Η τέχνη για την τέχνη ή στρατευμένη τέχνη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
Advertisements

Μια όμορφη ιστορία του Paulo Coelho
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Αυτό το ΤΑΝΤΡΑ ήρθε από την Ινδία. Δεν πειράζει αν είσαι ή οχι προληπτικός, αξίζει ο κόπος να διαβάσεις...OK? Αυτό είναι ένα Tantra Totem Nepalese για.
«Για σκέψου...» Πατήστε το κουμπί του ποντικιού ή Page Down...
Η εθνική αντίσταση μέσα από την τέχνη της χαρακτικής
Απόσταγμα σκέψεων (26).
27 ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Το Απέραντο Γαλάζιο.
Τατουαζ και body-piercings
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
«Έχετε σκεφτεί ότι...»
Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Αποτελεί έναν ευρύτερης ερμηνείας όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψουμε την διαδικασία, της οποίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16ο Η παραβολή της τελικής κρίσης: Πώς αξιολογούνται οι άνθρωποι στη Βασιλεία του Θεού Συχνά αναρωτιούνται οι άνθρωποι: Τι δίνει στη ζωή ποιότητα.
Έχεις δύο επιλογές! από το
ωρα σκεφτομαι στιχο για να φιαξω…
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Όλα τώρα γύρω μου γελούνε κι απ’ αγάπη τώρα με μεθούνε σαν φιλώ γλυκά τα δυο σου χείλη που `ναι σαν τριαντάφυλλα τ’ Απρίλη.
17 Ν ΟΕΜΒΡΗ χρόνια μετά Τα πέτρινα χρόνια ( )
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΜΟΥ ΦΕΤΟΣ..
Κωστής Κουρσάρης Μιχάλης Κοντοπίδης
27o Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου του στην Κέρκυρα.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
Πόλεμος και Ειρήνη: Πόλεμος:.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Εξάντας Ελλήνων Κυβερνήτες Η πειθώ είναι δυνατότερη της διαταγής. Αντώνιος Περιπατητής.
Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
Η γιορτή της μητέρας Η γιορτή της μητέρας ή ημέρα της μητέρας είναι κινητή εορτή προς τιμήν της μητέρας και γιορτάζεται κάθε χρόνο την δεύτερη Κυριακή.
project: οψεις της ψυχολογιας
Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ»
Μέρος της παρουσίασης από το αφιέρωμα για το Πάσχα Από κείμενο του
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Το πρωί, πολύ πριν φέξει, ο Ιησούς βγήκε έξω και πήγε σ΄ένα ερημικό μέρος, και εκεί προσευχόταν.
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Ο καλύτερος φίλος είναι αυτός
Αυτογνωσία - Αυτοβελτίωση
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
ΤΕΛΛΟΣ ΑΓΡΑΣ ΑΜΑΞΙ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
 Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τη ζωή και τον αγώνα ενός Μουσουλμάνου που μετεστράφη στο Χριστιανισμό. Ο πόλεμος δύο κόσμων μας παρουσιάζεται ανάγλυφος.
BONSAI Η ΑΡΜΟΝΙΑ Η καλη συμπεριφορα συνισταται στο να εισαι ειλικρινης σε ολα και να ενωσεις την ψυχη σου με την θεληση του συμπαντος δηλαδη να κανουμε.
ΦΙΛΊΑ Τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου ◦ Τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου μπορεί να είναι χρήσιμα πάντα, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές που θα.
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ UNICEF ΜΕ ΘΕΜΑ: “Να σας γνωρίσω τους φίλους μου, τα παιδιά του κόσμου” ΚΑΙ ΤΙΤΛΟ: “ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ”
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
1 Ο Χριστιανός ως Επαγγελματίας Άκης Τρίγκας (οδοντίατρος)
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
GHANDI Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΧΑΝΕΣ
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
1.Βλέπω στα μάτια σου τη θλίψη. Νοιώθω την τελευταία σου χαρά.
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Λίγα λόγια για τα προσωπικά δεδομένα
Για να βάλω λίγο νόημα παραπάνω στη ζωή
Δραστηριότητα: η ιστορία του αστεριού
«Ειρήνη» Γιαννησ ριτσοσ ποίημα
ΝΙκοΣ ΚαζαντζΑκηΣ 18/02/ /10/1957
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης.
Η Ζωή στον Δρόμο Μαθητικο Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η τέχνη για την τέχνη ή στρατευμένη τέχνη

"Η τέχνη για την τέχνη κατάντησε να σημαίνει τη δουλειά ενός ανάπηρου ανθρώπου που φτιάχνει αδειανά κομψοτεχνήματα κλεισμένος μέσα σ‘ ένα αποστειρωμένο δωμάτιο[...]Ο μεγάλος καλλιτέχνης, όπως είπαν, δεν είναι της εποχής του, είναι αυτός ο ίδιος η εποχή του."(Γ.ΣΕΦΕΡΗΣ)

Μπορεί ο καλλιτέχνης να αφήσει έξω από το εργαστήρι του τις πολιτικές του ιδέες και τα συναισθήματα που του γεννά η γενικότερη πολιτική κατάσταση;

Γ. Φαρσακίδης, «Αφιέρωμα στο Νίκο Μπελογιάννη» Σχεδιάστηκε και χαράκτηκε το πρώτο μερόνυχτο μετά την είδηση της εκτέλεσης (1952)

Λουδοβίκο Λιπαρίνι, Ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, 1588

Γ. Φαρσακίδης, «Για την πατρίδα, τη θρησκεία και την οικογένεια»

