ΦΥΣΙΚΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΦΥΣΗ και ΑΝΑΛΥΣΗ του ΦΩΤΟΣ Καθηγητής: κ. Κουρασμενάκης Νικόλαος 1
ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές/τριες επιδιώκεται: Να διατυπώνουν και να εφαρμόζουν τη θεμελιώδη εξίσωση της κυματικής. Να διακρίνουν τη συνθετότητα του φωτός και να κατονομάζουν τις μονοχρωματικές ακτινοβολίες που αυτό περιέχει. Να δίνουν επιστημονική εξήγηση σε παρατηρούμενα γεγονότα ή τιθέμενα προβλήματα. Να αναπτύξουν την ερευνητική τους διάθεση και να μάθουν, να διακρίνουν και κατά συνέπεια να απολαμβάνουν τις λεπτές διαφορές στα εικαστικά έργα και τις εικόνες που συναντούν. 2
Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι λάτρευαν σαν θεό ενώ ΗΘΕΛΑ ΗΛΙΟΣ ΝΑ ΄ΜΟΥΝΑ, Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΣΥΓΚΡΙΘΩ ΜΕ ΤΗ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ ΦΩΣ ΜΟΥ. (Μαντινάδα) Ο ποιητής του φωτός ο Οδυσσέας Ελύτης έγραψε για τον Ήλιο τον ηλιάτορα…. τον οποίο…… Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι λάτρευαν σαν θεό ενώ Στην Αρχαία Ελλάδα λάτρευαν σαν θεό του φωτός το θεό Απόλλωνα . Ο Χριστός είπε:<< Εγώ είμί το φως του κόσμου>> Εμείς τέλος λέμε σε κάποιον ότι «χρειαζόμαστε τα φώτα του» ή ότι «οι ιδέες του θα φωτίσουν ή θα ρίξουν φως στην υπόθεση»
ΣΩΜΑΤΙΔΙΑΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ Νεύτωναs Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι Einstein και Planck Δημόκριτος
Οι Huygens και Young για να εξηγήσουν τα φαινόμενα της περίθλασης και της συμβολής δέχθηκαν ότι το φως έχει κυματική φύση και διαδίδεται στο χώρο με τη μορφή ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων όπως παρατήρησε ο Maxwell και απέδειξε πειραματικά στη συνέχεια ο Lentz . Ηuygens Young Maxwell
Το φως διαδίδεται ευθύγραμμα προς κάθε κατεύθυνση με ταχύτητα σταθερή που εξαρτάται μόνο από το μέσο διάδοσης. Η θεμελιώδης εξίσωση της κυματικής είναι η εξής: c=λ.f Όπου (λ) το μήκος κύματος του κύματος και (f) η συχνότητα του.
Το φως έχει εμπνεύσει ζωγράφους Το φως έχει εμπνεύσει ζωγράφους. Στη ζωγραφική, η τεχνική του πουαντιγισμού το 19ο αιώνα χαρακτηρίζεται από την παράθεση καθαρών χρωμάτων σε λεπτούς κόκκους (points) κατευθείαν πάνω στο τελάρο. Στόχος των οπαδών της τεχνοτροπίας αυτής, που πρώτος ανακάλυψε ο Ζωρζ Σερά, είναι η δημιουργία λαμπρότερων χρωμάτων και ο απόλυτος έλεγχος της φωτεινότητας του έργου.
Η ταινία αυτή ονομάζεται: M’ αυτόν τον τρόπο (δηλ. με το πρίσμα) παίρνουμε πάνω στο πέτασμα μια ταινία με όλα τα χρώματα του λευκού φωτός. Η ταινία αυτή ονομάζεται: Φάσμα του λευκού φωτός
Κι έτσι μετά τη βροχή σχηματίζεται το ουράνιο τόξο! Ανάλυση του φωτός επιτυγχάνεται και με τις σταγόνες της βροχής. Κι έτσι μετά τη βροχή σχηματίζεται το ουράνιο τόξο!
ΤΕΛΟΣ
Επομένως το φως συμπεριφέρεται και ως ………………. και ως………….. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ—ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Φύση-Διάδοση και Ανάλυση του Φωτός. Ονοματεπώνυμο………………………………Ημερομηνία…………. Μετά την παρακολούθηση των διαφανειών powerpoint που σας παρουσίασε ο καθηγητής σας, συμπληρώστε τα κενά με όποια από τις παρακάτω λέξεις ταιριάζει << ευθύγραμμη, σωματίδιο,ομαλή, μικρότερη, κίνηση, κυκλική, μεγαλύτερη, μικρότερο, μεγαλύτερο, κύμα>> : Επομένως το φως συμπεριφέρεται και ως ………………. και ως………….. και κάνει ………………… …………… κίνηση προς κάθε κατεύθυνση με ταχύτητα που δίδεται από τον τύπο………. Η μπλε ακτινοβολία στο κενό έχει ………….συχνότητα από την κίτρινη ακτινοβολία και …………..μήκος κύματος από την ερυθρή. Τα ορατά ηλεκτρομαγνητικά κύματα όταν διαδίδονται στο κενό έχουν μήκη κύματος μεταξύ των 400nm και των 700nm. Δεχόμενοι ότι τα όρια αυτά είναι ακριβή, να βρείτε μεταξύ ποιών ορίων είναι οι συχνότητες των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων. Δίδεται η ταχύτητα διάδοσης των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στο κενό: co=3.108m/s…………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………….
Ο πίνακας που βλέπετε είναι του Ζωρζ Σερά Η τέχνη δεν είναι ο καθρέπτης που αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα αλλά η σφύρα που τη διαμορφώνει. Μπ. Μπρεχτ Κείμενο Ο πίνακας που βλέπετε είναι του Ζωρζ Σερά και είναι φτιαγμένος με την τεχνική του πουαντιγισμού που πρώτος αυτός ανακάλυψε και εφάρμοσε. Ο Σερά χρησιμοποίησε μικρές κουκκίδες (point) χρωμάτων πάνω στον πίνακα, ώστε το τελικό χρώμα ΄΄ να συλλαμβάνεται΄΄ στον εγκέφαλο και όχι να προυπάρχει στο τελάρο. . φωτό από wikipedia org Συζητήστε με τους διπλανούς σας: ι) ποιά είναι η ετυμολογία της λέξης πουαντιγισμός και ιι) τι σημαίνει η έκφραση το τελικό χρώμα ΄΄ να συλλαμβάνεται΄΄ στον εγκέφαλο και όχι να προυπάρχει στο τελάρο; Ανακοινώστε στη συνέχεια τα συμπεράσματα σας στην τάξη. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………