Παρουσίαση Protégé-2000 Αλέξανδρος Βαλαράκος Αλέξανδρος Βαλαράκος, Γεώργιος Παλιούρας NCSR “Demokritos”, Inst. of Informatics & Telecommunications, SKEL.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ DATA, ΤΟΠΟΘΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΠΟΡΩΝ.
Advertisements

Jetspeed Open Source Εργαλείο για την Δημιουργία Information Portals Πανεπιστήμιο Αιγαίου Βιορρές Νίκος.
ΙΕΛΕναρκτήρια συνάντηση για το πρόγραμμα "ΚΛΕΙΩ" 7η Νοεμβρίου Οντολογίες & εργαλείο συγγραφής για το "ΚΛΕΙΩ" Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ)
Δαμιανός Χατζηαντωνίου Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
HY-566 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Σχολή Επιστημών της Διοίκησης Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας & Διοίκησης Computer applications in the modern enterprise Γ. Κούζας, PhD.
Γιαννακόπουλος Ιωάννης Γεωργίου Γεώργιος Διαχείριση Γνώσης σε Ενδοεπιχειρησιακά Δίκτυα και το Διαδίκτυο (ΗΥ-566) Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Semantic Web Technologies
Η συγκεκριμένη ψηφιακή βιβλιοθήκη απευθύνεται σε: • μαθητές Δημοτικoύ (6 -12) ετών • δασκάλους • βιβλιοθηκονόμους • ερευνητές παιδικής λογοτεχνίας Ειρήνη.
Διαδικασία ανάπτυξης Προσδιορισμός απαιτήσεων Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός Λεπτομερής Σχεδιασμός Κωδικοποίηση Έλεγχος Παράδοση Συστήματος Λειτουργία - Συντήρηση.
Ολυμπία Νίκου Α.Μ. Μ956 Διπλωματική Εργασία
ΗΥ-566 Διαχείρηση Γνώσης στο Διαδίκτυο1 SWRC Ontology Κτιστάκης Γιώργος Μπούτσικα Κατερίνα Παπαδάκης Μύρων.
Σημασιολογικός Ιστός RDF(S) OWL Οντολογίες
 Αυδίκου Χριστίνα  Γιουμούκης Παναγιώτης  Κιντσάκης Θάνος  Πάπιστας Γιάννης.
Αναπαρασταση Γνώσης στον Παγκόσμιο Ιστό
Εισαγωγή Γρηγοριάδης ΒασίλειοςΑΜ:753
HMMY Τεχνολογία Λογισμικού Διδάσκων Κώστας Κοντογιάννης Αναπλ
Resource Description Framework
Λανθάνουσα Σημασιολογική Ανάλυση (Latent Semantic Analysis)
Μηχανική Μάθηση και Εξόρυξη Γνώσης
Η μηχανική μάθηση στην αντιμετώπιση της Υπερπληροφόρησης
Ανάκτηση & Εξαγωγή Πληροφορίας στο Διαδίκτυο Γιώργος Παλιούρας Εργαστήριο Τεχνολογίας Γνώσεων & Λογισμικού Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Ε.Κ.Ε.Φ.Ε.
Αρχιτεκτονική Συστημάτων
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΑΡΑ (Α.Μ.:1022) ΠΑΠΟΥΤΣΙΔΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ (Α.Μ.:1062) ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ.
Κωνσταντίνος Δελησταύρου Ευγενία Παπαδοπούλου
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
HMMY Τεχνολογία Λογισμικού Διδάσκων Κώστας Κοντογιάννης Αναπλ. Καθηγητής, Ε.Μ.Π.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΤΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΑΛΕΖΑ ΣΟΦΙΑ ΑΕΜ:765.
1 ΘΕΜΑ : Μελέτη του Σηµασιολογικού Ιστού: Επιχειρηµατικά Θέµατα και το αναδυόµενο επιχειρηµατικό πεδίο ( Semantic Web: Business issues and the emerging.
Σημασιολογική Ολοκλήρωση Δεδομένων με τη χρήση Οντολογιών Λίνα Μπουντούρη - Μανόλης Γεργατσούλης Ιόνιο Πανεπιστήμιο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών.
CONFERENCE ONTOLOGY ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ ΜΕΤ ΚΡΟΝΤΗΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΕΤ ΦΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ ΜΕΤ Διαχείριση Γνώσης στο Διαδίκτυο.
