Η Ελληνική εκπαίδευση στον Πόντο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ: Ταξιδεύοντας από το χθες
Advertisements

Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
 Οι Οθωμανοί σουλτάνοι, αναγνωρίζοντας γρήγορα την αξία των μεταλλείων, τα έθεσαν στη δικαιοδοσία τους, αυτονομώντας τα από την τοπική διοίκηση και ανέθεσαν.
ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΜΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ.
Το κεντρικό Παρθεναγωγείο Σμύρνης
Η ομάδα του Πολιτιστικού Προγράμματος Θρησκευτικού Περιεχομένου του 4ου Γυμνασίου Νέας Ιωνίας παρουσιάζει…
Αλέξανδρος ο Μέγας Ο Αλέξανδρος ο Μέγας ή Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς της ιστορίας, που σε ηλικία μόλις 33.
ΠΟΝΤΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Αρχαίας Μεγάλης Ελλάδας
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Ο Κόσμος είναι δικός σας Ξ. Μουσά, Τμ. Φυσικής ΕΚΠΑ Εισήγηση για την επιτυχία των πτυχιούχων μας στις ξένες χώρες Α. ΜΕΡΟΣ: Υποστήριξη της κινητικότητας.
Όταν έφτασαν οι Βενετοί στο νησί ένα από τα μελήματά τους ήταν να αποξενώσουν τον κρητικό λαό από τις ρίζες και τις παραδόσεις του, για να το επιτύχουν.
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ Μέγας Βασίλειος Γρηγόριος Θεολόγος
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Τρεισ ιεραρχεσ Γιάννη Τζωρτζίνα Γιασλακιώτη Σίλια.
Η ελευθερία στο σχολείο γίνεται πραγματικότητα
4ο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας Μάρτιος 2012
ΠΟΝΤΟΣ. επιμέλεια: Ευδωρίδου Μαρία Στη βόρεια ακτή της Μικράς Ασίας, στα παράλια της Μαύρης θάλασσας, ζούσε από αιώνες, με ζωντανές τις αναμνήσεις της.
Δ. Ο ΠΑΡΕΥΞΕΙΝΙΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟ 19ο ΚΑΙ 20ο ΑΙΩΝΑ 1
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Η πτώση του Βυζαντίου.
Μονή Κύκκου.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Ο Μέγας Βασίλειος.
Θέμα : « Στα χνάρια των Πορφυρογένηδων στον τόπο και στο χρόνο»
Υπεύθυνοι ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Παπακίτσος Ευάγγελος Θεολογής Ευάγγελος
Ευγένιος Βούλγαρης ΘΕ 6: Ορθοδοξία - Διαφωτισμός - Νέος Ελληνισμός Φώτης Έξαρχος Β ’1.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Βυζαντινά Μονοπάτια. Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία.
παναγια παμμακαριστοσ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ- ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΑΤΡΑΣ. Η θέση της Πάτρας και σημεία ενδιαφέροντος H Πάτρα είναι μια πόλη στην Δυτική Ελλάδα που βρέχεται στα βόρεια από.
Το Νέο Γενικό Λύκειο Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310(ΦΕΚ 258/ ) Παραστατίδης Κων/νος.
Δομή του Νέου Γενικού Λυκείου Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310 (ΦΕΚ 258/ )
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
1 ο Γυμνάσιο Ρέντη Πρόγραμμα μαθημάτων της Γ! Τάξης.
Το χάσμα ανάμεσα στους Βυζαντινούς & τους Δυτικούς-Λατίνους
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Γενικό Λύκειο (σχολικό έτος )
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Η αναγεννησιακή παιδεία
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4327/2015.
Μετάβαση από το Δημοτικό
ΚΟΡΙΝΘΟΣ.
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Ο Νομός Σερρών κατά την Εποχή του Βυζαντίου και της Τουρκοκρατίας
Νικόλαος Κοπέρνικος Μαρία-Στεφανία Χατζηγρηγορίου
Γνωρίζω τον τόπο μου; Καλή Επιτυχία !!!
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2014
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η Ελληνική εκπαίδευση στον Πόντο Λεβαντίνου Άννα Μαρία

