ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 3 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. Τέλη 2ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα Οι συζητήσεις για ορισμένα βιβλία της Κ.Δ. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4ος αι.) Ο Κανόνας στη Συριακή Εκκλησία 8. Κανόνας και Εκκλησία
Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας Πρώτο Ερώτημα Ποια ήταν η Γραφή της πρώτης εκκλησίας; Α. Η Παλαιά Διαθήκη Β. Testimonia (= μαρτυρίες) Γ. Florilegia (= ανθολόγια) Όλα αυτά κυκλοφορούσαν μεταξύ των χριστιανών της πρώτης εκκλησίας.
2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» Ο λόγος του Κυρίου μεταδιδόταν προφορικά πριν καταγραφεί στα ευαγγέλια. Τα βιβλία που αποτέλεσαν την Κ.Δ. είναι το γραπτό μέρος της προφορικά μεταδιδόμενης χριστιανικής αλήθειας. Την εποχή που γράφτηκαν δεν αναγνωρίστηκαν αμέσως ως «Γραφή». Στα μέσα του 2ου αι. χωρία από τα ευαγγέλια παρατίθενται ως «Γραφήυ» (Β΄ Κλήμεντος, Επιστολή Βαρνάβα)
3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. Δεύτερο Ερώτημα Πότε έγιναν οι πρώτες συλλογές με τα βιβλία της Κ.Δ; Μια πρώτη συλλογή μαρτυρείται στο 140 μ.Χ. Έγινε από τον αιρετικό Μαρκίωνα στη Ρώμη.
Υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη μιας συλλογής των επιστολών του Παύλου πριν από το Μαρκίωνα. Β΄ Πέτρου Ιγνάτιος Αντιοχείας Πολύκαρπος Σμύρνης Ιουστίνος
Τρίτο Ερώτημα Πότε τα ευαγγέλια, οι επιστολές και τα υπόλοιπα έργα καθιερώθηκαν ως «Γραφή» ή ως η «Κ.Δ»; Ένα Corpus Paulinum είναι δυνατό να υπήρχε κατά τα τέλη του 1ου ή στις αρχές του 2ου αι. μ.Χ.
4. Τέλη 2ου αι. – Σταθμός στην ιστορία του κανόνα Ειρηναίος Λουγδούνου Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Κλήμης Αλεξανδρέας Περιλαμβάνει: Ευαγγέλια Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄ Πέτρου Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα
Ο Κανόνας του Μουρατόρι - Σημαντικό κείμενο για την κατάσταση του κανόνα κατά τα τέλη του 2ου αι.
Ο Κανόνας του Μουρατόρι – Απαριθμεί σε λατινική γλώσσα 23 βιβλία της Κ Ο Κανόνας του Μουρατόρι – Απαριθμεί σε λατινική γλώσσα 23 βιβλία της Κ.Δ. Περιλαμβάνει: 4 Ευαγγέλια 13 Επιστολές Παύλου Πράξεις Αποκάλυψη Α΄-Β΄ Ιωάννη Ιούδα Σοφία Σολομώντος Απουσιάζουν: Προς Εβραίους Ιακώβου Α΄ -Β΄ Πέτρου Γ΄ Ιωάννη
5. Οι συζητήσεις για ορισμένα βιβλία της Κ.Δ. 3ος αι. μ.Χ. Ωριγένης 4 Ευαγγέλια 13 Επιστολές Παύλου Προς Εβραίους Πράξεις Α΄ Πέτρου Α΄ Ιωάννη Αποκάλυψη Ομολογούμενα Αμφιβαλλόμενα Ιακώβου Β΄ Πέτρου B΄-Γ΄ Ιωάννη Ιούδα
6. Τελική διαμόρφωση του κανόνα (4ος αι.) 4ος αι. μ.Χ. Ευσέβιος Ομάδες βιβλίων Α. Ομολογούμενα Β. Αντιλεγόμενα Γ. Νόθα Δ. Αιρετικά Χειρόγραφο με κείμενο της Αποκάλυψης
Στην Ανατολή αμφισβητήθηκε κυρίως η κανονικότητα της Αποκάλυψης Στη Δύση διατυπώθηκαν αμφιβολίες ως προς την προς Εβραίους
Τελικός σταθμός στη διαμόρφωση του κανόνα Η 39η Εορταστική Επιστολή του Μ. Αθανασίου (367 μ.Χ.) Αναφέρονται ως κανονικά τα 27 Βιβλία της Κ.Δ. Πρώτος ο Αθανάσιος χρησιμοποιεί τον όρο «Κανών» προς δήλωση του σώματος των βιβλίων της Αγ. Γραφής Βιβλία Α. Κανονικά – Β. Απόκρυφα
Μαρτυρία για τη διαμόρφωση του Κανόνα της Κ.Δ. Κείμενο Χρον. Μαρτυρία για τη διαμόρφωση του Κανόνα της Κ.Δ. Ιγνάτιος ~110 Παραθέσεις βιβλικών χωρίων Πολύκαρπος 100 παραθέσεις βιβλικών χωρίων Μαρκίων ~140 Μαρτυρία βιβλίων της Κ.Δ. Ιουστίνος 150-160 Ειρηναίος ~180 Παραθέσεις βιβλικών χωρίων κατ’ όνομα Κλήμης 180-200 Tερτυλλιανός 200-210 Κ. Μουρατόρι 200-300 Απαριθμεί 23 βιβλία της Κ.Δ. στα λατινικά Ωριγένης 220-350 Eυσέβιος 300-330 Η περιβόητη ταξινόμηση AΘανάσιος ~367 Κατάλογος με τα βιβλία της Κ.Δ. στην 39η Επιστολή
7. Ο Κανόνας στη Συριακή Εκκλησία Μέχρι και τον 4ο αι. επικρατούσε το «Δια Τεσσάρων» του Τατιανού που ονομαζόταν «Ευαγγέλιο των μικτών». Η Πεσσίτα (5ος αι.) περιλαμβάνει 22 βιβλία της Κ.Δ. 4 ευαγγέλια 14 παύλειες επιστολές 3 καθολικές (Ιακ, Α΄ Πε, Α΄ Ιω) Πράξεις
Πώς οδηγήθηκε η εκκλησία στη συγκέντρωση των βιβλίων 8. Κανόνας και Εκκλησία Τέταρτο Ερώτημα Πώς οδηγήθηκε η εκκλησία στη συγκέντρωση των βιβλίων Οι λόγοι 1. Ο Μαρκίων 2. Κυκλοφορία αποκρύφων έργων 3. Το concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας γίνεται το οριστικό κριτήριο για την αποδοχή των βιβλίων
Παράγοντες που καθόρισαν την αποδοχή των βιβλίων στον Κανόνα της Κ.Δ. 1. Η αποστολική προέλευση Concensus (η ομόφωνη γνώμη) της εκκλησίας