Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα Γενικό Λύκειο Βάρης Β’ Τετράμηνο Σχολικό Έτος: 2011-2012
Υπευθυνεσ εκπαιδευτικοι: Αλεβιζοπούλου Ευαγγελία Γεωργοπούλου Αφροδίτη Συμμετέχοντες Μαθητές: Αναστασίου Ασπασία Μεταξοπούλου Έλενα Ανδρίτσος Αλέξανδρος Μπισμπιρούλας Παναγιώτης Βασιλείου Αναστασία Μπότσα Μαρία Γκαρίπ Μουσταφά Φατμέ Παλαμάρη Μαρία Ελ Μπαχλαουάν Μάρσι Παναγόπουλος Μάριος Κουτρούλη Χριστίνα Πατουχέα Χριστίνα Λιούμπινα Κατερίνα Σπηλιώτη Αλεξάνδρα Μπλέτα Έρρικα Σωφρόνη Αναστασία
Ήταν υπό αντρική κηδεμονία. Συμμετοχή: ΜΟΝΟ σε θρησκευτικές τελετές. aθηνα: Ανατροφή: Η αρχαία Αθηναία μάθαινε από μικρή να διευθύνει τις εργασίες του οίκου και να υπακούει στον άντρα της. Ήταν υπό αντρική κηδεμονία. Συμμετοχή: ΜΟΝΟ σε θρησκευτικές τελετές. Ανύπαρκτη συμμετοχή στα πολιτικά.
Γάμος: Σκοπός: α) απόκτηση απογόνων και κληροδότηση της περιουσίας β)περίθαλψη των γονέων από παιδιά Ηλικία γυναίκας:12-16 χρονών Εποχή γάμου: Χειμώνας-μήνας Γαμηλιώνας(μέσα Ιανουαρίου-μέσα Φεβρουαρίου)
Εγγύη-Αρραβώνας: Προαιρετική παρουσία νύφης. Συμφωνία για προίκα (χρήματα, ρουχισμός, πολύτιμα αντικείμενα, δούλοι) ανάμεσα στον πατέρα της νύφης και του γαμπρού.
Τελετή Γάμου: Τρεις φάσεις: α)Σπίτι νύφης β)Μετακίνηση με άμαξα γ)Σπίτι Γαμπρού Προσφορά θυσιών από τον πατέρα. Παράδοση νύφης στο γαμπρό. Γαμήλιο δείπνο.
Διαζύγιο: Διωγμός της συζύγου από το σπίτι για οποιονδήποτε λόγο. Ο πατέρας της νύφης μπορούσε να διαλύσει το γάμο. Η συζυγική απιστία στην αθηναϊκή κοινωνία θεωρούνταν μέγιστο αδίκημα.
Εταίρες-Παλλακίδες-Δούλες: Πρόσφεραν συντροφιά και ψυχαγωγία σε άντρες έναντι χρηματικής αμοιβής. Κάποιες ήταν δούλες-άλλες ελεύθερες. Διάσημες εταίρες ήταν:η Ασπασία,σύντροφος του Περικλή και η Φρύνη. Παλλακίδες: δούλες με τις οποίες ο σύζυγος αποκτούσε παιδιά. Δούλες-εργάζονταν ως: οικονόμοι,τροφοί,μαίες.
Ενδυμασία: Πέπλος: Μπορούσε να φορεθεί πάνω από χιτώνα. Το ύφασμα σχημάτιζε έναν υφασμάτινο όγκο, το απόπτυγμα που έπεφτε προς τα έξω στην πλάτη και στο στήθος. Χιτώνας: λινός, με σχήμα σωληνοειδές, συνήθως χωρίς απόπτυγμα. Ο χιτώνας με μανίκια ονομαζόταν χειριδωτός. Ιμάτιο: γνωστό από τις αρχαϊκές Κόρες. Ήταν μακρύ ύφασμα που το τύλιγαν γύρω από το στήθος και την πλάτη και το κούμπωναν πάνω από το δεξιό βραχίονα.
Αμαζόνες: Αναφέρθηκαν πρώτα από τον Ηρόδοτο.Ζούσαν στη Θράκη,ήταν σκληρές και δυναμικές. Γνωστές ήταν:η Ιππολύτη, η Αντιόπη,που την αγάπησε ο Θησέας και η Πενθεσίλεια,βασίλισσα των αμαζόνων. Διατήρησαν αυτό το όνομα λόγω του ότι τους έλειπε ο δεξιός μαστός.
Οι γυναίκες στη Σπάρτη: Η μόνη υποχρέωσή τους ήταν να γυμνάζονται. Είχαν συμμετοχή σε θρησκευτικά και καλλιτεχνικά δρώμενα. Σε όλες τις τελετές συμμετείχαν γυμνές. Διατηρούσαν τα δικαιώματά τους στην πατρική περιουσία. Σκοπός: η απόκτηση υγιών παιδιών.
Αρπαγή γυναίκας από άνδρα: κρυφός γάμος υπό δοκιμή. Διαφορές Αθηναίας-Σπαρτιάτισσας Ηλικία γάμου: 26 ετών Αρπαγή γυναίκας από άνδρα: κρυφός γάμος υπό δοκιμή. Δεν ασχολούνταν με το νοικοκυριό. Η μη απόκτηση παιδιών: αιτία διαζυγίου. Απολάμβανε μεγαλύτερη ελευθερία σε σχέση με την αρχαία Αθηναία.
Η γυναίκα στην αρχαία τέχνη: Υπήρξε πηγή έμπνευσης.
Η γυναίκα στη σύγχρονη εποχή: Η θέση της γυναίκας έχει διαφοροποιηθεί συγκριτικά με παλαιότερες εποχές και η γυναίκα έχει τα ίδια δικαιώματα με τον άντρα, είναι πλέον ανεξάρτητη. Παρόλα αυτά σύμφωνα με έρευνα στο σχολείο μας αγόρια 16-18 ετών υποστηρίζουν το θεσμό της προίκας αλλά δε συμφωνούν με το μισθό της νοικοκυράς για τις άνεργες γυναίκες. Συμπερασματικά, εντοπίσαμε ότι οι άντρες συχνά έχουν οπισθοδρομικές αντιλήψεις σχετικά με την ισότητα των δύο φύλων.