ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΡΟΔΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Χειμερινό εξάμηνο 2008-2009 ΚΥΠΡΙΑΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Εργασία στο μάθημα: Παιδαγωγικά της Λαογραφίας (ΕΔ0022)
ΤΙΤΛΟΣ: ΚΥΠΡΙΑΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ Χρόνος :2 ώρες Τάξη: Ε’ ΤΙΤΛΟΣ: ΚΥΠΡΙΑΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΑΞΗΣ: ομάδες μικτής ικανότητας ΜΑΘΗΜΑ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ Σκοπός: η γνωριμία των παιδιών με τα κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Μέθοδοι: Συνεργατική μέθοδος Διερευνητική μέθοδος Εξατομικευμένη εργασία Επικοινωνιακή προσέγγιση Στόχοι: να γνωρίσουν τη σημασία των ομαδικών παιχνιδιών να γνωρίσουν γιατί τα παραδοσιακά παιχνίδια έχουν εγκαταληφθεί να έρθουν σε επαφή με ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια να χρησιμοποιούν σωστά τις εγκλίσεις να μάθουν να εργάζονται ομαδικά Αφόρμηση: γράφεται στον πίνακα η λέξη ¨παράδοση¨ συζήτηση με τα παιδιά : έννοια :παράδοση (κάτι που περνά από τους παλαιότερους στους νεότερους) επίθετα: παραδοσιακά ( τί γνωρίζετε που συνοδεύεται με τη λέξη παραδοσιακά...)
ΡΟΥΧΑ ΦΑΓΗΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ (προβολή διαφάνειας) ΡΟΥΧΑ ΦΑΓΗΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ
μοιράζεται στους μαθητές ένα κείμενο και το διαβάζω στην τάξη μοιράζεται στους μαθητές ένα κείμενο και το διαβάζω στην τάξη «Παιχνίδια» Παιχνίδι!!! Τι φανταστική λέξη. Είναι η αγαπημένη όλων των παιδιών του κόσμου. Το παιχνίδι είναι η διαφυγή των παιδιών σ΄ έναν άλλο πιο όμορφο κόσμο. Τα παιχνίδια από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, διαπαιδαγωγούν και διασκεδάζουν τα παιδιά. Στην σημερινή εποχή υπάρχουν πολλών ειδών παιχνίδια, οπως τα παραδοσιακά, τα επιτραπέζια και τα ηλεκτρονικά. Τα παραδοσιακά παιχνίδια παίζονται συνήθως σε ανοιχτούς χώρους, όπως οι πλατείες, οι αλάνες, οι αυλές των σπιτιών και των σχολείων. Είναι παιχνίδια ομαδικά και μπορούν να αναπτύξουν τη συνεργασία μεταξύ των ομάδων. Ακόμη και σήμερα μας γεμίζει χαρά να ακούμε παιδιά να παίζουν και να φωνάζουν. - Τρέξε γρήγορα!! - Πιάσε την μπάλα και πέταξέ την στον Γιώργο. - Ανέβασε το λάστιχο πιο ψηλά. Τα επιτραπέζια όπως και τα πνευματικά παιχνίδια, συνήθως παίζονται σε κλειστούς χώρους και είναι ατομικά και ομαδικά. Από τα παλιά χρόνια οι άνθρωποι καθισμένοι μέσα στα σπίτια ανακάλυψαν διάφορα παιχνίδια για να περνά ευχάριστα ο χρόνος τους. Αυτά τα παιχνίδια με διάφορες παραλλαγές, εξελίχτηκαν στα σημερινά παιχνίδια όπως το σκάκι, ο γκρινιάρης, ο μουντζούρης, τα αινίγματα. Ο σκοπός των παιχνιδιών αυτών ήταν και εκπαιδευτικός. Ένα από τα πιο βασικά πράγματα σ΄ όλα τα παιχνίδια είναι οι κανόνες. Δεν μπορεί να υπάρξει παιχνίδι χωρίς τους βασικούς κανόνες, που πρέπει όλοι οι παίχτες να ακολουθούν. Στα επιτραπέζια και τα πνευματικά παιχνίδια θα τους διαβάσετε στις συσκευασίες, ενώ στα παραδοσιακά τους ξέρετε. Διαβάστε ενδεικτικά μερικούς κανόνες. - Απαγορεύεται στους παίκτες να βγαίνουν έξω από τη γραμμή. - Πρέπει η μπάλα να χτυπήσει τον παίχτη στο σώμα. - Επιτρέπεται το πέταγμα της μπάλας με τα χέρια. Τα παιχνίδια της σημερινής εποχής είναι τα ηλεκτρονικά. Παίζονται σε κονσόλες ή στον υπολογιστή. Έχουν κερδίσει τους νέους ανθρώπους, γιατί είναι γεμάτα δράση. Όμως είναι απούσα η κίνηση από πλευράς παικτών, όπως η ενεργή δράση. Από την άλλη πλευρά όμως είναι ο τρόπος διαφυγής, ιδίως για τα παιδιά των μεγαλουπόλεων, που μεγαλώνουν σε σπίτια κλουβιά, χωρίς ελεύθερους χώρους.