Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προφίλ του θύματος Διαφορετικότητα (ανεπτυγμένη μαθητική κουλτούρα, διαφορετική θρησκεία/εθνικότητα ή αναπηρία) Άγχος, ανασφάλεια Ευαίσθητα, εσωστρεφή,
Advertisements

Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μαθητής με π.ο. στο σχολείο μας. Τα κομμάτια του πάζλ.
Ανάπτυξη στην εφηβική ηλικία
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
2η Κοινότητα Ανιχνευτών Αιγίου
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Δανιήλ Πέτρη Γυμνάσιο Κοκκινοχωρίων
Το μεγάλο ταξίδι προς την ανακάλυψη του εαυτού μας
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
5Ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
ΕΦΗΒΕΙΑ,Η ΑΓΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑ Αρίφι Ιωάννα, α4/γ.
Βιολογικές και Ψυχολογικές αλλαγές
Ψυχολογικά Προβλήματα Παιδιών και Εφήβων
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΕΦΗΒΙΚΟΣ ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ.
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία
Δημιουργική σκέψη και δημιουργικά άτομα Επιπτώσεις για την πρακτική στη σχολική τάξη.
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
ΕΦΗΒΕΙΑ.
Προβλήματα εφηβείας και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο
Με τον όρο βία στο σχολείο αποδίδεται στα ελληνικά ο αγγλικός school bullying, που αναφέρεται στην χρήση βίας, σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη, που ασκείται.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
Πανελλήνιες, Άγχος και Οικογένεια
Ψυχολογία των νέων 1)Η μετάβαση της παιδικής στην εφηβική ηλικία
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
Τα προβλήματα των εφήβων
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τηλ.:
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
ΕΦΗΒΕΙΑ - Η ΑΓΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑ Γιώργος Δούλαλας ΠΕ04.01.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ & ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
Η εφηβεία είναι συνήθως…
Βία και μορφές βίας Χρυσάνθη Χ..
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΡΙΨΟΚΙΝΔΥΝΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Αγκαζαριάν Μαρία Παπαδημητρίου Χριστίνα Πολυχρόνη Χαρά Μακρή Εύη Ρέτζιου Αθηνά.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΑ Project:βία και παραβατικότητα (LA VITA E BELLA)
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εφηβική ηλικία Ποιος είμαι Με ποιους είμαι
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Εφηβεία Επιμέλεια: Πετράκου Ελένη.
2η Κοινότητα Ανιχνευτών Αιγίου
Αναπτυξιακη ψυχολογια
H ψυχοκοινωνική θεωρία του Erik Erikson
Σιασιαμούτης Κωνσταντίνος
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 5 : ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ Η «κρίση» της εφηβικής ηλικίας και η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή της Ι. Ν. Παρασκευόπουλος Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου Μυτιλήνη, 6 Φεβρουαρίου 2008

Αφροδίσια νοσήματα ─ AIDS Ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη – Εκτρώσεις ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Τα συμβαίνοντα στους ΟΛΙΓΟΥΣ εφήβους Τα συμβαίνοντα σε ΟΛΟΥΣ τους εφήβους Προβληματική – παθολογική συμπεριφορά Ναρκωτικά Αφροδίσια νοσήματα ─ AIDS Ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη – Εκτρώσεις Παραβατικότητα Κατάθλιψη – Εφηβικές αυτοκτονίες Νευρωτική ανορεξία «Κρίση» της εφηβικής ηλικίας ● Ραγδαίες και καθολικές αλλαγές σε ΟΛΟΥΣ τους τομείς ανάπτυξης: Σωματικό, νοητικό, συναισθηματικό, κοινωνικό-διαπροσωπικό  «Δεύτερη γέννηση» ● Ιδιόμορφες – ιδιόγνωμες έκδηλες συμπεριφορές Στενή σχέση – αλληλεπίδραση μεταξύ τρόπου διαχείρισης της εφηβικής «κρίσης» και προβληματικής – παθολογικής συμπεριφοράς ΠΡΟΛΗΨΗ