Google's Google App Engine and Google's Datastore API Andreas Manoli.
3 / 4 / 2002 μοντέλα ανάλυσης ενεργειών χρήστη
1 Εισαγωγή στη Java Χρήσιμες Διευθύνσεις Χαρακτηριστικά της Java Εργαλεία της Java Εργαλεία της Java Μεταγλώττιση στοιχειωδών εφαρμογών.
Γιαννακόπουλος Ιωάννης Γεωργίου Γεώργιος Διαχείριση Γνώσης σε Ενδοεπιχειρησιακά Δίκτυα και το Διαδίκτυο (ΗΥ-566) Πανεπιστήμιο Κρήτης.
ΣΤΑΜΑΤΙΝΑ ΤΣΑΦΟΥ ΜΑΤΙΝΑ ΠΟΛΙΤΗ
3 Αρχιτεκτονική Συστημάτων  Κατηγορίες χρηστών ΣΔΒΔ  Αρχιτεκτονική ANSI/SPARC  Γλώσσες ερωτημάτων  Μοντέλα δεδομένων  Λειτουργίες ΣΔΒΔ.
CIDOC CRM HY-566 Διαχείρηση Γνώσης στο Διαδίκτυο Μελεσανάκης Βαλάντης Ρουσσάκης Ιωάννης
Διαχείριση Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Network Inference Μπαλάφα Κασιανή - Αδριανή Πλασταρά Κατερίνα.
Οντολογία για κινηματογραφικές ταινίες σε DAML+OIL Φλουρή Καλλιρρόη Μουστάκας Ιωάννης Χατζόπουλος Κώστας.
Ontoprise Επιμέλεια: Ξανθόπουλος Νίκος Αρβελάκης Αδάμ.
University of Crete HY566-Semantic Web CS566 – Semantic Web Computer Science Department - UoC Heraklion 1 April, 2003 Παπαγγελής Μάνος, Κοφφινά Ιωάννα,
Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
#develop The open source IDE for.NET. Τι είναι το #develop? o Διαβάζεται SharpDevelop. o Είναι ένα opensource IDE για το.ΝΕΤ platform. o Είναι μία συλλογή.
Προγραμματισμός με GTK ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΜΗΧΑΝΗΣ» ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Κ. ΓΙΔΑΡΑΚΟΣ
Βασίλης Παπαταξιάρχης
ΗΥ-566 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ AIRPORT ONTOLOGY ΟΜΑΔΑ Γαλανάκης Μανόλης ΑΜ 1607 Γλαμπεδάκης Ευτύχης ΑΜ 1603 Μπόσμος Λευτέρης ΑΜ 1396.
HY 566 – Web Semantics 2η Άσκηση Οντολογία για Files με την χρηση OWL Αλεξάνδρα Ψάλτη – Σπυρίδων Κωτούλας.
Υλοποίηση εφαρμογών σε προγραμματιστικά περιβάλλοντα Κεφάλαιο 7.
COSMOS Cultivate Resilient Smart Objects for Sustainable City Applications COSMOS-Minimal Planner Functionalities; Dependencies, instructions and code.
Γλωσσική τεχνολογία και ψηφιακή επιμέλεια Ίων Ανδρουτσόπουλος Τμήμα Πληροφορικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός Web Site: ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ.
∆οµηµένες Αναπαραστάσεις Γνώσης
Αρχιτεκτονική Συστημάτων
Εισαγωγή στις βάσεις δεδομένων ISBN
Java DataBase Connectivity
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός (Object Oriented Programming)
Wrapper Classes, Abstract Classes and Interfaces
Αρχιτεκτονική Συστημάτων
Σημασιολογική Διαχείριση και Επεξεργασία Πολυμεσικών Μεταδεδομένων
Ειδικά Θέματα στον προγραμματισμό Υπολογιστών
Αρχιτεκτονική Συστημάτων
Swing II Εβδομάδα Νο. 6.
Προχωρημένος Προγραμματισμός
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ UML ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ UML.
ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΝΤΟΤΗΤΩΝ ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΩΝ I
Εισαγωγή στον Αντικειμενοστρεφή Προγραμματισμό (στη γλώσσα Java)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παρουσίαση Protégé-2000 Αλέξανδρος Βαλαράκος Αλέξανδρος Βαλαράκος, Γεώργιος Παλιούρας NCSR “Demokritos”, Inst. of Informatics & Telecommunications, SKEL {alexv,

