Α. Τ. Ε. Ι. Θεσσαλονίκης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών Τμήμα Πολ. Έργων Υποδομής ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2013
Ο άνθρωπος προσπαθώντας να καλύψει την ανάγκη του για γρήγορη μεταφορά αγαθών και προσώπων σε μεγάλες αποστάσεις κατάφερε μετά από πολλά χρόνια εξέλιξης να καταστήσει το αυτοκίνητο ως ένα από τα βασικά όργανα για την πραγματοποίηση αυτού του σκοπού. Ωστόσο παρ ’ όλη αυτή τη γνώση και την εξειδίκευση που απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια μέσα από την ανάπτυξη της τεχνολογίας, δεν κατάφερε ακόμα και στις μέρες μας να αντιμετωπίσει - περιορίσει δραστικά τα ατυχήματα που οφείλονται στα αυτοκίνητα. 2
Για την πραγματοποίηση της εργασίας αυτής με τη βοήθεια ερωτηματολογίου ερωτήθηκαν 300 ενήλικες οδηγοί, άνδρες και γυναίκες στις πόλεις της Καρδίτσας και της Θεσσαλονίκης και ηλικίας από 18 έως 40 ετών. Στη συνέχεια τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων τα επεξεργαστήκαμε μέσω του προγράμματος IBM SPSS statistics για την εξαγωγή των τελικών αποτελεσμάτων. 3 Φύλο ΟμάδαΚατανομή Άνδρας 155 Γυναίκα 145 Total 300 Χρόνια Διπλώματος ΟμάδαΚατανομή Total 300
Ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι να προσπαθήσει να παρουσιάσει - αναδείξει ένα μέρος από τις αιτίες στις οποίες οφείλονται τα τροχαία ατυχήματα, καθώς και να ερμηνεύσει την οδηγική συμπεριφορά όπως και να εξετάσει το κατά πόσο ο έλληνας οδηγός είναι ενημερωμένος - ευαισθητοποιημένος στις αιτίες αυτές. Κάποιες από τις αιτίες που βασίσαμε αυτή την έρευνα είναι οι εξής : Χρήση κινητού τηλεφώνου Κατανάλωση αλκοόλ Οδηγικός θυμός Ζώνη Ασφαλείας Υπερβολική Ταχύτητα Απόσπαση Προσοχής Διαφημιστικές πινακίδες 4
5
6 Εντύπωση παρουσιάζει το γεγονός ότι ενώ το 88% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά, το 66% δεν διστάζει να το χρησιμοποιεί κατά την οδήγηση.
7 Αν και το 75% θεωρεί σωστά, ότι η παρουσία πινακίδων επηρεάζει - δυσκολεύει την οδηγική συμπεριφορά, στην επόμενη ερώτηση το 44% απάντησε ότι αφιερώνει χρόνο για να κοιτάξει διαφημιστικές πινακίδες κατά την οδήγηση.
8 Ιδιαίτερη εντύπωση παρουσιάζει το γεγονός ότι περίπου οι μισοί ερωτηθέντες και στις δύο ερωτήσεις, συνδυάζουν συνειδητά την οδήγηση με περιττές - δευτερεύουσες ασχολίες.
9 Μπορεί να χαρακτηριστεί ανησυχητικό, το γεγονός ότι το 33% των ερωτηθέντων δε γνωρίζει ότι το αλκοόλ είναι είδος ναρκωτικής ουσίας.
Σε αυτή την ομάδα των ερωτήσεων, παρατηρείται μια γενική σύγχυση ως προς την αντιμετώπιση του αλκοόλ, καθώς ενώ θεωρητικά το 64% δείχνει να γνωρίζει το επιτρεπόμενο όριο, με τις απαντήσεις στις ερωτήσεις 14 και 15, η πλειοψηφία εμφανίζεται, λανθασμένα, να θεωρεί υπερβολικό το κατώτατο όριο αλκοόλ ( κατά προσέγγιση τα 0,25g/l αντιστοιχούν σε 1 λίτρο μπύρας ). 10
11 Σε αυτή την ομάδα ερωτήσεων επιβεβαιώνεται ότι ο οδηγικός θυμός είναι ένας σημαντικό παράγοντας ο οποίος μπορεί να καταλήξει σε σοβαρό οδηγικό σφάλμα.
