Το Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) ως παράγοντας που σχετίζεται με την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά σχολικής ηλικίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
Advertisements

Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παραβατικότητα ανηλίκων. Εκτίμηση επικινδυνότητας και αναγκών τους
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Στατιστικής.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ «ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΥΠΕΠΘ
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Πανεπιστήμιο Κρήτης Υπουργείο Υγείας Υπουργείο Παιδείας&Πολ/μού.
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Βλάχος Φίλιππος & Παπαδημητρίου Άρτεμις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν το Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ το 2008 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Β΄ Παθολογικο τμήμα – Γ.Ν. Θεσσαλονίκης « ο Αγ. Δημήτριος »
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Οι κίνδυνοι, οι τρόποι προφύλαξης και γενικές πληροφορίες
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Το υπερκινητικό παιδί στη σχολική τάξη Συμπεριφορική – Γνωστική Προσέγγιση Αγγελίδης Νικόλαος.
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας (23-26 Νοεμβρίου 2006) Ανακοίνωση του Στέφανου Χρ. Κουμαρόπουλου Δρ. Παν. Αθηνών Υπευθύνου Συμβουλ. Σταθμού.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ ΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ - FACEBOOK
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Βιβλία για τη ΔΕΠ-Υ 1/2 biblionet.gr arsi.gr.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
….για πολλές ώρες…..
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΕΠ / Υ - Ι V ( για γονείς και εκπαιδευτικούς ) Μάθημα : ΔΕΠ / Υ – Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις Διδάσκουσα : Ε. Διδασκάλου.
Προσαρμοσμένη Κινητική Δραστηριότητα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Schoolers: Μια δομή για εφήβους Σχολική Διαρροή Μπάρλου Έφη Παιδοψυχίατρος Μονάδα Εφηβικής Υγείας Β Παιδιατρική Κλινική Νοσοκομείο Παίδων «Π& Α. Κυριακού»
ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΣΤΟΝ ΕΦΗΒΙΚΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ. ΜΕΛΕΤΗ I. FAMILY Τορναρίτης Μ., Χατζηγεωργίου Χ.,
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ-ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ελληνική Κλίμακα Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ
ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ – Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). Το σύνδρομο υπερκινητικότητας και διάσπασης.
εκπαιδευτικη μεταβαση
Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Δυσκολιών- SDQ
Εισαγωγή στην ψυχοπαθολογία- Διάλεξη v: ΔΕΠ-Υ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Διδάσκουσα: Διδασκάλου Ε.
Το παιδί με «Διάσπαση Προσοχής» (Inattention):
TROLL GAMERS ΘΕΜΑ: Ο ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Ε4 ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εκφοβισμός ≠ Επιθετικότητα ή πείραγμα
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
1. Αίσθηση ζωντάνιας τρόποι που η φύση λειτουργεί θεραπευτικά για την ψυχή και το μυαλό.
Ψυχολογικες και μαθησιακεσ διαταραχες
ΔΕΠ-Y και άλλες Διαταραχές
Εταιρεία Προαγωγής Ψυχικής Υγείας Ηπείρου
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) ως παράγοντας που σχετίζεται με την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά σχολικής ηλικίας. Θ.Σεϊτανίδης Α.Σέμκου, Κοτρώνη Ε., Νακοπούλου Ε., Μπλούμη Α., Μπέκα Α., Μαρκοβίτης Μ. Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Τμήμα Ψυχικής Υγείας Παιδιών – Εφήβων, «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ», Θεσ/νίκη. Εισαγωγή Το σύνδρομο διάσπασης προσοχής – υπερκινητικότητας, γνωστό ως ΔΕΠ-Υ (διαταραχή ελλειμματικής διαταραχής – υπερκινητικότητας), είναι όρος που περιγράφει μία από τις συχνότερες διαταραχές που εμφανίζονται στην παιδική ηλικία και απασχολούν τους ειδικούς ψυχικής υγείας, με τις επιπτώσεις που έχουν στην εξέλιξη του παιδιού (μειωμένη σχολική επίδοση, δυσκολίες κοινωνικής προσαρμογής/σχέσεις με συνομηλίκους). Τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου της ΔΕΠ-Υ όπως η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα, η διάσπαση προσοχής, η αδυναμία οργάνωσης αποτελούν στοιχεία που αναγνωρίζονται ως πρώιμες ενδείξεις ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και σαφώς δυσχεραίνουν σημαντικά τη μαθησιακή διαδικασία. Στην παρούσα εργασία αναλύονται οι περιπτώσεις παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, που έχουν παραπεμφθεί στο Ιατρείο Υπερκινητικότητας του Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου. Οι περιπτώσεις αυτές εξετάζονται ως προς τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία) και ως προς το μαθησιακό τους επίπεδο (αν παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, το είδος των δυσκολιών αυτών, την συνοσηρότητα. Αποτελέσματα  Όσον αφορά τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, σχεδόν τα μισά από τα παιδιά που εξετάζονται στο Ιατρείο ΔΕΠ-Υ (42%) έχουν μαθησιακές δυσκολίες.  