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Περιεχόμενα  Protégé-2000  Οντολογία - ανάγκη ύπαρξης  Διεπαφή χρήστη (GUI)  Αρχιτεκτονική  Επιπλέον χαρακτηριστικά  Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας  Εισαγωγή/Δημιουργία πραγματώσεων (instances)  Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé-2000  Java Εφαρμογή  Επεκτάσιμη και προσαρμοστική component- based αρχιτεκτονική.  Επεκτάσιμο μοντέλο χειρισμού Γνώσης (Knowledge Model - ΚΜ),  Γλωσσικό Ανεξάρτητο  Scalability σε πολύ μεγάλες Βάσεις Γνώσεως  Ανοιχτός κώδικας (Οpen source) (GPL license)  Είναι ένα γραφικό περιβάλλον για την ανάπτυξη Βάσεων Γνώσεων και σχεδιασμό οντολογιών  Βασικά χαρακτηριστικά:

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Οντολογία  Η οντολογία είναι μία τυποποιημένη και ρητή δήλωση των εννοιών και σχέσεων που ομόφωνα αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν σε μία θεματική περιοχή.  Αποτελείται:  Έννοιες (Concepts)  Χαρακτηριστικά (Attributes)  Σχέσεις (Relationships)  Πραγματώσεις (Instances)  Οι πραγματώσεις και η οντολογία συγκροτούν την Βάση Γνώσης

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Tabs Buttons and widgets class hierarchy

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Property’s Restrictions Κατηγορία, Ιεραρχία (is-a) Slots & Κληρονομικότητα Instance

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παρουσίαση Κουμπιών και Καταλόγων Επιλογής

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Σχέση οντολογίας με το default Κ.Μ. του Protégé ConceptClass AttributeThrough Slot &Restrictions Simple property (attribute) - primitive values Relationship (Binary) Through Slot & Restrictions (Binary) Complex property – contain other instances Taxonomy (is-a) Class hierarchy Instance

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé-2000 Αρχιτεκτονική Adopted from [1]

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Αντικατάσταση component Καθένα από τα τρία component του Protégé μπορεί να αντικατεσταθεί από ένα καινούργιο. Storage Model User Interface Knowledge Model

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Περισσότερα Χαρακτηριστικά  Front end: Java Swings  Ontology storage: text & DBMS  Back-end: XML, RDF, OWL, DAML+OIL, UML, XMI  Inference-engine: PAL (built-in), Jess, FaCT, Flora, Prolog, RACER  Tabs: FCA, WordNet, PROMPT etc.

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé v2.0  Released 3 February 2004  Multi-user development  Built-in support for XML  Semantic Web support

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία οντολογίας (Περιεχόμενα)  Protégé-2000  Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας  Απαρίθμηση εννοιών και χαρακτηριστικών  Ιεραρχία εννοιών, κληρονομικότητα και τεκμηρίωση  Χαρακτηριστικά και Restrictions on attributes (attributes)  Σχέσεις μεταξύ εννοιών (Relationships)  Εισαγωγή/Δημιουργία Instances  Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Απαρίθμηση Εννοιών & Χαρακτηριστικών  Προσδιορισμός του θεματικού πεδίου (Domain) της οντολογίας  Σενάρια χρήσης της οντολογίας για τον προσδιορισμό:  Της δομής  Της λεπτομέρειας  Απαρίθμηση όρων (term) που ονοματίζουν τις έννοιες, τα χαρακτηριστικά και τις σχέσεις Έννοιες, Χαρακτηριστικά & Σχέσεις Επηρεάζουν