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1( ατομική εργασία) Ερωτήσεις: Τί πληροφορίες μας δίνει το κείμενο για τα παραδοσιακά παιχνίδια; Υπογραμμίστε τα στο κείμενό σας. Ποια κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια γνωρίζετε; Η εργασία να γίνει στο τετράδιό τους. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 (ομαδική εργασία) Αφού έχουν γράψει στο τετράδιό τους τα κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια, τα οποία γνωρίζουν, θα συζητήσουν στην ομάδα τους τη σημασία των ομαδικών παιχνιδιών. Γίνεται συζήτηση με όλη την τάξη
Η σημασία των ομαδικών παιχνιδιών (προβολή διαφάνειας) ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΧΑΡΑ ΑΠΟΛΑΥΣΗ Η σημασία των ομαδικών παιχνιδιών ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 ( ομαδική εργασία) (προβολή διαφάνειας) ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 ( ομαδική εργασία) έλλειψη χώρου έλλειψη χρόνου ύπαρξη νεότερων και πιο σύγχρονων παιχνιδιών τεχνολογία Σήμερα πολλά από τα παραδοσιακά παιχνίδια έχουν εγκαταληφθεί κυρίως από τα παιδιά των μεγαλουπόλεων. Γιατί νομίζετε συμβαίνει αυτό;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4 (ομαδική εργασία) Μοιράζονται 3 κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια στις ομάδες Αφού μελετηθούν από την ομάδα , ζητώ από τους μαθητές να μετατρέψουν στο τετράδιό τους το παιχνίδι που τους έχει δοθεί, η μία ομάδα στην οριστική, η άλλη στην προστακτική και η άλλη στην υποτακτική αορίστου.
Ο αριθμός των ομάδων – παιχτών Ο αριθμός των παιδιών κάθε ομάδας 1ον παιχνίδι Αφού διαβάσετε την περιγραφή του πιο κάτω παιχνιδιού να γράψετε τις οδηγίες για το πώς παίζεται. Να βεβαιωθείτε ότι δεν ξεχάσατε να αναφέρετε όσες πληροφορίες χρειάζονται: ΠΡΟΣΟΧΗ! «Που΄ ν΄ το δαχτυλίδι» Μαζεύονται τα παιδιά και αποφασίζουν ποιος θα κάνει τη «μάνα». Τα υπόλοιπα παιδιά μπαίνουν σε σειρά ή σε κύκλο και ενώνουν μπροστά τους τις παλάμες τους. Αυτός που κάνει τη «μάνα» κρύβει στα χέρια του ένα δαχτυλίδι, ψεύτικο ή αληθινό. Έπειτα προσπαθεί να αφήσει στα χέρια κάποιου από τα παιδιά το δαχτυλίδι και λέει το τραγούδι: Που΄ ν΄ το, που΄ ν΄ το το δαχτυλίδι, ψάξε , ψάξε δεν θα το βρεις! δεν θα το βρεις, το δαχτυλίδι που ζητείς. Το καθένα από τα παιδιά έχει μια ευκαιρία να μαντέψει ποιος έχει το δαχτυλίδι. Όποιος μαντέψει σωστά παίρνει το δαχτυλίδι και κάνει τη «μάνα». Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο. Ο χώρος που παίζεται Ο αριθμός των ομάδων – παιχτών Ο αριθμός των παιδιών κάθε ομάδας Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν Ο τρόπος που παίζεται το παιχνίδι Ο σκοπός του παιχνιδιού