Η Ελληνική εκπαίδευση στον Πόντο κατά την αρχαιότητα Η παιδεία στον Πόντο κατά την αρχαιότητα συμβάδιζε με αυτή της μητροπολιτικής Ελλάδας. Υπήρχε στενή συνεργασία μεταξύ των διδασκάλων των δύο περιοχών. Πολλοί από τον Πόντο σπούδαζαν στην Ελλάδα και στη συνέχεια άλλοι παρέμεναν διδάσκοντες στις διάφορες σχολές των Αθηνών και άλλοι επέστρεφαν και ίδρυαν αντίστοιχες σχολές στον Πόντο. Χαρακτηριστικά ονόματα γνωστών Ποντίων διδασκάλων είναι : Χαμαιλέων ο Ποντικός : Δάσκαλος στο λύκειο του Αριστοτέλη Διογένης ο Σινωπεύς: Μέγας σκωπτικός φιλόσοφος (4ος αιώνας) Ηρακλείδης ο Ποντικός : Φιλόσοφος από την Ποντοηράκλεια, μαθητής του Πλάτωνα, τον οποίο αντικατέστησε στη διεύθυνση της Ακαδημίας κατά το δεύτερο ταξίδι του στη Σικελία.

Η Ελληνική εκπαίδευση στον Πόντο κατά την αρχαιότητα Διόδωρος ο Σινωπεύς : Κωμωδιογράφος (4ος αιων.) Βρύσων ο Ηρακλείδης: Φιλόσοφος, μαθηματικός, μαθητής του Σωκράτη από την Ποντοηράκλεια. Βάτων : Διάσημος γλύπτης του 3ου π.Χ. αιώνα. Έργα του κοσμούσαν ναούς και δημόσιους χώρους σε όλον τον τότε γνωστό κόσμο. Νικόδημος: Αρχαίος ποιητής από την Ηράκλεια του Πόντου. Διονύσιος ο Σινωπεύς: Διακεκριμένος κωμωδιογράφος του 3ου π.Χ. αιώνα. Δομίτιος Καλλίστρατος: Ιστορικός του 2ου π.Χ. αιώνα. Στράβων : Μέγας γεωγράφος από την Αμάσεια (65π.Χ.-23μ.Χ).

Η Ελληνική εκπαίδευση στον Πόντο την περίοδο του Βυζαντίου Η εκπαίδευση συνεχίστηκε και κατά την περίοδο του Βυζαντίου. Η δυναστεία των Κομνηνών - από παράδοση δυναστεία που υποστήριζε τις τέχνες και τα γράμματα - συνέβαλε τα μέγιστα στην αναβάθμιση της παιδείας. Οι Κομνηνοί υποστήριζαν με κάθε τρόπο όχι μόνο τους ντόπιους αλλά και τους άλλους Έλληνες πνευματικούς ανθρώπους, που έρχονταν από την Κωνσταντινούπολη και από άλλα μέρη της Ευρωπαϊκής Ελλάδας. Γνωστοί λόγιοι της βυζαντινής εποχής είναι : - Βασίλειος ο Μέγας: Γεννήθηκε στη Νεοκαισάρεια του Πόντου (330-379 μ.Χ.). Ο γνωστός Άγιος Βασίλης. Αγία Βαρβάρα: Από τη Μερζιφούντα του Πόντου. Άγιος Ευγένιος: Μεγαλομάρτυρας και πολιούχος της Τραπεζούντας (μαρτύρησε το 292 μ.Χ.) Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης: Ιδρυτής της μονής της Μεγίστης Λαύρας και εισηγητής της κοινοβιακής οργάνωσης στο Άγιο Όρος. Γεννήθηκε στην Τραπεζούντα το 930 μ.Χ. Γρηγόριος : Μητροπολίτης Αμάσειας. Έγινε Πατριάρχης Κων/πόλεως το 1623 μ.Χ. Γρηγόριος Νεοκαισαρείας: Άγιος από τον Πόντο (213 – 270 μ.Χ.) Γρηγόριος ο Νύσσης : Άγιος, αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου (331-394 μ.Χ.) Άγιος Ευστράτιος: από το Ρίζαιο. Αγία Ευφημία : Από την Αμισό του Πόντου (236 – 305 μ.Χ.) Άγιος Θεόφιλος : Από την Αμάσεια Βησσαρίων: Έγινε Καρδινάλιος στη Ρώμη. Γεννήθηκε στην Τραπεζούντα (1403 -1472 μ.Χ.)

