1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα 5. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4 ος αι.) 6. Κανόνας και Εκκλησία
1.Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας Πρώτο Ερώτημα Ποια ήταν η Γραφή της πρώτης εκκλησίας; Α. Η Παλαιά Διαθήκη Β. Testimonia (= μαρτυρίες) Γ. Florilegia (= ανθολόγια) Όλα αυτά κυκλοφορούσαν μεταξύ των χριστιανών της πρώτης εκκλησίας.
2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» Ο λόγος του Κυρίου μεταδιδόταν προφορικά πριν καταγραφεί στα ευαγγέλια. Τα βιβλία που αποτέλεσαν την Κ.Δ. είναι το γραπτό μέρος της προφορικά μεταδιδόμενης χριστιανικής αλήθειας. Την εποχή που γράφτηκαν δεν αναγνωρίστηκαν αμέσως ως «Γραφή». Στα μέσα του 2 ου αι. χωρία από τα ευαγγέλια παρατίθενται ως «Γραφή» (Β΄ Κλήμεντος, Επιστολή Βαρνάβα)
3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. Δεύτερο Ερώτημα Πότε έγιναν οι πρώτες συλλογές με τα βιβλία της Κ.Δ; Μια πρώτη συλλογή μαρτυρείται στο 140 μ.Χ. Έγινε από τον αιρετικό Μαρκίωνα στη Ρώμη.
Υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη μιας συλλογής των επιστολών του Παύλου πριν από το Μαρκίωνα. Β΄ Πέτρου Ιγνάτιος Αντιοχείας Πολύκαρπος Σμύρνης Ιουστίνος
Ένα Corpus Paulinum είναι δυνατό να υπήρχε κατά τα τέλη του 1 ου ή στις αρχές του 2 ου αι. μ.Χ. Τρίτο Ερώτημα Πότε τα ευαγγέλια, οι επιστολές και τα υπόλοιπα έργα καθιερώθηκαν ως «Γραφή» ή ως η «Κ.Δ»;
4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα Ειρηναίος Λουγδούνου Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Κλήμης Αλεξανδρέας Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα
Ο Κανόνας του Μουρατόρι - Σημαντικό κείμενο για την κατάσταση του κανόνα κατά τα τέλη του 2 ου αι.
Απουσιάζου ν: Προς Εβραίους Ιακώβου Α΄- Β΄ Πέτρου Γ΄ Ιωάννη Περιλαμβάνει: 4 Ευαγγέλια 13 Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα Σοφία Σολομώντος Ο Κανόνας του Μουρατόρι – Απαριθμεί σε λατινική γλώσσα 23 βιβλία της Κ.Δ.
5. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4 ος αι.) 4 ος αι. μ.Χ. Ευσέβιος Ομάδες βιβλίων Α. Ομολογούμενα Β. Αντιλεγόμενα Γ. Νόθα Δ. Αιρετικά Χειρόγραφο με κείμενο της Αποκάλυψης
Στη Δύση διατυπώθηκαν αμφιβολίες ως προς την προς Εβραίους Στην Ανατολή αμφισβητήθηκε κυρίως η κανονικότητα της Αποκάλυψης
Η 39 η Εορταστική Επιστολή του Μ. Αθανασίου (367 μ.Χ.) Αναφέρονται ως κανονικά τα 27 Βιβλία της Κ.Δ. Πρώτος ο Αθανάσιος χρησιμοποιεί τον όρο «Κανών» προς δήλωση του σώματος των βιβλίων της Αγ. Γραφής Βιβλία Α. Κανονικά – Β. Απόκρυφα Τελικός σταθμός στη διαμόρφωση του κανόνα
ΚείμενοΧρον.Μαρτυρία για τη διαμόρφωση του Κανόνα της Κ.Δ. Ιγνάτιος~110Παραθέσεις βιβλικών χωρίων Πολύκαρπος~ παραθέσεις βιβλικών χωρίων Μαρκίων~140Μαρτυρία βιβλίων της Κ.Δ. Ιουστίνος Παραθέσεις βιβλικών χωρίων Ειρηναίος~180Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Κλήμης Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Tερτυλλιανός Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Κ. Μουρατόρι Απαριθμεί 23 βιβλία της Κ.Δ. στα λατινικά Ωριγένης Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Eυσέβιος Η περιβόητη ταξινόμηση AΘανάσιος~367Κατάλογος με τα βιβλία της Κ.Δ. στην 39 η Επιστολή
6. Κανόνας και Εκκλησία Οι λόγοι 1. Ο Μαρκίων 2. Κυκλοφορία αποκρύφων έργων 3. Το concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας γίνεται το οριστικό κριτήριο για την αποδοχή των βιβλίων Τέταρτο Ερώτημα Πώς οδηγήθηκε η εκκλησία στη συγκέντρωση των βιβλίων
2. Η σημαντικότητα των κοινοτήτων στις οποίες απευθύνονταν 3. Η συμφωνία του περιεχομένου με τις αρχές της πίστης Παράγοντες που καθόρισαν την αποδοχή των βιβλίων στον Κανόνα της Κ.Δ. 1. Η αποστολική προέλευση Concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας
ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΕυαγγέλιαΠράξειςΕπιστολέςΑποκάλυψη ΠαύλειεςΚαθολικές =14 7