Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΕΓΚΗΜΑΤΑ Παρουσίαση από : Πούλου Τίνα Θωμαΐδα Χατζηθωμά.
Advertisements

Η τιμή και το χρήμα- Κων/νος Θεοτόκης
Κ. Θεοτόκης «Η τιμή και το χρήμα» Ομάδα εργασίας :
Κάποτε ήταν μια κοπέλα τυφλή. Μισούσε τον εαυτό της που ήταν τυφλή
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
Το Β3 παρουσιάζει Μουσική επένδυση για τις επόμενες 8 διαφάνειες: Η καντάδα της παραλίας, της Ελένης Καραΐνδρου από την ταινία Η τιμή της αγάπης.
Εδώ απαθανατίζεται η Ρήνη στην αγκαλιά του μέλλοντα συζύγου της Αντρέα !
Η ηλεκτρονική παρουσίαση του λογοτεχνικού της Ζωρζ Σαρρη αποτελεί μια καινοτομία στο μάθημα του λογοτεχνικού. Η παρουσίαση αυτή παρουσιάστηκε την ημέρα.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Ο Μυστικός Κήπος F. H. Burnett Μάριος Σταύρου Α2.
Παρουσίαση του βιβλίου Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
Εδώ απαθανατίζεται η Ρήνη στην αγκαλιά του μέλλοντα συζύγου της Αντρέα !
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ ΣΑΡΡΑ ΝΙΚΟ
Κωνσταντίνος Θεοτόκης <<Η τιμή και το χρήμα>>
Μια ιστορία για δύο βότσαλα Πάνω σε φωτογραφίες της Κίνας!
Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου
«Γυναίκες εσμεν αθλιώτατον φυτόν»
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του.
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κ΄ Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΑΞΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ
Πηνελοπης δελτα, O τρελαντωνης. Μυθiςτορhμα
3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, Εργαστήρι Δημιουργικής Ανάγνωσης & Γραφής
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Κωνσταντίνος Θεοτόκης Κωνσταντίνος Θεοτόκης Κέρκυρα (η μητέρα του ήταν ανιψιά του Ιάκωβου Πολυλά) Παρακολουθεί μαθήματα φιλοσοφίας στα Πανεπιστήμια.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2.2 Κανόνες Δικαίου και Ηθικής: Η διαφορά
Βιβλιοπαρουσίαση Άντρεα Σπύρου Ε’1.
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
“ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ” 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
«εάν όλοι βοηθούσαμε ο ένας τον άλλον, κανένας άνθρωπος δεν θα ήταν εξαρτημένος από την τύχη» ~ Μένανδρος ~
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Παναγιώτα Τσαρχά Αθανασία Χατζή Πληροφορική Σχολικό έτος Fprovocateur.gr%252Fpost%252F3728%252Falikh-boygioyklakh-otan-mia- mera-tha-fygw-apo-th-zwh-e-peite-pws-xasate-ena-
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Γραμματολογικά στοιχεία  Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925  Συνεργάστηκε με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο,
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ UNICEF ΜΕ ΘΕΜΑ: “Να σας γνωρίσω τους φίλους μου, τα παιδιά του κόσμου” ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ: “ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ”
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
Αφήγηση αφήγηση.
Μία ταινία του Κώστα Γαβρά
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
στην αξιοπρέπεια του ανθρώπου.
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
ΣΟΦΟΚΛΗΣ Ηλέκτρα – Αντιγόνη.
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
Εργασία στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής 2 Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΑΞΗ Γ1 ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Κ.ΣΤΡΑΤΗΣ.
ΣΤΕΛΛΑ ΒΙΟΛΑΝΤΗ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
14 ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου. Για τα παιδιά:  Τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν πολύ θετική στάση για τους εαυτούς τους και για το σχολείο τους.  Δείχνουν.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης Δέσποινα Βαλεντίνα Γκιόκα

Το Βιβλίο Σε ένα προάστιο της Κέρκυρας τον 20ο αι. ζούσε η Επιστήμη με την οικογένεια της. Φρόντιζε μόνη το σπίτι, αφού είχε άντρα μέθυσο. Η κόρη τους, η Ρήνη ερωτεύτηκε τον Αντρέα από χρεοκοπημένη οικογένεια. Για να την παντρευτεί ζητούσε συγκεκριμένο χρηματικό ποσό για προίκα. Η Επιστήμη δεν το διέθετε και έτσι η Ρήνη έφυγε μαζί του και έμεινε έγκυος αστεφάνωτη. Η μητέρα της τον βρήκε, για να διαπραγματευτούν για τα χρήματα όμως την έδιωξε.

Πάνω στα νεύρα της τον μαχαίρωσε και την συνέλαβαν Πάνω στα νεύρα της τον μαχαίρωσε και την συνέλαβαν .Του ζήτησε υπεράσπιση στο δικαστήριο με αντάλλαγμα τα χρήματα. Όμως η Ρήνη τον απαρνήθηκε λέγοντας ότι θα μεγαλώσει μόνη της το παιδί, γιατί μετά από όλα αυτά η αγάπη της τελείωσε.