2ον παιχνίδι Αφού διαβάσετε την περιγραφή του πιο κάτω παιχνιδιού να γράψετε τις οδηγίες για το πώς παίζεται. Να βεβαιωθείτε ότι δεν ξεχάσατε να αναφέρετε όσες πληροφορίες χρειάζονται: ΠΡΟΣΟΧΗ! «Περνά – περνά η μέλισσα» Μαζεύονται τα παιδιά και αποφασίζουν δύο παιδιά που κάνουν τις «μάνες». Τα υπόλοιπα παιδιά μπαίνουν το ένα πίσω από το άλλο. Οι δύο «μάνες» τραβιούνται παράμερα και διαλέγουν η καθεμιά από κάτι π.χ. ήλιο και φεγγάρι. Ύστερα ενώνουν τα χέρια τους μπροστά και ψηλά, σχηματίζοντας από κάτω μια καμάρα. Χτυπάνε τα χέρια και προσκαλούν τα υπόλοιπα παιδιά να περάσουν από κάτω , ενώ τραγουδούν: «Περνα – περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα, και με τα παιδόπουλα, παιδόπουλα, παιδόπουλα...» Οι δύο «μάνες» αφήνουν όλα τα παιδιά να περάσουν, αλλά το παιδί που μένει κάτω από τα χέρια τους την ώρα που τελιώνει το τραγούδι το κρατάνε και το ρωτάνε σιγανά τι προτιμάει: ήλιο ή φεγγάρι; Αφού το παιδί πει τι προτιμάει στέκεται πίσω από τη «μάνα» που διάλεξε. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο. Νικήτρια είναι η «μάνα» που θα την διαλέξουν τα περισσότερα παιδιά. Ο χώρος που παίζεται Ο αριθμός των ομάδων – παιχτών Ο αριθμός των παιδιών κάθε ομάδας Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν Ο τρόπος που παίζεται το παιχνίδι Ο σκοπός του παιχνιδιού
Ο αριθμός των ομάδων – παιχτών Ο αριθμός των παιδιών κάθε ομάδας 3ον παιχνίδι Αφού διαβάσετε την περιγραφή του πιο κάτω παιχνιδιού να γράψετε τις οδηγίες για το πώς παίζεται. Να βεβαιωθείτε ότι δεν ξεχάσατε να αναφέρετε όσες πληροφορίες χρειάζονται: ΠΡΟΣΟΧΗ! «Ο ζίζιρος» Μαζεύονται τα παιδιά και αποφασίζουν ποιος θα τα «φυλάει». Αυτός λοιπόν στέκεται σκυφτός και βάζει το δεξί του χέρι κάτω από την αριστερή του μασχάλη, κρατώντας την παλάμη ανοιχτή προς τα πάνω, ενώ με το αριστερό του χέρι κρατάει κλειστά τα μάτια του. Οι άλλοι παίκτες στέκονται πίσω του. Ένας απ΄ αυτούς τον πλησιάζει, χτυπάει την ανοιχτή παλάμη του και ύστερα απομακρύνεται μαζί με τους άλλους. Όλοι χοροπηδούν γύρω του και στριφογυρίζουν το δάχτυλό τους φωνάζοντας «Μπιζζ!» όπως κάνει ο τζίτζικας. Αυτός που τα φυλάει πρέπει να μαντέψει ποιος τον χτύπησε. Αν τον ανακαλύψει, τότε αυτός παίρνει τη θέση του αλλιώς το παιχνίδι συνεχίζεται κατά τον ίδιο τρόπο. Ο χώρος που παίζεται Ο αριθμός των ομάδων – παιχτών Ο αριθμός των παιδιών κάθε ομάδας Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν Ο τρόπος που παίζεται το παιχνίδι Ο σκοπός του παιχνιδιού
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ Δίνεται φύλλο εργασίας για το σπίτι, για εξάσκηση στις εγκλίσεις. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΝΟΜΑ: ΕΠΙΘΕΤΟ: Άσκηση 1 Από τη 2η παράγραφο του κειμένου «Παιχνίδια» να βρείτε τα ρήματα που βρίσκονται στην οριστική, υποτακτική και προστακτική και να τα γράψετε. Άσκηση 2 Τα ρήματα που βρίσκονται στην προστακτική να γραφούν στην υποτακτική και οριστική αορίστου. ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
Άσκηση 3 Να γράψεις τις παρακάτω φράσεις βάζοντας τα ρήματα στην υποτακτική. Προφύλαξε τον συμπαίκτη σου, είναι χρήσιμος. Κέρδισε τη μπάλα και δώσε γρήγορα πάσα. Τρέξε γρήγορα και απόφυγε τον αντίπαλό σου.
