2.2 Ενδο-οικογενειακή βία ως έμφυλη βία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Advertisements

(Από το Τι είναι... Η ΒΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΣΩΜΑΤΙΚΗ! Σίγουρα όμως, αυτή η μορφή της είναι η πιο φανερή και η πιο επικίνδυνη τόσο για τη σωματική.
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Συμφωνίας Άμεσου Διακανονισμού Ζημιών
Προσωπικές δεξιότητες
Όταν χρειαζόμαστε βοήθεια,
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός (Bullying)
Ερευνητική εργασία των μαθητριών: Ερευνητική εργασία των μαθητριών: Μουτσάι Λάουρα Νικολακάκη Έφη Νικολιδάκη Έλια Τσιμπούκου Ιωάννα ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΒΙΑ.
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
Κοινωνικές Δεξιότητες
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΚΟΣΜΑΣ ΠΕΦΑΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΠΕΡΟΥΛΗΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΞΙΝΟΣ
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Η Νεανική Παραβατικότητα
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δικαιώματα παιδιού και καταπάτησή τους
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ Ενδοοικογενειακή βία – Επιδημιολογικά στοιχεία  1 : 3 γυναίκες έχει υποστεί σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση κατά τη.
Σχολικός Εκφοβισμός Τι ακριβώς είναι ; Πώς αντιμετωπίζεται από το θύμα ; Πώς αντιμετωπίζεται από τον παρατηρητή ;
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
«Κάθε βίαιη πράξη που βασίζεται στο φύλο και έχει σαν αποτέλεσμα τη σωματική, σεξουαλική και ψυχολογική βλάβη ή δυστυχία για τις γυναίκες, συμπεριλαμβανομένων.
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
Ενδοοικογενειακή Βία Λύσεις-Αντιμετώπιση
Προβλήματα των γυναικών στον σύγχρονο κόσμο
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Πρόληψη & αντιμετώπιση Ερασμία Φείδη Ψυχοπαιδαγωγός – Αναπληρώτρια Επιστημονικά Υπεύθυνη Κέντρου Πρόληψης «Σχεδία»
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ Εργασία για Κοινωνιολογία
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Μαρία Παπαδάκη. Η αντιμετώπιση του προβλήματος πριν την εκδήλωσή του Μείωση της ζήτησης – Προαγωγή της υγείας WHO: Προαγωγή της υγείας αποτελεί η ανάπτυξη.
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Η ΒΙΑ ΑΠΛΩΝΕΙ ΤΑ ΔΙΧΤΥΑ ΤΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΡΑΚΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΒULLING... Το μπούλινκ (σχολικός εκφοβισμός) εμφανίζεται στα σχολεία ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του κόσμου ως λεκτική, σωματική, σεξουαλική,
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
3o ΛΥΚΕΙΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ ΕΡΕΥΝΙΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ-Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΘΕΜΑ:Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ ΟΜΑΔΑ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΙΩΣΗΦ.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΟμΑδα 1 - Ενδοοικογενειακη Βια
Τα επαγγέλματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας;
Project Όνομα: Μαρία – Ηλέκτρα Γοντσιτοπούλου Τάξη: Β’1
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτικά σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική.
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ BULLING.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΑ Project:βία και παραβατικότητα (LA VITA E BELLA)
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Ερευνα για την σχολικη βια
Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2.2 Ενδο-οικογενειακή βία ως έμφυλη βία

Η σύνδεση της κακοποίησης με το φύλο των θυμάτων είναι κατανοήσιμη μέσα από δυο άξονες: -Επιδημιολογικά δεδομένα -Kοινωνικοπολιτισμική κατασκευή του φύλου

Στο χώρο της κακοποίησης ενηλίκων, το γυναικείο φύλο θεωρείται ο κυριότερος προβλεπτικός παράγοντας επικινδυνότητας. οι γυναίκες, ως ενήλικες αλλά και παιδιά, εκτίθενται σε πολλές μορφές κακοποίησης, (APA, 1985. O’ Leary 1986).

Η ενδοοικογενειακή βία δεν ήταν αναγνωρίσιμη έως πριν από τέσσερις δεκαετίες, ως την εποχή πιέσεων για νομικές αναδιαρθρώσεις (Kia-Keating, Grossman & Sorsoli, 2005). Οι κακοποιημένες γυναίκες παρουσιάζουν ευρύ φάσμα συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων ως αποτέλεσμα επαναλαμβανόμενης κακομεταχείρισης με αποτέλεσμα πολύ συχνά τα συμπτώματα να θεωρούνται ότι πηγάζουν από προσωπική ψυχοπαθολογία (APA, 1985).