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ 1. Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η εφηβεία Επιμήκυνση της εφηβείας και στα δύο άκρα 2. Αλλαγές στο βιο-σωματικό τομέα: Επιπτώσεις στη συμπεριφορά του εφήβου Αφύπνιση της ερωτικής ορμής Έντονη συναισθηματικότητα Βιοσωματικό είδωλο 3. Αλλαγές στο νοητικό τομέα: Επιπτώσεις στη συμπεριφορά του εφήβου Ιδεαλιστική θεώρηση της ζωής Ανακαινιστική διάθεση Έντονη κριτική στάση Εναντίωση σε κάθε μορφή αυθεντίας – εξουσίας 4. Αλλαγές στη σχέση με τους ΑΛΛΟΥΣ Αυτονόμηση από ενηλίκους Προσκόλληση στους συνομηλίκους Συμμόρφωση στην «εφηβική –κουλτούρα» 5. Αλλαγές στη σχέση με τον ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ Ενδοσκοπική – αυτοαναλυτική διάθεση Φανταστικό ακροατήριο Προσωπικός μύθος Μηχανισμοί άμυνας του ΕΓΩ: Διανοουμενισμός, ονειροπόληση, ασκητισμός 6. Διαμόρφωση προσωπικής ταυτότητας Οι τέσσερις παραλλαγές ταυτότητας: Δοτή, κατακτημένη, παρατεταμένο μορατόριουμ, σύγχυση ρόλων 7. Συμπεράσματα: Δεκάλογος για τη διαχείριση της εφηβικής «κρίσης»

ΕΦΗΒΕΙΑ: Τελευταία φάση της ανάπτυξης ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΕΝΕΛΙΞΗ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Προγεννητική περίοδος

ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; Ωρίμαση γενετήσιας λειτουργίας Κορίτσια Αγόρια Ωάρια Σπερματοζωάρια Έμμηνη ρύση (περίοδος) Ονείρωξη (ρεύση)

Μέση ηλικία επέλευσης της ήβης στα αγόρια και στα κορίτσια: Δια-φυλικές και ενδο-φυλικές διαφορές ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ 12,7 14,3 Χ Ρ Ο Ν Ο Λ Ο Γ Ι Κ Η Η Λ Ι Κ Ι Α

Κατανομή του χρόνου εμφάνισης της πρώτης έμμηνης ρύσης Κατανομή του χρόνου εμφάνισης της πρώτης έμμηνης ρύσης Ηλικία (έτη)* Ποσοστό % 6 0,0 7 0,1 8 9 0,6 10 5,5 11 21,0 12 40,4 13 24,0 14 7,2 15 1,0 16 0,2 6,3% 85,4% 8,4% * Η ηλικία εκφράζεται σε τρέχοντα, μη συμπληρωμένα έτη.

ΠΡΟΩΡΗ ΗΒΗ ─ ΠΡΩΙΜΗ ΗΒΗ ─ ΟΨΙΜΗ ΗΒΗ ΠΡΟΩΡΗ ΗΒΗ ─ ΠΡΩΙΜΗ ΗΒΗ ─ ΟΨΙΜΗ ΗΒΗ Μέση ήβη Όψιμη ήβη Πρώιμη ήβη ; Πρόωρηήβη + 1 έτος ─ 1 έτος Μέση ηλικία

Οι πυκνόσωμοι έχουν πρώιμη ήβη; Οι λεπτόσωμοι έχουν όψιμη ήβη;

ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΣ ΑΔΕΝΕΣ: Οι ορμόνες αιτία επέλευσης της ήβης ΕΝΔΟΚΡΙΝΕΙΣ ΑΔΕΝΕΣ: Οι ορμόνες αιτία επέλευσης της ήβης Υπόφυση Θυρεοειδής Θύμος Επινεφρίδια Ωοθήκες (στο θήλυ) Όρχεις (στο άρρεν)

ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ: Γνωρίσματα της ήβης ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ: Γνωρίσματα της ήβης ΠΡΩΤΕΥΟΝΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ● Σεξουαλική ικανότητα ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ● Σεξουαλική καταλληλότητα α) Διαφορική τρίχωση μερών του σώματος - Ηβική κόμη - Τρίχωση μασχαλών - Τρίχωση προσώπου β) Στιλπνότητα και οσμή του δέρματος - Σμηγματογόνοι αδένες – Ακμή γ) Διαφοροποίηση του τόνου της φωνής δ) Περίγραμμα του σώματος - Διόγκωση του στήθους - Διεύρυνση της λεκάνης (στα κορίτσια) - Διεύρυνση των ώμων (στα αγόρια) - Αυξητικό τίναγμα

ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΤΕΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΤΕΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Από επάνω προς τα κάτω Από το κέντρο προς τα πλάγια

Αναλογίες των μερών του σώματος Αναλογίες των μερών του σώματος από την εμβρυϊκή ηλικία έως το 25ο έτος της ηλικίας 2 μηνών έμβρυο 5 μηνών έμβρυο Νεογέννητο 2 ετών 6 ετών 12 ετών 25 ετών

Στα 20 χρόνια της ανάπτυξης το μέγεθος: Στα 20 χρόνια της ανάπτυξης το μέγεθος: της κεφαλής 2-πλασιάζεται, του κορμού 3-πλασιάζεται, των άνω άκρων 4-πλασιάζεται, των κάτω άκρων 5-πλασιάζεται.

– Με την πάροδο της ηλικίας μεγαλώνει περισσότερο το κάτω μέρος του κρανίου. Κρανίο νεογέννητου Κρανίο ενηλίκου

«καρδιάς – αιμοφόρων αγγείων» ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Αναλογία «καρδιάς – αιμοφόρων αγγείων» ● Παιδική ηλικία: 1,3 : 1 ● Εφηβική ηλικία: 2,8 : 1 Λιποθυμικές τάσεις – ζαλάδες μετά από έντονη σωματική άσκηση

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΒΙΟ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΒΙΟ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ Βιοσωματικό είδωλο Έντονη συναισθηματικότητα Αφύπνιση ερωτικής ορμής

ΒΙΟΣΩΜΑΤΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: Η εικόνα του σώματος ΒΙΟΣΩΜΑΤΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: Η εικόνα του σώματος Έλλειψη συντονισμού κινήσεων Φόβοι και ανησυχίες για το σώμα Εμφάνιση: Τυραννία κοινωνικών στερεοτύπων • Νευρωσική ανορεξία • Παχυσαρκία • Ακμή

ΕΝΤΟΝΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΤΟΝΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Ευσυγκινησία Νευρικότητα Ανία Αποστροφή προς την εργασία • Μειωμένη σχολική επίδοση Απότομες μεταπτώσεις - Εκρήξεις Καταιγίδες και εσωτερικές συγκρούσεις

ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΟΡΜΗΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΟΡΜΗΣ Υπεραπασχόληση με το σεξ Αυτοερωτισμός Φόβοι για τη σεξουαλική Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση Διαφυλική αγωγή ικανότητα καταλληλότητα

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΕΝΕΛΙΞΗ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Αφαιρετική σκέψη Συγκεκριμένη σκέψη ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Προσυλλογιστική περίοδος ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ Προγεννητική περίοδος

Διατήρηση της ποσότητας ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ: Προσυλλογιστική περίοδος Διατήρηση της ποσότητας Α Β Γ Α1 Β1 Γ1

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ: Προσυλλογιστική περίοδος Έννοια του αριθμού

