19ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα Εννοιολογική Διεύρυνση Ερωτημάτων με τη Χρήση Θησαυρού: μια εμπειρική μελέτη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Advertisements

Πέτσας Δημήτριος Παρουσίαση στο μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
Υποδομές Ανοικτής Πρόσβασης: Το μέλλον της επιστημονικής επικοινωνίας, ΕΚΤ, Αθήνα, Δεκεμβρίου 2008 Πρωτοβουλίες Ανοικτής Πρόσβασης στη Βιβλιοθήκη.
Επιμορφωτής: Ονομ/νυμο Επιμορφωτή
Καθηγητής: Δ. Μπουτακίδης
ΔΙ.ΟΡΓΑΝΩ.ΣΗ Σύστημα ΔΙαχείρισης ΟΡΓΑΝΩσιακής ΓνώΣΗς για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Μπίμπη Σταματία1 Σαμολαδάς Ιωάννης1 Σταμέλος Ιωάννης1 Κατσιαδάκης.
Ο χώρος της Δευτεροβάθμιας Οικονομικής Εκπαίδευσης στο διαδίκτυο
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
Ανάλυση Πολλαπλής Παλινδρόμησης
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Ασκήσεις Συνδυαστικής
ΟΡΟΛΟΓΙΑ Στην ΚτΠ: Χρησιμότητα στον Δημόσιο Τομέα ή Η σημασία της γνώσης των όρων για αποτελεσματική πρόσβαση στην πληροφορία Γ. Καραγιάννης Καθηγητής.
Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
25 Σεπτεμβρίου ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών 1 Αθροιστική Αξιολόγηση Θεματικών Πυλών: Μελέτη Περίπτωσης Μαρία Μονόπωλη 1, Άννα Μάστορα.
ΗΥ-566 Διαχείρηση Γνώσης στο Διαδίκτυο1 SWRC Ontology Κτιστάκης Γιώργος Μπούτσικα Κατερίνα Παπαδάκης Μύρων.
Πνευματικό κέντρο Ερμουπόλεως Σύρου
16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Οι απόψεις των υπευθύνων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη» Ιφιγένεια.
1 Συλλογικοί Κατάλογοι & Διαδίκτυο Μιχάλης Σφακάκης.
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
Έρευνα για το Εθνικό Φορολογικό Σύστημα Αθήνα 9 Νοεμβρίου ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Ι.Ο.Φο.Μ. Ι.Ο.Φο.Μ. – Π.Μ.Σ. Φορολογία και Ελεγκτική.
Εφαρμογές Τεχνολογιών Γλωσσικής Επεξεργασίας στα Συστήματα Αναζήτησης των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Άννα Μάστορα 1, Μανόλης Πεπονάκης 2, Σαράντος.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΛΑΝΑ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΚΑΠΙΔΑΚΗΣ ΕΞΑΜΗΝΟ: ΕΑΡΙΝΟ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ.
Καθιστώντας μια υπηρεσία θεματικής πλοήγησης στο διαδίκτυο συμβατή με τις τεχνολογίες των συνδεδεμένων δεδομένων Συγγραφείς: Κωνσταντίνος Κυπριανός, Ιωάννης.
Heal Link Η HEAL Link (Hellenic Academic Libraries Link) είναι ο Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών και λειτουργεί υπό.
Χρήσεις των βιβλιομετρικών μεθόδων στις βιοϊατρικές βιβλιοθήκες
Παπαδάτου Φιερούλα Φραντζή Μαρία Βιβλιοθήκη & Υπηρεσία Πληροφόρησης Πανεπιστήμιο Πατρών Ηλεκτρονικά Περιοδικά και Υπηρεσίες Διαδανεισμού: Αντίπαλοι ή.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
ΈΝΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΚΘΕΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΚΤΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Κολοβός Φίλιππος Τσανακτσίδου ΕλισάβετΠαπαργύρη.
Επιστημονικά υπεύθυνος: Καθηγητής Μ. Μεϊμάρης, Διευθυντής Εργαστηρίου Ομάδα διαχείρισης έργου: Δρ. Α. Γιαννακουλόπουλος, Σ. Κοδέλλας, Ν. Παπασταύρου Έκθεση.
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Αθήνα, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Πάντειον Πανεπιστήμιο. Βιβλιοθήκη-Υπηρεσία Πληροφόρησης Οι υπηρεσίες διαδανεισμού.
Ημερίδα REACH & CLP, Αθήνα Νομοθεσία REACH & CLP – το στήσιμο του οικοδομήματος Δημήτριος Τσίχλης Δ/νση Περιβάλλοντος.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΘΕΜΑ «ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» ΚΑΝΤΑΡΕΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
Διαδικτυακή εφαρμογή ανάλυσης και επεξεργασίας δεδομένων κυβερνητικών διαβουλεύσεωνgov.insight Η. Ζαβιτσάνος, Γ. Γιαννακόπουλος, Γ. Παλιούρας Ινστιτούτο.
