Το δiκαιο των επαρχιων Επαρχίες: Kάθε επαρχία διοικείται από Διοικητή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σελ: Η Ρωμαϊκή ειρήνη Τσιλιμίγκρας Γιάννης Ιστορικός.
Advertisements

Ελληνιστικό Δίκαιο Πολιτειακό πλαίσιο Πτολεμαίος Ἀ’ Σωτήρ.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ Καθηγήτρια κ
5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους
Βυζαντινο δικαιο Εισαγωγή.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
To δίκαιο της αυτοκρατορίας
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 14 η Νικόλαος Καρανάσιος Δικαιοπραξίες.
Διακρίσεις Δικαίου Έννομη τάξη= όλοι οι κανόνες δικαίου
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Σεισάχθεια.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 16 η Νικόλαος Καρανάσιος Τα πράγματα (Εμπράγματα δικαιώματα)
Αρχή ρωμαϊκής κατάκτησης: 2 ος αι. π.Χ. Ολοκλήρωση: 31 π.Χ., υποταγή πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Εκρωμαϊσμός ιδιωτικού δικαίου: τέλη 2 ου –αρχές 3 ου μ.Χ. αι.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Στο δίκαιο της κλασικής Αθήνας
Εισηγησεισ ρωμαϊκου δικαιου εισαγωγη στο αστικο δικαιο
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. Ρωμαϊκό Δίκαιο  Το δίκαιο είναι « η τέχνη του ορθού και του ίσου » : ius est ars boni et aequi (Celsus, 2 ος αι.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
Απο την αρχαιοτητα στο βυζαντιο
Από την πόλη-κράτος στην απέραντη μοναρχία
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΔΙΚΑΙΟΠΡΑΞΙΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ.  Πολίτες : Διάκριση ηλικίας :  Νήπια (infantes): δεν μπορούν λόγω ηλικίας να μιλήσουν ( έως 7 ετών )  Άνηβοι.
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΡΩΜΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : ΗΓΕΜΟΝΙΑ - ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Από τον Αύγουστο στον Κωνσταντίνο.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Από την Res publica στην Αυτοκρατορία.
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
Η εκστρατεία και το έργο του
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΜΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
2. Το οικονομικό σύνταγμα της Ελλάδας
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ
ΔΙΟΚΛΗΤΙΑΝΟΣ Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Α Έ Τάξη ΠΠΣΠΘ Ένα έργο των: Πάνος Κελέκης
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
Από την πόλη-κράτος στην απέραντη μοναρχία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ρωμαϊκο πολιτευμα: ηγεμονια - αυτοκρατορια
Παραθέματα για επανάληψη
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
Διακρίσεις διοικητικών πράξεων
3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ - ΠΜΣ
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Το Δίκαιο.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
Aθηνά Δημοπούλου Λέκτορας Ακαδημίας 45, 3ος όροφος
Το Πρωτόκολλο της Σύμβασης περί Διεθνών Ασφαλειών επί Κινητού Εξοπλισμού όπως εφαρμόζεται σε Εξοπλισμό Αεροσκαφών και ο Πιθανός Αντίκτυπος στη Θέση της.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το δiκαιο των επαρχιων Επαρχίες: Kάθε επαρχία διοικείται από Διοικητή. Συγκλητικές Αυτοκρατορικές Kάθε επαρχία διοικείται από Διοικητή. Ο διοικητής εκδίδει Ήδικτο: Edictum provinciale για τη διοίκηση της επαρχίας ( & άλλα, ευκαιριακά). Σχόλια: Κικέρων, Γάιος. Τα Ήδικτα των επαρχιών παρουσιάζουν ομοιότητες (πλην Αιγύπτου). Συνιστούν μία Lex Provinciae. Αύγουστος