Η κρίση στην ελληνική παιδεία του Πόντου μετά την παράδοση της Τραπεζούντας Μετά την παράδοση της Τραπεζούντας το 1461, ο Πόντος απογυμνώθηκε από τους λόγιους και μορφωμένους ανθρώπους, οι οποίοι υποχρεώθηκαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αυλή του Σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ του κατακτητή, λόγω των γνώσεών τους, σε αντίθεση με τους ανθρώπους του σουλτάνου οι οποίοι δεν είχαν ανάλογα προσόντα. Η εκπαίδευση στον Πόντο περιορίστηκε στα μοναστήρια και στην κατ’ οίκον διδασκαλία. Το γεγονός ότι ο Τούρκος κατακτητής αναγνώριζε το θεσμό της εκκλησίας και την παραχώρηση προνομίων στον Πατριάρχη Κων/πόλεως, έδωσε την ευκαιρία στους ιερομένους να αναλάβουν το έργο της μόρφωσης των παιδιών. Τα μαθήματα γίνονταν στα κελιά των μοναχών ή τους νάρθηκες των εκκλησιών. Στο πρώτο στάδιο διδασκόταν το αλφαβητάριο Στο δεύτερο στάδιο διδασκόταν το Οκτάηχο ( κανόνες και ύμνοι σε οκτώ ήχους) Στο τρίτο στάδιο διδασκόταν οι Απόστολοι και το Ευαγγέλιο καθώς και η γραμματική και αριθμητική. Επίσης δίδασκαν και κείμενα των Αρχαίων Ελλήνων.

Η ανάπτυξη της ελληνικής παιδείας στην περιοχή του Πόντου μετά το 1856 Η αλματώδης ανάπτυξη της ελληνικής παιδείας στον Πόντο έγινε μετά το 1856, όταν εκδόθηκε το διάταγμα Χάτι Χουμαγιούν (περί ανεξιθρησκείας), που ανάμεσα σε άλλα επέτρεπε την ελεύθερη και αυτόνομη διοίκηση των σχολείων.

Σε λίγα χρόνια ο Πόντος γέμισε, κυριολεκτικά, με ελληνικά σχολεία όλων των βαθμίδων. Στα αστικά κέντρα λειτουργούσαν νηπιαγωγεία, δημοτικά, αστικές σχολές, ημιγυμνάσια, γυμνάσια και σε πολλές περιοχές κατώτερης και μέσης βαθμίδας παρθεναγωγεία

Πόντιοι φοιτητές σε ανώτατες σχολές Αρκετοί Έλληνες Πόντιοι συνέχιζαν τις σπουδές τους σε πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης, των Βαλκανίων και της δυτικής Ευρώπης, αλλά και της ανατολής (Ινδίες, Περσία), όπου ειδικεύονταν ως γιατροί, δικηγόροι, καθηγητές, θεολόγοι, οικονομολόγοι και σε άλλες επιστήμες.

Σχολές και Φροντιστήρια

Το φροντιστήριο της Τραπεζούντας

Το φροντιστήριο της Τραπεζούντας Ιδρύθηκε το 1682 από τον Τραπεζούντιο λόγιο Σεβαστό Κυμινήτη, σχολάρχη της Πατριαρχικής Σχολής της Πόλης και μετέπειτα σχολάρχη της Αυθεντικής Ακαδημίας Βουκουρεστίου. Η ιστορία του είναι συνυφασμένη με την ανάπτυξη των ελληνικών γραμμάτων στον Πόντο. Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του έγινε ο πνευματικός φάρος του Ποντιακού Ελληνισμού, τροφοδότης γενεών δασκάλων, που στελέχωναν τα ελληνικά σχολεία του Πόντου, της Νότιας Ρωσίας και της Ρουμανίας, με ακτινοβολία σε όλο το Βαλκανικό χώρο και ιδιαίτερα στο Βουκουρέστι και τη Βλαχία. Από τα θρανία του αναδείχτηκαν σημαντικές πνευματικές φυσιογνωμίες, σπουδαίοι εκκλησιαστικοί άνδρες, καθηγητές και σχολάρχες, ιστορικοί, μελετητές, συγγραφείς και διαπρεπείς έμποροι.  