Η σημασία των άϋλων περιουσιακών στοιχείων για τη βελτίωση της ποιότητας στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Στέφανος Ασωνίτης & Πέτρος Κωσταγιόλας Τμήμα Αρχειονομίας.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
Οργάνωση πληροφοριών Ευρετηρίαση Μέρος Β Σχεδιασμός ευρετηρίων.
Ανάκτηση Πληροφορίας (Information Retrieval – IR) Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Μηχ. Η/Υ, Τηλ/νιών & Δικτύων Ακαδημαϊκό Έτος
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Αξιολόγηση Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Έρευνες Ικανοποίησης Χρηστών Σκρέτα Χριστίνα Γεωργακοπούλου Ιφιγένεια.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ –ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ : ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΕ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΣ.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων1/18 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Ομάδα Ανάπτυξης Ομάδα Ανάπτυξης: Φίλιππος Δεληγιάννης, Παναγιώτης Κωστάκης, Δημήτριος Λαγός, Αναστάσιος.
1 Ενότητα 5.3.1: Ερωτηματολόγια με τη χρήση του Διαδικτύου Διδάσκων: Χρήστος Κατσάνος - Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Τα ελληνικά περιοδικά στο Internet Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Μακεδονίας Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Μακεδονίας Κώστας Ζωντανός 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών.
«…Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε…: Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου» 17 ο Πανελλήνιο.
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
Σημασιολογική Ολοκλήρωση Δεδομένων με τη χρήση Οντολογιών Λίνα Μπουντούρη - Μανόλης Γεργατσούλης Ιόνιο Πανεπιστήμιο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ & ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΜΣ: «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ» ΜΑΘΗΜΑ: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: MULTI-DOCUMENT SUMMARIZATIONS.
Μελέτη για την Επίδραση των Προγραμμάτων Ψηφιοποίησης στη Διαχείριση και στη Σταθερότητα των Συλλογών με Ιστορικές Φωτογραφίες. Φοιτήτρια: Παγώνη Αποστολία.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΠΣ: «Επιστήμη Της Πληροφορίας: Διοίκηση Και Οργάνωση Βιβλιοθηκών Με Έμφαση Στις Νέες Τεχνολογίες.
Τα PDAs Τα σενάρια Η αρχιτεκτονική & οι διεπαφές Το μοντέλο αξιολόγησης Η ανάλυση Αποτελέσματα Τα επόμενα βήματα 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών,
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας Ομαδική Εργασία στο υποχρεωτικό μάθημα του ΣΤ΄ Εξαμήνου: «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ»
Text Encoding Initiative επισκόπηση, προβλήματα και εφαρμογές Λίνα Μπουντούρη 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών - Κέρκυρα 2004.
Οδηγός Αναζήτησης Ιδρυματικού Αποθετηρίου
IΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ: «ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Βρίσκοντας κατάλληλα αντικείμενα μάθησης:
DSpace:ένα ψηφιακό αποθετήριο ανοικτής πρόσβασης Φοιτήτρια : Νικολέττα Μπίζου Μάθημα: Ηλεκτρονική δημοσίευση Διδάσκοντες: Σαράντος Καπιδάκης Μανώλης Γεργατσούλης.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Επιστήμη της Πληροφορίας Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Διδάσκων: Σαράντος.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
 Στόχος της παρουσίασης αυτής είναι η εξοικείωση με τον Ηλεκτρονικό Κατάλογο της Βιβλιοθήκης προκειμένου να αναζητήσουμε ένα τεκμήριο από τη συλλογή.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
«Βιβλιοθήκη ανοικτού εκπαιδευτικού λογισμικού ΠΣΔ:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

19ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα Εννοιολογική Διεύρυνση Ερωτημάτων με τη Χρήση Θησαυρού: μια εμπειρική μελέτη Άννα Μάστορα (1) Μαρία Μονόπωλη (2) Σαράντος Καπιδάκης (1) (1) Εργαστήριο Ψηφιακών Βιβλιοθηκών & Ηλεκτρονικής Δημοσίευσης, Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ιωάννου Θεοτόκη 72, 49100, Κέρκυρα (2) Βιβλιοθήκη, Τράπεζα της Ελλάδος, Ελ. Βενιζέλου 21, , Αθήνα

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα2 Δομή της παρουσίασης ►Εισαγωγή - Βασικές έννοιες ►Στόχος της έρευνας ►Επισκόπηση του πεδίου ►Μεθοδολογία ►Αποτελέσματα ►Συμπεράσματα ►Μελλοντική έρευνα

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα3 Εισαγωγή - Βασικές έννοιες ►Γνωσιακή Ανάκτηση Πληροφορίας (Cognitive Information Retrieval) ►Εννοιολογική Διεύρυνση Ερωτημάτων (Conceptual Query Expansion) ►Συστήματα Οργάνωσης της Γνώσης (ΣΟΓ) (Knowledge Organisation Systems) ►Πολυ-αναπαράσταση της Γνώσης (Knowledge Poly-representation) ►Χρήστες, μη-ειδικοί (Users, non-experts)

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα4 Στόχος της έρευνας Διερεύνηση των προτύπων συμπεριφοράς των χρηστών κατά την επιλογή και δόμηση των όρων αναζήτησης ►καταγράφοντας την αντίληψη για την αναπαράσταση της γνώσης που έχουν οι χρήστες (μη-ειδικοί), σε αντιπαραβολή με ►την αναπαράσταση της γνώσης σε υφιστάμενα Συστήματα Οργάνωσης της Γνώσης (ΣΟΓ), με σκοπό να εντοπίσουμε τις περιπτώσεις στις οποίες μπορούν να χρησιμεύσουν τα ΣΟΓ για εννοιολογική διεύρυνση των ερωτημάτων

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα5 Επισκόπηση του πεδίου Διεύρυνση των Ερωτημάτων ►εντάσσεται στην προσπάθεια βελτίωσης της διαδικασίας Ανάκτησης Πληροφοριών (Information Retrieval) εμπλουτίζοντας το αρχικό ερώτημα με όρους που θα αυξήσουν την απόδοση της ανάκτησης ►καλείται να αντιμετωπίσει: ►το σημασιολογικό χάσμα (semantic gap) μεταξύ των όρων αναζήτησης και της αποτύπωσης του περιεχομένου ►τις δυνατότητες των συστημάτων αναζήτησης ►το χρήστη και τις συμπεριφορικές αλλαγές του ♦καθώς και το συνδυασμό όλων αυτών

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα6 Μεθοδολογία (1) Εργαστηριακό Πείραμα ►Σενάριο αναζητήσεων για εντοπισμό σχετικών τεκμηρίων (ελεγχόμενη πληροφοριακή ανάγκη) ►Θέματα: ►Αποδημητικά πουλιά ►Οπωροφόρα δέντρα ►Προστασία του περιβάλλοντος ►Φαινόμενο του θερμοκηπίου ►Εναλλακτικές μορφές ενέργειας ►Συμμετέχοντες ►48 φοιτητές του τμήματος Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου (προ- & μετα-πτυχιακοί)