Τοπικα δικαια Το τοπικό δίκαιο των κατακτημένων περιοχών δεν καταργείται. Οι ξένοι (peregrini) εφαρμόζουν το (εθνικό) τους δίκαιο στις ιδιωτικές τους σχέσεις. Αναγνωρίζεται από τους ρωμαίους δικαστές των επαρχιών που το εφαρμόζουν ( = επιρροή). Σε όσους έχουν λάβει την ιδιότητα του ρωμαίου πολίτη, εφαρμόζεται το Ρωμαϊκό Δίκαιο, δεχόμενο ελληνικές επιρροές. 212 μ.Χ., όταν ο Καρακάλας απονέμει την ιδιότητα του πολίτη σε όλους τους κατοίκους των επαρχιών, το δίκαιο έχει ήδη δεχθεί ρωμαϊκή επιρροή. Καρακάλλας

εθιμο Τα τοπικά δίκαια έχουν για τους Ρωμαίους αξία εθίμου (consuetudo provinciae, mores regionis). Οι κλασικοί ρωμαίοι νομικοί αναφέρονται σε εθιμικής προέλευσης διατάξεις, όμως δεν αναγνωρίζουν το έθιμο ως πηγή του δικαίου. Επιγραφή 1ου αι. μ.Χ. από τη Συρία (Δομιτιανός): απαγορεύει την επίταξη ακινήτων και ζώων χωρίς άδεια του αυτοκράτορα και καταγγέλλει «την παλαιά και έμμονη συνήθεια που αν δεν απαγορευθεί, τείνει να αποκτήσει ισχύ νόμου». Το έθιμο αναγνωρίζεται περισσότερο στο δημόσιο παρά στο ιδιωτικό δίκαιο (π.χ. αποδοχή της μακρού χρόνου παραγραφής στα ακίνητα). Γορδιανός (343 μ.Χ.): χαρακτηρίζει ἔθος: Το ελληνικής προέλευσης δίκαιο που ισχύει στην Αφροδισιάδα της Καρίας Το συγκλητικό δόγμα & τις αυτοκρατορικές διατάξεις με τα οποία επιτράπηκε στην πόλη η διατήρηση του τοπικού της δικαίου και των δικαστηρίων της. Γορδιανός ΙΙΙ

Η επικρατηση παρανομων εθιμων Πριν το 212 μ.Χ. τα τοπικά δίκαια δεν δημιουργούν πρόβλημα αν δεν θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα του ρωμαϊκού κράτους και δεν εφαρμόζονται από Ρωμαίους. Μετά το 212 μ.Χ. η γενική εφαρμογή του Ρωμαϊκού δικαίου δεν καταργεί πλήρως τα τοπικά δίκαια, αλλά περιορίζει την ισχύ τους. Δεν εφαρμόζονται, αν συγκρούονται με κανόνα του Ρ.Δ. Οι αυτοκράτορες συχνά επεμβαίνουν για να απαγορεύσουν τοπικά έθιμα που είναι αντίθετα με το Ρ.Δ.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Αποκήρυξη τέκνου Ελληνόφωνες επαρχίες: με την αποκήρυξη διακόπτεται κάθε δεσμός (προσωπικός – περιουσιακός) με την πατρική οικογένεια. Ρωμαϊκή abdicatio: δεν θίγονται τα κληρονομικά δικαιώματα του αποπεμπομένου στην πατρική περιουσία. Διοκλητιανός: εκδίδει διάταξη με την οποία καταδικάζεται η ελληνική πρακτική. Παρ’ όλα αυτά, η πρακτική συνεχίζει και εφαρμόζεται μέχρι μετά τον Ιουστινιανό. Διοκλητιανός

Ενεχύραση τέκνων Πώληση ή ενεχύραση τέκνων ως εξασφάλιση δανείων: πανάρχαια πρακτική. Απαγορεύεται από τις έννομες τάξεις ελληνικών πόλεων & Ρώμης. Η πρακτική αναβιώνει σε περιόδους οικονομικής κρίσης – έως τον 18ο μ.Χ. αιώνα! Η απαγόρευση επαναλαμβάνεται από Διοκλητιανό & Μαξιμιανό (294), Μ. Κωνσταντίνο (329). Δικαιοπρακτικό έγγραφο επί Ιουστίνου Β’ (569): η θυγατέρα του οφειλέτη δόθηκε ως εμπράγματη ασφάλεια στο δανειστή, με τη σύνταξη ὑποθηκιμαίας συγγραφής.