Σύμφωνα με τον Wolfe (2006), η αναζήτηση των φαινομένων βίας και των επιπτώσεων τους πρέπει να αναζητηθεί στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Είναι σαφές ότι σε μια οικογένεια δεν αντιλαμβάνονται όλοι τη βία με τον ίδιο τρόπο και δεν έχουν τις ίδιες επιπτώσεις, με τις γυναίκες και τα παιδιά να αποτελούν τα πιο ευάλωτα μέλη. Τα παιδιά και οι νέοι ουσιαστικά αντανακλούν τις εμπειρίες τους από την οικογένεια από την οποία προέρχονται, τόσο ως προς τις θετικές όσο και τις αρνητικές συμπεριφορές.

Κακοποίηση θεωρείται κάθε βίαιη αλληλεπίδραση σε συνθήκες κοινής συμβίωσης όπου η γυναίκα καταπιέζεται ή τραυματίζεται (Correra, 1987).

πρόβλεψη βίας κοινωνικές στάσεις του ευρύτερου περιβάλλοντος χαρακτηριστικά και η στάση του άντρα η σχέση του ζευγαριού προηγούμενο ιστορικό κακοποίησης

Μελέτη στάσεων απέναντι στο βιασμό ενός δείγματος φοιτητών / ριών Ήδη από την εποχή της Brownmiller (1975) η πράξη του βιασμού είναι μια πράξη βίας που προκαλείται, δικαιολογείται και κατά συνέπεια διατηρείται μέσα από στερεότυπες κοινωνικές αντιλήψεις για το ρόλο της γυναίκας.

αντιλήψεις για την υπαιτιότητα της γυναίκας-θύματος Σύμφωνα με τον ορισμό του Ο.Η.Ε. (Untited Nations, 1985) «θύμα εγκλήματος» είναι το πρόσωπο το οποίο υπέστη φυσική ή ψυχική βλάβη ή κάκωση, υλική απώλεια ή ζημιά ή άλλη κοινωνική μείωση ως αποτέλεσμα εγκληματικής συμπεριφοράς. - ο χαρακτηρισμός κάποιου ως θύματος δεν σημαίνει αυτόματα την απαλλαγή από την υπαιτιότητα.

Η Burt (1980) προτείνει ότι το στερεότυπο της γυναικείας κατωτερότητας είναι υπεύθυνο για τις πράξεις βιασμού αλλά και την υιοθέτηση μύθων για την υπαιτιότητα της γυναίκας. Η ίδια όμως συνδέει τους μύθους και με άλλες τρεις διαστάσεις: Α. Σεξουαλικός συντηρητισμός Β. Πεποιθήσεις εχθρικής σεξουαλικότητας Γ. Αποδοχή διαπροσωπικής βίας

Πίνακας 1 Αντιλήψεις για τον ορισμό βιασμού Φοιτητές/ριες ΑΠΘ Ν=150 Δικηγόροι Ν=10 Ν* % Η περίπτωση που η γυναίκα υποκύπτει μετά από… Λεκτικές απειλές για σωματική ακεραιότητα 49 32.7 3 30 Λεκτικές απειλές εκτός σωματικής ακεραιότητας 28 18.7 Απειλή με όπλο 132 88 10 100 Κατοχή όπλου χωρίς απειλή 26 17.3 Έντονη σωματική βία 139 92.7 Ελαφριά σωματική βία 64 42.7 4 40

Πίνακας 2 Συγκρίσεις βαθμού συμφωνίας με τις δηλώσεις, ανάλογα με το φύλο Προτάσεις ερωτηματολογίου % Συμφωνίας («Συμφωνώ απόλυτα» + «Συμφωνώ») Άνδρες Χ2 Β.Ε. =3 p   Στο βιασμό, ποτέ δεν πρέπει να καταλογίζονται ευθύνες στο θύμα 35.1 73.2 22.94 .005 Όλοι οι βιαστές είναι ψυχικά άρρωστοι Μια γυναίκα μπορεί να αποφύγει το βιασμό αν θέλει 48.1 16.7 18.9 Ένας άντρας που βιάζει μια γυναίκα θα πρέπει να καταδικάζεται τουλάχιστον σε 30 χρόνια φυλάκισης 36.8 59.2 8.74 .05 Μια γυναίκα που έχει βιαστεί είναι λιγότερο επιθυμητή ερωτικά Ο βιασμός δίνει την ευκαιρία στους άντρες να επιδείξουν τον ανδρισμό τους Πολλές γυναίκες εύχονται μυστικά να βιαστούν 61.3 14.1 41.36 Για μερικές γυναίκες, τους αξίζει να βιαστούν 45.2 18.47 Πολλές γυναίκες προκαλούν το βιασμό με το ντύσιμο ή τη συμπεριφορά τους 76.5 54.2 17.17 Οι ήσυχες γυναίκες δεν βιάζονται 24.7 2.8 14.95 Οι περισσότερες κατηγορίες βιασμού είναι αβάσιμες 25.7 11.1 16.39 Ο βιασμός είναι η έκφραση μιας ακράτητης επιθυμίας για σεξ Ο βιασμός είναι έκφραση επιθετικότητας απέναντι στη γυναίκα 65 84.5 8.54 Οι βιαστές είναι σεξουαλικά καταπιεσμένα άτομα 67.5 86.1 8.92 Στις περισσότερες περιπτώσεις βιασμού, οι γυναίκες «πήγαιναν γυρεύοντας» 35.9 17.26 Η αιτία των περισσότερων βιασμών είναι το ίδιο το σεξ