Συμπεράσματα: Οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά και δείχνουν ενδιαφέρον ειδικά όταν χρησιμοποιείται οπτικοακουστικό υλικό. Οι μαθητές γνώρισαν γενικά τι σημαίνει παράδοση και κάποια από τα κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια. Ενισχύεται η συλλογικότητα και η συνεργασία στους μαθητές. Εξασκήθηκαν στις εγκλίσεις.
ΜΑΘΗΜΑ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Σκοπός: η γνωριμία των παιδιών με τα κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Μέθοδοι: Συνεργατική μέθοδος Διερευνητική μέθοδος Εξατομικευμένη εργασία Επικοινωνιακή προσέγγιση Στόχοι: Να γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Να εξασκηθούν στην πρόσθεση και αφαίρεση Να μάθουν να τηρούν κανόνες Να εργάζονται σε ομάδες Αφόρμηση: δίνεται στους μαθητές το κυπριακό παραδοσιακό παιχνίδι «Βασιλέας» και το συζητάμε με όλη την τάξη.
«Βασιλέας» Ο βασιλέας παίζεται από κάθε παιδί ξεχωριστά, παίρνουν όμως μέρος όσα παιδιά θέλουν, κυρίως σε μικρές ομάδες. Το κάθε παιδί έχει την πέτρα του (συνήθως πλακουδερή). Στα πιο παλιά χρόνια το κάθε παιδί διάλεγε πολύ προσεκτικά την πέτρα του και την φύλαγε για το επόμενο παιχνίδι, αν του ήταν «γιουτερή» δηλαδή καλότυχη. Πως παιζόταν το παιχνίδι: Τα παιδιά έκαναν ένα σχήμα και αριθμούσαν τα σκαλιά. Το κάθε παιδί έβαζε την πέτρα του στο πρώτο σκαλί και την έσπρωχνε με τη μύτη του παπουτσιού του μέχρι το τέλος. Πηδούσε κουτσό (στο ένα πόδι). Μετά την έριχναν στο δεύτερο, τρίτο κ.τ.λ. σκαλιά ώσπου να φτάσουν, μέχρι το τελευταίο. Αν έφτανες μέχρι το τελευταίο σκαλί κέρδιζες ένα «τσιούλλο», που τον σχεδίαζες σε όποιο σκαλί ήθελες . Ο «τσιούλλος» χρησίμευε σαν σκαλί ανάπαυσης, μπορούσες δηλαδή να πατήσεις και τα δυο σου τα πόδια. Έχανες, αν, όταν έριχνες την πέτρα σου στο σκαλί που ήσουν αυτή πατούσε τη γραμμή ή όταν την πατούσες όταν την κλοτσούσες την πέτρα ή αν το πόδι σου πατούσε γραμμή. Τότε σταματούσες το παιχνίδι, συνέχιζε το επόμενο στη σειρά παιδί και ξανάρχιζες όταν ερχόταν η σειρά σου. Νικητής ήταν το παιδί με τους πιο πολλούς «τσιούλλους». Το παιχνίδι παιζόταν κυρίως από κορίτσια και ήταν παιχνίδι του χειμώνα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1( ατομική και ομαδική εργασία) (προβολή διαφάνειας – εικόνας παιχνιδιού) ζητώ από τους μαθητές να γράψουν στο τετράδιό τους όλους τους αριθμούς οι οποίοι αναφέρονται στο παιχνίδι. (ατομική εργασία) αφού τους γράψουν, τους ζητώ να κάνουν όλους τους δυνατούς συνδυασμούς πρόσθεσης με τους αριθμούς που έχουν. Αναφέρω παράδειγμα: 28+56= (ομαδική εργασία)