Για το 64% των παιδιών αυτών, οι μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζούν είναι ειδικού τύπου.  Ως προς την ηλικία, τα 2/3 περίπου των παιδιών είναι της πρώτης σχολικής ηλικίας, και παρά το ότι οι μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζουν είναι από τους βασικούς λόγους παραπομπής, η οικογένεια και όχι το σχολείο είναι ο συχνότερος παραπέμπων.  Τα παιδιά με διάγνωση μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠ-Υ & μαθησιακές δυσκολίες, όπως παρατηρείται από το προφίλ στο νοομετρικό τεστ Wisc-III και τη μαθησιακή εκτίμηση, αποδίδουν χαμηλότερα των δυνατοτήτων τους. Δείγμα  Το δείγμα αποτελείται από 71 παιδιά που προσήλθαν στο Ιατρείο της Υπερκινητικοτητας.  Η αναλογία φύλου ήταν 2:1 (αγόρια:κορίτσια).  1/2 από τα παιδιά που προσήλθαν στο Ιατρείο ΔΕΠ-Υ έχουν ως αρχικό λόγο παραπομπής τις μαθησιακές δυσκολίες. Οι δυσκολίες των παιδιών με ΔΕΠ-Υ δεν περιορίζονται στα πρωτογενή συμπτώματα της απροσεξίας, της παρορμητικότητας και της υπερκινητικότητας. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια κατηγορία προβλημάτων που παρουσιάζεται σε αυξημένη συχνότητα σε αυτά τα παιδιά. Δεν αντιμετωπίζουν όλα τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μαθησιακές δυσκολίες, ωστόσο, έχουν αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης τέτοιων προβλημάτων. Η ΔΕΠ-Υ μπορεί να επηρεάζει τόσο την απόκτηση των γνωστικών δεξιοτήτων, όσο και την ικανοποιητική και αποτελεσματική αξιοποίηση των δεξιοτήτων που έχουν αποκτηθεί, κάτι που μπορεί να δημιουργεί δυσκολίες κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Τα περισσότερα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που παραπέμπονται σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας έχουν μειωμένες σχολικές επιδόσεις σε σχέση με το νοητικό τους επίπεδο. Οι δυσκολίες τους αυτές συχνά οφείλονται στα συμπτώματα της διαταραχής ή σε συνυπάρχουσα μαθησιακή δυσκολία. Ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών με ΔΕΠ-Υ έχουν λάβει διάγνωση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι οι μαθησιακές δυσκολίες στη γραπτή έκφραση είναι πιο συχνές σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε σύγκριση με μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση και στα μαθηματικά, ενώ άλλες ότι τα ποσοστά των δυσκολιών στην ανάγνωση είναι υψηλότερα από τα ποσοστά δυσκολιών στη γραπτή έκφραση και στα μαθηματικά. Βιβλιογραφία: 1. August, G. J., & Garfinkel, B. D. (1990). Comorbidity of ADHD and Reading Disability Among Clinic-Referred Children. Journal of Abnormal Child Psychology, 18(1), Barkley, R. A. (1995). A closer look at DSM-IV criteria for ADHD: Some unresolved issues. The ADHD Report, 3, Del’Homme, M., Kim, T. S., Loo, S. K., Yang, M. H., & Smalley, S. L. (2007). Familial Association and Frequency of Learning Disabilities in ADHD Sibling Pair Families. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 55– Dykman, R. A., & Ackerman, P. T. (1991). ADD and specific reading disability: Separate but often overlapping disorders. Journal of Learning Disabilities, 24, Faraone, S. V, Biederman, J., Lehman, B. K, Keenan, K., Norman, D., Seidman, L. J., Kolodny, R., Kraus, I., Perrin, J., Chen, W. J. (1993). Evidence for the independent familial transmission of attention deficit hyperactivity disorder and learning disabilities: results from a family genetic study. American Journal of Psychiatry, 150, 891– Fletcher, J. M., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (1999). Comorbidity of learning and attention disorders. Pediatric Clinics of North America, 46, 885– Mayes, S. D., Calhoun, S. L., Crowell, E. W. (2000). Learning Disabilities and ADHD: Overlapping Spectrum Disorders. Journal of Learning Disabilities, 33 (5), McGee, R. & Share, D. L. (1988). Attention deficit disorder-hyperactivity and academic failure: Which comes first and what should be treated? Journal of American Academy of Child Adolescent Psychiatry 27, McGee, R., & Share, D. (1988). Attention deficit disorder-hyperactivity and academic failure: Which comes first and which should be treated? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 27, Semrud-Clikeman M. S., Biederman, J., Sprich, S., Krifcher, B., Norman, D., Faraone, S. (1992). Comorbidity between ADHD and learning disability: a review and report in a clinically referred sample. Journal of American Academy of Child Adolescent Psychiatry 3, 439–448.Mayes, S. D.Calhoun, S. L.Crowell, E. W. Σχολιασμός