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα7 Μεθοδολογία (2) ►Περιβάλλον αναζήτησης: Β/Δ Ευωνύμου Οικολογικής Βιβλιοθήκης ►~ βιβλιογραφικές εγγραφές (προσαρμοσμένες & τροποποιημένες: π.χ. όχι λογοτεχνία, όχι αγγλικά) ►τοπική πρόσβαση σε έναν z39.50 server ►δυνατότητα αναζήτησης μόνο με Θέμα, όχι Boolean τελεστές, μόνο δεξιά αποκοπή ►Θησαυρός EUROVOC (v. 4.2, ελληνική εκδοχή): για την εννοιολογική συσχέτιση των όρων ►διεπιστημονικός, χωρισμένος σε θεματικές ενότητες, η συγκεκριμένη έκδοση περιλάμβανε έννοιες ♦ χρησιμοποιήθηκε η αντίστοιχη ενότητα για κάθε θέμα ώστε να περιοριστούν οι επιδράσεις της πολυσημίας των λέξεων

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα8 Ορισμοί και διευκρινίσεις (1) Χαρακτηρισμοί Όρων: ►Ειδικότερος: πιο ειδικός όρος ή περισσότερες λέξεις ►Γενικότερος: πιο γενικός όρος ή λιγότερες λέξεις ►Συνώνυμος: όρος με ίδια ή περίπου ίδια σημασία ►Παράλληλος: τίποτε από τα παραπάνω. Στο ίδιο επίπεδο της ιεραρχίας (κατά κανόνα) ►Παρεχόμενος: δινόταν από το σενάριο ►Λανθασμένος: δεν υπάρχει στην ελληνική γλώσσα ►Ακατάλληλος: είτε καμία εννοιολογική συσχέτιση με το θέμα αναζήτησης είτε όρος στα αγγλικά

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα9 Ορισμοί και διευκρινίσεις (2) ►Στην παρούσα έρευνα ασχοληθήκαμε με συσχέτιση εννοιών. Έτσι, δε λάβαμε υπόψη: ►ορθογραφικά λάθη και λάθη στον τονισμό ►αριθμούς: ενικό – πληθυντικό ►Σύνθεση (formulation) και Ανασύνθεση (reformulation) ερωτημάτων: το πρώτο ερώτημα και τα επόμενα ►Χρήση του παρεχόμενου όρου: ιδιαίτερης σημασίας ►Στο στάδιο της σύνθεσης: 41,6% των αναζητήσεων ►Στο στάδιο της ανασύνθεσης: 5,3% των αναζητήσεων ►Απλό περιβάλλον αναζήτησης ώστε να μην απαιτείται η εφαρμογή ιδιαίτερων τεχνικών αναζήτησης από τους συμμετέχοντες

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα10 Στάδιο σύνθεσης ερωτήματος Κατηγοριοποίηση* Όρων κατά τη Σύνθεση Ερωτημάτων (%) *Ο χαρακτηρισμός έγινε με βάση τον παρεχόμενο όρο Γενικότερος όρος18,1 Ειδικότερος όρος25,2 Παράλληλος όρος8,4 Συνώνυμος όρος5,9 Λανθασμένος όρος0 Ακατάλληλος όρος0,8 Παρεχόμενος όρος41,6

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα11 Στάδιο ανασύνθεσης ερωτήματος Γενικότερος όρος20,0 Ειδικότερος όρος20,3 Παράλληλος όρος47,6 Συνώνυμος όρος5,3 Λανθασμένος όρος0,8 Ακατάλληλος όρος6,0 Κατηγοριοποίηση* Όρων κατά την Ανασύνθεση Ερωτημάτων (%) *Ο χαρακτηρισμός έγινε με βάση τον προηγούμενο όρο