Προίκα: Γρατιανός, Ουαλεντινιανός Α’, Θεοδόσιος Α’: απαγορεύουν την κατάρτιση εγγύησης για την επιστροφή των προικώων. Οι συμβάσεις αυτές είναι πολύ διαδεδομένες στον ελληνιστικό κόσμο.

Ρωμαιο-κανονικη θεωρια του εθιμου Βασίζεται σε αποσπάσματα του Πανδέκτη (Ιουστινιανός), που έχουν υποστεί όμως επεμβάσεις. Τα αποσπάσματα αυτά επεξεργάστηκαν οι θεωρητικοί του κανονικού δικαίου το Μεσαίωνα. Η ρωμαιο-κανονική θεωρία του εθίμου αποτέλεσε τη βάση των νεώτερων αντιλήψεων για το θέμα.

Αναγκαστικοσ χαρακτηρασ εθιμου Vetustas = αρχαιότητα του κανόνα. Consensus omnium = γενική συναίνεση & σιωπηρή αποδοχή όσων δεν παρεμποδίζουν το έθιμο. Ratio & veritas = το έθιμο είναι αναγκαστικό μόνο αν είναι ορθολογικό και αληθές (επιρροή Χριστιανισμού, επί Μ. Κωνσταντίνου). Contra legem = το έθιμο δεν πρέπει να προσκρούει στο νόμο, που αποτελεί έκφραση της λαϊκής βούλησης (ή βούλησης του αυτοκράτορα). Μόνο αν νόμος έχει πέσει σε αχρησία: γίνεται δεκτή η επικράτηση εθίμου contra legem.

Meta to 212 m.X. Caracalla & Felicitas Tα τοπικά όρια ισχύος του ρωμαϊκού δικαίου καταλύονται. Το δίκαιο της αυτοκρατορίας εφαρμόζεται και στις επαρχίες. Οι κάτοικοι των επαρχιών=ρωμαίοι πολίτες : επικαλούνται τόσο τις διατάξεις του Ρ.Δ. όσο και τα τοπικά έθιμα (τοπικά δίκαια). Μένανδρος (ρήτορας, Λαοδίκεια): όλες οι πόλεις κυβερνώνται πλέον από τους νόμους των Ρωμαίων, και, κάθε πόλη διατηρεί τα τοπικά της έθιμα.

Νομικη γλωσσα ρωμαϊκων επαρχιων Συνύπαρξη ρωμαϊκού δικαίου & τοπικών δικαίων: έως τα τέλη του 3ου μ.Χ. αι. Νομικά κείμενα: όταν αφορούν ελληνόφωνους, συντάσσονται ή μεταφράζονται στα ελληνικά. Αλέξανδρος Σεβήρος: επιτρέπει σε ελληνόφωνους Ρωμαίους τη σύνταξη διαθήκης στα ελληνικά. Αλέξανδρος Σεβήρος

Λατινικεσ λεξεισ στα ελληνικα Πολλές λατινικές λέξεις εντάσσονται στην ελληνική νομική ορολογία των επαρχιών, ιδίως δημόσιο – φορολογικό δίκαιο. Όχι «εξελληνισμοί», αλλά διατήρηση της λατινικής λέξης με ελληνικό περίβλημα. Αἰράριον = aerarium (δημόσιο ταμείο). Φίσκος = fiscus (αυτοκρατορικό ταμείο). Ἄκτα = acta (πράξεις συλλογικού οργάνου). Ἀννῶνα = annona (ανεφοδιασμός σίτου). Η ελληνική γλώσσα αποδίδει θεσμούς του ρ.δ. Τριπαδία = ius trium liberorum (προνόμιο που απένειμε ο Αύγουστος σε μητέρες τριών τέκνων, να ενεργούν χωρίς επίτροπο). ὑποχείριος = υπεξούσιος της patria potestas. Διοκλητιανός: επιβάλλει τη χρήση της λατινικής γλώσσας σε όλα τα επίσημα έγγραφα του κράτους, γεγονός που δυσχεραίνει τους ελληνόφωνους.