Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
«Το κολλάζ της επικοινωνίας»
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Γνωστικά Μαθησιακά Προβλήματα
Σχεδίαση Αλγορίθμων. Διεργασίες (1/2) Μία διεργασία αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της δεχόμενη είσοδο και παράγοντας έξοδο.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΞΩ ΚΟΣΜΟ 17 Ασίκη Ζωή / 1 ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερούπολης.
Μάρθα, 10 μηνών, δεύτερο παιδί υγιών γονέων Ιστορικό:Προωρότητα (29 εβδ.), νοσηλεία σε ΜΕΝ, δυσκολίες στη σίτιση, ευερέθιστη, δυσκολίες στον ύπνο.
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΜΙΛΙΑΣ - ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ ΠΑΡΔΑΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 4Ν-ΕΡΜ11.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Κίνηση Επεξεργασία και Μαθησιακές προσαρμογές Σχεδιασμός προγράμματος εξάσκησης Περίπτωση φυσιοθεραπείας.
ΤΡΑΥΛΙΣΜΌΣ & ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΟΜΙΛΊΑΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2016.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Μελέτη Περίπτωσης 1 Παραπομπή από γονείς Παιδί 4,6 ετών
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Διαταραχές ακοής.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Ακοή, επικοινωνία, ομιλία (b)
ΕΓΚΑΙΡΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΝΕΥΡΟΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ- Παραδείγματα
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής ΣΤ’ ΜΕΡΟΣ «Διαταραχές Λόγου: Συνέπειες.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες Αργυρώ Ελευθεριάδου Λογοπεδικός ΜRCSLT

Ένα παιδί με αναπτυξιακές δυσκολίες ενδέχεται να υπολείπεται στην/ στο : Επικοινωνία Λόγο Ομιλία

Διαταραχές στην Επικοινωνία Το παιδί με αναπτυξιακές δυσκολίες από πολύ νωρίς (από τη βρεφική ηλικία) μπορεί να έχει περιορισμένες επικοινωνιακές δεξιότητες: Δεν εγκαθιδρύει οπτική επαφή Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια «εναλλαγής σειράς» Δεν δείχνει για να προσελκύσει ή να κατευθύνει την προσοχή του ενήλικα ή να εκφράσει την επιθυμία του και σε μεγαλύτερη ηλικία: Δεν κατανοεί και δεν χρησιμοποιεί εκφράσεις του προσώπου Δεν κατανοεί και δεν χρησιμοποιεί χειρονομίες ή άλλες μορφές της γλώσσας του σώματος

Διαταραχές στο λόγο Σε ηλικία των 2-3χρόνων ένα παιδί με φυσιολογική εξέλιξη αναμένεται να έχει αναπτύξει: Κατανόηση Έκφραση 300+ λέξεις Εντολές 2-3 βημάτων Απλές ιστορίες 200+ λέξεις Προτάσεις με 2-3 λέξεις Όμως σε πολλά παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες ο λόγος καθυστερεί σημαντικά να αναπτυχθεί και η αδυναμία τους να επικοινωνήσουν οδηγεί σε πολλά προβλήματα.

Διαταραχές στο λόγο Δυσκολίες στην κατανόηση Παραδείγματα πιθανών δυσκολιών: - στην αναγνώριση απλών αντικειμένων (από 18 μηνών) - στην κατανόηση απλών εντολών (από 2 χρονών) - στην κατανόηση των εννοιών, λεξιλογίου, συντακτικών και γραμματικών δομών (από 3 χρονών) Δυσκολίες στην έκφραση Μπορεί να αφορούν: - μορφή (σύνταξη, μορφολογία, γραμματική, φωνολογία) - περιεχόμενο (λεξιλόγιο, έννοιες) - χρήση του λόγου (χρήση ακατάλληλη στη κοινωνική και επικοινωνιακή περίσταση) Διαταραχές του λόγου πιθανό να οφείλονται σε απώλεια της ακοής όταν αυτή συνυπάρχει

Θεραπεία των Διαταραχών του Λόγου και της Επικοινωνίας Η Λογοθεραπευτική παρέμβαση στοχεύει στην ανάπτυξη: Γνωστικών/Αντιληπτικών Δεξιοτήτων Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων Λεκτικών Δεξιοτήτων (εκφραστικών και αντιληπτικών)

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (1) Η χρήση εναλλακτικών μεθόδων επικοινωνίας στηρίζουν, αυξάνουν ή/και συμπληρώνουν την επικοινωνία των παιδιών που δυσκολεύονται στην ομιλία. Π.χ. Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON, PECS (Σύστημα Επικοινωνίας μέσω της Ανταλλαγής Εικόνων), Σύστημα Συμβόλων Rebus κ.α.

