«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Δημοτικό Σχολείο Eastbourne and Maidstone(same level/different days) Tάξη: Pre-GCSE Μάθημα:Πέμπτη,6:15-8:15μ.μ.  Ενότητα :Εισαγωγικό μάθημα  Στόχοι:
Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ Όταν θέλουμε να καταγράψουμε κάποια στοιχεία από το σύνολο ή τα επιμέρους στάδια μιας πράξης (επιστημονικό.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Έντυπη ειδησεογραφία.
Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ Το κειμενικό είδος της περιγραφής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση Σύμβουλος Ελληνικών
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Τα μέρη του λόγου επόμενο πληροφορίες επίρρημα ουσιαστικό επίθετο
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Εγγραμματισμός μέσα από τη λογοτεχνία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Νεοελληνική γλώσσα και διαδραστικός πίνακας διαδραστικός πίνακας.
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Α.Β. Μουμτζάκης, η δράση και το έργο του κατά την πρώτη δεκαετία της μεταρρύθμισης Δίον, 4-6 Νοεμβρίου : 35 χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας 3ο Συνέδριο Ελληνικών Α΄ τάξης Ενότητα 7: Καράβια Μάθημα: Ένα γράμμα για την Ιωάννα Παρουσίαση από τις δασκάλες:
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα)
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Μεγάλο Ορφανό Νομού Ξάνθης
Χρόνοι Κοντίδου Θέμις – Ε΄2.
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού» Συγγραφείς: Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton Μιχαήλ Γεωργιαφέντης Γεώργιος Κοτζόγλου Μαργαρίτα Λουκά Σύνταξη του παρόντος αρχείου: Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση, Σύμβουλος του Π.Ι. Πηνελόπη Παπαϊωάννου, φιλόλογος 1 1

Το νέο εγχειρίδιο Γραμματικής Ακολουθεί τις σύγχρονες τάσεις στη διδασκαλία της γραμματικής, καθώς βοηθά τον μαθητή να συνειδητοποιήσει τη λειτουργία δύο επιπέδων: του επιπέδου της περιγραφής των γλωσσικών φαινομένων με τη χρήση ορολογίας, δηλ. μεταγλώσσας, π.χ. «επίθετο», «ρήμα» κτλ. του επίπεδου της χρήσης της γλώσσας, δηλαδή της λειτουργίας της στην επικοινωνία, π.χ. «Χρησιμοποιώ τη γλώσσα για να επικοινωνήσω», «Μιλώ για ανθρώπους, ζώα, πράγματα, ενέργειες, καταστάσεις και ιδιότητες» κτλ.

Τα 5 μέρη της νέας Γραμματικής Μεταγλώσσα Λειτουργίες της γλώσσας και γλωσσικές δεξιότητες 1. Πραγματολογία Χρησιμοποιώ τη γλώσσα για να επικοινωνήσω α. Τι κάνω με τα λόγια; β. Πώς δημιουργώ ένα κείμενο; (ύφος, είδη κειμένων, δομή παραγράφου, κειμενικοί δείκτες, κανόνες στην επικοινωνία) 2. Φωνολογία 2. Μιλώ και γράφω Φθόγγοι, γράμματα, συλλαβές, τονισμός, στίξη 3. Κλιτική μορφολογία 3. Σχηματίζω λέξεις α. Μιλώ για ανθρώπους, ζώα, πράγματα, ενέργειες, καταστάσεις και ιδιότητες (ουσιαστικό) β. Δίνω περισσότερες πληροφορίες για ανθρώπους... (επίθετο) γ. Κάνω κάτι ή παθαίνω κάτι ή βρίσκομαι σε μια κατάσταση (ρήμα) κτλ. 4. Σύνταξη 4. Συνθέτω φράσεις και προτάσεις Είδη φράσεων, είδη προτάσεων, σειρά των συστατικών της απλής πρότασης, ευθύς – πλάγιος λόγος 5. Παραγωγική μορφολογία, σύνθεση και σημασιολογία 5. Βρίσκω τις σχέσεις των λέξεων α. Πώς φτιάχνω λέξεις; β. Τι σημαίνουν οι λέξεις;

«Χρησιμοποιώ τη γλώσσα για να επικοινωνήσω» «Χρησιμοποιώ τη γλώσσα για να επικοινωνήσω» Λεκτικές πράξεις Κείμενο – κειμενικά είδη Σύνθεση κειμένου δομή παραγράφου σχέσεις συνοχής κειμενικοί δείκτες Επίπεδα ύφους Κανόνες επικοινωνίας 4 4

«Μιλώ και γράφω – Φθόγγοι, γράμματα και συλλαβές» «Μιλώ και γράφω – Φθόγγοι, γράμματα και συλλαβές» Φθόγγοι – γράμματα Λέξεις και συλλαβές Απαλοιφή φωνήεντος Τόνος και ορθογραφικά σημεία Σημεία στίξης Το τελικό -ν 5 5

«Σχηματίζω λέξεις» Πρότυπα κλίσης των μερών του λόγου Ακολουθούνται τα πρότυπα που μας είναι οικεία από παλαιότερα εγχειρίδια. 6 6

