Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Advertisements

© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΙΣΙΔΩΡΑ
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «H OIKOΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ A΄
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
H ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
Λευκή αττική λήκυθος Χαρακτηριστικό δείγμα των αγγείων με λευκό βάθος, που κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η λήκυθος βρέθηκε.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ο θυμός του Αχιλλέα.
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
Ερευνητικη Εργασια Ά Ταξησ Λυκειου Μyρινα ετοσ ο Τετραμηνο
Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Η ενδυμασία στο πέρασμα του χρόνου» Σχ
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Η αφήγηση του Αγαμέμνονα
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
Μια διαφορετική…… «ματιά» στην Ιλιάδα
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Το μήλο της Έριδος.
12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Εργασία των μαθητών της τάξης Γ.
Η ελιά ή ελαιόδενδρο ή λιόδεντρο (επιστ
ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΛΗ ΣΤΕΦΑΝΙΑΣ- ΕΙΡΗΝΗΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΑΘΗΝΑ ΠΕΪΟΥ.
Σύγκριση Ελένης και Ανδρομάχης
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
Η ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ.
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
Αναστασία Νάστου Μαρία Καζελίδη.  Περιλαμβάνει φωτεινά κόκκινα Αλεξανδριανά γύρω από το τζάκι, καθώς και κλαδιά « γκι » που κρέμονται από την οροφή που.
Έθιμα γάμου ● Κατά την κλασική εποχή ο γάμος συνοδευόταν πάντοτε με θυσίες και τελετές προς τους θεούς. ● Οι γυναίκες παντρέυονταν σε μικρή ηλικία, δηλαδή.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Έ ΘΙΜΑ Χ ΡΙΣΤΟΥΓΈΝΝΩΝ Από τη μαθήτρια Ξανθοπλά Χριστίνα!
ΕΘΙΜΑ ΓΑΜΟΥ-ΤΑΦΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ζάββα Σταυρούλα Καραογλάνη Τάνια Κερεμίδου Έφη Κιρεζίδου Αλίκη.
ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ- ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ-ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ Θεοδώρα Ευθυμίου Δ’1 20/12/2015.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
Προτομή του Ομήρου. Ρωμαίκό αντίγραφο έργου του 5ου αιώνα. München, Glyptothek.
ΟΙ 12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ. ΔΙΑΣ Ο πατέρας των Θεών και ο σπουδαιότερος από αυτούς. Θεός των καιρικών φαινομένων, προστάτης των ξένων, της οικογένειας.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Στέλλα Σιώτου Α3 Γυμνασίου
ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΟΤΗΤΑ Αθηνά θεά, κόρη του Δία Πηνελόπη Γυναίκα Οδυσσέα
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΠΟΛΩΝΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΖΗΣΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ & ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΤΑΤΟΥΚΟΣ.
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Αθηνά Θεά της Σοφίας.
Οικογενειακές Σχέσεις
ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ 1. ΕΝΝΟΙΑ & ΤΥΠΟΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – Ο ΡΟΛΟΣ.
ΚρητικΟΣ ΓAμοΣ Στην Κρήτη υπάρχουν δύο είδη γάμου. Ο γάμος με κλέψιμο και με προξενιό. Στο γάμο με κλέψιμο ο γαμπρός έκλεβε την νύφη αφού οι γονείς του.
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ. Βασικές καινοτομίες Η αρχαϊκή τέχνη αποτυπώνει την αίσθηση της υπεροχής που αισθάνονται οι Έλληνες μετά τη νίκη τους στους.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
«Ζωντανεύοντας τον Όμηρο» Η ραψωδία Α της Ιλιάδας με εικόνες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Λεπτομέρεια από παράσταση προετοιμασίας γάμου σε ερυθρόμορφο αγγείο του 5ου αιώνα π.Χ.

Ο γάμος στην αρχαία Ελλάδα, από τον Όμηρο μέχρι τα κλασικά χρόνια, αποτελεί μια σημαντική έκφανση του ιδιωτικού βίου. Από τον 6ο αιώνα και μετά, μάλιστα, σχετίζεται άμεσα με τις αξίες και τη λειτουργία της δημόσιας ζωής. Είτε εθιμικά είτε αργότερα νομικά, ο γάμος όρισε τη θέση και καθόρισε το ρόλο του άνδρα και της γυναίκας.