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (2) Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON Βασίζεται στη χρήση νοημάτων και γραφικών συμβόλων που συνοδεύονται-υποστηρίζονται από τον προφορικό λόγο Στοχεύει στην ανάπτυξη της κατανόησης, της έκφρασης, της συντακτικής δομής της γλώσσας Μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα περιβάλλοντα δηλαδή στο σπίτι, στο σχολείο κ.λπ.

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (3) Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON Σε παιδιά με περιορισμένο λόγο – Οπτικοποιούν: βασικό λεξιλόγιο για λειτουργική επικοινωνία π.χ. μαμά μπαμπά θέλω τουαλέτα ναι όχι κ.α. βασικές πράξεις π.χ. τρώω πίνω κοιμάμαι πηγαίνω κ.α. βασικές χωρικές και γενικές έννοιες π.χ. πάνω κάτω μέσα μεγάλο μικρό βρώμικο καθαρό ανοιχτό κλειστό

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (4) Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON Σε παιδιά με λόγο σε εξέλιξη: παράδειγμα χρήσης συμβόλων για δόμηση και αύξηση της πρότασης 1ο Βήμα εγώ τρώω κοτόπουλο 2ο Βήμα εγώ τρώω κοτόπουλο με ρύζι 3ο Βήμα εγώ τρώω κοτόπουλο με ρύζι και σαλάτα

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (5) Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON Σε παιδιά με αυξημένο λόγο :παράδειγμα χρήσης συμβόλων για περιγραφή γεγονότων σε αλληλουχία Το πρωί εγώ σηκώνομαι κάνω ντους πίνω γάλα ντύνομαι και πάω σχολείο

Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (6) Γλωσσικό Πρόγραμμα MAKATON Σε παιδιά με αυξημένο λόγο :παράδειγμα χρήσης συμβόλων στην αφήγηση Το Καλοκαίρι κάνει ζέστη τρώω παγωτό πίνω κρύο νερό και πορτοκαλάδα κάνω διακοπές φοράω μαγιό και καπέλο πάω στη θάλασσα και κολυμπάω

Βιβλίο επικοινωνίας (Communication book) Εναλλακτικά Συστήματα Επικοινωνίας (7) Βιβλίο επικοινωνίας (Communication book) Αποτελείται από εικόνες-σύμβολα Είναι φτιαγμένο ξεχωριστά για το κάθε παιδί Οργανώνεται συνήθως σε λεξιλογικές κατηγορίες (φαγητά, παιχνίδια, τοποθεσίες κ.λ.π) Το παιδί δείχνει την εικόνα που αντιστοιχεί σε αυτό που ζητάει, ρωτάει ή νιώθει Σε ορισμένα βιβλία δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να σχηματίσει πρόταση με τα σύμβολα Η χρήση του βιβλίου δεν περιορίζει την ανάπτυξη της ομιλίας, αντίθετα μπορεί και να την ενισχύσει

Διαταραχές στην ομιλία (1) Πολλά παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες παρουσιάζουν δυσνόητη ομιλία. Οι δυσκολίες αυτές είναι αρθρωτικές και διακρίνονται στη: Δυσαρθρία : οφείλεται σε νευρολογική ή μυϊκή βλάβη και προκαλεί υποτονία, υπερτονία ή έλλειψη αίσθησης στους μύες τους στόματος Δυσπραξία : δυσκολία στον προγραμματισμό και εκτέλεση αρθρωτικών κινήσεων, απουσία μυϊκής βλάβης. Αρθρωτικές Διαταραχές λόγω ανατομικών ανωμαλιών (πχ. σχιστία υπερώας, χασμοδοντία, χαλινός).