Αληθής λογική ΚΑΙ επί πιθανών – υποθετικών δεδομένων Αληθής λογική ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Συγκεκριμένη σκέψη Αφαιρετική σκέψη Αληθής λογική ΚΑΙ επί πιθανών – υποθετικών δεδομένων Αληθής λογική ΜΟΝΟΝ επί συγκεκριμένων – πραγματικών δεδομένων • Το «πραγματικό» είναι ΜΙΑ περίπτωση ανάμεσα σε πολλές άλλες πιθανές-υποθετικές. Παραγωγικός συλλογισμός Επαγωγικός συλλογισμός • Από τη γενίκευση – τον κανόνα, στα επιμέρους – στα ειδικά συγκεκριμένα ή αφηρημένα. • Από τα επιμέρους συγκεκριμένα, στη γενίκευση – στον κανόνα. • Αν όλα τα «λάρια» είναι υδρόβια και το «τέριο» είναι «λάριο», τότε, το «τέριο» είναι υδρόβιο.

ΙΔΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΔΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ Από «πραγματιστής» στη σχολική ηλικία, γίνεται «ιδεαλιστής» στην εφηβεία Ανακαινιστική διάθεση Έντονη κριτική στάση Εναντίωση σε κάθε μορφή εξουσίας – αυθεντίας Συμβατική ηθική - Αυτόνομη ηθική Αιώνια αναγέννηση

─ Δεν κατακτούν όλοι οι έφηβοι την αφαιρετική σκέψη Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! ─ Δεν κατακτούν όλοι οι έφηβοι την αφαιρετική σκέψη Η πολιτεία: Οι μαθησιακές απαιτήσεις της 2/βάθμιας Εκπαίδευσης απαιτούν πολυεπίπεδη - πολυδρομική διδακτική προσέγγιση. Τι είδους είναι η ψυχοπαιδαγωγική κατάρτιση των καθηγητών? Ο γονέας: Να χαίρεται, αντί να δυσανασχετεί, για τις «ιδεαλιστικές» αντιδράσεις του εφήβου. Προτιμάει τον έφηβο χωρίς αφαιρετική σκέψη;

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ Επιθυμία να μένει μόνος Ενδοσκοπική – αυτοαναλυτική διάθεση Ονειροπόληση Φανταστικό ακροατήριο Προσωπικός μύθος

ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ ΤΟΥ ΕΓΩ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ ΤΟΥ ΕΓΩ Απώθηση Εκλογίκευση Άρνηση Ταύτιση Παλινδρόμηση Υποκατάσταση Προβολή Διανοουμενισμός Ονειροπόληση Ασκητισμός Γνωστικός εγωκεντρισμός

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ Αυτονόμηση από ενηλίκους και προσκόλληση στους συνομηλίκους Συμμόρφωση στην εφηβική κουλτούρα ● Βιώνει έντονη αμφιθυμία Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! Τάση για ανεξαρτησία Ανάγκη για εξάρτηση

ΟΙ ΟΚΤΩ (8) ΦΑΣΕΙΣ – ΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΟΙ ΟΚΤΩ (8) ΦΑΣΕΙΣ – ΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Καταξίωση - Απόγνωση Πανανθρώπινο ενδιαφέρον ─ Αυτό-απορρόφηση Οικειότητα ─ Απομόνωση Ταυτότητα ─ Σύγχυση ρόλων Εφηβεία Φιλοπονία ─ Ενοχή Πρωτοβουλία ─ Ενοχή Αυτονομία ─ Αμφιβολία Βασική εμπιστοσύνη ─ Δυσπιστία

ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Δοτή – πρόωρα σχηματισμένη ταυτότητα Κατακτημένη ταυτότητα Παρατεταμένο μορατόριουμ Σύγχυση ρόλων Επιθυμητή διαδικασία: Κατακτημένη ταυτότητα

