τέλη του 2 ου αι.

Απουσιάζου ν: Προς Εβραίους Ιακώβου Α΄- Β΄ Πέτρου Γ΄ Ιωάννη Περιλαμβάνει: 4 Ευαγγέλια 13 Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα Σοφία Σολομώντος Ο Κανόνας του Μουρατόρι – Απαριθμεί σε λατινική γλώσσα 23 βιβλία της Κ.Δ.

5. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4 ος αι.) 4 ος αι. μ.Χ. Ευσέβιος Ομάδες βιβλίων Α. Ομολογούμενα Β. Αντιλεγόμενα Γ. Νόθα Δ. Αιρετικά Χειρόγραφο με κείμενο της Αποκάλυψης

Στη Δύση διατυπώθηκαν αμφιβολίες ως προς την προς Εβραίους Στην Ανατολή αμφισβητήθηκε κυρίως η κανονικότητα της Αποκάλυψης

Η 39 η Εορταστική Επιστολή του Μ. Αθανασίου (367 μ.Χ.) Αναφέρονται ως κανονικά τα 27 Βιβλία της Κ.Δ. Πρώτος ο Αθανάσιος χρησιμοποιεί τον όρο «Κανών» προς δήλωση του σώματος των βιβλίων της Αγ. Γραφής Βιβλία Α. Κανονικά – Β. Απόκρυφα Τελικός σταθμός στη διαμόρφωση του κανόνα

ΚείμενοΧρον.Μαρτυρία για τη διαμόρφωση του Κανόνα της Κ.Δ. Ιγνάτιος~110Παραθέσεις βιβλικών χωρίων Πολύκαρπος~ παραθέσεις βιβλικών χωρίων Μαρκίων~140Μαρτυρία βιβλίων της Κ.Δ. Ιουστίνος Παραθέσεις βιβλικών χωρίων Ειρηναίος~180Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Κλήμης Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Tερτυλλιανός Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Κ. Μουρατόρι Απαριθμεί 23 βιβλία της Κ.Δ. στα λατινικά Ωριγένης Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Eυσέβιος Η περιβόητη ταξινόμηση AΘανάσιος~367Κατάλογος με τα βιβλία της Κ.Δ. στην 39 η Επιστολή

6. Κανόνας και Εκκλησία Οι λόγοι 1. Ο Μαρκίων 2. Κυκλοφορία αποκρύφων έργων 3. Το concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας γίνεται το οριστικό κριτήριο για την αποδοχή των βιβλίων Τέταρτο Ερώτημα Πώς οδηγήθηκε η εκκλησία στη συγκέντρωση των βιβλίων

2. Η σημαντικότητα των κοινοτήτων στις οποίες απευθύνονταν 3. Η συμφωνία του περιεχομένου με τις αρχές της πίστης Παράγοντες που καθόρισαν την αποδοχή των βιβλίων στον Κανόνα της Κ.Δ. 1. Η αποστολική προέλευση Concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας

ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΕυαγγέλιαΠράξειςΕπιστολέςΑποκάλυψη ΠαύλειεςΚαθολικές =14 7