Ο βιασμός μιας γυναίκας από ένα γνωστό της άντρα δεν σημαίνει παρά μια γυναίκα που άλλαξε γνώμη την τελευταία στιγμή Οι καταδικασμένοι βιαστές θα έπρεπε να ευνουχίζονται 10.4 18.3 13.45 .005 Μια γυναίκα θα έπρεπε να αισθάνεται ενοχές μετά το βιασμό 14.5 5.6 18.61 Ο βαθμός της αντίστασης της γυναίκας θα πρέπει να αποτελεί το κυριότερο κριτήριο για τη δικαστική απόφαση ενοχής του βιαστή Η απειλή του βιασμού χρειάζεται για να συγκρατεί ορισμένες γυναίκες στη θέση τους 25 8.4 10.65 .05 Το προηγούμενο ιστορικό μιας γυναίκας θα έπρεπε να παίζει ρόλο στη δικαστική απόφαση για την ενοχή του δικαστή Η ηλικία και η εμφάνιση του θύματος επηρεάζει το βαθμό ενοχής του βιαστή 48.7 29.2 15.29 Αν το θύμα είχε προηγούμενες ερωτικές σχέσεις με το βιαστή της, μειώνεται ο βαθμός ενοχής του δεύτερου

Αντί επιλόγου «δεν απαντώ εις το ερωτηματολόγιό σας γιατί είμαι ήδη απόλυτος στις απόψεις μου. Οι γυναίκες αρέσκονται να βιάζονται και είναι αποκλειστικά οι ίδιες υπεύθυνες για ότι τους συμβαίνει» (!!!)

Πρόγραμμα Σχέσεων Νεότητας (Youth Relationships Project -YRP) (Wolfe et al., 2003 απευθύνεται σε έφηβους που ανήκουν σε υψηλή ομάδα κινδύνου λόγω ιστορικού κακοποίησης και αντίξοων κοινωνικοοικονομικών συνθηκών Η επίτευξη των στόχων επιχειρείται μέσα από την εστίαση σε θετικές εναλλακτικές μορφές αντιμετώπισης της επιθετικότητας, χρησιμοποιώντας δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και συζητώντας τις προσδοκίες που σχετίζονται με το φύλο Το περιεχόμενο στηρίζεται σε προγράμματα εκμάθησης δεξιοτήτων και σε φεμινιστικές θεωρίες σχετικά με τις κοινωνικές αξίες οι οποίες προάγουν διακριτικές και βίαιες συμπεριφορές μέσα από τις διαφοροποιήσεις φύλου.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρία είδη δράσεων Εκπαίδευση και ενημέρωση Το τμήμα αυτό στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας των εφήβων να αναγνωρίζουν μορφές βίαιης συμπεριφοράς σε διαφορετικά πλαίσια (όπως η κακοποίηση παιδιών, κακοποίηση γυναικών, σεξουαλική παρενόχληση, ρατσισμός), με ιδιαίτερη έμφαση σε ζητήματα δύναμης και κυριαρχίας στις σχέσεις ανδρών και γυναικών. Ανάπτυξη δεξιοτήτων Περιλαμβάνει δεξιότητες ακρόασης και επικοινωνίας, με στόχο την αναζήτηση εναλλακτικών της βίας λύσεων στις περιπτώσεις όπου βρίσκονται σε θέση καταπίεσης ή κακοποίησης Κοινωνικές δράσεις Οι έφηβοι αναλαμβάνουν να επικοινωνήσουν και να επισκεφτούν υπηρεσίες και δομές στην κοινότητα τις οποίες θεωρούν απόμακρες και απειλητικές, θα ήταν όμως δυνάμει υποστηρικτικές, όπως, π.χ., η αστυνομία, αλλά και αναλαμβάνουν δράσεις οι οποίες βοηθούν στην ενεργητική συμμετοχή για τη μείωση της βίας στην κοινότητα, όπως, π.χ., οργάνωση εκδήλωσης για τη συγκέντρωση χρημάτων για καταφύγια γυναικών κακοποιημένων γυναικών.