Γνωριμία με το Λογισμικό του Η/Υ Κεφάλαιο 5 Γνωριμία με το Λογισμικό του Η/Υ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Όταν ανοίγουμε τον Η/Υ, ένα σύνολο από διάφορα τμήματα του υλικού συνεργάζονται μεταξύ τους, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει. Παρατηρούμε τα φωτάκια της Κεντρικής Μονάδας Επεξεργασίας να αναβοσβήνουν, ακούμε το σκληρό δίσκο να κάνει θόρυβο, η οθόνη αρχίζει να ανταποκρίνεται και μας εμφανίζει την επιφάνεια εργασίας, ενώ το ποντίκι και το πληκτρολόγιο μετά από λίγο είναι έτοιμα να λειτουργήσουν. Για να μπορεί το Υλικό μέρος του Η/Υ να εκτελεί και την πιο απλή επεξεργασία δεδομένων, χρειάζεται ένα σύνολο οδηγιών. Οι οδηγίες καθοδηγούν βήμα προς βήμα τον Η/Υ και συντονίζουν υα διάφορα εξαρτήματα του, ώστε να πραγματοποιηθεί η εργασία που θέλουμε. Το σύνολο αυτών των εντολών που κατευθύνουν με κάθε λεπτομέρεια τον Η/Υ, για να εκτελεί μια συγκεκριμένη εργασία, ονομάζεται Πρόγραμμα. Για να γράψει όμως κάποιο πρόγραμμα στον Η/Υ, πρέπει να γνωρίζει κάποια Γλώσσα Προγραμματισμού. Οι γλώσσες αυτές μοιάζουν με τις γλώσσες που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι μεταξύ τους, είναι όμως φτιαγμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να τις καταλαβαίνουν οι άνθρωποι και οι υπολογιστές μεταξύ τους. ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Κάθε Η/Υ αποτελείται από δύο μέρη : Το Υλικό : είναι όλα τα μηχανικά και τα ηλεκτρονικά μέρη που τον απαρτίζουν, ότι δηλαδή μπορούμε να δούμε και να αγγίξουμε. Το Λογισμικό : είναι το σύνολο των προγραμμάτων που χρησιμοποιούνται από τους Η/Υ. Εικόνα 5.1: Τα βασικά μέρη του Η/Υ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20
Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό Όταν ανοίγουμε ή φορτώνουμε ένα πρόγραμμα, μεταφέρουμε σταδιακά από τον σκληρό δίσκο ή από ένα άλλο αποθηκευτικό μέσο ένα σύνολο εντολών στη μνήμη του Η/Υ. Στη συνέχεια μια ομάδα από αυτές τις εντολές εκτελείται, ανάλογα με τις ενέργειες μας. Για παράδειγμα, πατώντας το κουμπί της πρόσθεσης στην αριθμομηχανή ενεργοποιούμε τις κατάλληλες εντολές, ώστε ο Η/Υ να ακολουθήσει τις εξείς οδηγίες : Εκτελεί την πρόσθεση των αριθμών που αρχικά επιλέξαμε. Εμφανίζει το αποτέλεσμα της πρόσθεσης στην οθόνη. Εικόνα 5.2: Όταν «ανοίγουμε» ένα πρόγραμμα μεταφέρεται στη μνήμη του υπολογιστή και στέλνεται σταδιακά στον επεξεργαστή για εκτέλεση ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20
Πρόγραμμα επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνων. Το Λογισμικό που βρίσκουμε σε έναν Η/Υ μπορύμε να το χωρίσουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες : Λογισμικό Εφαρμογών : στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνεται μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών προγραμμάτων, κατασκευασμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες εργασίες σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες μας. Πρόγραμμα ζωγραφικής. Πρόγραμμα επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνων. Πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου. Τα προγράμματα παρουσίασης Τα εκπαιδευτικά προγράμματα και ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδιες. Τα προγράμματα διαχείρησης προσωπικών πληροφοριών (π.χ. ημερολόγιο) Τα παιχνίδια Λογισμικό Συστήματος : στην κατηγορία υτή περιλαμβάνονται όλα τα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της λειτουργείας του Η/Υ και τη δημιουργία και εκτέλεση προγραμμάτων εφαρμογών. Το βασικότερο λογισμικό αυτής της κατηγορίας είναι το Λειτουργικό Σύστημα. Εικόνα 5.3: Σχηματική Αναπαράσταση των κατηγοριών του Λογισμικού ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20
Την αρμονική λειτουργία του Η/Υ Τη διαχείριση του υλικού του Η/Υ Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό – Είδη Λογισμικού Το Λειτουργικό Σύστημα αποτελείται από μια ομάδα προγραμμάτων που είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του Η/Υ και είναι υπευθυνο για : Την αρμονική λειτουργία του Η/Υ Τη διαχείριση του υλικού του Η/Υ Την επικοινωνία μας με τον Η/Υ μέσω των περιφερειακών συσκευών Την εκτέλεση άλλων προγραμμάτων Την αποθήκευση των εργασιών μας Εικόνα 5.5: Ο Η/Υ χρειάζεται συνέχεια το Λ.Σ, όπως ένα λεωφορείο χρειάζεται τον οδηγό του Μερικά από τα πιο διαδεδομένα Λειτουργικά Συστήματα είναι : Windows, Linux, Ms-Dos, Mac-Os, Unix κ.τ.λ. Εικόνα 5.6: Το Λ.Σ είναι ο «μαέστρος» του Η/Υ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΕ20