ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΜΑ: “ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ ΜΟΡΣ” ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Κ. ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : ΒΟΥΤΣΙΝΑ ΕΛΕΝΗ, ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ & ΜΑΡΚΟΥΤΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗ Πάτρα, Δεκέμβριος 2012
Πινακασ περιεχομενων 1) Εισαγωγή 2) Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ 2.1.) Ιστορικά Στοιχεία 2.2.) Περιγραφή του μουσείου 2.3.) Φωτογραφικό υλικό 2.4.) Εκπαιδευτική δράση του μουσείου 3) Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 3.1.) Δραστηριότητες – Πριν την Επίσκεψη 3.2.) Δραστηριότητες – Κατά τη διάρκεια της Επίσκεψης 3.3.) Δραστηριότητες – Μετά την Επίσκεψη 4) Επίλογος – Γενικές Πληροφορίες Μουσείου 5) Βιβλιογραφία
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ορισμός Μουσείου με βάση τον ICOM. Λειτουργίες που αντιστοιχούν στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ. Αναφορά και αιτιολόγηση για την επιλογή μας σχετικά με τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Μικρή αναφορά στο περιεχόμενο της εργασίας, χωρισμένο σε δυο κύρια μέρη, τη περιγραφή του μουσείου και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
1ο Μέρος Εργασίας Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ Αναφορά ιστορικών στοιχείων (χρονολογία ίδρυσης, σε ποιους οφείλεται η δημιουργία του, ποιες είναι οι λειτουργίες του) Περιγραφή μουσείου (σε ποια κατηγορία εντάσσεται το μουσείο, ποιοι είναι οι βασικοί του στόχοι, αναφορά στα είδη των εκθεμάτων, των συλλογών και των χώρων του)
1ο Μέρος Εργασίας Φωτογραφικό υλικό (παρουσίαση εκθεμάτων του μουσείου καθώς και του υπόλοιπου χώρου του) Εκπαιδευτική δράση του μουσείου ( αναφορά στις μεμονωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για σχολικό πληθυσμό και για απλούς επισκέπτες)
2ο Μέρος Εργασίας Ολοκληρωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Αναφορά στο επικοινωνιακό πλαίσιο ( Ο/Η νηπιαγωγός καθώς ανοίγει τη πόρτα της τάξης βρίσκει δίπλα στο χαλάκι ένα δυσνόητο σημείωμα . Όταν έρχονται όλα τα νήπια ο/η νηπιαγωγός τα ενημερώνει για την εύρεση του σημειώματος και τα ρωτάει αν ανήκει σε κάποιο απ’αυτά. Όλα μαζί παρατηρούν ότι δεν περιέχει γράμματα αλλά σημεία στίξης, συγκεκριμένα τελείες και παύλες. Προκειμένου να μάθουν τι σημαίνει, ο/η νηπιαγωγός τους προτείνει να επισκεφτούν ένα μουσείο, κατάλληλο για την αποκρυπτογραφησή του.)
2ο Μέρος Εργασίας Δραστηριότητες – Πριν την Επίσκεψη Τραγούδι από τη Λιλιπούπολη - «Μέσα στο Μουσείο». (Εξοικείωση με τον όρο μουσείο και εκμάθηση κανόνων συμπεριφοράς σε αυτό -Υποβολή χρήσιμων ερωτήσεων.) Εννοιολογικός Χάρτης (Με κεντρικό άξονα τον όρο τηλεπικοινωνία) Κολάζ- Καρτεπικόλληση (Δίνονται κάρτες στα νήπια και καλούνται να διαχωρίσουν αυτές που νομίζουν ότι σχετίζονται με τις Τηλεπικοινωνίες και να τις κολλήσουν στη συνέχεια σε χαρτόνι)
2ο Μέρος Εργασίας Δραστηριότητες – Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης Αποκρυπτογράφηση σημειώματος ( Έχει προηγηθεί ανάλυση της λειτουργίας του ηλεκτρικού τηλεγράφου Morse καθώς η ξεναγός έχει εξηγήσει στα παιδιά ότι τα στίγματα που απεικονίζονται στο χαρτί είναι τα λεγόμενα σήματα μορς. Με τη βοήθεια του/της νηπιαγωγού και της ξεναγού τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, καλούνται να το ερμηνεύσουν και στη συνέχεια να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν το δικό τους γράμμα με βάση τα σήματα μορς)
2ο Μέρος Εργασίας 2) Παρουσίαση Βίντεου (Στην αίθουσα του μουσείου, όπου προβάλλονται βιντεο-ταινίες, παρουσιάζεται στα νήπια ένα επεξηγηματικό βίντεο σχετικό με τον τηλέγραφο Morse) 3) Κατασκευή Τηλέγραφου ( Με την βοήθεια του/της νηπιαγωγού τα παιδιά καλούνται να κατασκευάσουν τον δικό τους ηλεκτρικό τηλέγραφο, με απλά υλικά)
2ο Μέρος Εργασίας Δραστηριότητες – Μετά την επίσκεψη Παιχνίδι επικοινωνίας ( Τα νήπια ανα δυάδες παροτρύνονται να επικοινωνήσουν μεταξύ τους με ένα παλιό τρόπο επικοινωνίας, μέσω δυο πλαστικών ποτηριών που συνδέονται μεταξύ τους με ένα σπάγγο. Ο τελικός στόχος είναι, αφού ακούσει το νήπιο τη λέξη, να τη μεταφέρει στο παιδί που βρίσκεται πίσω του μέχρις ότου το τελευταίο παιδί να φωνάξει τη λέξη)
2ο Μέρος Εργασίας 2) Ζωγραφίζω το δικό μου τρόπο επικοινωνίας (Το κάθε παιδί ζωγραφίζει τον τρόπο επικοινωνίας που του έκανε εντύπωση κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και στη συνέχεια δημιουργούν όλα μαζί το κολάζ της Επικοινωνίας Της Τάξης) 3) Παιχνίδι αντιστοίχισης καρτών ( Ο/Η νηπιαγωγός δίνει στα νήπια έτοιμες κάρτες, όπου απεικονίζονται τα εκθέματα τηλεπικοινωνίας που είδαν στο μουσείο. Τα παιδιά καλούνται να αντιστοιχήσουν ανα δυάδες τις κάρτες, έτσι ώστε να σχηματιστεί το εκάστοτε μέσο επικοινωνίας, π.χ. Ακουστικό τηλεφώνου-βάση τηλεφώνου)
Τελικο Μέρος Εργασίας Επίλογος – Γενικές Πληροφορίες Μουσείου Παράθεση Βιβλιογραφίας
ΤΕΛΟΣ!!!