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Ιεραρχία Εννοιών  Μία κατηγορία (Class) είναι μία έννοια (concept) του θεματικού πεδίου.  Στοιχεία με κοινά χαρακτηριστικά (properties) συγκροτούν τις κατηγορίες.  Οι κατηγορίες σχηματίζουν Ταξονομίες (Σχέση γενίκευσης-ειδίκευσης ή “is-a”)  Οι πραγματώσεις μιας κατηγορίας ανήκουν και στις υπερ-κατηγορίες της.

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία Κατηγοριών

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παραδείγματα Ταξονομίας  Το μήλο ορίζει μια υποκατηγορία των φρούτων  Apple (is-a) fruit  Director is-a Manager Manager is-a(n) Employee Employee is-a Person

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Χρησιμότητα της Τεκμηρίωση  Περιγράφει σε φυσική γλώσσα της έννοιας ή του χαρακτηριστικού που σκοπεύουμε να καταγράψουμε.  Παραθέτει υποθέσεις που σχετίζονται με μια έννοια ή ένα χαρακτηριστικό.  Παραθέτει συνώνυμα.

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Properties  Τα Slots (properties μιας Class) ορίζουν τα χαρακτηριστικά των εννοιών και τις σχέσεις τους με άλλες.  Property Constraints (facets) περιγράφουν ή οριοθετούν το σύνολο των πιθανών τιμών ενός slot.

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παράδειγμα Ονομασία properties Σχέσεις Facets

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Facets Ονομασία Slot Είδη τιμών Αριθμός στοιχείων συνόλου Προκαθο ρισμένη τιμή Τεκμηρίωση

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Κληρονομικότητα και Properties  Μία κατηγορία (class) κληρονομεί όλα τα slots από τις υπερ-κατηγορίες (super-class)  Τα facets που ορίζονται στις υποκατηγορίες υπερισχύουν αυτών που κληρονομούνται

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία Instances (Περιεχόμενα)  Protégé-2000  Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας  Εισαγωγή/Δημιουργία Instances  Τι είναι ένα instance  Δημιουργία (Instances Tab)  Φόρμες (Forms Tab)  Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Εισαγωγή/Δημιουργία Instances  Μία πραγμάτωση (instance) είναι μέλος μίας κατηγορίας.  Η απόδοση τιμών στα Slots μιας κατηγορίας δημιουργεί μία πραγμάτωση (instance) γι’ αυτή.  Η αυτόματη δημιουργία φορμών και η εύκολη προσαρμογή τους στις ανάγκες μας διευκολύνουν την απόκτηση πραγματώσεων (instances).

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Instances Tab

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Αυτόματη παραγωγή Φόρμας

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Form Tab

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία οντολογίας (Περιεχόμενα)  Protégé-2000  Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας  Εισαγωγή/Δημιουργία Instances  Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας  Παρουσίαση Query Tab  Δημιουργία και εκτέλεση ερωτημάτων  Αποθήκευση και ανάκληση ερωτημάτων

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Query Tab

24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Χρήσιμες Πηγές  Programming Development Kit – Πληροφορίες για τη χρήση του API και τη δημιουργία plug-in.  Advanced Widget Tutorials – Πληροφορίες για το πώς να χρησιμοποιήσετε και να ρυθμίσετε widgets.  User's Guide - Περιγραφή της γραφικής διεπαφής χρήστη.  Tutorial: Getting Started - Βήματα για τη δημιουργία Βάσης Γνώσης  Ontology Development 101 – Κατευθυντήριες οδηγίες και υποδείξεις για τη κατασκευή οντολογιών  Protégé Web Site