ΠΟΤΕ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; ΠΟΤΕ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ Η ΕΦΗΒΕΙΑ; Κατάκτηση ψυχο-κοινωνικής ωριμότητας – Βουλητική και εκτελεστική αυτονομία ενηλίκους συνομηλίκους Αποδέσμευση από Άμεση προοπτική οικονομικής αυτονομίας – Η εφηβεία αρχίζει ως ψυχο-βιολογικό φαινόμενο και καταλήγει σε ψυχο-κοινωνικό φαινόμενο. Κάθε εποχή και κάθε κοινωνία έχουν τη δική τους εφηβεία

Η εφηβική ηλικία επιμηκύνεται και προς τα δύο άκρα • Παράταση της ανάληψης του ρόλου του ενηλίκου σε βάρος της πραγματικής ενηλικίωσης. • Επίσπευση της ηλικίας της επέλευσης της ήβης σε βάρος της παιδικής ηλικίας. Μέση ηλικία το 1840 = 17,1 έτη » 1905 = 15 έτη » 1950 = 13,2 έτη ΝΕΟΛΑΙΟΙ Διαφορά στα 110 έτη 3,9 έτη

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ «ΚΡΙΣΗΣ» ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ «ΚΡΙΣΗΣ» Ισχύει η επιγένεση • Η παρούσα συμπεριφορά οικοδομείται σε ό,τι έχει προηγηθεί τα προηγούμενα χρόνια. • Παιδική ηλικία: Οι εμπειρίες της είναι ο καμβάς της μετέπειτα πορείας

2. Γνώση της «Ψυχολογίας του Παιδιού και του Εφήβου» • Από όλους τους ενδιαφερομένους - εμπλεκομένους: Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Συνομηλίκους. • Από τους ίδιους τους εφήβους. Συμβουλευτικές – Ψυχολογικές Υπηρεσίες του Σχολείου και της Οικογένειας

3. Όχι ΜΟΝΟ–λογος, αλλά ΔΙΑ–λογος! 3. Όχι ΜΟΝΟ–λογος, αλλά ΔΙΑ–λογος! ─ Δεν μιλάμε στον έφηβο, αλλά μιλάμε με τον έφηβο. ─ Να μάθουμε να ακούμε. ─ Διάλογος με ενσυναίσθηση. • Να μπαίνουμε στη θέση του άλλου. ─ Όχι κήρυγμα! • Μην ξεχνάμε τα δικά μας!

4. Όχι το γνωστό, από καταβολής κόσμου, «τροπάριο» εναντίον των νέων! 4. Όχι το γνωστό, από καταβολής κόσμου, «τροπάριο» εναντίον των νέων! «… και μήτε αισχύνεσθαι μήτε δεδιέναι τους γονέας… … οι φοιτηταί τε διδασκάλων ολιγωρούσιν…» (… και τα παιδιά δεν ντρέπονται πια και δεν λογαριάζουν τους γονείς… … οι μαθητές αντιμετωπίζουν με αδιαφορία τους δασκάλους τους…) (Πλάτων, Πολιτεία Η΄) Η Γη μας έχει τελείως εκφυλιστεί. Τα παιδιά πάψανε να ακούνε τους γονείς τους! (Αιγύπτιος ιερέας, 6.000 χρόνια πριν από σήμερα)

το ΠΩΣ το κάνουμε ή δεν το κάνουμε. 5. Το ΤΙ και το ΠΩΣ στη συμπεριφορά μας • Στη συμπεριφορά μας πιο σημαντικό είναι: Όχι το ΤΙ κάνουμε, αλλά το ΠΩΣ το κάνουμε ή δεν το κάνουμε. Ψυχολογικό κλίμα της οικογένειας