12 Ένα μεγάλο ποσοστό (33%) των ερωτηθέντων, φαίνεται να μη θεωρεί σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα, τη συνομιλία κατά την οδήγηση.
13 Το 64% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι όλες οι μορφές διαλόγου επηρεάζουν την αναπόσπαστη οδηγική συμπεριφορά, ωστόσο το 61% δεν διστάζει να εμπλακεί σε κάποιου είδους συνομιλία ενώ οδηγεί.
14 Αν συμπεριλάβουμε τις απαντήσεις των ερωτηθέντων στην ομάδα των ερωτήσεων που αφορούσαν στη ζώνη ασφαλείας, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η χρησιμότητα της ζώνης ασφαλείας, αναγνωρίζεται γενικά και αποτελεί βασικό κομμάτι της οδηγικής τους κουλτούρας.
15
16 Αν και το μεγαλύτερο ποσοστό δηλώνει ότι τηρεί τα όρια ταχύτητας τουλάχιστον τις περισσότερες φορές, έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι είναι δυσαρεστημένοι με τα όρια ταχύτητας, ενώ όταν βρεθούν σε κατάσταση επηρεασμού από κάποιο εξωτερικό παράγοντα φαίνεται να τα παραβιάζουν.
17
18 Μια από τις ομάδες ερωτήσεων με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αποτέλεσε αυτή που αφορούσε τη τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας, καθώς ενώ το 85% παρουσιαζότανε σίγουρο για τις γνώσεις του, στις 2 επόμενες ενδεικτικές ερωτήσεις τα έκανε κυριολεκτικά μούσκεμα !!!
19 Το γενικό συμπέρασμα που βγήκε σχετικά με το αλκοόλ είναι ότι οι οδηγοί ανεξαρτήτως φύλου παρουσιάζουν μια σοβαρή σύγχυση ως προς τη μετάφραση των ορίων αλκοόλ στη πράξη. Ειδικότερα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των νέων οδηγών αγνοεί τα όρια για το αλκοόλ παρόλο που αποκτήσανε πρόσφατα ή σχετικά πρόσφατα άδεια οδήγησης.
20 Ο αστικός μύθος που θέλει τους έλληνες άνδρες οδηγούς να παρουσιάζονται συχνοί παραβάτες των ορίων ταχύτητας, επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά. Όπως φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα οι άνδρες οδηγοί εμφανίζονται να μην εφαρμόζουν « ποτέ » ή « μερικές φορές » τα όρια σε μεγαλύτερο ποσοστό, ενώ συγχρόνως και η επιλογή « πάντα » είναι κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με τις γυναίκες. Επίσης οι άνδρες οδηγοί δεν θεωρούν ικανοποιητικά τα όρια.
21 Γενική διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι ανεξάρτητα από το φύλο, όπως και τα χρόνια κατοχής διπλώματος οι γνώσεις για την τήρηση των αποστάσεων είναι σχεδόν ανύπαρκτες, παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι γνωρίζει τους κανόνες.
Μετά την ολοκλήρωση της πτυχιακής εργασίας, το γενικό συμπέρασμα στο οποίο περιήλθαμε είναι ότι παρόλο που οι ερωτηθέντες φέρονται να έχουν σωστές αντιλήψεις και γνώμες, υπάρχουν σοβαρά κενά γνώσης σε θέματα όπως η απόσταση ασφαλείας που πρέπει να διατηρούμε από τα προπορευόμενα οχήματα και τα επιτρεπόμενα όρια αλκοόλ στο αίμα. Και για τα δύο θέματα οι απαντήσεις κυμάνθηκαν σε περίεργα επίπεδα που προφανώς αποδεικνύουν ότι θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη καθ ’ όλα τα χρόνια οδήγησης ενός ατόμου. 22