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα12 Μοναδικοί όροι & Αριθμός λέξεων ανά όρο ►Συνολικός αριθμός όρων: 843 ►Συνολικός αριθμός λέξεων: 1372 ►Μοναδικές λέξεις: 205 (=15%) ►Δε δικαιολογείται. Η θεματολογία δεν ήταν αλληλο-επικαλυπτόμενη σε τέτοιο βαθμό Αριθμός λέξεων/ όρο% Όροι με 1 λέξη57,7 Όροι με 2 λέξεις33,6 Όροι με 3 λέξεις8,8

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα13 Εννοιολογική συσχέτιση όρων με το Θησαυρό Πόσες από τις (μοναδικές) λέξεις των όρων αναζήτησης συσχετίζονται εννοιολογικά με λέξεις του Θησαυρού: Από τις 205 συσχετίστηκαν οι 124 (60,5%) ♦ Διευκρίνιση: οι συσχετίσεις έγιναν εκ των υστέρων από την ερευνητική ομάδα. Οι χρήστες παρείχαν τους όρους κάνοντας πολλαπλές αναζητήσεις για κάθε θέμα χωρίς υποβοηθούμενη διεύρυνση των ερωτημάτων τους ►Προκύπτει ικανό ποσοστό εννοιολογικών συσχετίσεων ►Ισάριθμες ευκαιρίες σημείων εκκίνησης για εννοιολογική διεύρυνση ερωτημάτων

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα14 Επισήμανση ►Η έρευνά μας βασίστηκε σε ελληνικά δεδομένα, με υποβαλλόμενα ερωτήματα στα ελληνικά και αξιοποίηση της ελληνικής εκδοχής του εργαλείου συσχέτισης, δηλαδή του Θησαυρού. Αποφύγαμε, έτσι, τα συνήθη προβλήματα που αντιμετωπίζουν ανάλογες έρευνες όταν καλούνται να αποδώσουν έννοιες σε διαφορετικές γλώσσες, δηλαδή, αμφισβητήσιμες αποδόσεις όρων και, κατ’ επέκταση και, συσχετίσεις εννοιών.

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα15 Συμπεράσματα (1) ►Ο παρεχόμενος όρος επηρεάζει σημαντικά την επιλογή του πρώτου όρου αναζήτησης (σύνθεση) ►Οι χρήστες κυρίως επιλέγουν ειδικότερο ή γενικότερο όρο → ευνοείται η αξιοποίηση της ιεραρχίας του Θησαυρού για διεύρυνση των ερωτημάτων ►Η χρήση παράλληλου όρου θα πρέπει να ευνοείται αρχικά από το θέμα. ►Μικρό ποσοστό χρήσης συνώνυμων όρων → *η διεύρυνση ερωτημάτων με τη χρήση ενός ΣΟΓ για πρόταση συνωνύμων θα ήταν χρήσιμη ►Μικρό ποσοστό μοναδικών λέξεων → οι χρήστες μπορούν να γίνουν προβλέψιμοι (αν ευνοεί και το γνωστικό πεδίο ή και όχι...)

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα16 Συμπεράσματα (2) ►Στο 60,5% των περιπτώσεων μπορούμε να εφαρμόσουμε άμεση συσχέτιση των όρων αναζήτησης με όρους του Θησαυρού. Θεωρούμε ότι είναι μια καλή εκκίνηση για διεύρυνση των ερωτημάτων χωρίς επιπλέον βήματα. Ωστόσο... ►Χρήση, κυρίως, μίας λέξης για τη δόμηση των όρων αναζήτησης Στην περίπτωση που δεν μπορούμε να επιτύχουμε άμεση εννοιολογική συσχέτιση μεταξύ των όρων αναζήτησης και ενός ΣΟΓ (όπως στην περίπτωση πολυθεματικού περιεχομένου), θα μπορούσαμε να πετύχουμε καλύτερη απόδοση της εννοιολογικής συσχέτισης όρων αν οι χρήστες χρησιμοποιούσαν περισσότερες λέξεις για τη δόμηση των όρων αναζήτησης. Ακολουθεί ένα παράδειγμα