«Συνθέτω φράσεις και προτάσεις» Βασικά στοιχεία φραστικής δομής Η πρόταση ως συνδυασμός μικρότερων συστατικών/φράσεων Είδη προτάσεων κύριες δευτερεύουσες / εξαρτημένες Εξαρτημένες προτάσεις Ευθύς και πλάγιος λόγος 7 7

«Βρίσκω τις σχέσεις των λέξεων» Παραγωγή λέξεων Σύνθεση Σημασιακές σχέσεις λέξεων 8 8

Χαρακτηριστικά της Γραμματικής Βιβλίο αναφοράς Περιλαμβάνει δύο επιπλέον επίπεδα περιγραφής της γλώσσας. Εκτεταμένη λειτουργική εικονογράφηση Ακολουθεί τις αρχές της σύγχρονης ανάλυσης της γλώσσας. 9 9

Επισημάνσεις για τη νέα Γραμματική Βιβλίο αναφοράς – Είναι βιβλίο αναφοράς και όχι εγχειρίδιο που το επεξεργάζεται και το μελετά ο δάσκαλος και ο μαθητής γραμμικά. Περιλαμβάνει δύο νέα μέρη (1ο και 4ο) – Λειτουργία της γλώσσας σε καταστάσεις επικοινωνίας (Πραγματολογία) – Δομή προτάσεων και φράσεων – Είδη προτάσεων (Σύνταξη)

Επισημάνσεις για τη νέα Γραμματική Το νέο εγχειρίδιο δίνει προτεραιότητα: – στον προφορικό λόγο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σύγχρονης γλωσσολογίας, – στη λειτουργία και στη χρήση των γλωσσικών δομών και φαινομένων και όχι στην ορολογία τους, π.χ. «Δίνω περισσότερες πληροφορίες για ανθρώπους…» (λειτουργία) με τη χρήση «επιθέτων» (ορολογία).

Επισημάνσεις για τη νέα Γραμματική Λιγότερη ύλη Ορισμένα δύσκολα γλωσσικά φαινόμενα παρουσιάζονται σε απλουστευμένη μορφή, ώστε οι μαθητές να πάρουν μια πρώτη γεύση για γλωσσικές έννοιες τις οποίες θα διδαχθούν αναλυτικότερα σε μεγαλύτερη σχολική βαθμίδα. Εικονογράφηση Διαθέτει εικονογράφηση λειτουργική και όχι διακοσμητική, με τη βοήθεια της οποίας δύσκολες γλωσσικές έννοιες μετατρέπονται σε παραστάσεις εύληπτες στους μαθητές.

Άλλα νέα στοιχεία Λεκτικές πράξεις, επίπεδα ύφους, κανόνες επικοινωνίας, κανόνες συνεργασίας, κειμενικά είδη κ.ά. Έννοια της δομής, ανάλυση των προτάσεων σε φράσεις Ελευθερία στη σειρά των προτασιακών όρων

Άλλα νέα στοιχεία Ζητήματα στίξης – Διατηρείται το τελικό «ν» στην αιτιατική του αρσενικού οριστικού και αορίστου άρθρου, π.χ. «Στον δρόμο συνάντησα έναν δάσκαλο του σχολείου μου», για να αποφεύγεται η σύγχυση με το ουδέτερο άρθρο: «Έχω ένα νέο (να σου πω)» και «Έχω έναν νέο φίλο».

Άλλα νέα στοιχεία Ποιόν ενεργείας και τύποι υποτακτικής – Επισημαίνεται ότι οι χρόνοι της οριστικής δηλώνουν ταυτόχρονα και χρονική βαθμίδα (παρελθόν, παρόν, μέλλον) και ποιόν ενεργείας (συνοπτικό, μη συνοπτικό, συντελεσμένο), ενώ η υποτακτική δηλώνει μόνο ποιόν ενεργείας. – Έτσι, αντί για τους όρους «Υποτακτική Ενεστώτα, Αορίστου και Παρακειμένου» χρησιμοποιούνται οι γλωσσολογικά ακριβέστεροι όροι «Εξακολουθητική, Συνοπτική και Συντελεσμένη Υποτακτική», αντίστοιχα.

Σύνδεση της Γραμματικής με τα σχολικά εγχειρίδια της Γλώσσας Σύνδεση της Γραμματικής με τα σχολικά εγχειρίδια της Γλώσσας Με την κυκλοφορία της «Γραμματικής Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού» ολοκληρώνεται το εκπαιδευτικό υλικό για το γλωσσικό μάθημα. Στα βιβλία Γλώσσας της Ε΄και της Στ΄ Δημοτικού έχουν γίνει οι απαραίτητες προσαρμογές με σκοπό την εναρμόνιση με τη νέα Γραμματική. Όπως το σχολικό βιβλίο και το λογισμικό της Γλώσσας, έτσι και η Γραμματική αποτελεί σημείο αναφοράς για μάθηση, άσκηση, εφαρμογή και ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και όχι υλικό για αποστήθιση και αφετηρία για εκτενείς ασκήσεις κλίσεων ουσιαστικών, επιθέτων, ρημάτων κτλ.