Πρόσωπα βιβλίου Η οικογένεια: Μητέρα Επιστήμη, Πατέρας Τρίνκουλος, Η κόρη τους η Ρήνη και ακόμα τρία αδέρφια. Οι άλλοι: Ανδρέας, ο Θείος του ο Σπύρος, ο φίλος του Αντώνης και οι γειτόνισσες. Τεχνική Κυριαρχεί η δημοτική γλώσσα με ιδιωματισμούς της Κέρκυρας. Το ύφος είναι απλό, ζωντανό και παραστατικό. Ο Συγγραφέας χρησιμοποιεί εξωτερική αφήγηση. Κυριαρχεί ένας αφηγητής ετεροδιηγητικός με διακριτική και περιορισμένη παρουσία που εστιάζει στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων. Η εξέλιξη του αφηγηματικού χρόνου είναι γραμμική και οι αφηγηματικοί τρόποι είναι κυρίως ο διάλογος και ο εσωτερικός μονόλογος.

Η τιμή και το χρήμα Το θέμα του βιβλίου είναι αυτό ακριβώς που λέει ο τίτλος: Η τιμή και το χρήμα, ως αντιθετικό ζεύγος εννοιών. Η τιμή: Η υπόληψη της οικογένειας, η τιμή της κοπέλας, ο λόγος του άνδρα. Το χρήμα: Ως κινητήριος δύναμη της κοινωνίας, οι ήρωες το βλασφημούν (πανάθεμα τα τάλαρα), ο θεσμός της προίκας. Η δύναμη του χρήματος μέσα στο βιβλίο παρουσιάζεται καταστροφική, αφού κατορθώνει να υποτάξει τον έρωτα και να συντρίψει την ευτυχία του ανθρώπου. Στη ζυγαριά του Θεοτόκη το βάρος πέφτει στην τιμή και στην αξιοπρέπεια του ανθρώπου.

Η Ηρωίδα Η νεαρή ηρωίδα, κερδίζοντας την κοινωνική της απελευθέρωση με την αποπομπή του Αντρέα και την έξοδό της στην εργασία, χάνει τη χαρά της ζωής. Η απελευθέρωσή της είναι εσωτερική. Ο εσωτερικός της κόσμος μετασχηματίζεται από την προσωπική της δοκιμασία, ενώ η εξωτερική πραγματικότητα παραμένει αναλλοίωτη. Βρίσκεται στο τραγικό δίλλημα να εκλέξει ανάμεσα στον έρωτα και την ηθική στάση. Εδώ διαφοροποιείται η θέση του Θεοτόκη από το γενικό πλαίσιο των θεωρητικών και πολιτικών ιδεών της εποχή του: στο δίλημμα. Στο πρόσωπο της Ρήνης προβάλλεται μια μορφή ιδανική.

Η συμπεριφορά της Ρήνη ήταν ενάντια στην τότε κοινωνική θέση της γυναίκας! Έφυγε με αυτόν που ήθελε, έμεινε έγκυος χωρίς να είναι παντρεμένοι και στο τέλος τον αρνήθηκε κιόλας. Σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν έβγαιναν από το σπίτι και παντρεύονταν με προξενιά.

Είχε δύο επιλογές. Από την μια το χρήμα (προίκα), μαζί με το παιδί και τον άντρα σε ένα ήρεμο και ξεκούραστο περιβάλλον. Από την άλλη μια κουραστική ζωή που έπρεπε να παλέψει μόνη της, για να αναθρέψει το παιδί. Όλα ήταν ανήθικα, όμως αυτή διάλεξε να φερθεί ηθικά. Παράβλεψε το συμφέρον της και αρνήθηκε την έτοιμη ζωή.

Η κοινωνία Το ενδιαφέρον του συγγραφέα για τις συγκρούσεις μέσα στην κοινωνία είναι έκδηλο. Ένας γενικός τόνος συναλλαγής απλώνεται σα σκιά πάνω από το βιβλίο. Η ζωή στην ελληνική επαρχία δεν είναι για το Θεοτόκη ούτε ειδυλλιακή ούτε αγνή, οι άνθρωποί της δεν είναι ούτε απλοϊκοί ούτε απονήρευτοι. Ο Θεοτόκης ζωγράφισε την ελληνική επαρχία όπως την είδε, απαλλαγμένος από αυταπάτες, με γνώση και αλήθεια.

Τα πρόσωπα του αφηγήματος, υποταγμένα στις απαιτήσεις μιας πλοκής που εξαρτά τη μοίρα τους από το κοινωνικό σύστημα και τη διάρθρωση της κοινωνίας, παρουσιάζονται ωστόσο ζωντανά, πειστικά, αυθύπαρκτα, με καθαρές τις γραμμές και τις ιδιομορφίες της ιδιοσυγκρασίας τους. Και το δράμα στην ουσία του είναι αυτό: όλοι να υποφέρουν και κανείς τους να μην είναι προσωπικά υπεύθυνος. Οι άνθρωποι για το Θεοτόκη είναι τα μοιραία, ανεύθυνα, θύμα ενός κοινωνικού συστήματος που βασίζεται στην αδικία.

Βιβλιογραφία Σαχίνης Α Βιβλιογραφία Σαχίνης Α., 1958, Το νεοελληνικό μυθιστόρημα, Αθήνα, Βιβλιοπολωλείον της «Εστίας». Μπαλάσκας Κ., 2001, Ανάγνωση λογοτεχνίας, Αθήνα, Σαββάλας. Παγανός Γ.Δ., 2002, Η νεοελληνική πεζογραφία, Θεωρία και πράξη, Θεσσαλονίκη, Κώδικας. Οι φωτογραφίες στην παρουσίαση είναι από την ταινία: <<Η τιμή της Αγάπης>>, σε σκηνοθεσία Τώνιας Μαρκετάκη (1984).