Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Γ1 – Πολύ καλή γνώση) Παρασκευή, 27 Μαρτίου ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΔΙΑΔΡΑΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 01 ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ – ΟΡΓΑΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Από την Ιστορία στη Φιλοσοφία Ηθική και Πολιτική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΠΕ- Τεχνολογίες Πληροφορίες Επικοινωνίας Γ’ τάξη
Τα Ψηφιακά μέσα, η Κινούμενη εικόνα και η Εκπαιδευτική Διαδικασία Χειμερινό Εξάμηνο
περιεχόμενο της γλωσικής διδασκαλίας
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Κειμενογλωσσολογία 12ο μάθημα
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Τπε και γλώσσα.
κυρίως μετά τη δεκαετία του ‘60
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας»
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Γεωργαλλίδης Δημήτρης
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2018.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis) «Αναζητώντας τη γλώσσα πέρα από κάθε όριο»

Τι είναι Ανάλυση Λόγου I (Discourse Analysis); Ο όρος Ανάλυση Λόγου καθιερώνεται το 1952 από τον Αμερικανό Γλωσσολόγο Zellig Sabbetai Harris στο βιβλίο του Methods in Structural Linguistics (1951) χάριν της γραμματικής ανάλυσης, που είχε επιχειρήσει στην έρευνα του για την γλώσσα. Σήμερα διατηρούμε αυτόν τον όρο, αποβάλλοντας όμως την σημασία, που του είχε προσδώσει ο Harris. Οι απαρχές της Ανάλυσης Λόγου βρίσκονται στην Κλασσική Ρητορική (στον Αριστοτέλη, τον Κικέρωνα και τους διαδόχους τους)

Τι είναι Ανάλυση Λόγου II (Discourse Analysis); Ο όρος Ανάλυση Λόγου είναι ασαφής. Σύμφωνα με τον M. Stubbs (1983) η Ανάλυση Λόγου μελετά: Τη χρήση της γλώσσας πέρα από τα όρια της πρότασης ή της φράσης Την αλληλεπίδραση μεταξύ της κοινωνίας και της γλώσσας Την διαδραστική καθημερινή και αυθόρμητη επικοινωνία

Χρήση της γλώσσας πέρα από τα όρια της πρότασης ή της φράσης Εγκαταλείπεται η στείρα γραμματική ανάλυση (Φωνολογία, Μορφολογία, Σημασιολογία, Σύνταξη) Τόσο σε επίπεδο γραπτού, όσο και προφορικού λόγου. Παρατηρείται μια εξασθένιση των διαλογικών στοιχείων. Δίνεται έμφαση περισσότερο στο μήνυμα και λιγότερο στα επιμέρους κομμάτια του λόγου. Εμφάνιση multi – media texts (μεικτό είδος) κυρίως στο Διαδικτυο. Και μια ενίσχυση των περικειμενικών στοιχείων.

Προφορικότητα

Προφορικότητα Γραφή

Προφορικότητα Γραφή Multimedia

Τομείς στους οποίους εμπίπτει η Ανάλυση Λόγου Βασικοί Τομείς: Αναλυτική Φιλοσοφία Speech act theory (Θεωρία των γλωσσικών πράξεων) Principles of information exchange (αρχές ανταλλ. πλ.) Γλωσσολογία Πραγματολογία Ανάλυση κειμένου Κοινωνιολογία Κοινωνική Θεωρία Γλωσσολογική Ανθρωπολογία Εθνογραφία της Επικοινωνίας Κανόνες Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης Erving Goffman

Αναλυτική Φιλοσοφία Κυρίως Αγγλικό φιλοσοφικό ρεύμα. Βασίστηκε περισσότερο στην έρευνα και λιγότερο σε φιλοσοφικές αναλύσεις περί ηθικής. Προκάτοχος των κοινωνικών θεωριών όσον αφορά τη γλώσσα (π.χ. Speech act theory) Βασική ιδέα: Η γλώσσα εξυπηρετεί την λογική και την αλήθεια (απόλυτα αληθής επιστημονική πρόταση).

ΘΕΩΡΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ Speech act theory: Λέω κάτι = κάνω κάτι John Austin John Searle

Speech act theory: Λέω κάτι = κάνω κάτι Austin 1 Performatives: Προτάσεις (αναληθείς ή αληθείς) που έχουν ένα συγκεκριμένο κοινωνικό αποτέλεσμα. Βασικός σκοπός: Η ευτυχία του ατόμου Austin 2 Όλες οι προτάσεις αποσκοπούν σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό αποτέλεσμα. Speech acts 3 είδη: locution, illocution, perlocution

Speech act theory Λέω κάτι = κάνω κάτι Searle 1 Communicative Intentιons (πρόθεση επικοινωνίας): Ο ομιλητής έχει ανάγκες, πιστεύω και επιθυμίες. Δημιουργεί μια τυπολογία γλωσσικών πράξεων (για Άγγλους ομιλητές) Searle 2 Δημιουργεί την Θεωρία των έμμεσων γλωσσικών πράξεων (Indirect speech acts) Θεωρεί ότι η διαδραστική έκφραση επιθυμιών μέσω του λόγου είναι βιολογικό φαινόμενο.

Speech act theory Λέω κάτι = κάνω κάτι Περιγραφή: «Χιονίζει!» Ερώτηση: «Χιονίζει;» Υπόσχεση: «Υπόσχομαι να σας το επιστρέψω.» Προσταγή: «Ψηλά τα χέρια, αλλιώς πυροβολώ!!!» Παράκληση: «Θα μπορούσες να κλείσεις την πόρτα; Παγώσαμε εδώ μέσα!» (Έμμεση γλωσσική πράξη): «Κάνει κρύο, δεν κρυώνεις εσύ;» Έκφραση συγνώμης Προσβολή Ευχή

Γλωσσολογία Πραγματολογία: Η μελέτη της σχέσης του συνομιλητή με την γλώσσα μέσα σε ένα συγκεκριμένο περικείμενο (περίσταση επικοινωνίας). Ανάλυση κειμένου: Μελέτη της σύνδεσης των προτάσεων (textual cohesion) Κείμενα γνώμης Αφηγήσεις Ερμηνευτικά κείμενα Περιγραφικά κείμενα Οδηγίες

Πραγματολογία The study of presuppositions (Μελέτη των εξωλεκτικών προϋποθέσεων): Στη ροή του λόγου προϋποτίθεται ότι και οι δύο ομιλητές γνωρίζουν τις «διαστάσεις» του γεγονότος της συζήτησης, το λεξιλόγιο, καθώς και την ιδεολογία που το πλαισιώνουν. «Ο Ψυχρός Πόλεμος έχει πια τελειώσει.» «Με την ανάλυση της καπιταλιστικής κοινωνίας του K. Marx, με την έννοια του «κοινωνικού γεγονότος» του E. Durkheim, και τέλος με την «καταννοούσα ερμηνεία της συμπεριφοράς» του Μ. Weber, η κοινωνιολογία διαμορφώνει τις βεβαιότητές της…..» (Η Μη-Κοινωνιολογία, Γ. Βέλτσος, σελ.77)

Α’ ενότητα τέλος