δίνεται φύλλο εργασίας για το σπίτι με ασκήσεις στην πρόσθεση και αφαίρεση ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΝΟΜΑ: ΕΠΙΘΕΤΟ: ΤΑΞΗ: Ε΄ 1)Να κάμετε τις παρακάτω πράξεις και τις δοκιμές τους: α) 3.478.526 + 12.657 + 1.568.526 β) 250.000.000 – 25.750.000 γ) 200.012 – 875.000 2)Να συμπληρώσετε τις ισότητες: α) 250.000.000 – 175.000.000 = ……………………………… β) 7.000.000 - …………………..= 2.500.000 γ) …………………… + 7.000.000 = 10.756.000 3)Να κάνετε τις παρακάτω πράξεις. Να συγκρίνετε τα αποτελέσματα. Τι παρατηρείτε; α) (458.728.212 + 247.396.200) – 145.289.750 = ……… - 145.289.750 = …………... β) (458.728.212 – 145.289.750) + 247.396.200=………+247.396.200 = ……………..
Συμπεράσματα: οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά και δείχνουν ενδιαφέρον οι μαθητές θα γνωρίσουν το κυπριακό παιχνίδι «Βασιλέας» γίνεται εξάσκηση στην πρόσθεση και αφαίρεση ενισχύεται η συλλογικότητα και η συνεργασία στους μαθητές
ΜΑΘΗΜΑ: ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Σκοπός: να γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Μέθοδοι: Συνεργατική μέθοδος Διερευνητική μέθοδος Εξατομικευμένη εργασία Επικοινωνιακή προσέγγιση Στόχοι: Να γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Να γνωρίσουν τί είναι η Βιταμίνη Α και τη σημασία της στη ζωή μας Να γνωρίσουν τη σημασία του αυγού Να γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια με κεντρικό θέμα το αυγό Αφόρμηση: συζήτηση με τους μαθητές: ποια παραδοσιακά παιχνίδια γνωρίζουν; Ποια από αυτά έχουν ως κεντρικό θέμα του παιχνιδιού το αυγό;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 (προβολή εικόνων)
Μοιράζεται κείμενο για τη Βιταμίνη Α και το αυγό και γίνεται συζήτηση στην τάξη. ΒΙΤΑΜΙΝΗ Α ΚΑΙ ΑΥΓΟ Η Βιταμίνη Α είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη και βρίσκεται σε αφθονία στα ψάρια, αυγά, στο βούτυρο, στο γάλα και στο συκώτι διαφόρων ζώων. Ακόμη η Βιταμίνη Α είναι πολύ σημαντική στον οργανισμό γιατί βοηθά στην όραση, ειδικότερα στο σχηματισμό των δοντιών και σε αύξηση των οστών . Η έλλειψή της σε βρέφη και παιδιά μπορεί να προκαλέσει ξηροφθαλμία. Ένα από τα προϊόντα που περιέχουν Βιταμίνη Α είναι και το αυγό. Το αυγό είναι η τελειότερη συσκευασία της φύσης, όπως υποστηρίζουν κάποιοι. Περιέχει ασβέστιο και άλλα στοιχεία που είναι σημαντικά για τον οργανισμό.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Προβολή παραδοσιακών παιχνιδιών με κεντρικό θέμα το αυγό ( «Αφκα – αφκά πουλώ τα» και «αυγοδρομίες»)