Η περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα από τον Όμηρο, ραψ. Σ. Ιλιάδα

Η περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα από τον Όμηρο, ραψ. Σ. Ιλιάδα Από τις σκηνές που παρασταίνονται στους μεσαίους κύκλους οι πρώτες αναφέρονται στην κοινωνική ζωή του ανθρώπου, απονομή δικαιοσύνης και γάμος (στίχοι 490 – 496)

ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ ραψ. Σ, στίχοι 490-496 ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ ραψ. Σ, στίχοι 490-496 Δύο κατόπιν έκαμεν ανθρώπων πολιτείες καλές. Στην μίαν γίνονταν του γάμου χαροκόπι · νυφάδες απ' τα γονικά συνόδευαν στην πόλιν με τα δαδιά και αλαλαγμός σηκώνετο υμεναίου · και αγόρια κει στριφογυρνούν εις τον χορόν τεχνίτες, αυλοί, κιθάρες αντηχούν στην μέσην και οι γυναίκες ολόρθες εις τα πρόθυρα θεωρούσαν κι εθαυμάζαν. ἐν δὲ δύω ποίησε πόλεις μερόπων ἀνθρώπων 490 καλάς. ἐν τῇ μέν ῥα γάμοι τ᾽ ἔσαν εἰλαπίναι τε, νύμφας δ᾽ ἐκ θαλάμων δαΐδων ὕπο λαμπομενάων ἠγίνεον ἀνὰ ἄστυ, πολὺς δ᾽ ὑμέναιος ὀρώρει· κοῦροι δ᾽ ὀρχηστῆρες ἐδίνεον, ἐν δ᾽ ἄρα τοῖσιν αὐλοὶ φόρμιγγές τε βοὴν ἔχον· αἳ δὲ γυναῖκες 495 ἱστάμεναι θαύμαζον ἐπὶ προθύροισιν ἑκάστη.

Ο γάμος στον ομηρικό κόσμο στα πλαίσια του οίκου, ενισχύει τους δεσμούς των οίκων των ευγενών , στο πλαίσιο της πόλης κράτους, ενισχύει τους συνεκτικούς δεσμούς μεταξύ των μελών της ίδιας πολιτικής κοινότητας. Λήκυθος με πομπή γάμου,550 π.Χ., Metropolitan Museum of Art

Σύναψη γάμου Σύμφωνα με τις αφηγήσεις του Ομήρου, οι συνηθέστεροι τρόποι για τη σύναψη του γάμου είναι η αγορά τής νύφης ή η σύναψη γάμου με νύφη, η οποία είναι το έπαθλο σε αγώνες μεταξύ των ευγενών ή ακόμη και η αρπαγή της. Χαρακτηριστική όσο και περίφημη είναι η αρπαγή της Ωραίας Ελένης από τον Πάρη. Ιδανικότερη ηλικία για τη νύφη θεωρούνταν τα 12-16 έτη, για τον γαμπρό τα 24-30 έτη, ενώ πιστεύονταν ότι ανάμεσα στους συζύγους έπρεπε να υπάρχει διαφορά 12-14 χρόνων.

Τέλεση του γάμου Ο γάμος ξεκινούσε μ’ ένα είδος γαμήλιου συμβολαίου μεταξύ τού μέλλοντα γαμπρού και του πατέρα της νύφης . Ο γαμπρός προσέφερε στο μέλλοντα πεθερό του τα έδνα, διάφορα γεννήματα, υφαντά και κοσμήματα, ενώ ο πατέρας της νύφης προσέφερε τα μίλια, δώρα τα οποία θεωρούνταν η απαρχή τής προίκας. Ο γάμος πραγματοποιούνταν συνήθως το μήνα Γαμηλιώνα (δηλαδή από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα μέσα Φεβρουαρίου), μόνο όταν είχε πανσέληνο, και οι τελετές χωρίζονταν σε τρία κυρίως μέρη: τα Προτέλεια ή Προαύλια ή Προγάμια, τον κυρίως γάμο και τα Επαύλια. Οι γάμοι ήταν πάντα αφιερωμένοι στην θεά Ήρα, την προστάτιδα του θεσμού του γάμου. Η γαμήλια άμαξα με τη νύφη, το γαμπρό κα τον πάροχο (μελανόμορφο αττικό αγγείο του ζωγράφου Άμαση, 550 π.Χ.)

Τέλεση του γάμου Προγάμια : την προηγούμενη του γάμου, ο πατέρας της νύφης έκανε τις καθιερωμένες προσφορές στους θεούς, η νύφη πρόσφερε τα παιδικά της παιχνίδια στην θεά Άρτεμη - για να δείξει συμβολικά την αποκοπή από την προηγούμενη ζωή της- και μετά λουζόταν με νερό που έφερναν με ειδικό αγγείο από μια ιερή πηγή, την Καλλιρρόη. Κυρίως γάμος : την ημέρα της γαμήλιας τελετής, στόλιζαν τα σπίτια της νύφης και του γαμπρού με στεφάνια από φύλλα ελιάς και δάφνης και έκαναν θυσία και τραπέζι (συμπόσιον) στο σπίτι του πατέρα της νύφης. Η νύφη καθόταν στολισμένη φορώντας ένα στεφάνι (σισύμβριο) στα μαλλιά της. Τριγύρω κάθονταν οι φίλες της και στο πλευρό της η νυμφεύτρια, μια γυναίκα που διηύθυνε την τελετή του γάμου. Το ίδιο ίσχυε και για το γαμπρό, που είχε κοντά του ένα αγόρι σαν τιμητική συνοδεία, τον πάροχο. Μετά το φαγοπότι,η νύφη πήγαινε στο νέο της σπίτι πάνω σε άμαξα. Είχε στα χέρια της μια εσχάρα κι ένα κόσκινο, σύμβολα ευτυχίας. Συγγενείς και φίλοι ακολουθούσαν την άμαξα βαστώντας κεριά αναμμένα και ψέλνοντας το τραγούδι του υμεναίου(νυφικό άσμα). Επαύλια : την επομένη του γάμου, γινόταν πάλι γιορτή. Οι συγγενείς της νύφης έφερναν τα γαμήλια δώρα με επίσημο τρόπο, ενώ έπαιζαν αυλοί, και δινόταν και η προίκα.