Οι δύο διαστάσεις του ψυχολογικού κλίματος: Οι δύο διαστάσεις του ψυχολογικού κλίματος: Συναισθηματικός τόνος: ΕΚΔΗΛΗ ΣΤΟΡΓΗ - ΑΠΟΡΡΙΨΗ Τρόπος χειραγώγησης: ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ - ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Τέσσερις τύποι γονέων Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Τέσσερις τύποι γονέων Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Δημιουργικότητα. Κοινωνικότητα. Συναισθηματική σταθερότητα. Έφεση για υψηλή επίδοση. Ενισχυμένο αυτοσυναίσθημα- αξιοσύνη. Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Εσωτερική ανασφάλεια. Εγωκεντρική-ναρκισσιστική συμπεριφορά. Περιορισμένη κοινωνικότητα. Προσκόλληση σε ενηλίκους («μικρομέγαλη» συμπεριφορά). Τυραννική συμπεριφορά. Υπερβολική αναστολή – νευρωτισμός Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Σχολική φοβία ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Παραβατικές παρέες – συμμορίες. Ταύτιση με ομάδες συνομηλίκων Δημιουργικές παρέες. Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ •Ευπειθέστατος στους ανωτέρους- Σκληρός στους κατωτέρους. •Υποκριτική υποτέλεια. •Τυπολάτρης. •Συναισθήματα πικρίας. •Εχθρική επιθετικότητα. •Χαιρεκακία. Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Υπερπροστατευτικοί γονείς Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ «Ι Δ Α Ν Ι Κ Ο Ι» γονείς Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς Υπερβολική αναστολή – Νευρωτισμός. Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. Σχολική φοβία. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

 Ελευθερόφρων έλεγχος 7. « Ι δ α ν ι κ ο ί » γονείς: ● Συνδυάζουν συγχρόνως τρία χαρακτηριστικά: – Έκδηλη στοργή – Αυτονομία μέσα σε όρια – Απαίτηση για ωριμότερη συμπεριφορά - Το «κλειδί» είναι:  Ελευθερόφρων έλεγχος  Σπουδάζουσα αδιαφορία

Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς Αντικοινωνικά, παραπτωματικά, εγκληματικά άτομα. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ «Ι Δ Α Ν Ι Κ Ο Ι» γονείς Αξιόλογα επιτεύγματα. Επιτυχείς κοινωνικοί ρόλοι. Απορριπτικοί - αδιάφοροι γονείς Στοργικοί-διαλεκτικοί γονείς ΕΚΔΗΛΗΣΤΟΡΓΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ Απολογητικός γραφειοκράτης. Αυταρχικός τύπος. Εχθρικοί -καταπιεστικοί γονείς Υπερπροστατευτικοί γονείς Υπερβολική αναστολή – Νευρωτισμός. Ψυχοπαθητική προσωπικότητα: Μονήρης, σκληρός, ανάλγητος εγκληματίας. Σχολική φοβία. ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ

8. Έκδηλη στοργή: Πρωταρχική ανάγκη του παιδιού 8. Έκδηλη στοργή: Πρωταρχική ανάγκη του παιδιού

9. Προσοχή στα ΔΙΑΜΕΣΑ ! Μην αντιδράς ΑΜΕΣΩΣ.  Ψυχραιμία! 9. Προσοχή στα ΔΙΑΜΕΣΑ ! Μην αντιδράς ΑΜΕΣΩΣ.  Ψυχραιμία!  Σκέψου ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να κάνεις. Σκέψου ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ.  Όχι, μόνον ΜΙΑ λύση. Μην είσαι ΑΠΟΛΥΤΟΣ στις απόψεις σου.  Χρησιμοποίησε ΦΡΑΣΕΙΣ, όπως: - «Μια ΠΙΘΑΝΗ λύση θα μπορούσε να είναι …» - «Αυτό που σκέφθηκα ΤΩΡΑ είναι …» - «ΙΣΩΣ καλό θα ήταν…» Ερέθισμα από έφηβο Αντίδραση ενηλίκου ΔΙΑΜΕΣΑ

10. Το ΧΙΟΥΜΟΡ σώζει!  Αν διαβλέπεις ότι οδηγείστε σε αδιέξοδο, μια καλή λύση είναι το ΧΙΟΥΜΟΡ.