Θ. Π. Βρυζάκης, Η έξοδος του Μεσολογγίου, 1855

και όλη η προσπάθεια αποσκοπεί να προπαγανδίσει συγκεκριμένη ιδεολογία Έργο που ολοφάνερα υπηρετεί έναν πολιτικό σκοπό – Γίνεται με προκαθορισμένο στόχο και όλη η προσπάθεια αποσκοπεί να προπαγανδίσει συγκεκριμένη ιδεολογία Στρατευμενη τεχνη

Χρ. Δαγκλής, «Καψόνι στο Μακρονήσι», 1949

Αναστ. Τάσος, Λιμενεργάτες, 1932

Γ. Αργυρίδης, Αντιστασιακή αφίσα, 1967 (τυπώθηκε στο εξωτερικό)

Α. Τάσος, Αφίσα για τον Έρανο του Στρατιώτη, 1940

Υπάρχει έργο τέχνης στο οποίο δεν προβάλλονται, συνειδητά ή ασυνείδητα, οι ιδέες και αξίες του δημιουργού του ?

με αποτέλεσμα να «προδίδει» τον βασικό στόχο του έργου τέχνης, Στην περίπτωση της στρατευμένης τέχνης ο δημιουργός υποτάσσει το έργο του στις ιδέες και αφήνεται να καθοδηγηθεί από αυτές, με αποτέλεσμα να «προδίδει» τον βασικό στόχο του έργου τέχνης, που είναι πρώτα απ’ όλα αισθητικής και καλλιτεχνικής φύσεως ΛΕΞΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ

Ο Γ. Ρίτσος ήθελε να τον δένει η ποίησή του σφιχτά και παντοτινά με τον πόνο του άλλου: «Εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδελφέ μου, από τον κόσμο εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε με τον κόσμο». «Από την πληγή μου κοίταξα του κόσμου την πληγή Ξένη απ' τον άνθρωπο η χαρά Ξένοι απ' το δίκιο οι νόμοι».

Μου φαίνεται απόλυτα παράλογη η σκέψη ότι η τέχνη μπορεί να αγνοεί την κοινωνική ζωή. Γιατί η τέχνη δεν είναι παρά καρπός του τρόπου με τον οποίο μια ευαίσθητη ιδιοσυγκρασία ερμηνεύει κάποια στιγμιότυπα, κάποια γεγονότα της ζωής και της ύπαρξής μας (Φ. Γ. Λόρκα)

Χτες και σήμερα ίδια κι όμοια, χρόνια μπρος, χρόνια μετά… Η ύπαρξή σου σε σκοτάδια όλο πηχτότερα βουτά. Τάχα η θέλησή σου λίγη, τάχα ο πόνος σου μεγάλος; Κ. Βάραλης

Από την άλλη οπτική, ο όρος «τέχνη για την τέχνη» (γαλλικός όρος «l’ art pour art») προσπαθεί να εκφράσει με τρόπο λακωνικό μια ορισμένη άποψη για την τέχνη: Ότι, δηλαδή, κάθε έργο τέχνης χαρακτηρίζεται από αυτάρκεια και αυτονομία

“Ένας ηθοποιός ό οποίος αγαπά την τέχνη του… έχει σάν πρώτιστο καθήκον τήν βελτίωση τής τέχνης όσο τό δυνατόν περισσότερο μέσα από τήν διαρκή προσπάθεια, παρατήρηση, επανάληψη, μελέτη τών καταξιωμένων τού είδους … ικανοποιώντας τήν επιθυμία του γιά αναγνώριση τής τέχνης του από εκείνους πού κατέχουν καί γνωρίζουν καλλίτερα από οποιονδήποτε άλλον τά τού θεάτρου. Τούς συναδέλφους του. Τότε μόνον θά έχει επιτελέσει τόν προορισμόν τού καλλιτέχνη πού δέν πρέπει νά είναι άλλος από αυτόν τού αγώνος επάνω στήν αρχή, ή τέχνη γιά τήν τέχνη” Κώστας Σκιαδάς

Στη λογοτεχνία, ο όρος «τέχνη για την τέχνη» αναφέρεται κυρίως στην ποίηση, ειδικά τη συμβολική ή τη λεγόμενη καθαρή ποίηση. Ώρα προσμένει μοναχή η άμαξα κάτω απ' τη βροχή, και δεν τη μέλει, κι είναι σα να την τυραννά πιότερη η ξένη γειτονιά που δεν τη θέλει (Αμάξι στη βροχή, Τ. Άγρας)

Πλάι‐πλάι, σκεφτόμαστε πράγματα αγνά, μες στων δρόμων τα μάκρη μαζί περπατώντας, απ’ τα χέρια κρατιόμαστε οι δυο μας σιωπώντας… στ’ άνθη ανάμεσα τα σκοτεινά… Το φιλικό δάσος, Π. Βαλερύ

Ίσως … «στράτευση απαιτούμε από τον καλλιτέχνη απέναντι στην ακραία, μονόπλευρη και δογματική τέχνη για την τέχνη. Μια στράτευση που δεν είναι επιβεβλημένη από τα έξω ή απ‘ τα πάνω, αλλά κάτι που βγαίνει απ‘ τον καλλιτέχνη, σαν εσωτερική ανάγκη και με τον απαραίτητο όρο ότι καταξιώνεται αισθητικά. Πληροί, μ‘ άλλα λόγια, τους όρους της τέχνης» (Α. Λεντάκης).

Το ωραίο στην τέχνη

50 π.Χ. Μεσαίωνας 16ος αι

5ος αι. π.Χ Ελλάδα 1400 μ.Χ. Αγγλία, 20ος αι. μ.Χ Ολλανδία,