Το φροντιστήριο της Τραπεζούντας

Το φροντιστήριο της Τραπεζούντας

Το φροντιστήριο της Τραπεζούντας

Ο διευθυντής του φροντιστηρίου της Τραπεζούντας Νικόλαος Λιθοξόος

Τελειόφοιτες του Παρθεναγωγείου Τραπεζούντας με τον καθηγητή τους Τελειόφοιτες του Παρθεναγωγείου Τραπεζούντας με τον καθηγητή τους. (Δεκέμβριος 1907)

Μαθητές εν ώρα γυμναστικής στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας

Απολυτήριο του Ελληνικού Παρθεναγωγείου Τραπεζούντας

Το φροντιστήριο της Κερασούντας   Το διδακτήριο του ημιγυμνασίου Κερασούντας, «άξιο θέας και φήμης», είχε 24 αίθουσες σε 4 ορόφους. Σ’ αυτό στεγαζόταν το Δημοτικό Σχολείο με 6 τάξεις και το Σχολαρχείο με 3 τάξεις. Η επελθούσα το 1918 καταστροφή διέλυσε κάθε όνειρο για ολοκλήρωσή του σε τέλειο Γυμνάσιο. Οι δαπάνες ανεγέρσεως ανήλθαν σε 20.000 χρυσές λίρες Τουρκίας, που συνελέγησαν από τις εισφορές των κατοίκων. Το διδακτικό προσωπικό του ημιγυμνασίου ανερχόταν σε 25 και το αποτελούσαν απόφοιτοι της φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Θεολογικής Σχολής Χάλκης.

Το φροντιστήριο της Κερασούντας

Μαθητές του ημιγυμνασίου Κερασούντας

Γυμνάσιο Κερασούντας

Η φιλαρμονική της Κερασούντας

Το Τσινέκειο Γυμνάσιο Αμισού Το «Τσινέκειο Γυμνάσιο» ήταν από το 1910 τέλειο ελληνικό γυμνάσιο αναγνωρισμένο από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στο ίδιο κτίριο στεγαζόταν και το παρθεναγωγείο. Επίσης απέναντι στεγάζεται το νηπιαγωγείο της Αμισού στο προαύλιο του ναού της Αγίας Τριάδος. Εκεί βρισκόταν επίσης το ελληνικό σχολείο και το δημοτικό της Αμισού.  

Το σχολείο της Πάφρας Στην πόλη της Πάφρας υπήρχαν νηπιαγωγείο, δημοτικά, ημιγυμνάσιο και παρθεναγωγείο

Το φροντιστήριο Αργυρούπολης Ιδρύθηκε το 1723 από τον επίσκοπο Χαλδίας Ιγνάτιο Σκρίβα με τη συνδρομή των Αρχιμεταλλουργών της περιοχής και προσέλκυε μαθητές από όλη την περιοχή Χαλδίας και τον υπόλοιπο Πόντο

Η Κεντρική Σχολή Σουρμένων Ιδρύθηκε το 1859 στην τοποθεσία Χάνι και μετατράπηκε σε αστική σχολή το 1874 και σε ημιγυμνάσιο το 1912. Το κτίριο ανεγέρθηκε το 1888.

Τα μαθήματα που διδάσκονταν οι Έλληνες Πόντιοι στα σχολεία ήταν : Γαλλικά Λατινικά Φιλοσοφία Γερμανικά Ιστορία Μαθηματικά Φυσικά Γυμναστική Αστρονομία Γεωγραφία

Συμπέρασμα Η εκπαίδευση στον Πόντο ανά τους αιώνες ακολούθησε τα πρότυπα της μητροπολιτικής Ελλάδας. Το μορφωτικό και πνευματικό επίπεδο ήταν υψηλό, στηριζόταν στην ελληνική γλώσσα, την ορθόδοξη παράδοση και την ενασχόληση με τις επιστήμες. Έδωσε σπουδαίους άνδρες, οι οποίοι πρωτοστάτησαν στην Ευρωπαϊκή σκηνή. Η εκπαίδευση συμπεριελάμβανε και τις γυναίκες.

Η παρουσίαση αυτή έγινε από τη μαθήτρια Άννα Μαρία Λεβαντίνου της Β΄Τάξης του 2ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ στα πλαίσια του προγράμματος : « Οι Έλληνες του Πόντου » υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Πληροφορικής Μιράντας Παυλίδου και με την ευγενική συμπαράσταση του κυρίου: Σαχανίδη Κυριάκου Τον ευχαριστούμε θερμά…