Η συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

Εκπαίδευση –εργασία -γιορτές
Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων
Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των αθηναίων
Η ζωή των Κυκλαδιτών Πριν από χρόνια, ένας σπουδαίος πολιτισμός αναπτύχθηκε στα νησιά του Κεντρικού Αιγαίου που λέγονται Κυκλάδες.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥΣ
Διατροφή στην αρχαία Ελλάδα
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ!!!
Tα χρoνια του Περικλh.
Κωστὴς Παλαμᾶς Θέλω νὰ χτίσω ἕνα σπιτάκι Θέλω νὰ χτίσω ἕνα σπιτάκι στὴ μοναξιὰ καὶ στὴ σιωπή. Ξέρω μιὰ πράσινη ραχούλα... Δὲ θὰ τὸ χτίσω ἐκεῖ. Ξέρω.
ΕΠΑΛ ΑΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
Οι διατροφικές συνήθειες
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ Α’ ΤΑΞΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΞΟΥ.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Η διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα
Ας δούμε το λεξιλογικό πίνακα της 6ης ενότητας :
ΙΣΤΟΡΙΑΙΣΤΟΡΙΑ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14 Ο ΣΟΛΩΝΑΣ (μέρος 1) Ο λαός της Αθήνας ζητούσε να καταργηθούν τα χρέη και να ξαναμοιραστεί η γη. Έτσι ο Σόλωνας έφτιαξε ένα.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Η ΠΟΛΗ- ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Τα χρόνια του Περικλή Ο Περικλής.
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
O Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία
Η καθημερινή ζωή των Ρωμαίων
Συμπόσια στην Αρχαία Ελλάδα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Λάδι, ο πράσινος χρυσός»
Ανδρέας Λεμονιάτης Αντρέας Στύλιος Γιάννης Αναστασίου Νικόλας Πέτρου Γιώργος Τρουλλιώτης Τάξη: Στ 3.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Οι Αθηναίοι πολίτες.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ-Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΕΡΓΑΣΙΑ-Η ΑΘΗΝΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ
Μινωικός πολιτισμός (καθημερινή ζωή, θρησκεία, γραφή)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΡΩΜΗ
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Διατροφή των Αρχαίων Τάξη: Στ 3 Μαίρη Τσιάκαλου Χαρά Σπύρου
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΕΝΟΤΗΤΑ Η πολιτική ζωή της Αθήνας, κυριαρχείται από δύο ανταγωνιστικά πολιτικά κόμματα το αριστοκρατικό και το δημοκρατικό.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΜΠΡΙΝΙΑ ΕΛΕΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΟΡΣΑΛΙΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΠΕΖΑΝΗ ΑΦΗ Α3 ΤΜΗΜΑ:
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Εργασία για το μάθημα της Ιστορίας Α’ λυκείου στα πλαίσια της ενότητας Η πόλη-κράτος, νομοθέτες Η πόλη-κράτος, νομοθέτες.
ο Πεισιστρατοσ Γινεται Τυραννοσ
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Διατροφή των αρχαίων Ελλήνων
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
4. Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΓΕΥΜΑΤΩΝ- ΣΥΜΠΟΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ   7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΕ15.
ΓΕΥΜΑΤΑ ΠΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ 6Η ΟΜΑΔΑ
Τις διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων χαρα-κτήριζε η λιτότητα, κάτι που αντικατόπτριζε τις δύσκολες συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγετο η ελληνική γεωργι-κή δραστηριότη-τα.
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΠΛΟΥ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η -ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων. Εν.2 κεφ.2 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας Η καθημερινή ζωή

Οι κοινωνικές τάξεις στην Αθήνα Ο πληθυσμός της Αθήνας ήταν διαιρεμένος σε τρεις κοινωνικές τάξεις: Αθηναίοι πολίτες. Ήταν η ανώτερη κοινωνική τάξη. Σ’ αυτήν ανήκαν όσοι κατάγονταν από μητέρα και πατέρα Αθηναίους. Μόνο αυτοί μπορούσαν να συμμετέχουν στην Εκκλησία του Δήμου και απ’ αυτούς πήγαζε κάθε εξουσία.

Οι μέτοικοι. Ήταν πολίτες άλλων πόλεων που όμως ζούσαν κι εργάζονταν στην Αθήνα. Ασχολούνταν κυρίως με το εμπόριο. Πλήρωναν έναν φόρο, το μετοίκιον. Οι δούλοι. Ήταν η πολυπληθέστερη τάξη. Στην Αθήνα του Περικλή κατοικούσαν περίπου 200.000 δούλοι. Ήταν αιχμάλωτοι πολέμου ή τους αγόραζαν από σκλαβοπάζαρα ή ήταν παιδιά δούλων. Εργάζονταν στα σπίτια, στα χωράφια ή υπηρετούσαν σε κρατικές υπηρεσίες ως δεσμοφύλακες, λογιστές, αστυνόμοι , εργάτες. Οι πιο μορφωμένοι ήταν παιδαγωγοί στα σπίτια πλουσίων. Η αθηναϊκή οικογένεια τούς θεωρούσε μέλη της.

Στην αρχαία Αθήνα παρατηρείται η εξής αντίφαση: ενώ τα δημόσια κτίρια ήταν μεγαλοπρεπέστατα, οι ιδιωτικές κατοικίες ήταν απλοϊκές. Και σε λιτά σπίτια δε ζούσαν μόνο οι φτωχοί Αθηναίοι, αλλά και μεγάλοι ηγέτες, όπως ο Θεμιστοκλής και ο Μιλτιάδης. Μάλιστα, ο ρήτορας Ανδοκίδης κατηγορεί τον Αλκιβιάδη για θράσος, επειδή ο δεύτερος ζήτησε από το ζωγράφο Αγάθαρχο να ζωγραφίσει την οικία του (Ανδοκίδης, Κατ’ Αλκιβιάδου, 17).

Τα σπίτια Στην αρχαία Αθήνα παρατηρείται η εξής αντίφαση: ενώ τα δημόσια κτίρια ήταν μεγαλοπρεπέστατα, οι ιδιωτικές κατοικίες ήταν απλοϊκές. Και σε λιτά σπίτια δε ζούσαν μόνο οι φτωχοί Αθηναίοι, αλλά και μεγάλοι ηγέτες, όπως ο Θεμιστοκλής και ο Μιλτιάδης. Μάλιστα, ο ρήτορας Ανδοκίδης κατηγορεί τον Αλκιβιάδη για θράσος, επειδή ο δεύτερος ζήτησε από το ζωγράφο Αγάθαρχο να ζωγραφίσει την οικία του (Ανδοκίδης, Κατ’ Αλκιβιάδου, 17).

Τα σπίτια ήταν πολλές φορές διώροφα, χτισμένα γύρω από μια αυλή, και χωρίζονταν στο γυναικωνίτη και τον ανδρωνίτη. Τα υλικά που χρησιμοποιούσαν ήταν πέτρα, ξύλο ή τούβλα. Μεγάλο μέρος της οικογενειακής ζωής περνούσαν στην αυλή. Οι αρχαίοι Έλληνες αγαπούσαν τις ιστορίες και τους μύθους. Αγαπημένη τους συνήθεια ήταν να μαζεύονται στην αυλή και ν' ακούνε τις ιστορίες που εξιστορούσαν ο πατέρας ή η μητέρα. Η ύπαρξη διαφορετικών χώρων για τα δύο φύλα υποδηλώνει ξεκάθαρα ότι άνδρες και γυναίκες κάθε άλλο παρά θεωρούνταν ίσοι και δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα.

Ο Ισχόμαχος στον Οικονομικό του Ξενοφώντα (9) μας περιγράφει με περισσότερες λεπτομέρειες του σπίτι του: Το σπίτι δεν έχει πολλά στολίδια, αλλά είναι έτσι κατασκευασμένο ώστε να κρατούν όσο πιο άνετα γίνεται αυτά που τοποθετούνταν μέσα σε αυτό. Το υπνοδωμάτιο είναι προορισμένο να δέχεται τα πιο πολύτιμα αγαθά, σκεπάσματα και έπιπλα, τα ξηρά δωμάτια το σιτάρι, τα δροσερά το κρασί και τα φωτεινά δωμάτια τα έργα και τα σκεύη που έχουν ανάγκη από φως. Πολύ σημαντική, τέλος, θεωρούσαν την τάξη στο νοικοκυριό, η οποία μάλιστα θεωρούνταν δείγμα ευφυΐας και υψηλού πολιτισμού.

Η Αθηναία Οι γυναίκες δεν είναι ίσες με τον άνδρα. Η θέση τους είναι κατώτερη και οι ρόλοι ανάμεσα στα δύο φύλα διακριτοί. Η γυναίκα: Παραμένει στο σπίτι (στο γυναικωνίτη) και δεν εξέρχεται μόνη. Μπορεί να λάβει μέρος σε θρησκευτικές γιορτές. Δεν συμμετέχει στη δημόσια ζωή. Το μόνο αξίωμα που μπορούσε να αναλάβει ήταν ιέρεια. Καταγινόταν με οικιακές εργασίες, επέβλεπε τους δούλους του σπιτιού. Ήταν υπεύθυνη για την ανατροφή των παιδιών.