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα17 Όρος αναζήτησης: περιβάλλον Αποτέλεσμα λεξιλογικής συσχέτισης στον EUROVOC (19 έννοιες). Ποια χρειαζόμαστε; ►οικογένειαUFοικογενειακό περιβάλλον ►κοινωνική τάξηUFκοινωνικό περιβάλλον ►οικολογικός τουρισμόςUFτουρισμός που σέβεται το περιβάλλον ►αγροτική κατοικίαUFαγροτικό περιβάλλον ►αστική κατοικίαUFαστικό περιβάλλον ►σχολικό περιβάλλον UFπανεπιστημιακό περιβάλλον ►εργασιακό περιβάλλον UFεπαγγελματικό περιβάλλον ►επίπτωση στο περιβάλλον UFεπίδραση στο περιβάλλον ►περιβαλλοντική εκπαίδευσηUFευαισθητοποίηση στο περιβάλλον ►περιβαλλοντικό πρότυποUFπρότυπο σχετικό με το περιβάλλον ►[…] Όρος αναζήτησης: προστασία του περιβάλλοντος Αποτέλεσμα λεξιλογικής συσχέτισης στον EUROVOC (2 έννοιες). Ποια χρειαζόμαστε; ►οικονομικό μέσο για το περιβάλλονUF οικονομικό μέσο για την προστασία του περιβάλλοντος ►προστασία του περιβάλλοντος Συμπεράσματα (2): παράδειγμα…

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα18 Συμπεράσματα (3) Αν και η χρήση περισσότερων όρων αναζήτησης κατά το στάδιο της αναζήτησης απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από την πλευρά του χρήστη, καθώς μπορεί να περιορίσει σημαντικά τον αριθμό ανακτημένων αποτελεσμάτων ή να μην επιστρέψει κανένα, κατά τη διαδικασία υποβοηθούμενης διεύρυνσης ερωτημάτων μπορεί να χρησιμεύει ιδιαίτερα στην περίπτωση: ►που μία λέξη έχει πολλές έννοιες (poly-representation), οπότε αν συσχετιζόταν αρχικά και με άλλες λέξεις του όρου αναζήτησης, τότε θα ήταν δυνατή η εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων ως προς το γνωστικό πεδίο στο οποίο ανήκει το ερώτημα για να προχωρήσουμε ασφαλέστερα στην εννοιολογική διεύρυνση του ερωτήματος ►λέξεων που δε συσχετίζονται αρχικά ούτε με απλή λεξιλογική συσχέτιση με το Θησαυρό παρέχοντας εναλλακτικό και ικανό σημείο εκκίνησης για εννοιολογική διεύρυνση του ερωτήματος

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα19 Μελλοντική έρευνα ►Ποσοτική επιβεβαίωση των αρχικών μας αποτελεσμάτων με περισσότερα ΣΟΓ (π.χ. οντολογίες, ταξινομίες, σημασιολογικά δίκτυα), χρήστες και ερωτήματα αυτοματοποιώντας τη διαδικασία συσχέτισης με ανάλογο εργαλείο για ευρύτερη εφαρμογή ►Διερεύνηση της δυνατότητας εφαρμογής μοντέλων για εννοιολογική συσταδοποίηση ερωτημάτων (conceptual query clustering)

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα20 Ευχαριστούμε ►τον κ. Σάκη Κουρουζίδη, διευθυντή της Ευωνύμου Οικολογικής Βιβλιοθήκης, καθώς και την κα Κατερίνα Τοράκη, για την άδεια αξιοποίησης των δεδομένων του καταλόγου της βιβλιοθήκης Ευωνύμου Οικολογικής Βιβλιοθήκης ►τους συμμετέχοντες σε όλα τα στάδια της έρευνάς μας

19 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 3-5 Νοεμβρίου 2010, Αθήνα21 Ευχαριστώ για την προσοχή σας! Άννα Μάστορα επικοινωνίας: mastora[at]ionio[dot]gr Εργαστήριο Ψηφιακών Βιβλιοθηκών & Ηλεκτρονικής Δημοσίευσης, Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ιωάννου Θεοτόκη 72, 49100, Κέρκυρα