«Αυκά του Κολόκα» Σ’ αυτό το παιχνίδι τα παιδιά κάθονταν σε ένα μεγάλο κύκλο. Ένα παιδί κρατούσε ένα μαντιλάκι κλεισμένο στα χέρια του και γύριζε γύρω από τα παιδιά τραγουδώντας: «Αφκα – αφκά πουλώ τα , του θκειου μου του Κολόκα που κάμνει κολοκούθκια τζαι τρων τα κοπελλούθκια ούθκια, ούθκια κοπελλούθκια.» Καθώς γύριζε, προσπαθούσε να ρίξει το μαντίλι πίσω από κάποιο παιδί, χωρίς να το πάρει χαμπάρι. Τα παιδιά είχαν δικαίωμα να ψάχνουν πίσω τους με τα χέρια αλλά δεν μπορούσαν να γυρίσουν το κεφάλι πίσω τους. Το παιδί που το έβρισκε πίσω του το έπαιρνε και έτρεχε το παιδί που του το έριξε και το κτυπούσε με το μαντίλι μέχρι να κάτσει στη θέση εκείνου που πήρε το μαντίλι. Το παιχνίδι συνέχιζε με το νέο παιδί που κρατούσε το μαντίλι. Αν ένα παιδί δεν το έβρισκε πίσω του, εκείνος που του το έριξε, αφού έκανε το γύρο των παιδιών το ξανάπιανε και κτυπούσε το παιδί που δεν το βρήκε μέχρι να κάνει ένα γύρο και να ξανακάτσει στη θέση του. Και συνέχιζε πάλι εκείνος που κρατούσε το μαντίλι.
«Αυγοδρομίες» Σ΄ αυτό το παιχνίδι τα παιδιά στέκονται σε μια ευθεία γραμή κρατώντας στο στόμα ένα κουταλάκι , το οποίο έχει μέσα ένα αυγό. Όταν ακουστεί το σφύριγμα τότε ξεκινούν όλα τα παιδιά και προχωρούν ευθεία έχοντας τα χέρια τους δεμένα πίσω. Το παιδί που φτάνει πρώτο στην απέναντι πλευρά χωρίς να του πέσει το αυγό, είναι ο νικητής.
Συμπεράσματα: Οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά και δείχνουν αρκετό ενδιαφέρον. Οι μαθητές θα γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια με αυγά. Μαθαίνουν για τη σημασία της Βιταμίνης Α και του αυγού.
Εξατομικευμένη εργασία Επικοινωνιακή προσέγγιση ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Σκοπός: η γνωριμία των παιδιών με κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια. Μέθοδοι: Συνεργατική μέθοδος Διερευνητική μέθοδος Εξατομικευμένη εργασία Επικοινωνιακή προσέγγιση Στόχοι: Να γνωρίσουν κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 Παρουσιάζω σε διαφάνειες 3 κυπριακά παραδοσιακά παιχνίδια και ταυτόχρονα μοιράζω εικόνες των παιχνιδιών στην κάθε ομάδα («σακουλοδρομίες», «το πέταγμα του χαρταετού», «αυγοδρομίες») Γίνεται συζήτηση στην τάξη για το τί γνωρίσουν για το καθένα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Μοιράζω χαρτί ζωγραφικής και χρώματα στις ομάδες Ζητώ από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το παιχνίδι που τους αρέσει περισσότερο Ταυτόχρονα τους βάζω να ακούνε κυπριακά τραγούδια καθώς ζωγραφίζουν ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 Γίνεται επιλογή ενός κυπριακού παραδοσιακού παιχνιδιού( από αυτά που αναφέραμε) Βρίσκουμε τον κατάλληλο χώρο για να πραγματοποιηθεί το παιχνίδι Συγκέντρωση υλικών που θα χρησιμοποιηθούν Τονίζεται ο σκοπός του παιχνιδιού Μοιράζονται οι ρόλοι Παρουσίαση από εκπροσώπους των ομάδων
Συμπεράσματα: Οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά και δείχνουν ενδιαφέρον , ειδικά όταν θα παίξουν το παιχνίδι. Οι μαθητές θα γνωρίσουν γενικά τι σημαίνει παράδοση και κάποια από τα παραδοσιακά παιχνίδια. Ενισχύεται η συλλογικότητα και η συνεργασία στους μαθητές.