Βήματα στην Κατασκευή ενός Ψυχομετρικού Εργαλείου (Μέρος B)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

Γεώργιος Σιδερίδης Πανεπιστήμιο Κρήτης
Παράγοντες που διαμορφώνουν τις στάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών για σκοπούς.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Βήματα στην Κατασκευή ενός Ψυχομετρικού Εργαλείου (Μέρος A)
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΟΡΓΑΝΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
EDUC 612 Ανωτερες μορφες στατιστικης αναλυσησ
Γεώργιος Σιδερίδης Πανεπιστήμιο Κρήτης
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Χαρακτηριστικά και Ταξινόμηση των Ψυχολογικών Τεστ
Ειδικά Θέματα Στατιστικής
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4.
Βασικές Αρχές Ψυχομετρικής Θεωρίας
«Φύλο και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» Ρόδος 8-9 /12 / 2007
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΚΕΦ. 1-ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΕΠΠ.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΧΩΡΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
Βασικές Αρχές Μέτρησης
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ ΩΣ ΣΗΜΕΙΑ
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
1 ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ 8 Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΤΑΘΜΙΣΗ, ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ & ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Αξιοπιστία της Μέτρησης Γεώργιος Σιδερίδης. 22 Αξιοπιστία και Εγκυρότητα στη Μέτρηση Χαρακτηριστίκών ‘Η εγκυρότητα προϋποθέτει την αξιοπιστία’
Τουριστική Διαφήμιση & Δημοσιές Σχέσεις Διάλεξη 7 η : Έλεγχος Αποτελεσματικότητας της Διαφήμισης «Είμαι σίγουρος τι τα μισά λεφτά που ξοδεύω για τη διαφήμιση.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
Το τεστ (test) Ο όρος τεστ (test) είναι αγγλικός. Παράγεται από τη λατινική λέξη testis (=μάρτυρας) και σημαίνει λεπτομερή δοκιμασία και εξέταση, αξιόπιστη.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Η πιο συνηθισμένη στατιστική υπόθεση είναι η λεγόμενη Υπόθεση Μηδέν H 0. –Υποθέτουμε ότι η εμφανιζόμενη διαφορά μεταξύ μιας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ Πηγή: Βιοστατιστική [Σταυρινός / Παναγιωτάκος] Βιοστατιστική [Τριχόπουλος / Τζώνου / Κατσουγιάννη]
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Μέθοδοι Έρευνας Στις Επιχειρήσεις και την Οικονομία
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέσα συλλογής δεδομένων
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΔΙΑΛΕΞΗ 8η Κλίμακες μέτρησης Αξιοπιστία Εγκυρότητα
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Το τεστ (test) Ο όρος τεστ (test) είναι αγγλικός
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Πολυσυγγραμμικότητα Εξειδίκευση
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Στατιστικά Περιγραφικά Μέτρα
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΤΜΗΜΑ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βήματα στην Κατασκευή ενός Ψυχομετρικού Εργαλείου (Μέρος B) Εργαστήριο: Κατασκευή ενός Ψυχομετρικού Εργαλείου 3η Διάλεξη

Βήματα στην Κατασκευή ενός Τεστ Ο στόχος του τεστ Δημιουργώντας το θεωρητικό πλαίσιο Δημιουργώντας τα στοιχεία του τεστ Σχεδιάζοντας το τεστ Πιλοτική Έρευνα Ανάλυση στοιχείων Αξιοπιστία Εγκυρότητα Στάθμιση

Πιλοτική Έρευνα Στόχος της πιλοτικής έρευνας είναι να επιλέξουμε τα στοιχεία εκείνα που θα συνθέσουν την τελική έκδοση του τεστ μας. Επιλέγουμε ένα αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού στον οποίο απευθύνεται το τεστ δείγμα ατόμων, και χορηγούμε το τεστ Ο αριθμός των ατόμων του δείγματος ποικίλει ανάλογα την τεχνική που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάλυση στοιχείων

Η Ανάλυση Στοιχείων Στόχος της Ανάλυσης Στοιχείων (Item Analysis) είναι να εντοπιστούν τα στοιχεία εκείνα που σύμφωνα με μια σειρά από ψυχομετρικά κριτήρια μπορούν να μετρήσουν με αποτελεσματικότητα το χαρακτηριστικό που μετρά το συγκεκριμένο ψυχομετρικό εργαλείο.

Μέθοδοι Ανάλυσης Στοιχείων Ανάλυση Στοιχείων σύμφωνα με την Κλασική θεωρία (Classic Theory) Ανάλυση Στοιχείων με τη μέθοδο της Παραγοντικής Ανάλυσης (Factor Analysis) Ανάλυση Στοιχείων σύμφωνα με τη Θεωρία του Υπολογισμού των Ικανοτήτων (Item Response Theory)

Ανάλυση Στοιχείων σύμφωνα με την Κλασική Θεωρία Χρησιμοποιείται κυρίως για την επιλογή στοιχείων γνωστικών τεστ. Ανάλυση εσφαλμένων εναλλακτικών απαντήσεων Ανάλυση δείκτη δυσκολίας (p) Ανάλυση δείκτη διαφοροποίησης (d)

Η ανάλυση των εσφαλμένων απαντήσεων Η ανάλυση της δύναμης των εσφαλμένων εναλλακτικών απαντήσεων αξιολογεί το ποσοστό των εξεταζόμενων που επιλέγουν καθεμία από τις εσφαλμένες εναλλακτικές απαντήσεις. Κατά πόσο οι εσφαλμένες εναλλακτικές απαντήσεις είναι χρήσιμες.

Ο Δείκτης Δυσκολίας (p) Ο Δείκτης Δυσκολίας (Item Difficulty) δείχνει το ποσοστό των ατόμων που απαντούν σωστά στο κάθε στοιχείο.

Ο Δείκτης Διαφοροποίησης (d) Ο δείκτης διαφοροποίησης (item discrimination index) αξιολογεί κατά πόσο κατά πόσο τα άτομα δίνουν διαφορετικές απαντήσεις σε ένα στοιχείο. Δ = Δείκτης Διαφοροποίησης ΑΟ = ο δείκτης δυσκολίας για την ανώτερη ομάδα ΚΑ = ο δείκτης δυσκολίας για την κατώτερη ομάδα

Επιλογή Στοιχείων μέσω της Ανάλυσης Παραγόντων Χρησιμοποιείται και στα τεστ ικανοτήτων και στα τεστ προσωπικότητας Στόχος η εύρεση των στοιχείων που συνθέτουν τις «διαστάσεις» (παράγοντες) του χαρακτηριστικού που μετράμε Μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική μέθοδο υπολογισμού του δείκτη διαφοροποίησης Οι συσχετίσεις του κάθε στοιχείου με τον κάθε παράγοντα μας επιτρέπουν να επιλέξουμε τα καταλληλότερα στοιχεία για το τεστ μας.

Τι είναι η ανάλυση παραγόντων Σκοπός της ανάλυσης παραγόντων (ΑΠ) είναι να συνοψίσει τις σχέσεις ανάμεσα σε ένα μεγάλο αριθμό μεταβλητών με έναν περιεκτικό και ακριβή τρόπο, ώστε να βοηθήσει να γίνει αντιληπτή μια έννοια ή ιδιότητα Παράδειγμα: Η ΑΠ μπορεί να βοηθήσει έναν ερευνητή να αντιληφθεί ότι μια συστοιχία από είκοσι τέσσερα επιμέρους τεστ αντιπροσωπεύει μόνο τέσσερις βασικές μεταβλητές, που ονομάζονται παράγοντες

Είδη ανάλυσης παραγόντων Διερευνητική Ανάλυση Παραγόντων (Exploratory Factor Analysis) Επιβεβαιωτική Ανάλυση Παραγόντων (Confirmatory Factor Analysis)

Διερευνητική Ανάλυση Παραγόντων Χρησιμοποιείται για την αρχική διερεύνηση και τη συνοπτική περιγραφή ενός σετ μεταβλητών μέσα από την ομαδοποίησή τους Χρησιμοποιείται κυρίως στην κατασκευή τεστ που ανήκουν στη συναισθηματική σφαίρα (π.χ. προσωπικότητα) Δημιουργήθηκε από τον Charles Spearman στις αρχές του προηγούμενο αιώνα

Παράδειγμα

Παράδειγμα

Παράδειγμα Αποτελεσμάτων Παράδειγμα Αποτελεσμάτων

Επιβεβαιωτική Ανάλυση Παραγόντων Χρησιμοποιείται για να διαπιστώσει κατά πόσο ένα προκαθορισμένο πλαίσιο σχέσεων ανάμεσα σε κάποιες μεταβλητές (σχέσεις) επιβεβαιώνεται και στην πράξη (από τα δεδομένα) Χρησιμοποιείται για την προσαρμογή εργαλείων από το ένα πολιτισμικό περιβάλλον στο άλλο

Παράδειγμα

Παράδειγμα Αποτελεσμάτων Table 2. Goodness-of-fit indices of the hypothesized factor models of the TAS-20 Model χ2 /df GFI CFI NNFI RMSEA RMSR AIC Model I (measurement model ) 10.26 .77 .52 .17 .16 1824.02 Model II (two-factors) 2.59 .94 .92 .09 .08 521.20 Model III (three-factors) 2.30 .95 .93 .07 469.93 Model IV (four-factors) 2.33 473.43

Αξιοπιστία Η διαδικασία με την οποία διαπιστώνουμε κατά πόσο ένα τεστ μετρά με ακρίβεια, αυτό για το οποίο κατασκευάστηκε να μετρά. Με άλλα λόγια, όταν χορηγήσουμε το τεστ πάλι στο ίδιο άτομο, θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα;

Μέθοδοι Υπολογισμού της Αξιοπιστίας Αξιοπιστία Επαναληπτικών Μετρήσεων Αξιοπιστία Εναλλακτικών Τύπων Αξιοπιστία Εσωτερικής Συνοχής Αξιοπιστία Δύο Ημίσεων Δείκτης Alpha Αξιοπιστία Βαθμολογητών

Η Εγκυρότητα Η διαδικασία με την οποία διαπιστώνουμε κατά πόσο ένα τεστ μετρά αυτό για το οποίο κατασκευάστηκε

Είδη Εγκυρότητας και τρόποι υπολογισμού της Φαινομενική Εγκυρότητα Εγκυρότητα Περιεχομένου Εγκυρότητα σε σχέση με το κριτήριο Συγχρονική Εγκυρότητα Προβλεπτική Εγκυρότητα Εγκυρότητα Εννοιολογικής Κατασκευής Συγκλίνουσα Εγκυρότητα Αποκλίνουσα Εγκυρότητα

Στάθμιση Δημιουργία Νορμών Νόρμα είναι μια δομημένη διαδικασία (μέθοδος) εννοιολογικής απόδοσης της βαθμολογίας ενός ατόμου σε ένα τεστ. Η μέθοδος αυτή, δεν είναι τίποτε άλλο από τη σύγκριση της βαθμολογίας από το τεστ, με το δείγμα της στάθμισης

Τεστ Νορμών: Με αυτή τη μέθοδο μπορούμε να καθορίσουμε τη θέση που έχει το άτομο σε σχέση με το γενικό ή ειδικό πληθυσμό (αναφορικά με την επίδοσή του στο τεστ). Π.χ. Ο Γιάννης είναι καλύτερος από το 60% των ατόμων της τάξης του.

Είδη Νορμών Εκατοστημόρια Τυπικοί Βαθμοί Νόρμες Νοητικού Πηλίκου Z-scores T-scores Νόρμες Νοητικού Πηλίκου