Ο γάμος στην αρχαία Ελλάδα Ο ρόλος των συζύγων Ο ομηρικός γάμος εκφράζει το κοινωνικό γεγονός της συμβίωσης. «Φιλότης καὶ εὐνὴ», δηλαδή αγάπη και μοίρασμα της συζυγικής κλίνης, περιγράφουν τον κοινό βίο του ζευγαριού. Στον ομηρικό γάμο φαίνεται να υπάρχει σαφής κατανομή των δραστηριοτήτων του άντρα και της γυναίκας, που απορρέουν απ’ τους διαφορετικούς κοινωνικούς τους ρόλους. Η γυναίκα καταγίνεται με την εσωτερική διοίκηση του οίκου, την καθημερινή μέριμνα του σπιτιού, τον έλεγχο και τη φροντίδα των δούλων, αλλά και την ανατροφή των παιδιών. Ο άντρας ασχολείται με εξωτερικές εργασίες, καλλιεργεί τη γη, θρέφει τα γεννήματα με τη βοήθεια των δούλων, συναλλάσσεται κοινωνικά, εμπορεύεται, ταξιδεύει και πολεμά. Ο γάμος στην αρχαία Ελλάδα

Σκοπός του ομηρικού γάμου Ο γάμος αποσκοπεί κυρίως στην ενίσχυση του οίκου και την απόκτηση απογόνων και κληρονόμων της πατρικής περιουσίας. Η αγαμία και η ατεκνία θεωρούνται κατάρα και ντροπή. Οι άγαμοι χλευάζονται ή στερούνται κάθε είδους τιμής και φροντίδας από τους νεότερους, ενώ τους αφαιρούνται τα πολιτικά τους δικαιώματα προκειμένου να νυμφευτούν και να προσφέρουν απογόνους. Οι άτεκνοι μάλιστα είναι ακόμη περισσότερο σε μειονεκτική θέση, καθώς αποκλείονται από τα αξιώματα. Προετοιμασία της νύφης πριν το γάμο, 4ος αιώνας. Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.

Έρωτος παίγνια Ο έρωτας στην ομηρική κοινωνία εκφράζεται έντονα και εκτός οικογενειακού πλαισίου, καθώς οι άντρες μπορούν να συνάπτουν ελεύθερα σχέσεις με γυναίκες, που είναι στην κατοχή τους ως λάφυρα πολέμου (Αχιλλέας – Βρισηίδα). Αλλά και στην κοινωνία των θεών, ο έρωτας εκτός συζυγικού πλαισίου βρήκε τη χαρακτηριστική έκφρασή του στο πρόσωπο του Δία με θνητές (γυναίκες αριστοκρατικών οικογενειών, όμορφες κι ευαίσθητες- Ευρώπη, Αλκμήνη) ή ημίθεες. Κάποτε βέβαια γινόταν και γάμος μεταξύ θεών και θνητών (Θέτιδα – Πηλέας, Διόνυσος - Αριάδνη). Επαύλια. Ερυθρόμορφος γαμικός λέβητας του Ζωγράφου του Μαρσύα, πηλός, 360-355 π.Χ. Μουσείο Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη.

Ο Χρύσης ικετεύει τον Αγαμέμνονα να του δώσει πίσω την κόρη του Χρυσηίδα.

Η οργή του Αχιλλέα ύστερα από την αρπαγή της Βρισηίδας από τον Αγαμέμνονα, όπως περιγράφεται σε αυτό το αρχαίο δοχείο, αποτελεί την αρχή της Ιλιάδας.

Γαμήλια πομπή. Μελανόμορφος αμφορέας του Εξηκία, περ. 540 π.Χ.

Εργασία στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας από τις μαθήτριες του Γ2 τμήματος του Γυμνασίου Προσοτσάνης Καστάρη Ιωάννα Κυνηγοπούλου Στυλιανή Μωυσίδου Παρασκευή Ουρούμη Νίκη Αθηνά Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δεμιρίδου Βασιλική Σχολικό Έτος: 2011-20112