Ο Αθηναίος Βρίσκεται τις περισσότερες ώρες έξω από το σπίτι. Εργάζεται. Στον ελεύθερο χρόνο του συχνάζει στα γυμναστήρια, στα δημόσια λουτρά, στα κουρεία. Συζητά για καθημερινά προβλήματα και αναλύει πολιτικά και φιλοσοφικά θέματα. Παίρνει μέρος στα κοινά. Το βράδυ συμμετέχει σε συμπόσια.

Συμπόσια Το συμπόσιον - η συνάθροιση ανθρώπων που πίνουν - αποτελούσε έναν από τους πιο αγαπημένους τρόπους διασκέδασης των Ελλήνων. Τελούνταν σε οικογενειακές γιορτές, γιορτές της πόλης, αθλητικές νίκες, ποιητικούς αγώνες, με τον ερχομό ή της αναχώρηση ενός φίλου. Πραγματοποιούνταν στην αίθουσα του σπιτιού που λεγόταν “ανδρών” ,ενώ οι προσκεκλημένοι στηριζόμενοι στο αριστερό τους χέρι ξάπλωναν στα ανάκλιντρα. Στην αρχή οι υπηρέτες έφερναν νερό για το πλύσιμο των χεριών και το συμπόσιο άρχιζε με σπονδή προς το θεό Διόνυσο, το θεό του κρασιού.

 Ένα συμπόσιο αποτελούνταν από δύο μέρη: το πρώτο ήταν το “δείπνον ή σύνδειπνον’’ κατά το οποίο οι συμποσιαστές έπαιρναν ένα σύντομο και λιτό δείπνο και ακολουθούσε το δεύτερο μέρος “o πότος’’, o οποίος έδωσε και το όνομά του στο συμπόσιο. Ακολουθούσαν οι συζητήσεις γύρω από διάφορα θέματα. Δεν έλειπαν όμως η μουσική, τα πνευματικά  παιχνίδια, ( γρίφοι ή  αινίγματα ) αλλά ακόμη και παιχνίδια  επιδεξιότητας.    Οι γυναίκες δεν έπαιρναν μέρος ποτέ σ’ αυτές τις συγκεντρώσεις εκτός από τις τραγουδίστριες, τις χορεύτριες ή ακόμη και τις εταίρες που διασκέδαζαν τους παρευρισκόμενους.  Στην αρχή, οι Έλληνες έπιναν το κρασί ανέρωτο, «άκρατον οίνον», αλλά αργότερα διαπίστωσαν πως πίνοντας νερωμένο κρασί, «κεκραμένον οίνον», μπορούσαν να αποφύγουν όλες τις δυσάρεστες συνέπειες του άκρατου οίνου.     Έγινε λοιπόν γενικός κανόνας η ανάμειξη του κρασιού με νερό, σε αναλογία ένα μέρος οίνου, τρία μέρη νερού, ενώ η πόση ανέρωτου κρασιού θεωρούνταν βαρβαρότητα. Η μοναδική ίσως στιγμή της ημέρας που ο κοινός πολίτης της αρχαιότητας έπινε άκρατο τον οίνο του ήταν όταν  κάθε πρωί βουτούσε το ψωμί του στο κρασί.

Διατροφή Η διατροφή των Αθηναίων ήταν λιτή. Η γη της Αττικής δεν προσέφερε πολλά τρόφιμα παρά μόνο τα απαραίτητα, όπως σιτάρι, κριθάρι, κρασί, λάδι, ελιές. Έτρωγαν επίσης λαχανικά και παστό ψάρι. Σπάνια κατανάλωναν κρέας.

Ενδυμασία Ήταν κομψή αλλά όχι εξεζητημένη. Φορούσαν τον χιτώνα και το ιμάτιο, ένα είδος πανωφοριού από μαλλί που τον τύλιγαν πάνω από τον χιτώνα. Στα πόδια φορούσαν σανδάλια. Οι πλούσιες Αθηναίες φορούσαν κοσμήματα.

Γυναίκα που φοράει χιτώνα (αριστερά), και δύο γυναίκες που φορούν ιμάτιο επάνω από το χιτώνα (δεξιά).