Παρουσίαση Protégé-2000 Αλέξανδρος Βαλαράκος Αλέξανδρος Βαλαράκος, Γεώργιος Παλιούρας NCSR “Demokritos”, Inst. of Informatics & Telecommunications, SKEL {alexv,
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Περιεχόμενα Protégé-2000 Οντολογία - ανάγκη ύπαρξης Διεπαφή χρήστη (GUI) Αρχιτεκτονική Επιπλέον χαρακτηριστικά Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας Εισαγωγή/Δημιουργία πραγματώσεων (instances) Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé-2000 Java Εφαρμογή Επεκτάσιμη και προσαρμοστική component- based αρχιτεκτονική. Επεκτάσιμο μοντέλο χειρισμού Γνώσης (Knowledge Model - ΚΜ), Γλωσσικό Ανεξάρτητο Scalability σε πολύ μεγάλες Βάσεις Γνώσεως Ανοιχτός κώδικας (Οpen source) (GPL license) Είναι ένα γραφικό περιβάλλον για την ανάπτυξη Βάσεων Γνώσεων και σχεδιασμό οντολογιών Βασικά χαρακτηριστικά:
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Οντολογία Η οντολογία είναι μία τυποποιημένη και ρητή δήλωση των εννοιών και σχέσεων που ομόφωνα αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν σε μία θεματική περιοχή. Αποτελείται: Έννοιες (Concepts) Χαρακτηριστικά (Attributes) Σχέσεις (Relationships) Πραγματώσεις (Instances) Οι πραγματώσεις και η οντολογία συγκροτούν την Βάση Γνώσης
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Tabs Buttons and widgets class hierarchy
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Property’s Restrictions Κατηγορία, Ιεραρχία (is-a) Slots & Κληρονομικότητα Instance
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παρουσίαση Κουμπιών και Καταλόγων Επιλογής
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Σχέση οντολογίας με το default Κ.Μ. του Protégé ConceptClass AttributeThrough Slot &Restrictions Simple property (attribute) - primitive values Relationship (Binary) Through Slot & Restrictions (Binary) Complex property – contain other instances Taxonomy (is-a) Class hierarchy Instance
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé-2000 Αρχιτεκτονική Adopted from [1]
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Αντικατάσταση component Καθένα από τα τρία component του Protégé μπορεί να αντικατεσταθεί από ένα καινούργιο. Storage Model User Interface Knowledge Model
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Περισσότερα Χαρακτηριστικά Front end: Java Swings Ontology storage: text & DBMS Back-end: XML, RDF, OWL, DAML+OIL, UML, XMI Inference-engine: PAL (built-in), Jess, FaCT, Flora, Prolog, RACER Tabs: FCA, WordNet, PROMPT etc.
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Protégé v2.0 Released 3 February 2004 Multi-user development Built-in support for XML Semantic Web support
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία οντολογίας (Περιεχόμενα) Protégé-2000 Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας Απαρίθμηση εννοιών και χαρακτηριστικών Ιεραρχία εννοιών, κληρονομικότητα και τεκμηρίωση Χαρακτηριστικά και Restrictions on attributes (attributes) Σχέσεις μεταξύ εννοιών (Relationships) Εισαγωγή/Δημιουργία Instances Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Απαρίθμηση Εννοιών & Χαρακτηριστικών Προσδιορισμός του θεματικού πεδίου (Domain) της οντολογίας Σενάρια χρήσης της οντολογίας για τον προσδιορισμό: Της δομής Της λεπτομέρειας Απαρίθμηση όρων (term) που ονοματίζουν τις έννοιες, τα χαρακτηριστικά και τις σχέσεις Έννοιες, Χαρακτηριστικά & Σχέσεις Επηρεάζουν
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Ιεραρχία Εννοιών Μία κατηγορία (Class) είναι μία έννοια (concept) του θεματικού πεδίου. Στοιχεία με κοινά χαρακτηριστικά (properties) συγκροτούν τις κατηγορίες. Οι κατηγορίες σχηματίζουν Ταξονομίες (Σχέση γενίκευσης-ειδίκευσης ή “is-a”) Οι πραγματώσεις μιας κατηγορίας ανήκουν και στις υπερ-κατηγορίες της.
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία Κατηγοριών
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παραδείγματα Ταξονομίας Το μήλο ορίζει μια υποκατηγορία των φρούτων Apple (is-a) fruit Director is-a Manager Manager is-a(n) Employee Employee is-a Person
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Χρησιμότητα της Τεκμηρίωση Περιγράφει σε φυσική γλώσσα της έννοιας ή του χαρακτηριστικού που σκοπεύουμε να καταγράψουμε. Παραθέτει υποθέσεις που σχετίζονται με μια έννοια ή ένα χαρακτηριστικό. Παραθέτει συνώνυμα.
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Properties Τα Slots (properties μιας Class) ορίζουν τα χαρακτηριστικά των εννοιών και τις σχέσεις τους με άλλες. Property Constraints (facets) περιγράφουν ή οριοθετούν το σύνολο των πιθανών τιμών ενός slot.
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Παράδειγμα Ονομασία properties Σχέσεις Facets
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Facets Ονομασία Slot Είδη τιμών Αριθμός στοιχείων συνόλου Προκαθο ρισμένη τιμή Τεκμηρίωση
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Κληρονομικότητα και Properties Μία κατηγορία (class) κληρονομεί όλα τα slots από τις υπερ-κατηγορίες (super-class) Τα facets που ορίζονται στις υποκατηγορίες υπερισχύουν αυτών που κληρονομούνται
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία Instances (Περιεχόμενα) Protégé-2000 Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας Εισαγωγή/Δημιουργία Instances Τι είναι ένα instance Δημιουργία (Instances Tab) Φόρμες (Forms Tab) Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Εισαγωγή/Δημιουργία Instances Μία πραγμάτωση (instance) είναι μέλος μίας κατηγορίας. Η απόδοση τιμών στα Slots μιας κατηγορίας δημιουργεί μία πραγμάτωση (instance) γι’ αυτή. Η αυτόματη δημιουργία φορμών και η εύκολη προσαρμογή τους στις ανάγκες μας διευκολύνουν την απόκτηση πραγματώσεων (instances).
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Instances Tab
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Αυτόματη παραγωγή Φόρμας
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Form Tab
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Δημιουργία οντολογίας (Περιεχόμενα) Protégé-2000 Βήματα για τη δημιουργία οντολογίας Εισαγωγή/Δημιουργία Instances Συμπερασμός με τη χρήση οντολογίας Παρουσίαση Query Tab Δημιουργία και εκτέλεση ερωτημάτων Αποθήκευση και ανάκληση ερωτημάτων
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Query Tab
24/4/2004ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος – Multi-Mine Χρήσιμες Πηγές Programming Development Kit – Πληροφορίες για τη χρήση του API και τη δημιουργία plug-in. Advanced Widget Tutorials – Πληροφορίες για το πώς να χρησιμοποιήσετε και να ρυθμίσετε widgets. User's Guide - Περιγραφή της γραφικής διεπαφής χρήστη. Tutorial: Getting Started - Βήματα για τη δημιουργία Βάσης Γνώσης Ontology Development 101 – Κατευθυντήριες οδηγίες και υποδείξεις για τη κατασκευή οντολογιών Protégé Web Site