Διαταραχές στην ομιλία (2) Μαζί με τις αρθρωτικές διαταραχές μπορεί να εμφανίζονται… Εξελικτική Φωνολογική Διαταραχή: μη καθαρή, δυσνόητη ομιλία. Οφείλεται σε ανωριμότητα ή διαταραχή του φωνολογικού συστήματος. π.χ. «ρολόι → λολόι», «θέλω → φέλω», «κρεβάτι→ κεβάτι», «δελφίνι → βεφίνι», «σπίτι→ πίτι»

Θεραπεία διαταραχών ομιλίας (1) Στοματοπροσωπικές ασκήσεις στο πρόσωπο, στη σιαγόνα, στα χείλη, στη γλώσσα, στη μαλακή υπερώα Έλεγχο της αναπνοής Ανάπτυξη των δεξιοτήτων ακουστικής διάκρισης Καλλιέργεια της φωνολογικής επίγνωσης (συνειδητοποίηση των φωνολογικών μερών του λόγου: φώνημα, συλλαβή, ρίμα) Διαβάθμιση των αρθρωτικής-φωνολογικών θεραπευτικών δραστηριοτήτων (μεμονωμένοι ήχοι, λέξεις ΣΦ, λέξεις ΣΦΣΦ, λέξεις ΣΦΣ, πολυσύλλαβες λέξεις, λέξεις με συμπλέγματα συμφώνων, φράσεις και προτάσεις, συνεκτικός λόγος) Εξάσκηση της διαδοχοκίνησης των μέσων άρθρωσης (π.χ. πα-τα-κα)

Θεραπεία διαταραχών ομιλίας (2) Στοματοπροσωπικές ασκήσεις Περιλαμβάνουν: Ασκήσεις Εύρους κίνησης και Διατατικές Ασκήσεις π.χ. Ασκήσεις Χειλιών: χαμογελώ, δίνω φιλί, μαζεύω τα χείλη για το «ο», απλώνω τα χείλη για το «ι», κ.α. Ασκήσεις Γλώσσας: πάνω από το άνω χείλος, πάνω από το κάτω χείλος, προς το αριστερό μάγουλο, προς το δεξί μάγουλο, πίσω από τα πάνω δόντια, πίσω από τα κάτω δόντια κ.α. Ασκήσεις προσώπου: ανοίγω πολύ το στόμα, δείχνω δόντια, φουσκώνω μάγουλα, σπρώχνω το στόμα αριστερά, σπρώχνω το στόμα δεξιά κ.α. Οι στοματοπροσωπικές ασκήσεις συστήνεται να γίνονται πριν από τις αρθρωτικές ασκήσεις

Θεραπεία διαταραχών ομιλίας (3) Κάθε φώνημα (ήχος) αντιπροσωπεύεται από μια χειρονομία. Η χειρονομία βασίζεται στο πώς και πού στη στοματική κοιλότητα παράγεται το φώνημα και εάν είναι ηχηρό ή άηχο Δίνουν οπτικά και κιναισθητικά ερεθίσματα Οι χειρονομίες βοηθούν τα παιδιά να διακρίνουν όμοιους ήχους (π.χ. φ – θ, χ - γ), να τους επεξεργαστούν, να τους αποθηκεύσουν, να τους ανακαλέσουν και έπειτα να τους αρθρώσουν Για τα παιδιά που δυσκολεύονται να παράγουν ήχους δίνουν πληροφορίες στον ακροατή για να καταλάβει

Για να βοηθήσετε την εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας (1) Στο παιδί με περιορισμένες γλωσσικές δεξιότητες… Μιλήστε απλά και καθαρά Χρησιμοποιείστε νοήματα και χειρονομίες για να ενισχύσετε την έκφραση και την κατανόησή του Επαναλάβετε σωστά αυτό που σας λέει, μην διορθώνετε, δείξτε ότι καταλαβαίνετε τις φράσεις του και αναπτύξτε τις Κάνετε ερωτήσεις που του ζητούν να επιλέξει Αυξήστε το λεξιλόγιό του Διαβάστε του παιδικά βιβλία Βοηθείστε το παιδί σας να ακούσει και να ακολουθήσει απλές οδηγίες

Για να βοηθήσετε την εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας (2) Στο παιδί με περισσότερες γλωσσικές δεξιότητες… Βοηθείστε το παιδί σας να αφηγείται. Χρησιμοποιείστε βιβλία και εικόνες. Δείξτε ενδιαφέρον όταν σας μιλάει. Μιλήστε για αντικείμενα ή εικόνες αντικειμένων. Ονομάστε τα και αναφέρετε πως τα χρησιμοποιείτε. Βάλτε τα σε κατηγορίες. Διαβάστε του μεγάλες ιστορίες. Επιβραβεύστε τις προσπάθειές του. Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό του με κάθε ευκαιρία. Βοηθείστε το παιδί σας να ακολουθήσει σύνθετες οδηγίες.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας